Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 089 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project "DEVELOPMENT OF THE CONSTITUTIONAL MODEL OF THE JUDICIARY SYSTEM - EXPERIENCE AND PERSPECTIVES" is jointly developed by CMP and CII is directly related to the two objectives of the procedure -1 and 2. We believe that the more active involvement of the civil sector in the development, monitoring and evaluation of judicial reform is directly related to increasing civic control over the reform, its quality and confidence. The debate on changes to the Constitution (CRB) in a highly polarized society is currently on the agenda. For informed inclusion in the debates, for active civic control over the quality of the proposed changes, it is of particular importance to know the path since the establishment of the new Constitution and the model of judiciary in it, through the variants of the model introduced at certain moments of 30 years of its development, to the roads and perspectives facing the judiciary. The project includes data collection activities and an independent analysis of the development of the constitutional model of the Judiciary, including an analysis of the proposed versions of the CRB, submitted for consideration by the Supreme National Assembly; analysis of the work of the Constitutional Commission and motives for adopting the model in the CRB; analysis of the proposed and accepted changes for Judiciary: The comparison of the Bulgarian model with derived not less than 3 Judiciary models in the MS will allow for the formulation of recommendations for improvement of the model and formulation of at least two development scenarios, with which directly corresponds to objective № 2 of the procedure. Debate with the professional community, representatives of civil society and public administration will contribute to the improvement of the Judiciary, transfer and promotion of good practices, as a result of which the efficiency of the work of the institutions of the judiciary will increase and public confidence in them will increase.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Картографиране на конституционното регулиране на Съдебната система: На дневен ред в обществото отново е промяната или дори приемането на изцяло нова Конституция на Република България (КРБ). Един от основните аргумент за дневния ред на НС и обществото не на последно място са проблеми във функционирането на съдената власт и разклатено доверие в институциите ѝ. Опитът на ЦМП от двата изпълнявани проекта със СЮБ в България по предходни срокове за кандидатстване на текущата процедура показа, че за да има високо качество гражданския контрол върху реформата на съдебната система (СС), но и висока ефективност на осъществяваните промени, водещи до по-високо доверие в системата е необходимо НПО и професионалните организации на магистрати и служители в СС да имат свободен и улеснен достъп до информацията на вносителите, както и до анализ на направените промени и тяхното очаквано и действително въздействие. В рамките на дейност 1 по отношение на съдебната власт се включва: • описание и анализ на предложенията за КРБ, включително мотивите, внесени във ВНС; описание и анализ на стенограмите на Конституционната комисия (КК) във ВНС; описание и анализ на предложения за СС, направени извън КК,(СЦ 1на проекта); • изготвяне на доклад-анализ за взетите решения по отношение на СВ. В рамките на доклада ще бъдат картографирани решенията, определили рамките на съдебната система след приемане на КРБ 1991,; • Изготвяне доклад-анализ за последващите решения за ЗИД на КРБ (принос към цел 1 на процедурата и СЦ 1 на проекта); • изготвяне на он-лайн интерактивен архив на развитието на КРБ с улеснен достъп. Събираните данни ще подпомагат процеса на модернизация на системата и мониторинга на съдебната реформа като осигурява хронологичен запис на постиженията на постигнатото. Архивът ще е достъпен през гражданската платформа за проследяване и оценка на Съдебната система www.betterjustice.bg. Членовете на гражданската коалиция за наблюдение и оценка на развитието на СС ще бъдат насърчавани да са активни в коментарите си и оценките си за взетите решения (СЦ 2). Изпълнението на дейност 1 ще бъде осигурено от експертите по проекта, за които са предвидени преки разходи за персонал, а именно: Проф. Нели Огнянова-старши експерт – методическо ръководство на изследването и доклад-анализа, консултира експертите в изследването и оформя окончателно доклада. Владислав Славов-старши експерт-отговаря за картографирането на заседанията на КК, отговаря за оформянето на оценките по отношение на взетите от ВНС решения. Полина Цонева – старши експерт – отговаря за осигуряване на информацията и частта на доклада, посветен на решенията на ВНС Мария Николова-старши експерт, отговаря за онлайн архива, за частта от доклада, свързана с проектите на КРБ Емил Георгиев – старши експерт, отговаря за картографиране и анализ на предложенията, свързани със СС, направени между четенията ВНС. Тихомира Трифонова – старши експерт, отговаря за частта от доклада свързана с оценка на решенията. Галина Маринска – старши експерт, отговаря изготвяне на частта от доклада за промените след ВНС, както и за решенията на КС по отношение на СС. Логистиката при изпълнението на дейност 1 ще бъде осигурена от екипа за организация и управление на проекта. 25 176.00 25 176.00
Проучване на конституционни модела на съдебната власт в ДЧ на ЕС: Дейност 2 включва проучване на конституционните/устройствените модели на съдебната власт в държавите членки на ЕС. Моделите на организация на съдебните системи в държавите членки на ЕС варират в зависимост както от конституционната организация на държавата, така и от правната традиция, наложила се в съответната държава. Независимо от модела, той винаги е вдъхновен от признаването на факта, че защитата на основния принцип на справедлив процес в разумен срок е ключов елемент на гладкото функциониране на системат. Съответно, той се основава на предпоставката, че какъвто и да е моделът на националната правосъдна система или правната традиция, в която се основава, продължителността на производството, броят на висящите дела и способността на съдилищата да се справят с натовареността - макар и не изчерпателни - са съществени параметри на ефективна правосъдна система. В тази светлина ще бъдат разгледани моделите на съдебни системи на държавите членки, и по специално в тяхното разположение спрямо законодателната и изпълнителната власт, но също и по отношение на осигуряване на функционалната независимост на прокуратурата и осигуряването на справедлив процес. В рамките на дейност 2 ще бъдат проучване и очертаване на възможност за пренасяне на добри практики и иновативни решения, като за целта ще бъдат изпълнени следните задачи: - Общо описание и класификация на конституционните/устройствените модели на съдебната власт в ДЧ; - В зависимост от класификацията подбор на поне 3 модела и за всеки от моделите избор по една ДЧ, чийто модел да бъде разработен подробно; - Проучване на моделите на поне 3 ДЧ и изваждане на приложими елементи от модела (СЦ 3 на проекта); - Изготвяне на доклад -проучване на практиките на ДЧ. Сравнението на българския модел с изведени не по-малко от 3 модела на СС в ДЧ на ЕС, ще даде възможност за формулиране на препоръки за усъвършенстване на модела и формулиране на поне два сценария за развитие, с което пряко отговаря на цел № 2 на процедурата. Изпълнението на дейност 2 ще бъде осигурено от експертите по проекта, за които са предвидени преки разходи за персонал, а именно: Проф. Нели Огнянова-старши експерт – отговаря за общото проучване на конституционните модели на съдебната власт в ДЧ, тяхната класификация и за избор на поне 3 ДЧ за подробно проучване. Владислав Славов-старши експерт-отговаря за определяне на степента на съответствие с българския модел на съдебната власт, участва в подбора на проучваните държави, консултира експертите при проучванията. Полина Цонева – старши експерт – участва в осигуряване общото проучване на ДЧ и проучването на модела на ДЧ. Мария Николова-старши експерт – участва в общото проучване и в подробното проучване на ДЧ. Емил Георгиев – старши експерт – съвместно в Владислав Славов определя степента на съответствие на моделите. Участва в оценяване приложимостта на моделите. Тихомира Трифонова – старши експерт, отговаря методиката за определяне на добри практики и модели и приложимостта им в България. Участва в проучванията на ДЧ. Галина Маринска – старши експерт, участва в общото проучване и в подробното проучване на ДЧ Логистиката при изпълнението на дейност 2 ще бъде осигурена от екипа за организация и управление на проекта. 21 144.00 21 144.00
Формулиране на перспективи пред развитието на модела на съдебната власт и провеждане на публични обсъждания по тях: Дейност 3 включва изпълнението на следните задачи: – Разработване на референтни модели за развитие на съдебната власт въз основа на конституционния модел (дейност 1) и конституционните модели в ДЧ (дейност 2); – планиране и организация на публични обсъждания по референтните модели с целевите групи и заинтересованите страни; – документиране и анализ на обратната връзка от страна на целевите групи и заинтересованите страни по отношение на представения референтните модели с оглед тяхното отразяване; – Разработване на поне два сценария за развитие на модела на съдебната власт, представянето му през заинтересованите страни и целевите групи; – Извеждане на препоръки и изпращането им в съответствие с чл. 26 от ЗНА до заинтересованите органи. Изпълнението на дейност 3 е свързано с постигането на 4-та и 5 та специфични цели на проекта, както и с постигането на 2 и 1 цел на процедурата. Целта на дейност 3 е постигане на активно информирано включване на неправителствения сектор в процеса на разработване перспективите за развитие на модела на съдебната власт. Изпълнението на дейност 3 ще бъде осигурено от експертите по проекта, за които са предвидени преки разходи за персонал, а именно: Проф. Нели Огнянова-старши експерт – участва в разработване на референтни модели за развитие на съдебната власт въз основа на конституционния модел и конституционните модели в ДЧ; публичните обсъждания и извеждането на препоръки; Владислав Славов-старши експерт-отговаря за разработване на референтни модели за развитие на съдебната власт и извеждането на препоръки за перспективите за развитие; участва в публичните обсъждания. Полина Цонева – старши експерт – отговаря за документиране и анализ на обратната връзка; участва в публичните обсъждания. Мария Николова-старши експерт – участва при формулиране и визуализиране на референтните модел; документиране и анализ на обратната връзка; участва в публичните обсъждания; Емил Георгиев – старши експерт – участва във формулиране на референтните модели, извеждането на сценарии за развитие на СС; участва в публичните обсъждания. Тихомира Трифонова – старши експерт, отговаря за провеждането на публичните обсъждания и формулиране на резултатите от тях. Галина Маринска – старши експерт, участва във формулиране на референтните модели, извеждането на сценарии за развитие модела на СС; участва в публичните обсъждания. Логистиката при изпълнението на дейност 3, включително техническото осигуряване на публичните обсъждания ще бъде осигурена от екипа за организация и управление на проекта. 17 112.00 17 112.00
Информация и комуникации по проекта: Дейността предвижда популяризиране на дейностите по проекта и информиране на широката общественост и заинтересованите страни за целите, дейностите и очакваните резултати от проекта. Дейността е заложена в проекта съгласно изискванията на програмата . Целта на дейността е да се популяризира финансовата помощ на ЕС, съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. като се предостави информация за целите, дейностите и очакваните резултати от проекта да достигне до представителите на целевите групи и широк кръг от заинтересовани лица. В рамките на тази дейност е предвидено разработване и разпространите на: – брошура, популяризираща услугите, предлагани по проекта – 100 бр.; – плакати, представящи целите и очакваните резултати от проекта – 20 бр., които ще бъдат поставени на подходящи места в сгради на съдебната система; – информация за проекта, качена на интернет страниците на ЦМП и ЦИИ. На страниците периодично ще се качва информация за хода на проекта, предстоящите за изпълнение дейности – най-малко 6 информационни материала; – публикации в интернет медии за резултатите от проекта – 6 бр. – информационни табели – 2 бр., отразяващи финансовата помощ на ЕС, поставени в ЦМП и ЦИИ. Чрез изпълнение на настоящата дейност ще се постигне популяризиране на целите на проекта и Оперативна програма "Добро управление" и визуализация на финансовия принос на Европейския съюз чрез Европейския социален фонд, както и популяризиране на постигнатите по проекта резултати и създаване на положителна обществена нагласа по отношение на процесите на модернизация на съдебната система. Всички материали изготвяни в рамките на проекта ще бъдат оформени съгласно изискванията за обозначаване, че проектът се изпълнява по Оперативна програма "Добро управление", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. При изработката на всички материали, свързани с изпълнението на проекта ще бъдат спазвани Национална комуникационна стратегия 2014 – 2020 г. и Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Дейността ще бъде изпълнена от екипа за организация и управление на проекта, при стриктно спазване на изискванията, определение в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. за изпълнението на дейност 6 не са предвидени преки разходи за персонал. 0.00 15 302.40

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).