Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 054 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The Project is referred to strengthen and modernize internal control on management and activity in Public Sector /PS/ organizations, through enhancing efficiency of Financial Management and Control Systems in Public sector and improvement the quality of Internal Audit activity and is completely in line with the objectives of Priority Axes 2 of the Operational Programme Good Governance.  
The target groups are internal auditors in public sector organizations, financial controllers, senior management positions in the public sector, the Control Methodology and Internal Audit Directorate at the Ministry of Finance.
The project contributes to the implementation of the Roadmap for the Implementation of the Strategy for Development of the State Administration 2015-2020, Specific Objective 1.6 "Improving the Control, Regulatory and Revenue Bodies", Measure "Supporting the Improvement of FMCS and Supporting the Development of the Function on Internal Audit in the Public Sector "and on
The Strategy for Development of Internal Control in the Public Sector of the Republic of Bulgaria for the Period 2018-2020.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучване на добри практики в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит във водещи страни от ЕС: Необходимостта от актуализация на нормативната рамка и методологията в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор (ФУКПС), в т.ч. и вътрешния одит е залегнала в определената визия за вътрешния контрол и доброто управление в публичния сектор, стратегическите цели и дейности, определени в Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на Република България за периода 2018-2020 г., приета на основание чл.48, ал.2, т.1 от ЗВОПС с Решение на МС от 08.11.2017 г (Стратегията). Стратегията дефинира различни предизвикателства и проблеми пред ФУКПС и вътрешния одит, в това число: • планирането на ясни, измерими и ресурсно обезпечени стратегически и оперативни цели на ниво организации; • утвърждаването и ефективното прилагане на правила и процедури за управление на • риска, както и за идентифицирането и докладването на грешки, нередности и измами; • съобразяване на контролните механизми и разходите за тяхното осъществяване със значимостта на съответните рискове, към които те са насочени; • запълването на капацитета на контролните звена и утвърждаването на тяхната роля при усъвършенстване на управлението в организациите За да отговори на предизвикателствата, Стратегията дефинира и различни въпроси, отговорът на които се опитва да намери, чрез заложените стратегически цели и дейностите по тяхното изпълнение. Един от въпросите е „Какво може да научим от държави с по-голям опит в прилагането на вътрешния контрол в публичния сектор?“ В тази връзка, в рамките на дейност 1 на проекта, ще се направи проучване на съществуващи добри практики в 3 държави от ЕС. Държавите, на чийто практики ще се проведе проучване, следва да отговарят като минимум на следните критерии: 1. Системите за управление и контрол в публичния сектор са фокусирани върху принципите на целеполагане, ефективност и отчетност. Такива са например (но не само) системи за управление и контрол, базирани на принципа на програмното бюджетиране. 2. Системите за управление и контрол в публичния сектор са организиран в съответствие с принципите на трите линии на защита (Оперативно управление; Управление на риска, финансов контрол и инспекции; Вътрешен одит). 3. Вътрешният одит в публичния сектор е базиран на Международните професионални практики по вътрешен одит. Предвид факта, че дейността ще бъде изпълнена от външен изпълнител, в процеса на избор, в техническите си предложения кандидатите ще мотивират избора си на предложения за държави с гореописаните критерии, като е възможно да използват и допълнителни критерии при избора. Целта е бенефициентът, в качеството си на възложител да избере най-добрия предложен вариант на държави членки, който да отговаря на целите на проекта, изразени чрез критериите за подбор. Проучването следва да идентифицира добри практики, както в сферата на финансовото управление и контрола в публичния сектор като цяло, така и по отношение на вътрешния одит в публичния сектор. Добрите практики, идентифицирани по отношение на ФУКПС следва да са базирани на актуалната рамка на модела COSO. При техния анализ, следва да се оцени и анализира приносът им за развитието на: • принципите на „трите линии на защита“ • проследяването и максимално постигане на функционалните и финансови цели на организациите от публичния сектор, в рамките на съответните законови изисквания • интегрирана оценка на ефективността на системата за вътрешен контрол, на база налични и функциониращи компоненти и съответните принципи; • ефективно управление на риска и свързаните с него механизми за вътрешен контрол; • реална обратна връзка за състоянието на вътрешния контрол в публичния сектор, която чрез обективно консолидиране да има силен обществен отзвук и реални мерки за евентуално подобрение. Описанието на дейността продължава в прикрепен файл с наименование "Продължение описание на дейност 1". 37 560.00 37 560.00
Анализ на текущото състояние на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България: Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на Република България е идентифицирала редица предизвикателства и проблеми пред развитието на финансовото управление и контрол и на вътрешния одит в публичния сектор. Дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите, като част от дейността си, събира и анализира значителна информация, в хода на координацията и наблюдението на системите за ФУКПС и на вътрешния одит. Същевременно, предвид динамиката в развитието на сектора и предвид нуждата от сравнение на установеното в рамките на дейност 1 положение в другите държави от ЕС с актуалното положение в България, е необходимо да се направи една оценка и анализ на текущото състояние на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България. За целта, в хода на дейността ще се анализират съществуващи доклади, анализи и проучвания на състоянието на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България, както и текущото състояние в изследвания сектор. Анализът ще включва и базата с данни и информация, поддържана от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите. За целта ще се използват различни методи и инструменти за набиране и анализ на актуална информация. В обхвата на анализа влизат: • Данните от проведените, в резултат от указания на Министерството на финансите и дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ одитни ангажименти относно осъществявания предварителен контрол за законосъобразност (52 одитни доклада) • Информацията от обобщаването, анализирането и консолидирането на годишните доклади и въпросници за състоянието на финансовото управление и контрол за последните 3 години (2015, 2016, 2017) • Информацията от обобщаването, анализирането и консолидирането на годишните доклади за дейността по вътрешен одит в публичния сектор за последните 3 години (2015, 2016, 2017) • Резултатите от извършените от служители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите системни наблюдения по вътрешен одит, в съответствие с чл. 49 от ЗВОПС и по финансово управление и контрол, съгласно чл. 18 от ЗФУКПС за последните 3 години (2015, 2016, 2017). Предвид факта, че дейността ще бъде изпълнена от външен изпълнител, в процеса на избор, в техническите си предложения кандидатите ще могат да предложат и допълнителни източници на информация за състоянието на финансовото управление и контрол в публичния сектор, които да бъдат анализирани. Идентифицираните чрез анализа проблеми и области, нуждаещи се от подобрение ще бъдат сравнени с резултатите от прочването на състоянието в други държави от ЕС (Дейност 1) и на тази база, ще се направи оценка на ефективността и ефикасността на финансовото управление и контрол в публичния сектор в България, в т.ч. и вътрешния одит и ще се идентифицират препоръки към бенефициента за актуализация и подобрения на нормативната рамка, методологията и дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит. Препоръките за актуализация и подобрения на нормативната рамка, методологията и дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит следва да бъдат конкретни, точни и мотивирани. Те следва да представляват концептуални описания, посочващи какво и как следва да се промени в съответния акт или методология. Ще бъде изготвен Анализ на текущото състояние и направена оценка на ефективността и ефикасността на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България. В анализа ще се изведат препоръки за актуализация и подобрения на нормативната рамка, методологията и дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит в публичния сектор в България. Анализът ще бъде предоставен на бенефициента, в качеството му на възложител и същевременно ще бъде използван от външния изпълнител, за целите на дейност 3. 31 200.00 31 200.00
Изготвяне на предложения за промени в законодателството в областта на вътрешния контрол и актуализиране на методологията за вътрешен контрол, в т.ч. и за вътрешен одит: Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на РБ /СРВКПС/ предвижда предприемането на различни дейности по изпълнение на стратегическите цели, като: • Актуализиране на методологията по финансово управление и контрол в съответствие с Рамката COSO 2013; • Изготвяне на методология и проекти на нови/актуализация на нормативни актове с цел подобрение и надграждане на системите за управление и контрол; • Привеждането на нормативните актове и методологията в съответствие със Стандартите, Указанията за прилагане, част от препоръчителните елементи на Международните професионални практики по вътрешен одит (IPPF) и добрите международни практики в областта и др. В тази връзка, и на база на резултатите от дейности 1 и 2, ще се изготвят конкретни предложения за промени в законодателството в областта на ФУКПС, в т.ч. и вътрешния одит в публичния сектор, чрез които да се създаде необходимата правна основа за прилагане на идентифицираните възможности за подобрения на дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит. За разлика от препоръките, дадени в резултат от дейност 2, които имат характера на концептуални предложения, конкретните предложения за промени в законодателството ще имат формата на проекти за изменения и/или допълнения на нормативни актове, отговарящи на всички необходими за целта изисквания на Закона за нормативните актове. Предложенията за промени в законодателството ще бъдат придружени с изготвена оценка на въздействието и подготвени като проекти за изменения на съответните нормативни актове. Предложенията за промени в законодателството ще бъдат представени на министъра на финансите, който след негова преценка може да ги внесе за разглеждане в МС по реда на УП на МС и неговата администрация. В рамките на дейността ще се изготвят и: • Актуализиран наръчник за вътрешен одит в съответствие с международните стандарти • Актуализирани указания в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор. Наръчникът за вътрешен одит се издава на основание на чл. 48, ал. 2 от ЗВОПС, а указанията в областта на ФУКПС се издават на основание чл. 17 от ЗФУКПС. Те са част от методологията, която е утвърдена в периода 2006-2009 г., като към този момент тя е целяла подпомагането на първоначалния процес на изграждане и функциониране на системите за финансово управление и контрол /СФУК/, в т.ч. вътрешния одит. Същите не са актуализирани във времето, с оглед отразяване в тях на приети промени в двата цитирани закона, както и не е извършван анализ с цел актуализирането им в съответствие с установените добри практики в тази област към настоящия момент. Необходимостта от актуализация на методологията е залегнала и в определената визия за вътрешния контрол и доброто управление в публичния сектор, стратегическите цели и дейности, определени в СРВКПС на РБ а периода 2018-2020 г., приета на основание чл.48, ал.2, т.1 от ЗВОПС с Решение на МС от 08.11.2017 г. Указанията и насоките в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор, които са в сила в настоящия момент са: Методически насоки по елементите на финансовото управление и контрол, Насоки за въвеждането на управление на риска в организациите от публичния сектор, Указания за осъществяване на управленската отговорност в организациите от публичния сектор и Указания за осъществяване на предварителен контрол. Изброените насоки и указания представляват издадената методология в областта на ФУКПС. Въз основа на резултатите от дейности 1 и 2 и на база анализ, ще бъде установена необходимостта от актуализиране на всички или част от сега действащите указания и насоки в областта на ФУК. Описанието на дейността продължава в прикрепен файл с наименование "Продължение описание на дейност 3". 90 480.00 90 480.00
Провеждане на 3 регионални срещи с вътрешни одитори, финансови контрольори и лица на ръководни длъжности от публичния сектор: В рамките на дейността ще бъдат проведени 1 двудневна среща в София с вътрешни одитори, лица на ръководни длъжности и финансови контрольори от централната администрация и 2 двудневни срещи в страната с вътрешни одитори, лица на ръководни длъжности и финансови контрольори от общините. Във всяка среща ще участват вътрешни одитори, финансови контрольори и лица на ръководни длъжности от публичния сектор - общо 70 и 5 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. По време на срещите, ще бъде представена Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор 2018-2020, в съответствие с Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015-2020 г., както и ще бъдат представени и обсъдени резултатите от Дейности 1 и 2 и проекто предложенията за промени, разработени в хода на дейност 3, преди финализирането им. Ще се проведат дискусии и ще бъдат събрани мнения и коментари по предложенията за промяна в законодателството и методологията в областта на вътрешния контрол и вътрешния одит. Дейност 4 е важна за съгласуване на резултатите от предходните дейности с представителите на целевите групи и съответно за разработването на качествени и непротиворечиви предложения за промени в нормативната уредба и методологията за ФУКПС и вътрешен одит в публичния сектор, по време на изпълнението на дейност 3. Освен това, предвид факта, че резултатите от дейности 1, 2 и 3 допринасят пряко за изпълнение на различни дейности от Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор и за постигане на целите и, регионалните срещи допринасят и за налагането на самата Стратегия. Изпълнителят на дейности 1, 2 и 3 ще осигури свой представител/и на трите регионални срещи, от които една среща в София и две в страната, които да представят резултатите от дейности 1 и 2 и осъществят събиране на обратна връзка. Мненията и предложенията, събрани чрез проведените на регионални срещи дискусии ще бъдат отразени и използвани за финализиране на предложенията за промяна в законодателството и методологията. Разходите за участие на представителите на изпълнителя на срещите, в т.ч. за транспорт, настаняване и храна са за сметка на Изпълнителя по дейност 1, 2 и 3. 49 797.30 48 681.36
Провеждане на обучения, съгласно изготвена и одобрена програма: Обученията на вътрешни одитори, финансови контрольори и представители на ръководителите от публичния сектор са залегнали в целите и дейностите на Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор. Те са също така и част от Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015-2020 г. За тази цел, в рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на вътрешни одитори, финансови контрольори и лица на ръководни длъжности в публичния сектор - общо 820. Целта на обученията е да бъдат представени на участниците актуализирания наръчник за вътрешен одит, актуализираните указания в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор, и по преценка други актуални теми в областта на финансовото управление и контрол, в т.ч. и вътрешния одит в публичния сектор, избрани на база извършените проучванията на добри практики и анализ на текущото състояние на ФУКПС в България, и предварително одобрени от бенефициента. Ще бъдат проведени 4 еднодневни обучения в София за вътрешни одитори и лица на ръководни длъжности в публичния сектор и 4 обучения в страната по ден и половина за вътрешни одитори и лица на ръководни длъжности. Всяко едно от обученията ще обхване 70 обучаеми и 2 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. Ще бъдат проведени 2 еднодневни обучения в София за финансови контрольори и лица на ръководни длъжности и 4 обучения в страната по ден и половина за финансови контрольори и лица на ръководни длъжности. Всяко едно от обученията в София ще обхване 40 обучаеми и 2 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. Всяко едно от обученията в страната ще обхване 45 обучаеми и 2 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. За участниците в обученията се предвижда да бъдат издадени сертификати. Представителите на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите, които ще присъстват на обученията ще извършват мониторинг върху работата на изпълнителя и ще следят за навременното и точно провеждане на обученията. За горепосочените обучения, изпълнителят на дейности 1, 2 и 3 ще осигури лектор/и за всяко от обученията. Разходите за участие на лекторите на обученията, в т.ч. за възнаграждения, транспорт, настаняване и храна са за сметка на Изпълнителя по дейности 1, 2 и 3. 146 145.02 134 599.42
Участие на служители от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерство на финансите в обучения, семинари и курсове в чужбина в областта на финансовото управление и контрол, в т.ч. вътрешния одит: Стратегическа цел № 5 на Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на РБ 2018-2020 г. е засилване на капацитета на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите. Като част от дейностите за постигане на целта, са предвидени обучения на служителите на дирекцията. В тази връзка, в рамките на дейност 6, служители от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерство на финансите ще участват в обучения, семинари и курсове в чужбина в областта на финансовото управление и контрол, в т.ч. вътрешния одит. Целта е повишаване на квалификацията и компетентностите на служителите на дирекцията, с което ще се повиши ефективността на дейностите, които се изпълняват. Ще бъдат проведени обучения, семинари и курсове за служители от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерство на финансите, които ще обхванат общо 21 участника. За проведените обучения, семинари и курсове ще бъдат издадени сертификати. 83 077.00 51 634.36

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).