Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

Faced with enormous public expectations, the judicial system is key element of citizen trust in democratic governance. According to data from the Global Corruption Barometer in 2016, the judiciary remains the sector most affected by corruption in Bulgaria. The regular reports of the European Commission on the CVM consistently refer to the problems of publicity and integrity in the governance of the judicial system in Bulgaria. 
The current project proposal is based on over 15 years of experience of Transparency International-Bulgaria  in implementing initiatives for increasing the capacity of the bodies of the judicial system in establishing successful models and practices for publicity, transparency and accountability. The aim of the project is to address the need for a uniform standard of the publicly available information to citizens in real time, which allows for effective civic oversight and increasing public trust. The project proposal is based on 5 of the principles and horizontal approaches in the Updated Strategy to Continue the Reform of the Judicial System – compliance with international standards, taking account of the Bulgarian experience, guaranteeing court independence, introducing the instruments of good governance and a citizenry-conscious judiciary. 
The target groups include judges and court managers, citizen and business organizations, public at general. The expected results include: increased transparency and accountability in the work of courts, increased civic trust in the courts, introducing effective mechanisms for civil society oversight on the work of the courts. The complex of project activities includes: a study of the leading standards of the Council of Europe; elaborating a Standard for Publicity; elaboration of a mechanism for civic oversight over the implementation of the Standard for Publicity and training of civil society stakeholders to utilize the mechanism.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изработване на Еталон за публичност и прозрачност в работата на съдилищата в Република България: Основна цел на дейността е да се изработят основните параметри на Еталон за публичност и прозрачност в работата на съдилищата на базата на детайлно проучване на международните стандарти на Съвета на Европа и Венецианската комисия и добрите практики в прилагането им в минимум три държави-членки на Европейския съюз. Дейността включва следните компоненти: 1. Избор на външни експерти и формиране на екип 2. Изработване на методика за изследване 3. Провеждане на изследване чрез методите на документален анализ, правен анализ, анализ по приложение на политики Методиката за провеждане на проучването ще включва следните основни компоненти: 1. Определяне фокуса на изследването според дефинициите на Transparency International за прозрачност, отчетност и почтеност при оценката на органите на съдебна власт в Националната система за почтеност. 2. Определяне на основните параметри на изследването в съответствие с основни конкретно регистрирани дефицити на публичността и прозрачността в работата на част от съдилищата в страната според данните от Индекса на местната система за почтеност 2016, който обхваща само районните, окръжните и административни съдилища, функциониращи на територията на 27 общини областни-центрове: • Недостъпност на статистическа информация – голяма част от изследваните съдилища не осигуряват публично достъпна статистика в рамките на годишните доклади за своята работа, или пък статистиката е толкова объркана, че практически не предоставя никаква информация по важни показатели като отменени/изменени съдебни актове и не позволява ефективна отчетност и формиране на обективно мнение в обществото за основни параметри на правораздаването и в частност за резултатите от съдебни дела по корупционни престъпления . • Ненавременно публикуване на информация относно съдебните актове, график на съдебните заседания, вътрешни правила – наличие на множество несистемни практики; • Неефективното прилагане принципа за случайно разпределение на делата – съдилищата използват одобрен от ВСС софтуер, но в редица случаи няма публичен достъп до тези правила, а понякога и докладите не съдържат информация за правилата за прилагането му, което ограничава възможността за граждански контрол; • Липса на активна политика за популяризиране работата на съдилищата; • Липса на публичност по дела от висок обществен интерес - спорадично се срещат примери на по-ясно обособени секции за дела от значим обществен интерес; • В контекста на изборния процес – само някои от административните съдилища предоставят своевременно на сайта си информация за дела, свързани с нарушения на Изборния кодекс; • Система за работа със сигнали за корупция - липсва унифициран подход на въвеждането й; липсва обратна връзка. • Съществени дефицити в сферата на публичност на политиката на почтеност в съдебните органи – липсва адекватна информация за работата на етичните комисии и спазването на етичните стандарти за магистратите, както и на правилата за отвод при конфликт на интереси. 3. Определяне на специфични параметри на изследването в подкрепа на мерки 1.3.1, 1.3.10, 6.4.2, 6.4.3 от Пътна карта за изпълнението на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. 4. Избор на релевантни международно-правни актове – анализ на мнения на Консултативния съвет на европейските съдии до Комитета на министрите на Съвета на Европа, мнения на Венецианската комисия; 5. Избор на три страни-членки на ЕС за проучване на добри практики според следната система от индикатори: • Сходен профил на организация и управление на съдебната власт; • Сходен профил на реформа на съдебната система; • Постигнато трето или четвърто ниво на използване модел за електронно управление; 15 590.69 14 848.02
Оценка на прозрачността на съдилищата в България чрез публично предоставяната информация : Основна цел на дейността е да състави първата по рода си Карта на прозрачността на съдилищата в България посредством оценка на съответствие на техните практики към Еталона за публичност и прозрачност. На оценка подлежи пълният обем информация, предоставяна от съдилищата в България чрез официалните интернет страници като инструмент, допълващ модела на електронно правосъдие в частта публичност и доверие на гражданите в работата на съдилищата. На оценка подлежат всички районни, окръжни, административни и апелативни съдилища, както и ВКС и ВАС. Следва да се подчертае, че фокусът върху публично предоставяната информация през официалните интернет-страници на съдилищата в България е обоснован предвид виждането, че в началото на XXI век институционалното общуване с обществеността в особено голяма степен се опосредява от интернет-страницата на съответната институция. Съвременните интернет-страници са много повече от графично ориентиран хипертекст – те се превръщат в ключови точки на достъп на гражданите до институциите и за потребителите на дадена публична услуга (вж. Misic amp; Johnson 1999). При оценката на интернет-страниците и изработването на Карта на прозрачността на съдилищата в България ще бъдат използвани както индикатори, свързани с конкретното съдържание на публикуваната информация, така и индикатори, касаещи нейната: - Достъпност – колко дълъг е пътят до откриването на съответната информацията – измерва се броят на „кликвания”/активиране на връзки; - Диалогичност – има ли възможности за осъществяване на връзка с институцията и канали за последваща обратна връзка и какви са те/лесно достъпни ли са; - Добронамереност – насърчават ли дизайнът, структурата, съдържанието, интерактивността на интернет-страницата гражданите да потърсят/намерят/попитат за това, което ги интересува, без да се изисква детайлно проучване на сайта или специфична компютърна грамотност; - Устойчивост – устойчива ли е комуникацията на институцията посредством интернет страницата (има ли постоянство в публикуваната информация или е хаотична и спорадична – напр. публикувани са статистически доклади само за последните 1-2 години). - Празноти и липси – има ли съществени празноти по отношение на съдържанието и мними наличности (напр. налице е подрубрика, но в нея не е качено съдържание; налице е линк, но линкът не отпраща към нищо, или пък съдържанието е в процес на изграждане (under construction) (което може да се тълкува като разбиране за дължимостта на публикуването на съответната информация, но при все това, съдържание липсва). Всеки от изброените индикатори има пряко отношение към възприятията на гражданите за публичност и прозрачност в системата на правосъдието. В резултат от съчетаването на количествени и качествени показатели и фокус върху най-добрите практики на съдилища в страната в сферата на публичността, ще бъде направена цялостна оценка на прозрачността на съдилищата в България по стандартизираните ключови параметри на Еталона за публичност и прозрачност на съдилищата. 31 561.88 24 916.10
Насърчаване обществена подкрепа за въвеждането на Еталона чрез консултиране със заинтересованите страни: Основна задача на тази дейност е постигане на широка подкрепа от всички заинтерсованите страни за въвеждането на Еталона за публичност и мотивиране на гражданското общество и професионалните и експертни организации да подкрепят и прилагат механизма за граждански контрол над процеса за въвеждане и приложение на Еталона в системата на съдилищата. Дейността отговаря пряко и на водещия хоризонтален принцип за партньорство, при осъществяването на проекти по Програмата. Дейността включва подготовка и организиране на един широкоформатен консултативен форум, насочени към представяне и обсъждане на изработените в рамките на предходните 2 дейности ключови документа – Еталон за публичност и прозрачност и Карта на прозрачността на съдилищата в България. Предвиден е формат еднодневен дискусионен форум. Той ще бъде Национална кръгла маса (еднодневна) по проблемите на прозрачността и въвеждане на еталона с участието на представители ВСС, професионални организации, експертни неправителствени организации, граждани, бизнес и меди. 12 168.44 8 578.16
Обучение за граждански контрол върху публичността и прозрачността в работата на съдилищата и приложение на Еталона: Дейността е насочена към постигане на целите на проектното предложение по повишаване ангажираността на гражданското общество в подкрепа на по-висока публичност и отчетност на работата на съдилищата и за по-активен граждански контрол върху тези процеси. Дейността предвижда подготовка и провеждане на обучение на представители на граждански организации от областни центрове в страната за изграждане на умения за граждански мониторинг върху приложението на Еталон за прозрачност. Обучението е еднодневен формат и ще бъде интерактивно, като ще включва модули за работа по групи. Груповата работа в рамките на модулите ще бъде насочена към придобиването на практически умения при използването на Еталона. Обучението ще има важен мултиплициращ ефект по отношение на проектните резултати, тъй като ще повиши капацитета на граждански организации от цялата страна да инициират/участват в инициативи за граждански контрол върху въвеждането и изпълнението на стандартите, заложени в Еталона за прозрачност на съдилищата в България. 6 084.23 5 159.77
Дейност за осигуряване на публичност на проекта чрез широка информация и активна комуникация със заинтересованите страни и обществеността: Доколкото целта на проектното предложение е повишаване доверието на гражданите в съдебната система чрез изграждане на среда за въвеждане на единен стандарт за публичност и прозрачност в работата на съдилищата в страната с фокус върху гражданския контрол за приложение на стандартите, безспорно една от важните задачи на проектния екип ще бъде свързана с осигуряването на широка информация по проекта и активна комуникация, както с всички заинтересовани страни, така и с обществеността като цяло. Основните елементи на дейността за осигуряване на публичност на проекта чрез широка информация и активна комуникация със заинтересованите страни и обществеността ще включват: - Използване на предвидените в рамките на проекта експертни и публични събития за консултиране със заинтересованите страни и обучителни трейнинги за постигане на широка публичност на проектните цели и дейности: - Използване на възможностите на Интернет за промотиране на целите и дейностите на проекта чрез редовно публикуване на информация за дейности и събития както на интернет-страницата на Асоциация „Прозрачност без граници“, така и на специализирани портали, свързани с проблематиката на реформата в съдебната система и работата на гражданското общество в България; - Поддържане на активна комуникация с професионалните и експертни общности и всички заинтересовани страни (институции и организации) в рамките на пълния срок на изпълнение на проекта; - Активна работа с медиите за промотиране на дейностите и резултатите по проекта (особено по отношение на разработения Еталон и Национална Картата на прозрачността). - Визуализация на финансирането със средства на Европейския съюз съгласно всички изисквания на Регламент 1303/2013 на ЕП и Съвета на всички документи и материали, разработени в рамките на проекта (плакат по т. 2.2. от Единния наръчник за информиране на обществеността за проекта и полученото финансиране от ЕС, кореспонденция, присъствени списъци и др.). Изпълнението на тази дейности ще се основава на принципите на ВСЕОБХВАТНОСТ (информиране и консултиране на всички заинтересовани групи и обществеността като цяло); СПАЗВАНЕ НА ВИСОКИ ПРОФЕСИОНАЛНИ СТАНДАРТИ за обективност и политическа безпристрастност при комуникацията; ПРОАКТИВНОСТ. 0.00 240.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).