Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The proposed project aims to put in place an information and analysis platform and tools for evidence-based civic monitoring of the reform in the judiciary, as well as to carry-out an independent caseload and efficiency analysis and assessment of the system based on publicly available data. The project targets all stakeholders in the reform process – with the main target groups being citizens and civic organizations and business, and the complementary target groups comprising of representatives of the executive, court representatives, and professional associations. In order to attain the  objectives set project activities are organized in three main areas: the research activities include document review, webpage review, overview of access to information requests, cataloging and systematization of datasets and development of a database, organization of focus-groups; the analytical activities encompass data processing and analysis, development of an interactive dashboard, drafting a methodological framework and a matrix of indicators, producing legal, financial and statistical analysis and preparing a paper with recommendations; the communication activities include 2 press-conferences, 5 round tables and 1 final conference as well as publications in print and online media. The expected results are specific recommendations for addressing the challenges identified, informed participation of a wide range of stakeholders in monitoring and scrutinizing the reform efforts,  tools in place for an ongoing objective assessment of the effectiveness of the judicial reform by different stakeholder groups, a mechanism and tools for data-based civic monitoring of the judicial reform.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Събиране, структуриране и систематизиране на информация и данни за ефективността на реформата в съдебната система с фокус върху отварянето им в машинночетим формат за по-ефективен граждански контрол. : Целта на дейността по събиране, структуриране и систематизиране на информация за реформата в съдебната система на едно място е да осигури лесно достъпни данни за ефективен граждански мониторинг и контрол, както и да подпомогне управлението на съдебната власт, основано на знания. Прегледът на публично достъпните данни в съдебната система ще се извърши от мултидисциплинарен екип от експерти, който включва 4 броя експерти, назначени на трудов договор към НПО Линкс и 3 броя експерти, назначени на граждански договор. Експертната група ще разработи методология и критерии за обследване на данните от сектор „Правосъдие“ и възможността им за отваряне в машинночетим формат, за да да стимулира по-ефективен граждански контрол. Експертите ще направят преглед за предизвикателствата и рисковете при оповестяване на данни, които да отчитат обективно изпълнението и напредъка на реформата в съдебната система. Те ще анализират достъпността на данните, както и на възможонстта за разрези и проследяване на тенденции. В тази част ще бъде анализирана степента на агрегиране на данните и възможността за предоставяне на данни на по-ниско ниво на агрегираност. 1. Експерт "Публично право" ще прегледа, инвентаризира и каталогизира данните в изпълнителната власт - МВР и МП, според изготвената методология и ииндикатори. 2. Експерт "Отворено правосъдие" ще прегледа, инвентаризира и каталогизира данните в съдебната власт - ВСС, съдилища и прокуратури според изготвената методология и индикатори. 3. Експерт "Мониторинг на законодателни инициативи" ще прегледа, инвентаризира и каталогизира законодателните инициативи и промени, свързани със съдебната реформа. 4. Експерт „Отворено управление и отворени данни“ ще систематизира данните от различни тематични изследвания и анализи. 5. Експерт "Статистика" ще обработи със статистически анализ данните от статистическите таблици за дейността на съдилищата, годишни доклади за прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи, данни за престъпността от МВР, данни от НСИ. Целта на събирането, описването и систематизиране на тези количествени данни на едно място е да послужат за мониторинг и задълбочен анализ на ефективността на структурите на съдебната власт, като разчитат на обективни данни за натовареността на магистратите и органите на съдебната власт. 6. Финансовият анализатор ще обработи бюджетните и административни данни. Финансови данни за работата на съдебната система от базата данни на Министерство на финансите. Данни за обществени поръчки и договори от Националния портал за отворени данни. Целта е тези данни да дадат обективна картина за това, доколко ефективно и ефикасно е използването на публичните средства, както и да стимулират прозрачността и отчетността на съдебната власт. 7. Софтуерният архитект ще почисти, класифицира и систематизира всички събрани данни от другите експерти от гледна точка на машинна обработка и структурира информацията в база данни (БД). В съдебната система съществуват многобройни данни, които са публични, но са разпръснати между отделните власти и институции. Освен това те не са добре систематизирани и визуализирани, което затруднява ефективния граждански мониторинг. Данните са публикувани в разнообразни формати (т.нар. „метаданни“), което не позволят машинна обработка, ефективно сравнение и повторна употреба. Експертите по проекта ще съберат, форматират и хармонизират данните, така че данните да бъдат синхронизирани и сравними, за да могат гражданите и гражданските организации лесно да ги достъпват, обработват, сравняват и да контролират изпълнението на реформите в съдебната система. Данните по проекта ще бъдат класифицирани и каталогизирани с фокус върху ефективността на съдебната система, като основните индикатори, които ще следят са: натовареност на магистратите, бързина на съдебните производства, ефективно изразходване на публични средства спрямо заложените цели на реформата в съдебната система. 39 461.32 37 050.50
Анализ с препоръки, основан на знания и данни, които адресират предизвикателствата и възможностите за мониторинг и контрол на съдебната система. : Основната цел на реформата в съдебната система е да увеличи качеството, ефективността и прозрачността в съдебната система. Целта на аналитичните дейности по проекта на база събраните и обработени данни и информация е да се диагностицират и анализират данните доколко ефективно се администрира съдебната власт. Идеята на проекта систематизираните данни да се визуализират в интерактивно табло, в което по лесноразбираем начин ще бъдат представени индикатори, които отчитат натовареността на съдиите и съдилищата, бюджетните разходи и социологическите данни. Това ще помогне за по-доброто представяне на работата на съдилищата и е канал за повече прозрачност и отчетност. Интерактивното табло ще представя работата на съдиите и съдилищата, защото ще бъдат визуализирани данни за делата, сроковете за решаването им, натовареността на съдиите и съдилищата, годишните финансови бюджети и отчети. Така от една страна, то ще бъде инструмент за граждански мониторинг, а от друга - данните в интерактивното табло ще се актуализират и ще бъдат публикувани в машинночетим формат, така че да позволяват експорт данните и тяхната повторна употреба от различни граждански организации и медии, така че те да имат възможност да правят собствени анализи или разследвания по различни теми. Интерактивното табло ще е инструмент за постоянен граждански мониторинг и контрол и ще способства за по-доброто разбиране на това какво представляват реформите в съдебната система. То ще позволи да се проследяват тенденциите и да се отчита, нараства или спада ефективността на съдебната система по отделните показатели. Гражданският мониторинг и оценка на ефективността на съдебната система е полезен инструмент, който дава външната гледната точка на ползвателите към съдебната система и може да спомогне много за подобряване на качеството на съдебната система. Той е надежден канал за комуникация и информирано включване на заинтересованите страни в процеса на наблюдение и контрол. На базата на тези данни, мултидисциплинираният екип ще представи няколко вида анализи: 1. Правен анализ, изготвен от експерт "Публично право", експерт "Мониторинг на законодателните инициативи", експерт "Отворено правосъдие". 2. Статистическа обработка и анализ на данните за натовареността на съдилищата и съдиите на базата на статистическите данни генерирани от съдилищата, както и на данните от оценката на прилагане на методологията за измерване на тежестта на отделните видове дела и преписки за отчитане на допълнителните служебни задължения на съдиите, прокурорите и следователите. Статистическата обработка и анализ ще бъде извършена от експерт "Статистика", а софтуерният архитект ще визуалзира данните в интерактивно табло. 3. Финансов анализ на разходите на бюджета на съдебната система на база данните от информационните масиви на МФ, НСИ, Портала да отворени данни на РБ, както и данните от тримесечните и годишните финансови отчети и оценка на разходите по видове дела. Финансовият и бюджетният анализ ще бъде изготвен от финансовия анализатор и експерт "Отворено управление и отворени данни". Анализът, разработен в отделните глави от експертите по проекта ще предостави препоръки за подобрения, които взимат предвид възможностите на отворените данни за по-добър граждански контрол върху резултатите по изпълнението на реформата в съдебната система. Последният етап е провеждане на три фокус групи с представители на на граждански и професионални организации, медии, бизнес и магистрати, за да се допълнят количествените анализи с качествени. Резултатите от фокус групите ще откроят разбирането на вътрешните и външните публики за реформата в съдебната система. На базата на различните видове анализи, ще бъдат формулирани препоръки в няколко посоки: 1. Събиране и публикуване на данни за съдебната система. 2. Оптимизиране на натовареността на съдиите и съдилищата. 3. Ефективно и ефикасно разходване на публични средства. 39 461.32 36 243.55
Информационна и комуникационна кампания по проект: Информационната и комуникационна кампания има три основни цели: 1. Да покаже съфинансирането от фондовете на ЕС, програма ОПДУ на проекта, като постави емблемата на ЕС, спомене ОПДУ и общото лого за програмен период 2014-2020, като всички събития и материали ще бъдат визуализирани спрямо изискванията. 2. Да популяризира резултатите от проекта сред всички заинтересовани страни. 3. Да популяризира реформите в съдебната система и възможностите за контрол върху изпълнението й. Информационната и комуникационна кампания е насочена към повишаване на информираността за изпълнението на реформата съдебната система, както на представителите на съдебната власт, така и на гражданските и професионалните организации, бизнеса и медиите. Кампанията ще протече на три етапа – информиране, включване и ангажиране в процеса на предоставяне и използване на публични данни за съдебната система и популяризиране на концепцията за отворено правосъдие. В първия етап в уебстраниците на партньорите по проекта – НПО Линкс и БИПИ ще бъде публикувана информация с кратко описание на проекта, заложените цели и желаните резултати, като те ще бъдат визуализирани спрямо правилата за информация и комуникация на Единния наръчник 2014-2020. В началото на проекта ще бъде дадена пресконференция от партньорите по проекта, на която ще бъде представен мултидисциплинарния екип и целите на проекта, като пресконференцията ще бъде визуализирана със специален банер. Основен елемент на кампанията е разработването на интерактивното табло, което ще бъде специално изграден модул с връзка към съществуващите уебстраници на партньорите – НПО Линкс и БИПИ, при който в интерактивна графика ще бъде представена съдебната реформа в 10 стъпки. Основен елемент от интерактивното табло е събраните и форматирани данни да бъдат представени на едно място в интерактивен модул. В този специален модул, разработен от софтуерния архитект на проекта, ще бъдат представени събития и документи, които се отнасят до отворено правосъдие, други инициативи и практики за открито управление и отворени данни в България и света, възможностите, които се предоставят за разработването на различни инструменти, които да подпомагат работата с отворени данни. На втория етап от кампанията ще бъдат проведени пет кръгли маси – три с представители на съдебната система и две с представители на гражданските организации и бизнеса, на които ще бъдат представени визуализацията на данните и анализите на експертите, като участниците ще имат възможност в работен режим да ги обсъдят и да консултират. По този начин и двете групи, вътрешна и външна за съдебната система, ще могат пряко и без посредници да анализират интересуващите ги данни чрез лесни за използване, интуитивни софтуерни приложения и да упражняват по-ефективен контрол върху администрирането на съдебната реформа, базиран на по-детайлно познаване и разбиране на публичната информация. На кръглите маси ще бъдат предоставени промоционални материали – блоклистове и химикалки, визуализирани спрямо изискванията. Третият етап от кампанията е насочен към ангажирането на различни потребители – граждани, медии, НПО с популяризиране на разработените инструменти, търсене на публична информация в отворен формат и на базата на натрупания опит изготвяне на препоръки за подобрения на вече разработени анализи, както и за създаване на нови такива за новопубликувани пакети от данни. Специалният уебмодул за открито правосъдие ще съдържа приложение за свободна обмяна на мнения и коментари, в който гражданите ще имат възможност да дават обратна връзка за функционалността на достъпните софтуерни решения и да правят препоръки за подобрения или за нови инструменти, както и за качеството на публикуваните от публичните власти данни. Получените коментари ще бъдат редовно обобщавани от екипа на проекта и представяни на смесената работна група от експерти. Финалният етап е заключителна конференция с пресконференция за отчитане на резултатите от проекта пред широката общественост. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).