Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 355 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project proposal is aimed at improving the conservation status of natural habitats.

Activities are planned to improve the conservation status of the natural habitat 4060 "Alpine and boreal ericoid communities" according to the following parameters:
- "Area" (in protected area BG0000209 Pirin, through implementation of measure "Verification of the reference area for the habitat");
- "Structure and function" (in protected area BG0000372 Tsigansko gradishte, through the implementation of the measure "Control of grazing (fencing to direct grazing in certain areas; work with farm animal owners)";
- "Future perspectives" (in protected areas BG0000496 Rila Monastery and BG0001493 Central Balkan - buffer, through implementation of measure "Firefighting measures").

Activities are also planned to improve the conservation status of the natural habitat 5210 "Shrubs with Juniperus spp." According to the following parameters:
- "Area" (in protected areas BG0001021 Mesta River, BG0000212 Sakar, BG0001011 Osogovska mountain, BG0001012 Zemen, BG0001013 Skrino, BG0001022 Oranovski prolom - Leshko, through implementation of measure "Verification of the reference area for the habitat")
- "Future perspectives" (in protected areas BG0001007 Strandzha and BG0000366 Kresna - Ilindentsi, through the implementation of the measure "Promotion of sporadic grazing in the habitat").

The activities comply with Annex No 1 “Eligible habitats and measures” to the Guidelines for applications under procedure No BG16M1OP002-3.021 “Improvement of the conservation status of natural habitats”. As a result of the project implementation, an improvement of the conservation status of the covered natural habitats, subject to protection in the Natura 2000 network, is expected.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Спомагателни дейности за подготовка и изпълнение на проекта: Дейност 1 е свързана с технически и експертни анализи и проучвания, извършени преди подаване на проектното предложение. Дейност 1.1. "Спомагателни дейности за подготовка на проекта", обхваща следните технически и експертни анализи и проучвания, извършени преди подаване на проектното предложение: - анализ и планиране изпълнението на мерки за подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 4060 по параметри "Площ", "Структура и функции" и "Бъдещи перспективи"; - анализ и планиране изпълнението на мерки за подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 5210 по параметри "Площ" и "Бъдещи перспективи". В рамките на Дейност 1.2. "Спомагателни дейности за изпълнение на проекта" се планира да се извърши пространствен анализ и социално-икономически анализ. Планират се: - Камерални проучвания, обработка на геопространствени данни, посещения на място за целите на детайлно планиране на основните дейности за подобряване на природно местообитание 4060 (в защитени зони BG0000372 Циганско градище, BG0000496 Рилски манастир и BG0001493 Централен Балкан). По този начин ще се гарантира адекватно и ефективно изпълнение на Дейност 3 и 4 от проекта. - Камерални проучвания, обработка на геопространствени данни, посещения на място за целите на детайлно планиране на основните дейности за подобряване на природно местообитание 5210 (в защитени зони BG0001021 Река Места, BG0000212 Сакар, BG0001011 Осоговска планина, BG0001012 Земен, BG0001013 Скрино, BG0001022 Орановски пролом - Лешко, BG0001007 Странджа, BG0000366 Кресна - Илинденци). По този начин ще се гарантира адекватно и ефективно изпълнение на Дейност 6 от проекта. Разработването на документацията и провеждането на процедурите по ПМС 160/2016 г. ще се извърши по Дейност 7 "Организация и управление и информация и комуникация" от проекта. Чрез планираните функции на членовете на екипа за управление на проекта се гарантира ефективно управление и контрол върху изпълннението на проектните дейности. Ще бъдат прилагани всички изисквания и указания на Управляващия орган при осъществяване на контрол, вкл. документални проверки ипроверки на място преди извършване на плащания. 110 423.00 109 980.00
Подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 4060 по параметър "Площ": Природно местообитание 4060 представлява съобщества от дребни или пълзящи храсти по алпийските или суб-алпийските зони на планините с преобладаващи ерикоидни видове, сребърник, дребни смрики, зановец или жълтуги. Разпространено е в планините, най-често над 1600 м н.в. По отношение на това местообитание на база на описаните причини за неблагоприятната оценка на ПС, са планирани дейности по верифициране на референтната площ, контрол на пашата и противопожарни мерки. ДЕЙНОСТ 2 ПОДОБРЯВАНЕ НА ПРИРОДОЗАЩИТНОТО СЪСТОЯНИЕ НА ПРИРОДНО МЕСТООБИТАНИЕ 4060 ПО ПАРАМЕТЪР "ПЛОЩ" обхваща ВЕРИФИЦИРАНЕ НА РЕФЕРЕНТНАТА ПЛОЩ, в рамките на защитена зона BG0000209 Пирин. Погрешното определяне на благоприятни референтни стойности в миналото, поради недостатъчно данни, проучвания или експертиза, могат да доведат до погрешна оценка на ПС на по-късен етап. Възможно е подобно да е положението и по отношение на местообитание 4060. Ето защо в рамките на настоящия проект са планирани научни изследвания и анализ, включително на база на теренни посещения за верифициране на благоприятната референтна стойност на площта на местообитанието в защитена зона BG0000209 Пирин. Тази дейност ще се изпълни на 2 етапа: - Подготвителен етап, през който ще се разгледа и анализира цялата налична информация до момента – данни от двете докладвания на страната по чл. 17 на директивата за местообитанията, данни от изпълнение проекти, информация събрана за подготовката на плановете за управление на НП Пирин (настоящ и нов, разработен но все още неотвърден поради съдебни процедури). Ще бъдат анализирани и всички ръководства и указания на ЕК в тази насока и ще бъдат издирени резултати от проекти и опит на други държави. В случай че са налични такива, те също ще бъдат анализирани. - Същински етап, през който се планират аналитични дейности и теренни посещения за осъществяване на наблюдения, с които да се допълни информацията, така че да дава нужната увереност за достоверност на заключенията. В резултат е възможно да бъде направено предложение до МОСВ за промяна в стандартните формуляри на целевата защитена зона. Чрез планираните функции на членовете на екипа за управление на проекта се гарантира ефективно управление и контрол върху изпълннението на проектните дейности. Ще бъдат прилагани всички изисквания и указания на Управляващия орган при осъществяване на контрол, вкл. документални проверки ипроверки на място преди извършване на плащания. 227 345.74 226 440.00
Подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 4060 по параметър "Структура и функции" : ДЕЙНОСТ 3. ПОДОБРЯВАНЕ НА ПРИРОДОЗАЩИТНОТО СЪСТОЯНИЕ НА ПРИРОДНО МЕСТООБИТАНИЕ 4060 ПО ПАРАМЕТЪР "СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ", на която съответства мярка КОНТРОЛ НА ПАШАТА (ограждане за насочване на пашата в определени участъци; работа със собствениците на селскостопански животни), в рамките на защитена зона BG0000372 Циганско градище. В ЗЗ BG000372 Циганско градище в местообитание 4060 се наблюдава слаба рудерализация, особено характерна в районите с интензивна паша. Основната причина затова е отъпкването и насищането с биогенна органика от пашата на домашни животни. Поради това местообитанието е оценено в неблагоприятно-незадоволително състояние. По-голяма част от отчетените параметри за местообитание 4060 в ЗЗ „Циганско градище“ са в благоприятно състояние. Потенциална опасност за съществуването на местообитанието може да има в онези участъци на зоната, където ще се практикува интензивна паша. Възможно е подобна ситуация да се случи и при получаване на субсидии за почистване на пасища чрез изсичане или локално изгаряне на туфи от хвойна и самозалесил се бял бор. Поради изоставянето на редица високопланински пасища през последните 10 години хвойната и/или зановецът се самонастаняват и създават опасност от намаляване площите и фрагментиране на ценни тревни местообитания. На такива места е препоръчително да се възстанови умерената паша. В същото време протича и сравнително бавен естествен процес на самозалесяване с местни дървесни видове, които изместват съобществата от хвойна и зановец. Тази дейност ще се изпълни на три етапа: - Първи етап: Планират се теренни посещения с цел набиране на най-актуални данни за състоянието по отношение на нивото на влияние на пашата; - Втори етап, през който ще бъда анализирана цялата вече налична информация (от изпълнени проекти, за получени субсидии по ПРСР, от двете докладвания по чл. 17 на Директивата за хабитатите и др. приложима при наличие на такава), както и на актуалните данни събрани на терен и ще се разработи експлоатационен план за паша. На база на теренни посещения, в плана ще бъдат определени максимални интензивности на пашата, при които могат да бъдат преобърнати негативните промени. - Заключителен етап, през който ще бъде осъществен контакт и ще ще бъде комуникиран подготвеният документ с ключови заинтересовани страни, като най-големи усилия ще се насочат към община Рудозем, в землищата на която попадат целевите площи и към РИОСВ - Смолян. Ще се работи и с други заинтересовани страни, показали активност по минали проекти, вкл.: общините Мадан и Златоград, ДГС – Смилян и ДГС – Златоград, РДГ- Смолян, Областна администрация – Смолян, Съвет по туризъм – Рудозем, Сдружение „Младежки инициативи за развитие”, „Инициатива за справедливо гражданско общество”, Сдружение „Зелени Балкани”, „Българско дружество за защита на птиците”, както и други неправителствени организации, граждани и медии. Чрез планираните функции на членовете на екипа за управление на проекта се гарантира ефективно управление и контрол върху изпълннението на проектните дейности. Ще бъдат прилагани всички изисквания и указания на Управляващия орган при осъществяване на контрол, вкл. документални проверки ипроверки на място преди извършване на плащания. 85 170.19 84 600.00
Подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 4060 по параметър "Бъдещи перспективи" : ДЕЙНОСТ 4. ПОДОБРЯВАНЕ НА ПРИРОДОЗАЩИТНОТО СЪСТОЯНИЕ НА ПРИРОДНО МЕСТООБИТАНИЕ 4060 ПО ПАРАМЕТЪР "БЪДЕЩИ ПЕРСПЕКТИВИ" обхваща ПРОТИВОПОЖАРНИ МЕРКИ, в рамките на защитени зони BG0000496 Рилски манастир и BG0001493 Централен Балкан - буфер. Съгласно заключенията в докладите за местообитанието в защитени зони BG0000496 Рилски манастир и BG0001493 Централен Балкан – буфер, пожарите оказват значително неблагоприятно въздействие върху биологичното разнообразие и в частност природно местообитание 4060. В последната са регистрирани над 150 огнища на пожари. Въз основа на наличната информация и анализи относно най-честите причини за пожари, в рамките на настоящата дейност се планира активна работа със основни целеви групи (земеделски стопани, туристи и др.), както и с по-широката общественост (с акцент върху младежи) с цел превенция и формиране на отговорно поведение. Дейността ще се изпълни на два етапа: Подготвителен етап, през който ще бъдат разработени визии, послания и дизайни на материалите за широка информационно-разяснителна кампания. Този етап обхваща: - Създаване на визуална идентичност - лого; визуализации; - Създаване на съдържание – подготовка на послания, текстове и визии, които да са лесно достъпни, удобни и разбираеми; - Създаване на информационни аудио и видео материали за популяризация на кампанията и излъчването им в местни медии; - Изготвяне на печатни информационни материали, които да бъдат разпространявани в подходящи точки за различните таргет групи; - Създаване на информационна платформа за предоставяне на информация относно опасността от горски пожари и насърчаване на отговорно поведение за предотвратяване и противодействие на пожари. Платформата, вкл. приложението ще продължи да се поддържа от организацията - бенефициент най-малко в периода на устойчивост на проекта; - Идентифициране на представители на целевите групи и конкретните комуникационни канали за достигането им; - Дефиниране на подходящото време и място за провеждане на събитията, подготовка и изпращане на покани и прессъобщения, осигуряване на лектори, модератори, помощен ресурс за отразяване на събитията. Същински етап: организиране и провеждане на информационно-разяснителната кампания в района на двете защитени зони (BG0000496 Рилски манастир и BG0001493 Централен Балкан – буфер): - Събития за повишаване на информираността и отговорното отношение на земеделци: Информационни събития: Планира се организиране и провеждане на 2 бр. големи събития за популяризиране на мерки срещу пожарите, причинени от опасни земеделски практики, през две последователни години (2022 г. и 2023 г.). - Събития за повишаване на информираността и отговорното отношение на туристи. Планира се организиране и провеждане на 2 бр. големи събития за популяризиране на мерки срещу пожарите, причинени от опасни туристически практики, през две последователни години (2022 г. и 2023 г.) в началото на туристическия сезон. В двете целеви защитени зони BG0000496 Рилски манастир и BG0001493 Централен Балкан – буфер на ключови места (сборни пунктове на туристи) ще бъдат позиционирани екипи, които ще разпространяват предварително подготвени материали съдържащи информация за щетите, които нанасят пожарите и правилата за пожарна безопасност. /Продължава в "Начин на изпълнение"/ 674 400.00 788 304.96
Подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 5210 по параметър "Площ": Дейност 5 ПОДОБРЯВАНЕ НА ПРИРОДОЗАЩИТНОТО СЪСТОЯНИЕ НА ПРИРОДНО МЕСТООБИТАНИЕ 5210 ПО ПАРАМЕТЪР "ПЛОЩ" обхваща ВЕРИФИЦИРАНЕ НА РЕФЕРЕНТНАТА ПЛОЩ ЗА МЕСТООБИТАНИЕТО в рамките на защитени зони BG0001021 Река Места, BG0000212 Сакар, BG0001011 Осоговска планина, BG0001012 Земен, BG0001013 Скрино, BG0001022 Орановски пролом - Лешко. Погрешното определяне на благоприятни референтни стойности в миналото, поради недостатъчно данни, проучвания или експертиза, са довели до погрешна оценка на ПС на по-късен етап. Ето защо в проекта е планирана настоящата дейност, в рамките на която ще бъде извършена верофикация, вкл. и на терен. Дейността преминава през няколко етапа: Подготвителен етап: В рамките на този етап ще бъде разгледана и анализирана цялата налична до момента информация, която не е била достъпна при определяне на референтната стойност. Това включва и всички нови указания и препоръки на ЕК, предвид факта, че в последните години редица работни групи излязоха с изключително полезни разработки по темата (Defining and applying the concept of Favourable Reference Value: https://circabc.europa.eu/sd/a/4251677b-d285-45fd-a789-5f56eeb00b88/TechnicalReportFRVs%20February2018.pdf; Draft section on Favourable Reference Values – Article 17 reporting guidelines https://circabc.europa.eu/sd/a/d3721f6a-a790-4789-92d0-a3d3897e7264/3.ii_Draft_Section%20on%20FRVs%20for%20Art17%20guidelines.pdf). Същински етап: В същинския етап на дейността ще бъдат извършени проучвания чрез прилагане на теренния метод. На база на цялата анализирана информация и събраните данни на терен ще бъдат направени научни заключения по отношение на референтната площ на местообитанието, като в резултат е възможно да бъде направено предложение до МОСВ за промяна в стандартните формуляри на една или повече от целевите защитени зони. Чрез планираните функции на членовете на екипа за управление на проекта се гарантира ефективно управление и контрол върху изпълннението на проектните дейности. Ще бъдат прилагани всички изисквания и указания на Управляващия орган при осъществяване на контрол, вкл. документални проверки ипроверки на място преди извършване на плащания. 406 756.96 405 840.00
Подобряване на природозащитното състояние на природно местообитание 5210 по параметър "Бъдещи перспективи": ДЕЙНОСТ 6 ПОДОБРЯВАНЕ НА ПРИРОДОЗАЩИТНОТО СЪСТОЯНИЕ НА ПРИРОДНО МЕСТОБИТАНИЕ 5210 ПО ПАРАМЕТЪР "БЪДЕЩИ ПЕРСПЕКТИВИ" обхваща мерки за НАСЪРЧАВАНЕ НА СПОРАДИЧНА ПАША В МЕСТООБИТАНИЕТО, в рамките на защитени зони BG0001007 Странджа и BG0000366 Кресна - Илинденци. За разлика от 3-те национални парка, в които чрез мярката за пасторализъм се насърчават животновъди, в останалите защитени зони отдавна отглеждането на животни е изоставено, малките населени места са обезлюдени и това е довело до негативни тенденции за голяма част от природните местообитания, вкл. 5210. Този проблем изисква комплексен подход - насърчаване на завръщането на млади хора в обезлюдени региони, завръщане към традиционен поминък, популяризиране на възможности за развитие на свързани с него услуги (туристически продукти от типа на „стани пастир за един ден“ ) и т.н. В тази връзка са планирани кампании за разпространение на послания в тази насока, за популяризиране на подобни инициативи и ефекта и ползите от тях, вкл. чрез активно използване на медии. Двата целеви региона (ЗЗ Странджа и ЗЗ Кресна – Илинденци) са много подходящи за това предвид реализирани инициативи в миналото, успешно изпълнение проекти по програма "Лайф", което предполага наличие на критична маса и изградено самосъзнание у населението за подкрепа на подобни инициативи. Дейността протича през следните етапи: Подготвителен етап, през който ще бъдат разработени визии, послания и дизайни на материалите за широка информационно-разяснителна кампания. Този етап обхваща: - Създаване на визуална идентичност - лого; визуализации; - Създаване на съдържание – подготовка на послания, текстове и визии, които да са лесно достъпни, удобни и разбираеми; - Създаване на информационни аудио и видео материали за популяризация на кампанията и излъчването им в местни медии; - Изготвяне на печатни информационни материали, които да бъдат разпространявани в подходящи точки за различните целеви групи; - Идентифициране на представители на целевите групи и конкретните комуникационни канали за достигането им; - Дефиниране на подходящото време и място за провеждане на събитията, подготовка и изпращане на покани и прессъобщения, осигуряване на лектори, модератори, помощен ресурс за отразяване на събитията. - Същински: включва провеждане на информационно-насърчителна кампания за насърчаване завръщането на млади хора в обезлюдени региони, завръщане към традиционен поминък, популяризиране на възможности за развитие на свързани с него услуги. Планира се организиране и провеждане 4 креативни събития, които са насочени основно към младежка аудитория, в района на ЗЗ Странжда и на ЗЗ Кресна-Илинденци. В рамките на събитията ще се разпространи информация до аудиторията (аудио; видео; текстове; презентации). Всички представени на участниците материали ще бъдат разпространени чрез подходящите канали до по-широк кръг представители от определените целеви групи. Ключова роля ще играя и създадените онлайн канали за популяризиране. Отразяване на събитията: Излъчване на изработените материали от местните медии е от ключово значение, тъй като кампанията може да се фокусира върху местното население, без да се ограничават възможностите за определен ден и час. Реално радио и ТВ клиповете могат да покрият доста голям часови диапазон от излъчвания. 522 014.40 520 713.36
Организация и управление и информация и комуникация по проекта : Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Екипът за управление ще се състои от следните лица, с които са сключени договори съгласно Кодекса на труда: Ръководител на проекта, Координатор на проекта и Експерт мониторинг (т.е. вътрешни експерти). Ще се покрият основните функции, свързани с организация и управление на проекта: подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. В рамките на дейността ще се изготвят заданията и цялата документация за възлагане по реда на ПМС 160/2016 г. Информацията и комуникацията по проекта ще покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.: - При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.; - По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта; - Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС; - Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ; Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания. Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. Разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи). Дейностите за подготовка на документация за възлагане ще се включват в Дейност 7 Организация и управление и информация и комуникация по проекта". Ще се обхванат всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Чрез планираните функции на членовете на екипа за управление на проекта се гарантира ефективно управление и контрол върху изпълннението на проектните дейности. Ще бъдат прилагани всички изисквания и указания на Управляващия орган при осъществяване на контрол, вкл. документални проверки ипроверки на място преди извършване на плащания. 182 349.93 186 918.82

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).