Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project aims at improving the work of the mediator training organizations, in accordance with the Mediation Act 2004 and the Regulation No. 2 of 15.03.2007 on the conditions and procedure for approval of the organizations that train mediators. Despite the existence of a regulatory framework, practice shows that there are no national Standards for Mediator Training and a national body that supports and controls for the development of the profession of mediator. The Mediation Development Toolkit issued by the Council of Europe in June 2018 provides guidance that encourages the professional community in Bulgaria to develop national Standards for Mediator Training and a Methodological Guide to Mediation / the Mediator’s Manual/.

As a result of the project, effective measures will be put in place to increase the capacity of mediators and organizations that train mediators. It is envisaged to conduct a research of the state of mediation in Bulgaria by studying trainees and trained mediators, citizens involved in mediation and judges referring to mediation. The results of the study will be the basis for formulating recommendations for improving the practice of mediation. Standards for Mediator Training and Mediator's Manual will be developed. Three consultative meetings with practitioners and mediators will provide feedback and expert advice on the documents produced. A closing round table will make public the results of the study, the policy recommendations, the Standards for Mediator Training and the Mediator's Manual to conduct the mediation procedure.

As a result of these activities, the aim is to increase the quality of the mediation service and to prepare for the establishment of a national mechanism and structure for professional support, monitoring and control of the mediators 'work, such as the Mediators' Chamber.   
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изследване на състоянието на медиацията в България.: Изследването цели преглед на състоянието на медиацията в страната и изготвяне на препоръки за подобряване на политиката и практиката на прилагането й като алтернативен способ за решаване на спорове. Ще бъде извършен анализ на практиката на организациите, които обучават медиатори, доколко са покрити изискванията на Наредба N2; извърша ли се допълнителна квалификация на медиаторите; в каква степен е нужно усъвършенстване на нормативната база, съгласно изискванията на ЕС и Съвета на Европа; как да се усъвършенства работата на Единния регистър на медиаторите и на Единния регистър на организации, които са одобрени да обучават медиатори в услуга на гражданите. Изследването ще даде информация за нивото на обучението по медиация и за необходимостта от усъвършенстване уменията на медиаторите. Изследването ще включва следните компоненти: а/ Преглед на литературата: анализ на академичната и популярна литература, засягаща законодателството, политиката и практиката на медиацията. Ще бъде направен анализ и на съществуващите статистически данни, включително международни и местни проучвания, доколкото са налични. б/ Количествено и качествено проучване за събиране на детайлна информация по отношение на прилагането на медиацията в съдебни и извън съдебни спорове. 17 276.30 21 545.37
Създаване на стандарти за обучението на медиатори.: Стандартите за обчението на медиатори са система от минимални изисквания, които медиаторите трябва да покриват за да провеждат сесии по медиация професионално и компетентно. Сегашната НАРЕДБА № 2 от 15.03.2007 г. /за условията и реда за одобряване на организациите, които обучават медиатори; за изискванията за обучение на медиатори; за реда за вписване, отписване и заличаване на медиатори от Единния регистър на медиаторите/ покрива част от изискванията за професионалното поведение на медиатора, но оставя множество празноти, свързани с обучението и развитието на медиаторите. Малка част от обучителите са получили сертификати да обучават от експерти – медиатори в чужбина, предимно в САЩ и Западна Европа, но по-голямата част от медиаторите, вписани в Регистъра на медиаторите са обучени от българските организации, одобрени да обучават. Разнообразието от подходи в прилагане на медиацията и в обучителните практики е голямо въпреки формалното спазване на изискванията на наредбата при сертифициране на медиатори. Не е уреден и въпросът за контрола и оценката на качеството на организациите, предлагащи обучение. Създадените по проекта Стандарти за обучение на медиаторите биха създали рамка, за както за обучението /за да се постигнат необходимите знания и умения на медиаторите/, така и за въвеждане на механизъм за наблюдение и оценка на процеса на обучение въз основа на единни критерии за обучение. Повечето държави регулират професията на медиатор чрез общоприети стандарти, които уреждат акредитацията на медиаторите по начин, който да осигурява компетентна и етична практика в съответствие с общоприетите изисквания за тази професия. Изработването на стандарти за обучението на медиаторите ще подпомогне обучаващите организации в стремежа им да предоставят качествено обучение в съответсвие с европейската практика. Стандартите ще включват: 1/ Стандарти на практиката, които определят минимумът практика и компетенции, които се изискват за да бъде регистриран медиаторът в регистъра на МП. 2/ Базисни стандарти, които определят обучението, оценяването, личните качества и опитът, изисквани от един акредитиран медиатор, включително и за възобновяване на лиценза му да практикува медиация. Ще бъде предложено и описание на изискванията за национални обучителни организации, които обучават и сертифицират медиатори, отговарящи на изискванията на базисните стандарти и стандартите на практиката. Ще бъде предложено и описание на регистъра на медиаторите в Бълграия, включително неговата поддръжка и обновяване, според световната практика. Накрая екипът ще предложи и описание на така предложената Камара на медиаторите, която да включва в дейността си и одитиране на работата по обучение на медиаторите в страната. След дългогоидшни дискусии за необходимостта на Камара на медиаторите, екипът се наема да предложи описание на функциите и начинът на работа и издръжка на такава структура. В структурата на Камарата ще работи и Комисия по стандартите, която ще има, от една страна, задача да контролира работата на организациите, обучаващи медиатори, а от друга страна, да контролира системата за акредитиране на медиатори. Членовете на тази комисия ще включват експерти от организациите, акредитиращи медиатори, професионалисти, представители на държавата, бизнеса и други заинтересовани страни. 32 189.64 47 995.97
Изработване на Наръчник на медиатора за провеждане на процедурата по медиация: Наръчникът на медиатора ще подпомогне участниците в съществуващите и бъдещите инициативи за разработване на съдебна програма за медиация в съдилищата в страната. Тези инициативи целят да се създадат нагласи у обществото към по–широко използване на всички алтернативни подходи за разрешаване на спорове и в частност медиацията, като извънсъдебен способ. Целта на Наръчника на медиатора е да подпомогне медиаторите и съдиите, които препращат случаи, да решат кои са подходящите за медиация спорове от гражданско-правен и административно-правен характер, търговски, семейни или потребителски спорове,случаите, предвидени по НПК, между физически и/или юридически лица. ще бъде направен преглед на примерни случаи, при които е подходящо провеждането на медиация, например, потребителски проблеми, дългове, спорове за делба, съседски спорове, повреждане на имущество, спорове между наемател и наемодател, проблеми на работното място, семейни спорове и др. Наръчникът на медиатора ще съдържа и части, свързани с процедурата по медиация и аспекти, които медиаторът трябва да има предвид, когато работи с клиенти. Като цяло, получилите обучение медиатори в България, са неподготвени да прилагат медиацията самостоятелно. За съжаление малко са организациите, които могат да предложат програма за менторство и стажуване на новообучени медиатори за да се натрупа необходимият опит уверено и компетентно да практикуват. С малки изключения, като например Наръчника на медиатора на Софийски градски съд, липсват учебници и материали, които да са опора на новите медиатори. Липсва и постоянно надграждащо обучение на участниците в съдебна прогарама по медиация, което да даде възможност на медиаторите да продължават да се развиват като навлизат в отделни аспекти на професията и се учат от експерти в различни области на прилагане на медиацията. Доколкото медиацията и помирението са най-разпространени средства за алтернативно решаване на спорове сред юристите, има огромен дефицит на психологически познания при водене на процеса, например умения да се справят с трудни страни по спора. Не достатъчно се прилагат и тенденциите в професията, идващи от страните от Европейския съюз. Предложеният Наръчник на медатора, цели да помогне на медиаторите да се ориентират в професията и да се запознаят с основни елементи от прилагане на процедурата по медиация в съотвествие с изискванията на ЕС и препоръките на Съвета на Европа. Предложеното методическо ръководство на медиатора/ Наръчник на медиатора, ще помогне на медиаторите да се ориентират в професията и да се запознаят с основни елементи от прилагане на процедурата по медиация в съотвествие с изискванията на ЕС и препоръките на Съвета на Европа. Този наръчник ще включва следните примерни елементи: Част първа. Основи на медиацията - Подготовка за медиация. Запознаване със същността на спора, страните и контекста. - Оценка доколко спорът е подходящ за медиация. - Подготовка на страните и на медиатора. - Преглед на процеса на медиация - Основни фази в процеса на медиация - Споразумение на страните - Основни принципи на медиацията и помирението - Изграждане на доверие със страните в спора - Работа с трудни клиенти - Комуникационни умения и други важни умения в процеса на медиация. - Управление на емоциите - Етични стандарти при водене на процеса на медиация Част втора. Медиация при различни видове съдебни спорове - Особености на прилагане на медиацията при съдебни спорове - Препращане към медиация при съдебно производство - Наблюдение на медиацията, прилагана към съда - Специфични умения на медиатора - Взаимодействие на медиаторите със съдии и съдебна администрация Наръчникът на медиатора ще включва богат набор от линкове и литература за ориентация на медиаторите в отделни аспекти на процеса на медиация, който се осъществява в рамките на съдебно производство. 21 623.25 25 121.51
Информационна кампания за представяне на резултатите от изследването и изработените документи: ФПБ ще подготви информационна кампания и план за информиране и публичност за да осигури навременна информация за проекта и да разпространява резултатите от изследването и препоръките, Стандартите и Наръчника. Планът ще включва методи, насочени към целевите групи и средства за комуникация, насочени към по-широката публика. Методите за информиране и публичност ще следват изискванията за публикуване на материали по Процедура BG05SFOP001-3.003. Информационната кампания и планът за информиране и публичност ще включват следните компоненти: а/ Специфични дейности за информиране на широката общественост, при които се представят целите, прогреса и резултатите от проекта. - Информация за проекта под формата на съобщения за медиите и кратки статии ще бъдат поставени в уеб страниците, фейсбук страниците и други социални медии и платформи на ФПБ, Национална асоциация на медиаторите и мрежите, с които са свързани. Информацията ще бъде обновявана поне 2 пъти през периода на проекта, като се подготвя, както на български, така и на английски. - Представяне на проекта пред медиите чрез прес-съобщения в началото и в края на проекта. Ще бъде отправена покана към представители на медиите да участват и отразяват заключителната конференция по проекта. б/Публични събития с цел образоване и въздействие върху целеви групи от заинтересовани страни. Тези събития включват: - Представяне на Аналитичен доклад за резултатите от изследването и документ с Препоръки за подобряване на политиката /общо 40 страници, 30 страници за доклада и 10 страници за препоръките/. Резултатите от изследването ще имат резюме на английски език, а препоръките ще бъдат изцяло преведени на английски език. - Организиране на 3 еднодневни консултативни срещи за изработване на Стандартите за обучение на медиатори. На тези срещи ще бъдат представени и аналитичния доклад и препоръките за подобряване на политиката за използване на медиацията при съдебни спорове. - Национална кръгла маса в София за 60 представители на заинтересовани страни. Кръглата маса ще бъде заключително за проекта събитие, което цели представяне и обсъждане на документите, изработени по време на проекта и търсене на подкрепа сред професионалната общност за следващи стъпки в развитието на медиацията в България. Ще се обсъдят Стандартите за обучение на медиатори, включително предложенията за оптимизиране работата на регистъра на медиаторите и на организациите, обучаващи медиатори. Ще бъде подложен на дискусия и документът, описващ работата на бъдещия контролен орган /Камара на медиаторите, Комисия по стандартите или наречено по друг начин образувание/, който да съблюдава изпълнението на стандартите за обучение и прилагане на медиацията. - Ще бъдат подготвени три статии в края на проекта за популяризиране на изследването, препоръките, Стандартите и Наръчника на медиатора. Статиите ще бъдат представени на обществеността чрез популярни онлайн медии и печатни издания. в/ Отразяване на проекта в публичното пространство. - Информационен банер за проекта ще бъде поставен в сайта и фейсбук страницата на ФПБ. - Информационен постер с атрибутите на проекта ще бъде подготвен и поставен в помещенията на трите консултативни срещи и по време на заключителната конференция. Всички онлайн публикации ще включват информация за проекта, целите, прогреса и резултатите, сътрудничеството между организациите от страната, снимки, контакти, и връзка с Програмата „Граждански контрол върху реформата в съдебната система“. 0.00 4 259.65

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).