Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The input of the proposal is the understanding that for reformation of the judicial system should be implemented a systematic scientific approach, ie a proportional execution of improvements in each of its elements is necessary for its efficient functioning. The judicial expertise is accepted as inherently necessary component of the judicial system.
The proposal envisages the elaboration of a detailed analysis of the structural elements and functional connections of the relations that arise in the assignment and implementation of expertise.
In order to fulfil this objective, it is necessary to conduct a study of statistical and other publicly available information from various sources on judicial expertise and judicial experts.
A subject of study and analysis will be the effective legislative regulation – previously and presently functioning - of implementation of both judicial and arbitration expertise. (de lege lata)
An analysis of publications by various authors on the issues of judicial expertise will also be included.
As part of this project proposal is also envisaged a comparative analysis of the practices for commissioning and implementing of judicial expertises in Bulgaria compared to good practices in the EU countries.
The results of the project implementation will outline the main problem areas and the approaches to overcome the identified weaknesses, discrepancies and contradictions. (de lege ferenda)
The synthesis of results will describe the general conceptual framework for improving judicial expertise with an impact on justice and raising public trust in the Bulgarian judicial system.
A particular contribution to the project proposal is most likely to be expected from the implementation of the "audi alteram partem" approach - by taking into account the views of judicial experts from different scientific fields and their non-profit associations, whose views will be interpreted as a corrective both for optimization and a future development.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Проучване на националната нормативна уредба, статистическа информация и публикации, касаещи съдебната експертиза - като елемент от съдебната система и като част от съдебния процес.: Целта на тази дейност е да се индикират данни с отношение към възлагането и изпълнението на дейности, които имат отношение към ползването на специалисти и прилагане на специални знания от различни научни области в съдебния процес. При изпълнението на дейността следва да се откроят функционалните отношения и структурното разположение на съдебната експертиза в правораздавателния процес у нас – в предишни периоди и по настоящем, както и тенденциите на промяна. Осъществяването на Дейност 1 ще се извърши, след встъпителен организационен период от 1 месец, чрез следните взаимосвързани поддейности – първоначално паралелно, а в заключителната част съвместно осъществени от експертния екип: Поддейност 1.1 – Проучване на местни източници за предишна и настояща нормативна регулация на дейности по извършване на съдебни експертизи. Проучване на съдебна практика и на тълкователни съдебни решения. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение положенията, касаещи съдебната експертиза, и нейна регулация в различни периоди. Поддейност 1.2 – Проучване на информация от публикации и общодостъпни източници относно становища на юридически експерти, вещи лица, участници в съдебния процес, организации и граждани, касаещи съдебната експертиза. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение изразени становища и коментирани проблеми, касаещи съдебните експертизи и дейността на вещите лица, както и формулирани предложения за нейното подобряване. Поддейност 1.3 – Анализ и систематизиране на проучената информация от местни източници. Установяване на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни експертизи и характеризиращи експертната дейност в количествено и в качествено отношение. Целта на тази поддейност е качествен анализ на събраната информация от двете предходни поддейности (1.1и 1.2), преценка за нейна същественост, открояване на ключови елементи от модела на съдебната експертиза, както и отсъствието на такива, ако те са присъщо-необходими. 23 667.50 22 031.14
Дейност 2. Проучване на източници за данни и регулация относно съдебната експертиза като елемент от съдебната система и като част от съдебния процес в страните от ЕС. : Целта на тази дейност е да се индикират данни с отношение към възлагането и изпълнението на дейности, които имат отношение към ползването на специалисти и прилагане на специални знания от различни научни области в съдебния процес на страните от ЕС. При изпълнението на дейността следва да се откроят функционалните отношения и структурното разположение на съдебната експертиза в правораздавателните процеси по настоящем в страните от ЕС, както и тенденциите на промяна, ако се установят такива. Осъществяването на Дейност 2 ще се извърши чрез следните взаимосвързани поддейности – първоначално паралелно, а в заключителната част съвместно осъществени от експертния екип: Поддейност 2.1 – Проучване на местни и европейски източници на информация за настояща нормативна регулация на дейности по извършване на съдебни експертизи в страните на ЕС. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение положенията, касаещи съдебната експертиза, и нейни характеристични белези и регулации в различни страни от ЕС. Поддейност 2.2 – Проучване на информация от публикации и общодостъпни източници относно становища на юридически експерти, вещи лица (технически експерти), вещи свидетели (expert-witness), участници в съдебния процес, организации и граждани, касаещи съдебната експертиза в страните от ЕС. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение изразени становища и коментирани проблеми, касаещи съдебните експертизи и дейността на съдебните експерти, както и формулирани предложения за нейното подобряване в страните от ЕС. Поддейност 2.3 – Анализ и систематизиране на проучената информация, публикувана в местни и в европейски източници. Установяване на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни експертизи и характеризиращи експертната дейност в количествено и в качествено отношение. Прилики и различия на регулациите и добри практики в отделни страни от ЕС. Целта на тази поддейност е качествен анализ на събраната информация от двете предходни поддейности (2.1и 2.2), преценка за нейна същественост, открояване на ключови елементи от моделите на съдебни експертизи в различните страни на ЕС. Предвижда се, също така, извършване на сравнителен анализ и систематизиране на проучената информация от местни и европейски източници. Установяване на сходства и различия на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни експертизи в различните страни. Съпоставка на националната регулация на дейността по извършване на съдебни експертизи спрямо регулацията в други страни от ЕС. 18 934.00 17 294.43
Дейност 3. Статут и функция на лицата с отношение към възлагането и извършването на съдебни експертизи у нас – вещи лица, страни в процеса, органи на съдебната власт, институции и други. Възникващи взаимоотношения в процеса на възлагане и изпълнение на съдебната експертиза. Алтернативни способи и форми на участие на вещи лица при решаването на извънсъдебни спорове и в помирителни процеси.: Целта на тази дейност е да се индикират статута и функционалната зависимост на вещите лица по отношение на другите лица, участващи в съдебния процес. При изпълнението на дейността следва да се откроят правата, задълженията и отговорностите на вещите лица по отношение на другите лица в съдебния процес, както и начина на тяхна реализация. Осъществяването на Дейност 3 ще се извърши чрез следните взаимосвързани поддейности – първоначално паралелно, а в заключителната част съвместно осъществени от експертния екип: Поддейност 3.1 – Проучване на местни и европейски източници на информация за статута и функционалната зависимост и обвързаност на вещите лица по отношение на другите лица, участващи в съдебния процес. Анализ на експертното заключение като продукт от дейността на вещото лице. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено и качествено отношение положенията, касаещи статута на вещите лица като участници в съдебния процес, както и взаимовръзката им с другите участващи лица. Цел на тази поддейност е и да се прецени продукта от експертната дейност – експертно заключение, и пътища за неговото оптимизиране и подобрение във връзка с установеното при проучванията. Ще бъдат обсъдени основните положения за стандартизиране на експертната дейност и на нейния продукт – експертното заключение.. При изпълнението следва да се отчетат, също така, изразени становища, касаещи статута на вещите лица и взаимоотношенията, характеризиращи тяхното участие в съдебния процес, които са изразени в специализирани издания, публикации и други източници на информация. Поддейност 3.2 – Проучване на местни и европейски източници на информация за възможностите за прилагане на алтернативни форми на съдебните експертизи – частна експертиза в съдебния процес, арбитражна експертиза, експертизи при медиация, както и извънсъдебни способи и форми на решаване на спорове чрез експертни заключения (ADR). Целта на тази поддейност е да се установят в количествено и качествено отношение възможностите за решаване на спорове при ползването на специалните знания на вещи лица – чрез извършване на частни експертизи в съдебния процес, на арбитражни експертизи, при прилагането на медиация и алтернативния ADR способ за постигане на извънсъдебни споразумения. Цел на тази поддейност е и да се преценят правата, задълженията и отговорностите, които възникват за вещите лица, а също и да се оцени продукта от експертната им дейност при алтернативни способи за решаване на спорове, и пътища за тяхно по-широко и пълноценно приложение. При изпълнението следва да се отчетат, също така, изразени становища, касаещи статута на вещите лица и взаимоотношенията, характеризиращи тяхното участие в извънсъдебни способи за решаване на възникнали спорове, които са изразени в специализирани издания, публикации и други източници на информация. Поддейност 3.3 – Анализ и систематизиране на проучената информация от местни и европейски източници относно статута на вещите лица и отношенията, възникващи в процеса на извършване на съдебни експертизи и при тяхно участие в решаване на извънсъдебни спорове. Установяване на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни и извънсъдебни експертизи, и характеризиращи експертната дейност като елемент от съдебния и от извънсъдебния процес. Прилики и различия у нас спрямо отделни страни от ЕС. Целта на тази поддейност е качествен анализ на събраната информация от двете предходни поддейности (3.1 и 3.2), преценка за нейната същественост, открояване на ключови елементи от моделите на съдебни и извънсъдебни експертизи, извършвани от вещи лица - относно участващите лица и възникващите между тях отношения. 18 934.00 17 214.45
Дейност 4. Обобщаване на резултатите от извършените проучвания, анализи и систематизиране на данни относно характера на отношенията, възникващи във връзка с възлагане и извършване на съдебни експертизи и експертната дейност при извънсъдебни спорове, както и относно статута на съдебните експерти. Съдебната експертиза като елемент от съдебната система и като средство за решаване на спорове.: Целта на тази дейност е да се систематизират и синтезират данните и информацията, установени при предходните проучвания и обобщени в Междинните доклади (от 1 до 3). При изпълнението на дейността следва да се откроят и приоритизират основните проблемни области, касаещи съдебните експертизи и експертната дейност при решаване на извънсъдебни спорове. Чрез композиране на данните следва да се откроят ролята и мястото на съдебната експертиза като съставен елемент на съдебния процес, както и по-общо в процеса на правоприлагане. Целта на тази дейност е качествен анализ на събраната информация от трите предходни дейности (от 1 до 3), преценка за същественост на получените данни и резултати, открояване на ключови елементи от моделите на съдебни и извънсъдебни експертизи, извършвани от вещи лица – като цяло и по отношение на взаимодействие с други системни елементи на правораздаването. 4 733.50 4 274.56
Дейност 5. Подходи за постигане на изменения в нормативната регулация на дейността по извършване на съдебни експертизи, мерки за качествени подобрения и по-ефективно интегриране на експертното заключени в правораздавателния процес, контролни механизми и действия за повишаване на общественото доверие – при отчитане на резултатите от извършените дейности по проектното предложение. : Целта на тази дейност е да се установят подходите за оптимизиране на дейности по извършване на съдебни експертизи, диференцирано по отделните й елементи, като подобряване на подбора на вещите лица, тяхно начално и периодично обучение, съкращаване на сроковете по възлагане и извършване на експертизи, подобряване на формата и съдържанието на експертното заключение, координация и контрол на експертната дейност, подобряване на комуникацията с другите лица, участващи в съдебния процес, устойчивост при осъществяване на положителни мерки за ефективност, прилагане на добрите практики на страните от ЕС в тази област, както и механизмите за постигане на тяхно трайно нормативно регулиране у нас. Хармонизиране на ролята и мястото на експертната дейност в правораздавателния процес и негов принос за съдебната реформа. Целта на дейността е насочена към систематизиране и получаване на приложен ефект относно реализацията на резултатите от изпълнението на проектната дейност, адресиране на проблемите и предоставянето им на вниманието на органите на съдебната власт, на учреждения, на НПО в сектор „Правосъдие” и на обществеността. 4 733.50 4 091.41
Дейност 6. Осигуряване на информация и комуникация по проекта: Целта на дейността е да се информира широката общественост за проекта, получил финансиране от Европейския социален фонд чрез Оперативна програма “Добро управление” 2014-2020 и представяне на резултатите от изпълнението на проекта. Дейността е задължителна съгласно РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета. Предвидените мерки от Сдружение "СЕФИТА" са в съответствие с „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020: 1) 1 брой плакат с информация за проекта (минимално размер АЗ), в който се споменава финансовата подкрепа от Европейския съюз, на видно за обществеността място, като например входа на сградата, в която е офисът на сдружението или пред самия офис. Плакатът ще съдържа необходимата текстова и визуална информация: - емблемата на ЕС и упоменаването „Европейски съюз"; - наименованието на съфинансиращия фонд; - общото лого за програмен период 2014-2020 г., със съответното наименование на финансиращата програма; - наименованието на проекта и главната му цел; - общата стойност на проекта, както и размера на европейското и на националното съфинансиране, представени в български лева; - начална и крайна дата на изпълнение на проекта. 2) Интернет страница на Сдружение "СЕФИТА". След подписване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ на страницата на Сдружението ще бъде публикувана информация - кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, като ще бъде откроена финансовата подкрепа от Европейския съюз. По време на изпълнението ще бъде публикувана периодична информация за постигнатото, както и изготвените доклади и проучвания. 3) Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който ще бъде използван за обществеността или за участниците, включително всеки присъствен списък или друг доказателствен материал, ще бъде посочено, че финансиращата оперативна програма се осъществява с подкрепата на фонда или фондовете на ЕСИФ. 4) Изготвяне и публикуване на прессъобщения - 2 бр.: едно в началото и едно в края на проекта. 5) Ще бъдат изработени 500 бр. дипляни, като чрез тях до широката общественост ще достигне информация относно полученото финансиране по проекта. Тази дейност ще стартира с възлагане на външен изпълнител на изработването на плаката и на дипляните. Поръчката ще бъде стартирана през първия проектен месец и ще бъде сключен договор с избрания изпълнител. Той ще достави в рамките на 1 месец дипляните и плаката. В екипа по управление на проекта сме включили експерт по комуникация, който ще отговаря за изпълнението на тази дейност, ще публикува информация в интернет страницата за проекта, ще изготви и изпрати за публикуване прессъобщенията, ще отговаря за визуализирането на всички документи, изготвени по проекта, ще приеме работата на външния изпълнител на плаката и на дипляните. Дейността ще се осъществява през целия период на изпълнение на проекта. 0.00 25 962.39

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).