Допълнително обучение по български език за учениците, за които българският език не е майчин.: Целта на дейността е насочена към попълване на образователните дефицити на учениците по учебния предмет Български език и литература.При направения анализ във връзка с разработване на Плана за действие за интеграционни политики на община Средец се констатира като основен проблем слабото владеене на българския език сред учениците от ромски произход от начален етап на територията на общината. Голяма част от децата от ромски произход не посещават подготвителните групи в ДГ по редица причини и тръгват на училище без да говорят добре официалния български.Задължителните учебни занимания по български език и литература на ромските деца-билингви не са достатъчни за постигане на необходимото равнище на усвояване на официалната форма на български език. За повишаване на знанията и уменията за свободна комуникация по български език, за подобряване на разбирането на преподавания учебен материал, като основна дейност е допълнително обучение по български език и литература на ученици от СУ "Св. Св. Кирил и Методий" и в ОУ "Св. Св. Кирил и Методий", с. Загорци.Преди да бъдат сформирани групите, ще бъде проведена диагностика за езиковите компетенции на децата, чрез предварително подготвени езикови тестове. Учениците ще бъдат разпределени общо в 8 групи, по 10-12 ученици, организирани, както следва: СУ- гр.Средец - 6 групи със 6 преподаватели. Ще бъдат обхванати 60 ученика от I и ІІ клас, като от тях 50 са от ромски произход. В ОУ с.Загорци - 2 групи с 2-ма преподаватели. Ще бъдат обхванати 20 ученика от I и ІІ клас като от тях 18 са от ромски произход.След като са изследвани и идентифицирани езиковите дефицити на всеки конкретен ученик, ще бъдат разработени персонални планове за всеки един от тях, за преодоляване на конкретните индивидуални затруднения в говоренето, разбирането и осмислянето на езика. Групите за допълнително обучение по български език ще се сформират за всяка проектна година.Всяка учебна година ще се сформира нова група от новите първокласници и второкласници. Групирането на децата не е по полов признак и не е в разрез с хоризонталния принцип за равенство между половете. Подбраните ръководители са добре запознати със спецификата на проблемите при всеки ученик. Допълнителните занимания ще се провеждат в извънкласно време, един път седмично, като всяко занимание ще съдържа по два учебни часа. Обучението ще се води от опитни и квалифицирани учители от училищата партньори, притежаващи педагогически опит в образователната сфера.
За провеждането на дейността ще бъде разработена учебна програма, която ще включи интерактивни методи: ролеви и ситуационни игри, творчески задачи, интерпретационни и ситуационни подходи, които ще разширят границите на езиковия запас на учениците от целевата група, ще допълнят знанията им по български език, ще разширят знанията им по литература. Ще бъде поставен акцент върху обогатяване на разговорната реч и включване на по-сложни граматични структури. Акцент ще бъде поставен върху усвояването на морфологичните правила, като напр. конструиране на множествено число на някои съществителни имена, на прилагателни, съгласуване на съществителните с прилагателните имена, които обикновено затрудняват ромските деца, за които майчиният език е ромският. Синтактичните задачи ще бъдат насочени към изграждане на сложни изречения. Не по-малко важни са затрудненията с подбора на думите и с начина, по който да се съчетават, така че обучаваните допълнително ученици да изграждат умения за „обличане“ на мисълта си в съответствие с комуникативната задача. Програмата ще бъде съобразена с възрастовите характеристики на учениците от целевата група и с техните индивидуални нужди. В края на всеки проектен етап, съвпадащ с учебния годишен цикъл, ще се провежда тестване, за установяване и измерване на резултатите от допълнителното обучение по български език и литература. |
49 952.00
|
37 570.32
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици.: Целта на дейността е задържане на децата в училище,чрез създаване на възможности за занимания,които стимулират развитието на техните интереси и способности.Дейността ще се извършва от учители от партниращите училища.Проектът предвижда дейността да започне в 3-тия месец от проекта, и да се извършва12 мес.(през ваканциите допълнителни занимания не се предвиждат). Дейността включва създаване на клубове с различна насоченост и тематика, но с една и съща цел - учениците да възприемат важността от образование, подобряване на средата и създаване на съвременни условия за развитие потенциала на учениците, разширяване на извънкласните и извънучилищните дейности, осигуряване възможности за пълноценна социална интеграция.Чрез решаването на различни задачи от учебното съдържание, ще се акцентира върху креативноста,логическото мислене,творческото въображение и способности, където учениците се поощряват да анализират, интерпретират и пресъздават информацията.Чрез използването на интерактивни и творчески методи на обучение, децата ще имат възможност за развитие на своите индивидуални способности,заложби и артистични таланти.Обхванати по тази дейност са 176 ученика от начален, среден и гимназиален курс, разпределени в следните клубове:1. Клуб„В света на приказките"в СУ гр.Средец-ще се сформират 4 групи, с ученици от 3 и 4 клас с четири ръководители. Учениците ще се занимават с четене на различни по жанр приказки,събуждане на интерес към приказките чрез участие в драматизации, ще се ангажира вниманието на децата по интригуващ начин чрез заучаване на реплики и фрази при пресъздаване на приказки от българския и ромския фолклор. 2.Клуб „Приложна занимателна математика“в СУ гр.Средец,включващ ученици от 5 клас, които ще се запознават с елементите на занимателна математика и приложението й.3. Клуб„Шарени ритми“ по един в СУ гр.Средец и ОУ с.Загорци, учениците ще изучават песни и танци на различните етноси,с цел опознаване на различните култури и възприемането им в дух на толерантност и съхраняване на културната идентичност на различните общности чрез красивите предмети от бита на етносите, отбелязване на традиционни християнски и ромски празници. За обезпечаване на дейността на клуба предвиждаме закупуване на народни носии за момичета и момчета, интернационални костюми и др.4.Клуб"Българска литература в театъра и киното" - ще включва ученици от СУ гр.Средец. Предвиждат се занимания с ученици от 8-ми и 10 -ти клас,предоставяйки им възможност за себеизява посредством театралното изкуство.За обезпечаване на дейността на клуба предвиждаме закупуване на театрални костюми и др. 5. Клуб „Виртуален свят“ в СУ гр.Средец,ще се сформират две групи, с ученици от 5 и 6 клас с двама ръководители.Учениците ще придобият знания за работа с нови технологии, умения за работа с всички програми и интернет. Като се има предвид амортизиралата техника в кабинета, който е оборудван преди 11 години, предвиждаме да се закупят 15 бр. компютърни конфигурации за функциониране на клубовете.6.Клуб „Природозащитници“ ще се сформират 2 групи, по една в СУ гр.Средец и в ОУ с.Загорци. Ще се провеждат занимания по екология, засаждане на дръвчета, оформяне на „Зелен кът в училището“, 2 посещения на защитени зони в България, изучаване правилата за разделно събиране на отпадъците,създаване на „Зелени патрули“ в училището. За обезпечаване на дейността на клуба предвиждаме закупуване на тениски,шапки, дръвчета и храсти и др.7.Клуб"Звънче" в ОУ с.Загорци - 10-12 ученици от 6и7 кл. , които ще събират и обобщават информация за изработката на вестник.Училищния вестник „Звънче”ще отразява всички изяви на учениците в училището,ежедневието им,темите, които ги вълнуват,проблемите, мнението и интересите им, предстоящи и текущи празници. Ще се издава всеки месец. За обезпечаване на дейността на клуба предвиждаме закупуване на 5 бр.комп.конфигурации,1 цветен лазарен принтер, 2 фотоапарата и др. 8.Клуб спорт в СУ, в който ще бъдат включени 20ученика от 5-7клас за трениране на футбол. |
124 254.00
|
97 766.06
|
Осигуряване на психологическа подкрепа на учениците от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила. : Ромските деца от целевата група живеят в квартал, който териториално е изолиран от централната зона на града, което се отразява на тяхното самочувствие в мултиетническа среда, в каквато им предстои да попаднат, постъпвайки в следващата образователна степен. Поради възрастовите си характеристики, поради социалната изолация, в която живеят част от тях, поради ниския икономически стандарт на живот са установени прояви на: агресивно поведение, трудности в общуването и комуникацията, ниско самочувствие, стеснителност, неувереност, страхове, проблеми с родителите и връстниците, с учителите, психосоматични проблеми, нисък успех и др. Потребността от психологическа подкрепа е още по-сериозна и от това, че в училището-партньор СУ гр.Средец няма назначен психолог. В СУ гр.Средец учат 820 ученика, от тях 60% са ученици от ромски произход. Дейността ще се осъществи от квалифициран психолог,който ще работи ежедевно по 4 часа, по предварително разработен график. Психолога ще бъде избран след проведен подбор по предварително разработена и утвърдена процедура. Психологическата подкрепа ще бъде предоставяна в самостоятелно помещение, подходящо оборудвано за работата на психолога. Още в първите месеци на проектния график на дейността психолога ще проведе психо-диагностични тестове с деца от целевата рупа. Те ще изследват психичното развитие на децата и ще идентифицират онези от тях, които са с най-висока степен на необходимост от психологическа подкрепа. Дейността включва следните форми на подкрепа: 1. Индивидуално психологическо консултиране на деца 2. Групова работа за оказване на психологическа подкрепа. 3. Идентифициране на деца, нуждаещи се от ресурсно подпомагане и изготвяне на становища и оценки за явяване пред ЕКПО.
В психологическото консултиране се прилагат специфични методи и техники и се изготвя индивидуална програма за всеки ученик. Освен индивидуална работа психолога ще провежда и групова работа, насочена към превенция на агресията, антисоциалните прояви и други подобни форми на поведение.
Работата на психолога ще се подпомага от учителите и образователните медиатори. |
20 782.00
|
18 749.20
|
Работа с родителите от етническите малцинства: активизиране, ангажиране и овластяване : Понастоящем ромските родители участват рядко в образователния процес и възприемат училището като „чужда” институция.В резултат,учителите не получават съдействие от родителите,а родителите изпитват недоверие към училището.Това са сериозни предпоставки за ранно отпадане от училище.Дейността ще е изцяло насочена към работа с родители,за да се предотврати възпрепятстване на децата от редовно посещаване на уч.занятия.Чрез дейността си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на училището в образователния процес: в усилията за привличане и задържане на децата от етническите малцинства в класните стаи,повишаване на качеството на образоване и създаването на необходимите предпоставки за успешно продължаване на нашите ученици в средна степен,както и за последващата им успешна реализация на пазара на труда.Ще бъдат обхванати родители,представители на малцинствените групи,които ще преминат обучение/лектории/,за да възприемат важността от училищното образование.На родителските лектории ще присъства и психологът по проекта, който ще насочи вниманието към установени проблеми при работата с учениците, които проблеми оказват негативно влияние върху процеса на социално-икономическа интеграция.Втора важна цел на дейността е да „отвори” училището към родителската общност, така че родителите да участват реално във вземането на важни управленски решения: което ще превърне училището в център на местната общност и ще повиши капацитета на Обществените съвети в проектните училища.Допълнителна цел е формирането на доверие между родителите от малцинствата и мнозинството чрез ангажирането им в съвместни дейности за образованието на техните деца.Дейността е насочена както към ромските родители/родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството.В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях.Това е важно условие за превенция на сегрегацията, изтеглянето на български деца към училища в Бургас и обособяването на „ромски” паралелки.
Дейността ще бъде координира от партньора Център Амалипе, който има опит в работата с родители и организирането на родителски клубове в 150 училища. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в общината.За изпълнението на дейността на общинско ниво ще бъдат назначени двама образователни медиатори от ромски произход.Основните изисквания към медиаторите ще са да се ползват с доверието на родителите. Образователните медиатори ще бъдат ангажирани на пълен работен ден.Те ще бъдат наети целогодишно, като през учебните месеци ще се концентрират върху под-дейности 2, 4 и 6, а през летните месеци: върху под-дейности 3 и 5.Образователните медиатори ще изпълняват дейности по превенция на отпадането от училище, превенция на ранните и насилствените бракове и повишаване на образователното ниво чрез провеждане на срещи, беседи.Работа с родители на деца от етнически малцинства с цел повишаване мотивираността на родителите за оказване подкрепа на децата за интегриране в учебна среда и превенция на отпадането, чрез регулярни посещения по домовете.Постоянно наблюдение на учениците за тяхното редовно посещаване в училище.Съдейства за организирана на клубовете по интереси и други форми за подкрепа.Медиаторите ще бъдат подпомагани от експерт „Образователна интеграция чрез развитие на местната общност“,който ще осъществява супервизията на медиаторите,ще направлява,мониторира и оценява тяхната работа. Неговата заетост ще е до 780 часа за целия проект в зависимост от интензивността на дейностите по проекта и до изчерпване на размера на заложения бюджет.В същото време задължение на експерта е да помогне работата,свършена от образователните медиатори с родителите,да бъде трансформирана в „продукт“,подпомагащ процеса на създаване на ефективно партньорство между училищна и родителска общност.Дейността включва основна стратегическа цел,заложена в Общинския план за интеграция на ромите. |
77 347.00
|
59 677.08
|
Работа с родители и местна общественост за преодоляване на негативни обществени нагласи основани на етнически произход и приемане на различието.: Комплексността на проблемите, свързани с интеграцията, изисква цялостен анализ на причините и факторите, възпрепятстващи равноправното включване на ромите в българското общество. Един от основните фактори е отрицателната обществена нагласа към процеса на интеграция. На практика без осъзнаване на ползите от социално-икономическата интеграция на ромите е невъзможно разработването на цялостна политика за интеграция, която да е в състояние да предложи адекватни решения на комплексните предизвикателства пред интеграцията. Ето защо дейност, насочена към запознаване на обществото с ползите от интеграция на ромите е ключова за развиване на други дейности и политики в тази насока. Целта на дейността е посредством запознаване на широката общественост с ползите от образователна интеграция на маргинализираните групи и приемането на различното да се преодолеят негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност.
Два важни фактора от средата, в която функционират училищата са ключови за успеха на образователната интеграция и за постигането на целите, които си поставя проекта: ангажимент към работата на съответното училище, както и обществена подкрепа за съвместното обучение на деца от различни етноси. Понастоящем са налични дефицити и по двата фактора в общината: повечето родители не се включват в дейности за развитие на училищата, не осъзнават ползите за всички деца от образователната интеграция, сред някои родители са налице антиромски стереотипи и предразсъдъци.
Основната цел на дейността е повишаване на толерантността и доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Постигането на тази цел е най-добрата превенция на латентните процеси на вторична сегрегация. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на училищата. Постигането и ще създаде благоприятна среда за функционирането на всяко едно училище в общината и за устойчив граждански контрол върху качеството на образование.
Дейността е насочена както към ромските родители / родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. |
26 924.00
|
10 326.63
|
Кариерно консултиране и професионално ориентиране на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование.: Напускането на образователната система от ученици е не само социален, но и педагогически проблем. Причините за това са комплексни. Корените на това явление трябва да се търсят в семейната среда, в мотивацията на учениците за учебен труд, в слабия стремеж за личностна реализация и др. Много ромски деца отпадат от училище преди да са завършили седми клас и да придобият основно образование, или не продължават в средни училища. Също така част отпадат преди да завършат 12 клас или не вземат успешно матура. Този проблем е сериозен в компактното население в общината.Причините са комплексни. Част от семействата са бедни и не разполагат с необходимите средства за учебници. Младите хора биват ангажирани в дейности за генериране на доходи. Все още не са преодоляни напълно патриархални практики като ранните бракове. Мотивацията на много от семействата да подкрепят образоването на децата си в средни училища е ниска.
Целта на дейността е децата в прогимназиален клас да имат досег до идеята за кариерно развитие, което ще способства за осъзнаване на образованието като необходимост за социална, професионална и творческа реализация. Дейността предвижда формиране, надграждане и усъвършенстване на различни умения и способности на учениците посредством обучения и консултиране за кариерно ориентиране. В обхвата на дейността ще попаднат ученици от VІІ до XII клас - подготовка за преход към по-висока степен на образование, с цел ориентиране при продължаване в следващия етап на обучение. Чрез настоящата дейност ще променим негативното състояние по отношение на обхвата на ромските младежи и особено на ромските девойки в средно образование. Дейността ще бъде изпълнявана от партньора ЦМЕДТ „Амалипе”, който има натрупан богат опит в тази насока. В изпълнението ще участват включените в проекта училища, както и Ученическите съвети в тях. Ще участват и образователните медиатори, назначени по проекта. Ще бъде нает младежки координатор, който ще подпомага изпълнението на дейността. Предвиждаме заетост до 3360 часа за целия проект. Използваният подход комбинира премахване на социалните пречки, мотивационни дейности със семействата и младежите и наваксване на обучителните затруднения. |
33 008.00
|
19 942.91
|