Организиране и провеждане на анализ на текущото състояние и съществуващите добри практики в областта на медиацията.: В рамките на тази основополагаща дейност ще бъдат осъществени следните действия от експертите на бенефициента:
1. Анализ на нормативната уредба, приложима при използване на медиация като алтернативен извънсъдебен способ за решаване на спорове с трудова тематика. Индивидуализиране на подробен, неизчерпателен списък от
казуси, при които физически, юридически лица и организации ефективно биха могли да използват медиацията като бърза, рентабилна процедура за извънсъдебно и доброволно решаване на спорове с посочената тематика. Разработване на опростени процедури по индивидуализираните казуси, които да напътстват страните за стъпките и тяхната последователност за решаване на даден спор чрез медиация. Позоваване на Препоръка №R(2001) 9 на СЕ относно широкия обхват на медиацията и приложението й по отношение на всички административни спорове.
2. Анализиране на текущото състояние на действащи стартови програми за медиация към съдилищата, какъв е техния резултат: с първоначално препращане по ограничен кръг
избрани подходящи дела, от няколко състава подготвени съдии, и с подбрани отлично подготвени медиатори.
3. Анализ - как са информирани страните по дела за възможността да ползват медиация още с влизането им в съда, както и да бъде на разположение координатор на програмата за медиация, който да им помогне за организирането на медиация.
4. Проучване как да бъдат мотивирани адвокатите, които действително търсят интереса на клиента си, да се включат в процедура по медиация. Сред най-големите плюсове са: сигурно решение, което отчита интереса на клиента, бързина и спестяване на сериозни средства, както и възможност да бъдат продължени отношенията с другата страна с реални личностни и икономически ползи за всички. Важно е да се отбележи и, че в случай, че страните и адвокатите преценят, споразумението, постигнато в медиация, може лесно да придобие изпълнителна сила чрез нотариална заверка или одобрение на законосъобразността му от съда.
5. Индивидуализиране на съществуващи слабости в нормативната уредба относно прилагане на извънсъдебни способи за решаване на административни спорове и в частност- с трудова насоченост. Анализ на недостатъци в нормативната уредба в Закон за медиацията и Административно процесуалния кодекс относно приложимостта на медиацията по АПК и изпълнителната сила на споразумение, постигнато в процедура по медиация. Сравнителен анализ с медиацията като способ за решаване на гражданско- правни
спорове и предлагане на механизми за подобряване на приложимостта на медиацията и по административни спорове. Инициране на дискусии с водещи медиатори и съдии от
граждански и административни съдилища за изработване на работещ механизъм за прилагане на медиацията по административни спорове и за разработване на предложения за нормативни промени, които да улеснят използването на медиацията.
6. Анализ на предимствата на превантивната медиация при оспорване на административни актове относно тяхната целесъобразност по административен ред. Имайки
предвид важността на вземане на ефективни и целесъобразни решения от администрацията, които в максимална степен ще обслужват обществения интерес и то при ефективно използване на бюджетни средства, както и имайки предвид, че съгласно законодателството съдебният контрол е за законосъобразност на актовете на администрацията, да бъдат разгледани възможности за подобряване на процеса на контрол на целесъобразността на решенията на администрацията от горестоящия
административен орган, както и за възможността за провеждане на медиация с участие на квалифицирани в областта на екологията и околната среда медиатори при оспорване на целесъобразността на даден акт по административен ред.
7. Разглеждане на добрите практики и иновативни решения в страни от ЕС и последващия пренос и функционална обвързаност за Република България. |
23 700.00
|
23 688.87
|
Изготвяне на информационен портал за медиация, с насоченост към спорове по трудови проблеми: Дейността цели да формира регистър на медиаторите чрез включване на информация за медиатори, преминали обучение в сферата на трудовите спорове, като бъде разработен специализиран електронен портал за медиация. Порталът ще даде възможност за актуално публикуване на важна информация, възможност за коментари и обмен на позиции, становища, експертни мнения, включително и възможност за електронна кореспонденция и обратна връзка от медиаторите. Порталът ще бъде функционално обособен по видове трудови спорове, като ще съдържа изчерпателна информация за действащата нормативна уредба. Електронната платформа ще предостави и електронна връзка за намиране на специализиран медиатор. Платформата ще публикува опростени процедури по посочени типови казуси в сферата на трудовите спорове. Информационният портал ще играе ролята на виртуален център по медиация, с насоченост в сектор трудови спорове. Информационния портал, като своеобразен
център ще бъде първоначалната контактна точка, която раздвижва интереса към медиацията и създава доверие в нея. Нормално е около него медиаторите да създадат свои центрове. А всички професии могат да бъдат медиатори - и то точно по спорове, в областите, в които вече са работили. Информационните материали за достъпа до правосъдие по въпроси, отнасящи се до трудови спорове, ще имат за цел да предоставят лесно достъпна информация за правилата за започване на процедура на преразглеждане пред независим съд или административен орган. Порталът ще информира участващите в медиация страни и за минималните адвокатски възнаграждения за представителство в производството по медиация. |
29 625.00
|
26 784.44
|
Предложение за нормативни промени: Към момента Европейски парламент вече обмисля да поведе промяната в сферата на съдебната реформа и политиката като цяло. В Доклада с предложения за промени в Директивата за медиацията, който беше представен пред Правната комисия на Европейския парламент на 26 февруари 2015г., са предложени конкретни мерки за засилване ролята на медиация. Механизмът за по-ефективно прилагане на медиацията, включва нейното задължително оповестяване при определени видове спорове и преди старта на съдебното производство. След представянето на този механизъм вече няколко държави, сред които и България, заявиха директен интерес към него и отправиха покани за
обсъждането му в контекста на националните законодателства. Няколко успешни истории от няколко държави-членки на ЕС, биха могли да окажат сериозен тласък на медиацията в ЕС. Вече има яснота относно необходимостта от промени в законовата рамка в две основни насоки – правомощия за съдилищата да създават програми за медиация със собствени правила, като отчитат местните особености, и въвеждане на задължителен опит за медиация в първа обща среща между страните и медиатора, например по екологични спорове, с цел повече страни и адвокати лично да изпитат ползите от свободното договаряне в медиация. Темата за задължителната медиация беше вдъхновена от посещението на професор Джузепе Де Пало в България, през юни 2015г., когато той представи Италианския модел на задължителна медиация, който прилаган в България, би могъл да спести 700 милиона годишно. Статистиката показва, че за последните 6-7 години над 1000 адвокати са присъствали в процедура по медиация. Повече от 100 адвокати са специално обучени в представителство при медиация. Наред с това, от адвокатите дойде и нов стимул за ползването на медиация – през 2016 г. в Адвокатската тарифа беше предвидено, че адвокатите ще получават възнаграждение за участието си в медиация - безспорен стимул да се включат в медиация с клиента си. "За медиация по граждански и търговски дела адвокатската такса ще е 1/3 от тази, която би се дължала при исков процес." Необходимост от промени и синхронизиране между Закон за медиацията и Административно процесуален кодекс в няколко направления: - прилагане на съдебно- свързана медиация по административни дела- АПК да предвиди
задължение на административния съд да напътства страните към медиация по подобие на чл. 140, ал.3 от ГПК (каквото задължение има гражданския съд); - прецизиране на уредбата в ЗМ и АПК относно възможността за сключване и изпълнителната сила на споразумението по ЗМ по административен спор и как то да предизвика преки административно- правни последици; Горепосочените обстоятелства са само началото на идентифицираните възможности за нормативни промени. В рамките на дейността ще бъдат анализирани и подготвени конкретни мерки, обвързани в специален доклад, който ще бъде разпространен сред заинтересованите страни от бенефициента по проекта. |
11 850.00
|
11 844.43
|
Публичност и информираност: Дейности по информиране и публичност се основават на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. Всички, предвидени за изпълнение елементи, ще бъдат съобразени с техническите характеристики заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане правилата за информация и комуникация 2014-2020г., в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията от 28 юли 2014. С цел осигуряване на подходяща публичност и визуализация на дейностите, ще бъдат осъществени мерки по информация и комуникация в проекта, както следва:
- Изготвяне и разпространение на информационна листовка;
- Изготвяне и монтиране на информационен плакат;
Информационната листовка ще съдържа най-малко:
- Емблемата на ЕС;
- Упоменаването „Европейски съюз“;
- Наименованието на съфинансиращия фонд - ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД;
- Общото лого за програмен период 2014-2020г., с наименованието ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА “ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ”;
- Наименованието на проекта;
- Адреса на единния информационен портал - http://eufunds.bg/.
Информационните плакати ще бъдат изготвени във формат А3 и ще съдържат най-малко:
- Емблемата на ЕС и упоменаването „Европейски съюз“ - Наименованието на съфинансиращия фонд - ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД;
- Общото лого за програмен период 2014-2020г., с наименованието ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА “ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ”;
- Наименованието на проекта и главната му цел;
- Общата стойност на проекта, както и размера на европейското и националното съфинансиране, представени в български лева;
- Началната и крайна дата на изпълнение на проекта.
|
0.00
|
11 839.67
|