Подкрепа за професионално израстване и развитие на професионалните умения на педагогически специалисти чрез обучения, които завършват с присъждане на от 1 до 3 квалификационни кредита съгласно Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти: Дейността ще се изпълнява при спазване на нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогически специалисти – Закона за предучилищното и училищно образование (ЗПУО) и Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (накратко „Наредбата”). Дейността предвижда организиране и провеждане на краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на от 1 до 3 квалификационни кредита (КК).
Съгласно чл. 45, ал. 3 от Наредбата, продължаващата квалификация по ал. 1, т. 2, букви "а" – "з" се извършва от висши училища, научни организации, специализирани обслужващи звена или обучителни организации, чиито програми са одобрени от министъра на образованието и науката или от оправомощено от него длъжностно лице.
Обучителните организации ще бъдат избрани по реда на ЗОП с възложител – РУО, училище или детска градина, включени в проекта. Обученията в рамките на дейност 1 ще се извършват по теми, съответстващи на определените от МОН като приоритетни тематични направления (ТН) за съответния регион/област, обобщени в справка - Приложение към т. 12 от формуляра за кандидатстване. Справката с разпределение на приоритетните направления по области е разработена от дирекция „Квалификация и кариерно развитие” в МОН, след анализ на годишните доклади на Началниците на РУО за дейността по квалификация на педагогическите специалисти. По преценка на Възложителя обученията могат да бъдат организирани по примерни теми от приложен Списък за квалификационни курсове за педагогически специалисти, насочени към: усвояване на знания и формиране на умения и компетентности, свързани с използване на иновативни методи в преподаването, съвременни методи в оценяването на учебните резултати, диагностика на личностното развитие и консултирането на учениците с оглед постигане на качествено образование и личностно развитие; прилагането на модели за създаване и развитие на позитивна училищна среда, вкл. за подобряване на взаимодействието между семейството и училището, привличане на родителите за по-активно участие в училищната общност и за ефективно управление на класа; повишаване на подготовката на педагогическите специалисти с управленски функции за прилагане на съвременни модели за управление на образователните институции, лидерство за ефективна организация на училищните дейности и координация на педагогическите екипи. Примерният списък е приложен в т. 12 от Формуляра. В рамките на дейността се планира да бъдат включени в обучения общо 55 110 ПС, както следва: за обучения, за които ще се присъди 1 квалификационен кредит - общо 21 629, за които е необходим финансов ресурс в размер на 752 025,00 лв.; за обучения, за които ще се присъдят 2 квалификационни кредита - общо 12 084, за които е необходим финансов ресурс в размер на 3 115 379,00 лв.; за обучения, за които ще се присъдят 3 квалификационни кредита - общо 21 397, за които е необходим финансов ресурс в размер на 10 431 940,00 лв.
Във връзка с дейността по информация и комуникация на интернет страницата на МОН ще бъде разкрита секция УИП за публикуване на информация за проекта. Предвижда се в РУО, училищата и детските градини да бъдат поставени информационни табели или плакати. На обучаемите лица ще се предоставят рекламно-информационни материали (папки, химикалки, брошура, листа), отговарящи на изискванията в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва финансовата подкрепа на ЕС, чрез ЕСФ по ОП НОИР. При изпълнение на дейността ще се прилага принципа за екологична устойчивост, чрез използване на рециклирана хартия и чрез насърчаване на електронен обмен на данни, при спазване на Общия регламент за защита на личните данни. |
14 299 344.00
|
14 364 823.23
|
Подкрепа на педагогическите специалисти за участие в процедури за придобиване на професионално-квалификационни степени, включително провеждане на подготвителни курсове за придобиване на пета и четвърта професионално-квалификационна степен: Дейността ще се изпълнява при спазване на нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогически специалисти. Дейността ще обхване три учебни години. В съответствие с чл. 58 и чл. 59 от Наредба № 15, за придобиване на пета и четвърта професионално-квалификационен степен (ПКС) педагогическите специалисти (ПС) трябва да придобият допълнителни или нови професионални компетенции, чрез участие в обучения за повишаване на квалификация в организации и институции, определени с чл. 43, т.1 и т.2 от Наредбата, с обща продължителност не по-малка от 16 академични часа. Планира се в процедурите за присъждане на ПКС да бъдат включени 25 250 педагогически специалисти, съответно за: пета ПКС – 9 358; четвърта ПКС – 11 286; трета ПКС – 2 937; втора ПКС – 1 249; първа ПКС – 420, а в подготвителните курсове за 5 и 4 ПКС – 5 544. Присъдените ПКС-и ще се удостоверяват със свидетелство за професионално-квалификационна степен, което ще се представя при отчитане на дейността. Включването в подготвителни курсове за придобиване на пета и четвърта ПКС е допустимо само, ако има доказателство, че в рамките на периода на изпълнение на проекта, след преминатия подготвителен курс педагогическият специалист е придобил 4 или 5 ПКС.
Във връзка с дейността по информация и комуникация на интернет страницата на МОН ще бъде разкрита секция УИП за публикуване на информация за проекта. Предвижда в РУО, училищата и детските градини да бъдат поставени информационни табели или плакати. На обучаемите лица ще се предоставят рекламно-информационни материали (папки, химикалки, брошура, листа), отговарящи на изискванията в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва финансовата подкрепа на ЕС, чрез ЕСФ по ОП НОИР. При изпълнение на дейността ще се прилага принципа за екологична устойчивост, чрез използване на рециклирана хартия и чрез насърчаване на електронен обмен на данни, при спазване на Общия регламент за защита на личните данни. |
2 458 051.00
|
2 490 348.77
|
Разработване на информационна система на педагогическите специалисти с основни функционалности за регистрация на нуждите от обучение; избор на теми за обучение на педагогическите специалисти; форми за планиране на обучения; избор на обучения и обучителни програми; възможности за on-line обучение и тестове; изготвяне на справки и други: Цел на Дейност 3 е разработване на информационна система за автоматизиране на процеса за повишаване на квалификацията и подобряване на професионалните им умения по отношение на педагогическата, методическа и управленската подготовка и създаване на мотивация за саморазвитие и самоусъвършенстване.
Информационната система за педагогическите специалисти е инструмент за подкрепа на учителите и кариерното им израстване в професията с основни функционалности за регистрация на нуждите от обучение; избор на теми за обучение на педагогическите специалисти; форми за планиране на обучения; избор на обучения и обучителни програми; възможности за on-line обучение и тестове; изготвяне на справки и други.
В тази връзка информационната система ще изпълнява следните основни задачи:
1. Предоставяне на публична информация за изискванията към желаещите да бъдат включени в краткосрочни обучения за повишаване на квалификацията, за подобряване на професионалните умения на педагогическите специалисти, както и за участие в процедури за придобиване на ПКС.
2. Регистриране на педагогически специалисти с възможност за заявяване на желание за включване в проекта.
3. Регистриране на звена, висши училища и организации с възможност за предлагане на краткосрочни обучения за повишаване на квалификацията и подобряване на професионалните умения на педагогическите специалисти.
4. Организиране на процеса за провеждане на краткосрочно обучение, включващ публикуване на тематични направления за обучение, сформиране на групи за обучение, изготвяне на графици и др.
5. Осигуряване на възможност за осъществяване на координация, контрол, наблюдение и отчетност на резултатите от дейностите, свързани с повишаване на квалификацията на ПС.
6. Предоставяне на обобщена информация и справки за нуждите на МОН и РУО с цел анализ на текущото състояние по отношение на проведените краткосрочни обучения за повишаване на квалификацията и подобряване на професионалните умения на педагогическите специалисти.
Информационната система ще бъде разработена с уеб базиран потребителски интерфейс. Потребителският интерфейс ще бъде адаптивен (responsive) от гледна точка на резолюцията на устройството и браузъра. Информационната система ще използва релационна база от данни.
Проектирането на системата ще бъде съобразено с възможността за интеграция с външни системи. Интеграцията се предполага, че ще бъде извършена с помощта на уеб услуги. Към настоящия момент са идентифицирани следните възможности за интеграция:
• Информационната система за училищна администрация АдминПро - https://www.adminpro-bg.com/ws/index.html ;
• Информационен регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти - http://iropk.mon.bg/.
С оглед осигуряване на допълняемост, разработената информационна система по дейност 3 ще бъде позиционирана в облачната среда по операция „Образование за утрешния ден“, предвидена в ИГРП за 2018 г. на ОП НОИР, при реализация на последната. Към двете системи ще бъде осигурен единен достъп, чрез създаване на профил на потребителя.
Чрез информационната система ще се осигурят условия за създаване на портфолио с основни данни за кариерното развитие и професионално израстване на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, обхванати от проекта. Това гарантира постигане на устойчивост на проекта, тъй като педагогическият специалист ще има „мобилно” професионално досие.
Събраните данни в системата ще отчетат изпълнението на заложените индикатори по ОП НОИР, както и ще послужат за поддържане на база данни за педагогическите специалисти и придобитата от тях квалификация. |
237 600.00
|
237 600.00
|
Оценка на качеството на извършените квалификационни дейности по операцията: Дейността за оценката на качеството ще се базира на обобщена информация и анализ на постигнатите резултати от проведените обучения по дейност 1 и 2, както и придобитите ПКС по проекта. Дейността ще бъде изпълнена чрез използване на подходящи методи, позволяващи оценка на качеството на провежданите обучения и на резултатите от тях. Оценката на качеството ще се извършва чрез:
1.Събиране, обработка и анализ на данните за изпълнението на дейности по обучения, с цел:
- извършване на оценка за установяване на степента на удовлетвореност на ПС, чрез изготвяне на анкетна карта за целите на проекта. В оценката може да се отчете ефекта от участието на ПС в обучения по ТН: за усвояване на знания и формиране на умения и компетентности, свързани с използване на иновативни методи в преподаването, съвременни методи в оценяването на учебните резултати, диагностика на личностното развитие и консултирането на учениците с оглед постигане на качествено образование и личностно развитие; за прилагането на модели за създаване и развитие на позитивна училищна среда, вкл. за подобряване на взаимодействието между семейството и училището, привличане на родителите за по-активно участие в училищната общност и за ефективно управление на класа; за повишаване подготовката на педагогическите специалисти с управленски функции за прилагане на съвременни модели за управление на образователните институции, лидерство за ефективна организация на училищните дейности и координация на педагогическите екипи;
- обобщаване на постъпили предложения от участниците за подобряване на обученията, планирани по проекта;
- изготвяне на текущи доклади за отчитане изпълнението на дейността и обобщаване на резултатите от проведените през периода обучения от страна на обучителните организации;
- поставяне на оценка на качеството на обучението и/или извършване на самооценка от участието чрез провеждане на гласуване в рамките на информационната система;
- анализ на постигнатите резултати от проведените обучения.
2. Извършване на текущ мониторинг за изпълнение на дейности по обучения, чрез изготвяне на протокол за извършена „проверка на място” с отразени в него констатации и препоръки. Резултатите от извършения мониторинг ще послужат за оценка на провежданите обучени и при необходимост за предприемане на мерки за подобряване на качеството им.
3. Изготвяне на доклади за отчитане на резултатите от анализа на данните за проведените обучения по трите тематични направления и по области/региони, отразяващ ефекта на въздействие върху образователната система/училищната среда и взаимодействието училище-семейство.
Крайната цел е оценката да послужи на ръководството на МОН при разработване на стратегическа визия за провеждане на политика за професионално развитие и квалификация на педагогическите специалисти.
Във връзка с дейността по информация и комуникация на интернет страницата на МОН ще бъде разкрита секция УИП за публикуване на информация за проекта. По време на изпълнение на дейността ще бъдат организирани събития и отпечатани материали, които ще информират обществеността относно изпълнението на проекта. Всички информационни събития и материали ще отговарят на изискванията в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва финансовата подкрепа на ЕС, чрез ЕСФ по ОП НОИР. При изпълнение на дейността ще се прилага принципа за екологична устойчивост, чрез използване на рециклирана хартия и чрез насърчаване на електронен обмен на данни, при спазване на Общия регламент за защита на личните данни. |
319 025.00
|
318 739.20
|