Граждански мониторинг на прилагането на политиките по насърчаване на заетостта в област Видин и отправяне на предложения за подобряване на законодателството, качеството и ефекта от услугите и на средата за гражданско участие в управлението на администрациите и органите по заетост: Цел: Оценка на въздействието на програмите, мерките и услугите за насърчаване на заетостта в обл. Видин и отправяне предложения за подобряване на законодателството, качеството на услугите и средата за гражданско участие в управлението в сферата чрез проучване и анализ на мнението на заинтересованите страни за ефекта от прилагането на програмите и мерките за заетост (ПМЗ) в обл. Видин, нивото на удовлетвореност от услугите и общественото доверие в работата на местните поделения на Агенция по заетостта (АЗ) - Дирекции бюра по труда (ДБТ) Видин, Кула и Белоградчик и на органите по заетост - областен управител, кметове на общини и Съвети за сътрудничество.
Целева група за дейността: ДБТ-Видин, Белоградчик, Кула; служители на общините и Областна администрация; НПО; бизнес; общественост, в т.ч. безработни лица. Те са страните ангажирани с прилагането или заинтересовани от действието на политиките по насърчаване на заетостта.
Нуждата от дейността се мотивира от факта, че АЗ извършва проучвания на удовлетвореността от ПМЗ на национално ниво само сред работодателите. Така местните потребности остават недооценени. Комисията по заетост към Областния съвет за развитие на обл. Видин и Съветите за сътрудничество (СС) не разполагат с информация за нуждите и мнението на местните заинтересовани страни. Средствата за насърчаване на заетостта от национален бюджет, въпреки че се разпределят от АЗ по критерии свързани с регионалните пазари на труда са недостатъчни, за потребностите на слабо развитите региони като Северозападния. ДБТ и местните органи по заетост поради липса на средства и централизиране на управлението не извършват проучвания на мнението на заинтересованите страни относно ефекта от ПМЗ на местно ниво. По данни на ЕВРОСТАТ Северозападният регион е най-бедния в ЕС - с негативни демографски характеристики, високо ниво на безработица (почти 2 пъти над средното за страната), липса на инвестиции и добра бизнес среда. Обществените нагласи и очаквания за административното обслужване и необходимостта от подобряване на бизнес средата налагат високи изисквания към политиките по насърчаване на заетостта. Това води до редица предизвикателства пред институциите и органите на пазара на труда. Администрацията не функционира сама за себе си, а в услуга на гражданите и бизнеса, при спазване принципите на прозрачност, законосъобразност, превенция на конфликт на интереси и корупция.
Дейността допринася за решаване на идентифицираните проблеми чрез изпълнение на следните етапи:
1. Проучване мнението на страните в процеса по прилагане политиките по заетост:
- Администрацията и органите провеждащи политиката по заетост чрез анкетиране на 60 служители в: ДБТ; общините, членове на Съветите за сътрудничество (СС); социални партньори и областна администрация, които са ангажирани с Комисията по заетост.
- Заинтересованите страни чрез анкетиране на 200 лица, представители на бизнеса, НПО, кметовете на общините, в качеството им на работодатели, които ползват услугите на ДБТ; отделни граждани, в т.ч. безработни лица от областта.
2. Анализ с оценка на ефекта от прилагането на ПМЗ в обл. Видин и отправяне на предложения за подобряване на законодателството, качеството на услугите по заетост и на средата за гражданско участие в управлението. Ще се извърши оценка на съответствие на практиките на местните институции и органи, които осъществяват държавната политика по насърчаване на заетостта относно публичност и прозрачност; достъпност и качество на услугите; взаимодействие на администрацията с гражданите и бизнеса; спазване на етичните норми; превенция на конфликт на интереси и корупция; наличие на подходяща среда за гражданско участие в изпълнението и мониторинга и управлението на заетостта в областта.
3. Разпространение на доклад с препоръките до заинтересованите страни на местно и национално ниво на хартиен носител и чрез Интернет.
Дейността се изпълнява от двамата партньори.
Дейността допринася за изпълнението на Специфични цели 1 и 2 на проекта. |
27 442.80
|
26 908.20
|
Застъпническа кампания за подобряване ефекта от политиките по насърчаване на заетостта, които са насочени към най-уязвимите групи на пазара на труда под логото "Всички сме равни пред хляба": Цел: Да допринесе за засилване ролята на гражданския сектор в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиките по заетост в област Видин и принос за отговорно и открито управление на институциите по заетостта и за насърчаване на диалога между администрацията и органите по заетостта с всички заинтересовани страни чрез организиране на застъпническа кампания за подобряване ефекта на местно и национално ниво от политиките по насърчаване на заетостта, насочени към най-уязвимите групи на пазара на труда.
Целева група: местните структури на Агенция по заетостта (АЗ) - ДБТ-Видин, Белоградчик, Кула; органите по заетостта - кметове, областен управител на област Видин и техните служители; местните социално-икономически партньори и НПО; бизнеса; обществеността.
Дейността отговаря на следните идентифицирани проблеми пред ЦГ:
Предварителният анализ на законодателството и действащите ПМЗ показват, че по-голямата част от средствата за насърчаване заетостта на уязвимите групи е насочена към младежите и продължително безработните лица, в т.ч. хората от етнически малцинства. Това отговаря на приоритетите на Стратегиите по заетост, НПДЗ и ОПРЧР в национален мащаб, но местните проблеми имат специфики, които налагат предизвикателства пред хората, бизнеса и институциите на трудовия пазар. Предвид факта, че Северозападния район е с най-тежкото социално-икономическо развитие в България и ЕС, то се налага нуждата от различни приоритети в насърчаване на заетостта за региона. Тук програмите за насърчаване на младежка заетост са приложими в много малка степен, поради тежките демографски характеристики и слабото развитие на бизнеса. Това води до ръст на застаряващото население, отлив малкото останали младежите към столицата и чужбина, голям брой безработни лица в предпенсионна възраст, ръст на хората с хронични и други заболявания, поради лошото качество на живот. Същевременно финансовия ресурс по ПМЗ за хора над 55 години е ограничен до степен, в която на бюрата по труда от областта средно годишно разполагат със средства за подпомагане заетостта на 2 до 5 лица от тази уязвима група, при положение, че поне 30% от безработните принадлежат към нея. Инвестициите, насочени към хората с увреждания от МТСП (чрез ОПРЧР), АЗ (чрез НПДЗ и целеви програми) и АХУ в по-голямата си част са за хора с трайни увреждания над 50%. Това води до значително ограничение на обхвата на тази силно уязвима група. Хората с увреждания са еднакво уязвими, тъй като от гледна точка на повечето работодатели самото наличие на увреждане и евентуалните защити при уволнение ги прави непредпочитана работна сила. Същевременно така се губи капацитетът на голяма група хора от региона, които имат по-ниска степен на увреждане или са на възраст над 55 г., защото биха намерили заетост ако са налице стимули за работодателите.
Дейността отговаря на нуждите на ЦГ, като се изпълнява на следните етапи:
1. Точно дефиниране на проблема. Освен предварителните данни, посочени в проекта, ще се извлекат изводи и проблемни зони на база анализа и проучването на средата от дейност 1.
2. Стратегическо планиране. Поставяне на ясни дългосрочни и краткосрочни цели. Развиване на основното послание за целевите групи. Разработване на план за действие и за оценка на застъпническите действия. Актуализиране на плана за действие. Разработка на брошура с целите и очаквани резултати от кампанията.
3. Сформиране на коалиция. Провеждане на 3 групови мероприятия със заинтересованите страни, на които да се представи визията за кампанията, да се обсъдят проблемите и вариантите за решение и да се сключи споразумение за изграждане на застъпническа коалиция от присъствалите.
4. Медийна кампания.
5. Контакти с хората, които взимат решения - МТСП, АЗ, народни представители от областта.
6. Вътрешен мониторинг и оценка.
Дейността се обезпечава с експерти - 2 лица с висше образование, наети по трудов договор от двата партньора.
Дейността допринася за изпълнението на Специфични цели 2 и 3 на проекта. |
17 463.60
|
17 285.40
|
Информационна кампания за повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство: Цел: Да се насърчи диалога между администрацията и органите, ангажирани с насърчаване на заетостта, местната власт, социалните партньори, НПО и бизнеса от област Видин с оглед осигуряване условия за по-добра комуникация, обмен на информация и споделяне на идеи по проблемите на заетостта на местно ниво и подобряване благосъстоянието на местното население.
Целева група: местните структури на АЗ (ДБТ-Видин, Белоградчик, Кула); органите по заетостта - кметове, областен управител на област Видин и техни служители; местните социално-икономически партньори и НПО; бизнеса; обществеността.
Дейността отговаря на следните идентифицирани проблеми пред ЦГ:
Диалогът на администрацията и органите за изпълнение на политиките по заетост с гражданския сектор и заинтересованите страни се реализира на местно ниво най-често формално и съгласно закона чрез участието на НПО, социалните партньори и общините в работата на Съветите за сътрудничество и КЗ към Областния съвет за развитие. Гражданският сектор в областта има отношение към процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на заетостта и безработицата основно като ползвател на активната политика по заетостта, реализирана от местните бюра по труда или чрез участие на НПО в Комисията по заетост. Нараства нуждата на местно ниво от повишаване активността на НПО и др. граждански организации при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство, с оглед да упражняват мониторинг върху администрацията, да отправят на препоръки по важни обществени проблеми като: подобряване на административното обслужване; по-добра регулаторна среда; борба с корупцията и конфликта на интереси; спазване на етичните норми от държавните служители чрез изграждане на среда за публичност и прозрачност в работата на институциите.
Гражданският мониторинг върху дейността на местните институции и органи по заетостта е необходим елемент за участието на гражданите във формиране и прилагане на местните и национални политики.
Основен акцент и цел на кампанията е да популяризира правата и да насърчи гражданския сектор да упражнява мониторинг и да се включва активно в подпомагане процесите на развитие на администрациите, политиките и законодателството, в т.ч. в сферата на заетостта, в съответствие с изискванията на обществото и предизвикателствата на нашето съвремие. Увеличаването на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство е един от принципите на демократичното развитие на днешните общества, който гарантира доброто, открито и отговорно управление.
Чрез активна медийна кампания представители на всички заинтересовани страни, целеви групи по проекта и обществеността ще бъдат информирани и привлечени като активен участник в процесите на повишаване на публичността и отчетността в административното обслужване по отношение изпълнението и мониторингът на политиките и законодателството. Информация за кампанията ще се публикува и на сайта на партньорите.
Ще се проведат срещи с представители на общинските и областна администрация и ДБТ от областта, на които ще се разяснят възможностите и нуждите гражданският сектор да се включва по-активно и методите да му се осигури по-широко поле за мониторинг на политиките и законодателство.
Ще се организира обществено обсъждане - кръгла маса с участие на 15 лица от целевата група, на която ще се обсъдят механизмите за по-активно гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Ще се представят и действията по застъпническата кампания по проекта.
Чрез публична комуникация се очаква да бъде постигната по-широка ангажираност на гражданското общество в подкрепа на мерките за по-висока публичност и отчетност на работата на местните ДБТ, Съвети за сътрудничество и Комисия по заетост в областта.
Дейността допринася за изпълнението на Спец. цели 3 и 2 на проекта. |
4 905.60
|
4 905.56
|