Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project is aimed at development of a new Concept on penal policy (CPP), basing on analyses of the criminogenic environment and trends, and the application of the Penal Code. Over the past decades the criminological environment was poorly explored and limitedly focused, while the criminological factors and the corpus delicti of some crimes have changed significantly. The numerous amendments to the Penal Code during the past six years, totally 19 in number, were not based on thorough analyses, and were rather sporadic or related to introduction of the provisions of EU law. The changed socio-political and socio-economic conditions, including worldwide, pose new challenges to the fight against crime, such as terrorism, radicalization, illegal migration, etc. Some of the amendments to the Special Part of the Penal Code led to a waived public threat of certain offenses. Similarly, at European level there is a tendency toward waiving the public threat of certain offenses thus excluding these from the crime nomenclature, as well as increased use of probation as a punitive measure in case of minor offenses. All these reasons require more comprehensive analysis of the criminological environment by using the data available in the Unified Information System for Combating Crime for the period 2014-2018,as well other accessible data, so as to define an overall and up-to-date picture of the criminality. It is also necessary to assess the application of the current Penal Code in order to identify its strengths and weaknesses and its conformity with the tendencies at European level. Also the reports of the European Commission under the Cooperation and Verification Mechanism from 2008 to now recommend adoption of a new Penal Code. The new CPP shall be drawn up as per the conclusions of the Penal Code assessment, as well as of the analysis of the implementation of the current CPP of the Republic of Bulgaria (2010-2014), adopted by Council of Ministers` Decree № 469/08.07.2010.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изследване на криминологичната среда и тенденциите в нея: Динамиката и най-често извършваните престъпления в последните години значително се е променила. В последните десетилетия са извършвани малко на брой изследвания на отделни престъпления и то само за някои от тях. Липсва по-широк анализ на престъпната дейност в страната по видове престъпления, видове наложени наказания за един и същ вид престъпления, както и за профила на извършителя. Не са изследвани видовете наказания и практиката за налагане на различни наказания за едни и същи престъпни състави. В рамките на дейността ще бъдат събрани данни за последните 10 години по видове престъпления, брой осъдени, видове наложени наказания, продължителност на изтърпяване на наказанието „лишаване от свобода“, наличието на различните видове рецидив, както и общия брой на образуваните наказателни производства по глави, раздели и текстове от НК. Ще бъдат събрани данни относно това в кои райони на страната преобладават отделни видове престъпления, както и данни за извършителите по пол, възраст, образование, професия и др. Събраните данни ще бъдат анализирани, за да може да се отчете динамиката на престъпната дейност и нейната специфика по райони в страната, профила на извършителите, съдебната практика за налагане на наказания за един и същ престъпен състав от различни съдилища, видовете наказания, налагани за един и същ престъпен състав, но от различни съдилища, тенденциите при налагане на най-тежките и най-леките наказания. Ще се анализират наложените и изтърпени наказания по глави, раздели и текстове от НК, възможностите за формиране на рецидив, както и образуваните досъдебни производства в зависимост от това дали са завършили с внасяне на обвинителен акт, предложение за споразумение или предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание на основание чл. 78а от НК. Необходимо е да се проследи ефективността на наложените и изтърпени вече наказания на едни и същи лица, като по този начин ще се прецени доколко тези наказания успяват да реализират превъзпитателната си функция. Впоследствие този показател ще се обвърже и с видовете престъпления, при които най-често се проявява рецидив. В изпълнение на дейността се предвиждат следните поддейности: 1. Събиране на емпирични данни чрез ЕИСПП. 2. Анализ на събраните данни, идентифициране на ключови криминогенни фактори и тенденции и дефиниране на актуалната картина на криминологичната среда. Анализът следва да включва най-малко следното: 2.1. Изследване на влиянието на най-малко 3 броя криминогенни фактори и техните прояви по области на страната, сред които задължително да присъстват: - географско местоположение, вкл. наличие на седалища на държавни институции и гранични контролно-пропускателни пунктове; - специфики на населението /численост и разпределение по населени места, възраст, образование и заетост/; - социално–икономически специфики на региона. Изследването ще дефиира причините и условията, способстващи извършването на престъпления, в резултат на влиянието на криминогенните фактори. Криминологията извежда тези три фактора и съдържащите се в тях под-фактори като ключови при формиране на престъпната среда, като в случая те осигуряват необходимия минимален обхват за нуждите на изследването. 2.2. Групиране на проведените наказателни производства по глави, раздели и престъпни състави от НК за всяка година от изследвания период; 2.3. Изводи за състоянието на престъпността и наказаността на същата; 2.4. Изводи за рецидивната престъпност /съобразно квалификациите за повторен и опасен рецидив по НК/. 2.5. Анализ на данните от ГДИН за лица, изтърпявали ефективно наказание лишаване от свобода – установяване на броя на лицата, изтърпявали наказание лишаване от свобода след като преди това са били осъждани на наказание пробация или лишаване от свобода с отложено наказание и установяване на броя на лицата, изтърпявали наказание лишаване от свобода, след като преди това са изтърпявали такова наказание. 84 824.00 82 372.06
Оценка на изпълнението на Концепцията за наказателната политика 2010-2014 г. и анализ на прилагането на Наказателния кодекс: Концепцията за наказателна политика (Концепцията) обхваща периода 2010-2014 г. Тя очертава предизвикателствата към този отминал период. След 2014 г. не е извършен анализ на Концепцията, за да се очертаят нейните силни и слаби страни, както и предизвикателствата, на които тя не е могла да отговори. Необходимостта от анализ на Концепцията е свързана с осмисляне на въздействието й и оттам обосновано формулиране на нова единна стратегическа визия на интервенциите на държавата в областта. Концепцията си поставя общата цел да допринесе за постигане на по-голяма ефективност в борбата срещу престъпността и подобряване на качеството на правораздаването. Разработването на нова концепция необходимо трябва да оцени степента на постигане на заложените в предходния документ цели и инструменти. Резултатът от такава оценка ще зададе направлението и фокуса на търсената ефективна промяна. По този начин ще се гарантира и стабилитет на уредбата в областта на наказателната политика. В този период са извършени редица промени на НК, често без предварителен анализ на криминогенната среда. Преди всяко изменение в НК не е извършвана професионална оценка на прилагане му, така че обосновано да се формулира необходимост от актуализация. Единствено при въвеждане изискванията на актовете на ЕС или на международни ангажименти е провеждан професионален диалог за същността и необходимостта от промените. В рамките на работни групи, формирани с оглед такива изменения, представители на магистратурата са очертавали конкретни проблеми с оглед доказване на определени факти и обстоятелства в процеса, но без обсъждане на концептуални промени. Необходим е и анализ на престъпните състави, чиито елементи се припокриват със съставите на административни нарушения, както и анализ на престъпленията, при които извършител може да бъде само лице от определена група субекти. Новата концепция следва да дефинира и бъдещите действия относно алтернативни способи за въздействие спрямо правонарушители. Такава система е пробацията, която представлява съставна част от наказателно-правния инструментариум. Системата на пробацията и нейните елементи досега не е била анализирана с оглед оценка на ефективността и възможностите от модернизация. Всичко това налага извършването на задълбочен анализ на прилагането на действащия НК, вкл. спрямо европейските тенденции и практики в наказателното правораздаване, който да включва най-малко: 1. Дефиниране на проблеми по прилагането на НК през последните 10 г. поотделно за общата и за особената част на НК – да се установи броят тълкувателни решения на ВКС относно противоречива практика по приложението на НК и да се сравни с броя на такива решения в периодите 1950-1990 г. и 1990-2006 г. Да се изведат престъпните състави, по които се е наложила тълкувателна дейност по НК в две групи – за последните 10 г. и за периода от 1990-2006 г.; 2. Чрез използване на данните по т. 1 отделяне на нововъведените състави на престъпления през последните 10 г. и анализ на практиката по тях; 3. Идентифицирани състави на престъпления, за които през последните 10 г. са увеличени наказанията в НК /по-висок минимум, по-висок максимум, а също много важно въвеждане на минимален срок наказание лишаване от свобода, както и замяна в санкциите – глоба заменена с пробация и т.н./, включително сравнителен анализ на практиката по НК по тези състави, по които е увеличена санкцията; 4. Съобразно данните по т. 1 идентифициране на съставите, които имат най-малко приложение през последните 10 г. и идентифициране на причините за това. В рамките на тази дейност ще бъдат извършени три под-дейности, както следва: 1. Оценка на прилагането на Концепцията; 2. Оценка на прилагането на НК; 3. Публично събитие за обсъждане на резултатите от дейността. На базата на тези две оценки ще бъдат направени и предложения за промени, които ще се включат в новата Концепция за наказателна политика. При предложенията за промени ще се вземат предвид и резултатите от анализа по предходната дейност. 85 340.00 83 315.11
Разработване на нова Концепция за наказателна политика: Разработването на новата Концепция за наказателна политика се налага поради настъпилите промени и нови предизвикателства в борбата с престъпността в национален, европейски и международен план. На европейско ниво това е отчетено в Стратегическите насоки на Европейския съвет в област „Свобода, сигурността и правосъдие“, приети на 27 юни 2014 г. Новата концепция следва да включва най-малко набор от мерки в отговор на променената престъпна среда, включително законодателни и координационни. Форматът на концептуален документ предполага разписването на способите и инструментите, чрез които ще бъдат постигнати заложените цели. Доколкото документът касае наказателно-правния модел на държавата, тези инструменти включват законодателни, координационни и организационни мерки. Изпълнението им е обвързано с одобрението на концепцията с решение на Министерския съвет, каквато е досега практиката в България. Самото одобрение на концепцията ще вмени ангажимент на отговорните институции за започване на изпълнението на предвидените мерки. В обхвата на настоящото проектно предложение е разработването и обсъждането на проект на концепция, който до приемането си няма обвързваща сила и съответно изпълнението му се очаква да се състои извън срока на проекта. В новата концепция ще се направи и връзка със стратегическите документи в областта - стратегия за реформа на съдебната система, стратегия за противодействие на престъпността, антикорупционната стратегия и др. Поради голямата динамика в престъпната среда, включително и в международен аспект, новият документ следва да обхваща период от 5 (пет) години от одобрението й, което би следвало да е факт през 2018 г. В борбата с престъпността са ангажирани пряко редица институции, както и трите власти - изпълнителна, законодателна и съдебна, които допринасят за борбата с престъпността в различен аспект и поради това са необходими съвместни и координирани действия на всички тях. Затова проектът на нов концептуален документ ще бъде предложен за обсъждане с техни представители, които са членове и на Съвета по прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. В изпълнение на ПМС № 3 от 2016 г. Съветът извършва мониторинг на изпълнението на стратегическите цели на Стратегията и като консултативен орган приема решения, с които отправя препоръки или предложения към съответния компетентен орган. Предвид това, че новата концепция ще съдържа и законодателни мерки, при обсъждането й ще бъдат поканени и представители на различни парламентарни сили, съгласно чл. 7, ал. 2 на ПМС № 3 от 2016 г. за създаване на Съвет по прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. След одобряване на проекта от Съвета, същият ще бъде предложен за обсъждане и от Министерския съвет. 23 664.00 8 393.11
Мерки за информация и комуникация: При изпълнението на дейността екипът на Министерството на правосъдието и избраният изпълнител ще се придържат към изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. През целия период на изпълнението на проекта бенефициентът и избраният изпълнител ще провеждат активна информационна политика, насочена както към заинтересованите страни, така и към широката общественост. В изпълнение на дейността се предвиждат следните под-дейности: 1. Провеждане на Заключителна пресконференция за запознаване на обществеността и медиите с целите, дейностите и постигнатите резултати по проекта, както и с ролята на ЕСФ и ОПДУ. На събитието ще бъдат поканени освен представители на средствата за масово осведомяване и представители на обществеността и на заинтересованите страни – ръководители и служители в изпълнителната и съдебната власт, представители на неправителствени организации и академичната общност, други. Събитието ще се проведе на комуникативно място в гр. София, ще включва 50 участника и ще е с продължителност половин работен ден. 2. Изработване на рекламно-презентационни материали по проекта и разпространението им сред участниците в Заключителната пресконференция и в публичното събитие по Дейност 2. 2 153.74 2 040.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).