Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 401 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

One of the most serious prospects for sustainable development of the Vidin region is related to the development of culture. The region has a unique tangible and intangible cultural heritage, as one of the main roles for preservation and transmission of the latter, have community centers. There are 81 community centers on the territory of Vidin district, and over 95% of them are the only cultural, educational and information centers in their settlements. The main purpose of this proposal is to make recommendations for the introduction of transparent and objective criteria for the distribution of funds for chitalishte activities in municipalities in Vidin district and to increase civic participation in the process of monitoring and evaluation of chitalishte activities.
Within the framework of the project, studies will be carried out and an analysis and recommendations will be prepared related to the mechanism for distribution of the chitalishte subsidy in the municipalities on the territory of Vidin district and the criteria included in it. The research and development of recommendations will be carried out jointly with our partners from the Regional Library "Mihalaki Georgiev". A discussion forum will be organized with the participation of stakeholders, where the results of the research, the prepared analyzes, as well as the recommendations formulated by the experts will be discussed. After the forum, 11 information meetings will be organized (one in each municipal center), where the recommendations will be updated if necessary in view of the specifics of each municipality and participants will be motivated to adhere to them as much as possible. Simultaneously with the information meetings, campaigns will be organized aimed at increasing the activity of citizens to participate in the monitoring and evaluation of the work of the chitalishte, as a guarantee for their active and in line with the needs of local communities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучване и анализ на механизма за разпределението на читалищната субсидия в общините на територията на област Видин: Дейността е в обхвата от допустими дейности по буква „а“ съгласно Насоките за кандидатстване и има за цел след обстойно проучване да представи анализ на начинът по който се разпределя читалищната субсидия в общините от област Видин. Нейното реализиране ще допринесе за постигане на Специфична цел 1 и Специфична цел 2 на настоящото проектно предложение. На територията на област Видин функционират 81 читалища, като в повечето населени места, те са единствените културно - образователни и информационни центрове. Ние сме убедени, че ролята на читалището е ключова за развитието на местните общности, особено когато става дума за по-малките населени места. Въпреки множеството предизвикателства в последните години, читалищата в България и до днес остават над 3600, като реално са една от най-големите мрежи, които съществуват в България и чието съществуване се поддържа от държавата. Съгласно Закона за народните читалища, всяка година в разходната част на бюджетите на Общините, се предвиждат средства под формата на субсидии за развитие на читалищната дейност. Предложенията и разпределението на предвидените средства за читалищна дейност се извършва от Комисия, назначена със Заповед на кмета на Общината и съставена от представител на съответната Община и на всяко читалище, съгласно чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища. Министерството на културата е публикувало Механизъм, съдържащ седем основни показателя, характеризиращи основните цели на съществуването на читалищата и които следва да се имат предвид при разпределението на средствата: 1. Брой на жителите в населеното място или района, обслужван от читалището. 2. Брой регистрирани читалищни членове. 3. Дейност 4. Материална база: 5. Субсидирана численост на персонала. 6. Общ бюджет на читалището за предходната година. 7. Управленческа инициатива при стопанисване на читалищната собственост и набиране на собствени приходи. Няма анализ до каква степен тези показатели са ефективни и обективни, нито до каква степен се прилагат при работата на Комисиите, цитирани по-горе. Факт е, че в Министерството на културата ежегодно постъпват редица жалби, свързани с разпределението на годишната читалищна субсидия в различни общини. След реализирането на тази дейност, такъв анализ ще бъде разработен за 11 общини на територията на област Видин. В рамките на тази дейност ще бъде проучени опитът и добрите практики по отношение процеса на разпределяне на читалищната субсидия, както и възможностите за гражданско участие в него. На база набраната информация и изготвеният анализ, експертите ще разработят препоръки за подобряване на механизма за разпределяне на субсидията за читалищни дейности по общини. Дейността е насочена към участниците в Комисиите, съгласно чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища, а именно представители на общини (обикновено експерти, отговарящи за култура или с др. хуманитарен профил и представители на читалищата- секретар или председател). Въз основа на анализа те ще имат възможност да се включат в процеса на разпределение на субсидията много по-подготвени и аргументирани, водени от конкретни и измерими показатели и примери. 17 500.00 17 499.02
Организиране и провеждане на Дискусионен форум и отправяне на препоръки към общинските администрации и читалищата в област Видин: Дейността е в обхвата от допустими дейности по буква „а“ съгласно Насоките за кандидатстване и има за цел разработи окончателен вариант на препоръките, свързани с механизма за разпределяне на финансовата субсидия за читалищна дейност и създаване на възможности за активното участие на гражданите в този процес на разпределяне на публични финанси. Нейното реализиране ще допринесе за постигане на Специфична цел 1 и Специфична цел 2 на настоящото проектно предложение. Дискусионният форум, който предвиждаме да организираме ще даде възможност на читалищните работници и на експертите от общинските администрации да се запознаят от близо с резултатите от проучването и идентифицираните добри практики, както и с изготвените по проекта анализи и препоръки. Предвиждаме във форума да се включат по двама представители на всяка от 11 общински администрации, както и по двама читалищни представители от община. За участие ще бъдат поканени и представители на граждански организации, имащи опит в сферата, както и представители на Министерството на културата. Общо предвиждаме 60 участника. Основната цел на форума ще бъде да представи пред заинтересованите страни изготвените анализи и препоръки за обективизиране на критериите за разпределение на читалищната субсидия, както и на възможностите за включването на гражданите в този процес. Програмата за форума ще бъде разработена от експертите и екипа по проекта, като с оглед характера на събитието и големият брой участници ще бъдат наети трима модератори, имащи достатъчно опит във воденето на подобни събития. Дейността е насочена отново към двете основни целеви групи по проекта - експертите от общинска администрация- представители на общините в Комисиите по чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища (обикновено експерти, отговарящи за култура или с др. хуманитарен профил) и представители на читалищата- секретар или председател. Смисълът на форума ще бъде да се обсъдят и приемат от всички страни създадените препоръки, което е важно за тяхното прилагане на практика. По този начин целевите групи като участващи в този процес ще бъдат не само по-подготвени, но ще имат някаква „собственост“ върху крайния продукт. Те ще могат да дискутират, критикуват слабости и предлагат нови, по-добри решения, които да усъвършенстват Препоръките, така те да отговорят в по-добра степен на нуждите и реалните предизвикателства. 20 705.60 17 074.20
Заключителни информационни кампании: Дейността, включва в обхвата си допустими дейности по буква "а" и по буква „д“ съгласно Насоките за кандидатстване и има за цел разработи окончателен вариант на препоръките, свързани с механизма за разпределяне на финансовата субсидия за читалищна дейност и създаване на възможности за активното участие на гражданите в този процес на разпределяне на публични финанси, както и да повиши информираността на гражданите за това как могат да осъществяват граждански мониторинг на дейността на местните читалища. Нейното реализиране ще допринесе за постигане на Специфична цел 2 и Специфична цел 3 на настоящото проектно предложение. В рамките на последните три месеца от реализирането на проекта ще бъдат организирани 11 информационни срещи- по една във всяка от 11 общини в област Видин. На тези срещи за участие ще бъдат поканени потенциалните участници в Комисиите съгласно чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища - представители на общинска администрация и представители на читалищата в съответната община. В рамките на тези срещи ще бъдат обсъдени изготвените препоръки, ще бъдат актуализирани при необходимост с оглед конкретните специфики на всяка община и ще бъдат мотивирани участниците да се придържат максимално към тях при разпределяне на финансовите средства за читалищна дейност. Веднага след протичане на срещите, в рамките на същия ден ще бъдат организирани и информационни кампании, насочени към повишаване активността на гражданите за участие в мониторинга и оценката на работата читалищата, като гаранция за тяхната активна и съобразена с нуждите на местните общности дейност. Тези кампании ще дадат възможност на всички, които се интересуват да получат информация какви са механизмите за програмиране на дейността на читалищата и за осигуряване на нужния за тази дейност финансов ресурс. В рамките на тези кампании по подходящ начин ще бъдат представени добри примери за активно гражданско участие в процесите на мониторинг и оценка на дейността на читалищните институции, изведени от проучванията реализирани по Дейност 1. 4 245.06 3 476.66

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).