Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 194 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project was developed in response to the need to improve the effectiveness of the State Agency for Child Protection with regard to the respect of the rights of the child and its active involvement in the decision-making process for the introduction and development of children's policies.
The envisaged activities are aimed at studying and analyzing the protection system, improving the effectiveness and efficiency of the child participation process on the formation of local and national policies related to children. The envisaged training for 100 employees will increase the professional competence for more effective and efficient implementation of the duties of the employees of State Agency for Child Protection, Ministry of Labour and Social Policy, Social Assistance Agency. The training is aimed at improving the quality and effectiveness of implemented policies for children by all participants in the process.
An analysis of the results of the study and of the process of child participation is envisaged in order to present it to the National Council for Child Protection for discussion and decision making on introducing the identified measures in the annual National Program for Child Protection.
Information events will be held for information and communication to promote the project activities and the funding received from the program.
The project proposal will assess the policies and achieve the objectives enshrined in the national legislation regulating the rights of the child in compliance with the basic principle - mutual cooperation in the work of the institutions and departments whose activity is related to the child care and creates suitable conditions for its development.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучване и анализ на системата за закрила и извеждане на констатации и препоръки за подобряване на нейната ефективност в краткосрочен и дългосрочен план, които да способстват за усъвършенстване на съществуващата нормативна уредба: Дейността включва: -анализ на прилагането на Закона за закрила на детето, Правилника за прилагане на закона за закрила на детето и подзаконови нормативни актове, регламентиращи правата на децата в България, който ще включва: -анализ на ефективността на системата за закрила на детето; -SWOT анализ на междуинституционалното взаимодействие, свързано със създаването и прилагането на Координационни механизми за взаимодействие на институциите и др. съществуващи програми на общинско и областно равнище; -изследване на съвременните предизвикателства пред децата и техните семейства, посредством различни социологически методи, с цел подобряване на процесите на планиране, изпълнение и мониторинг на политиката за закрила на детето; Въз основа на анализите и изследването, да се изведат препоръки, които да способстват за усъвършенстване на съществуващата нормативна уредба. Това ще позволи да се постигне цялостно подобряване на политиката и координацията между отговорните институции и ще се формулират насоки за актуализиране или изготвяне на нова нормативна уредба. Популяризирането и утвърждаването на действащия механизъм за включване на децата и активното отчитане на мнението им във всички процеси на вземане на решение по процеси и политики, които пряко ги засягат ще добави допълнителна стойност към постигане на развити ефективни политики за спазване на правата на децата на национално, областно и общинско равнище. Паралелно с изготвянето на анализите и изследването, ще бъде предложено на членовете на Националния съвет за закрила на детето, да подкрепят създаването на нова междуинституционална работна група към НСЗД, на която да се даде мандат за преглед и актуализация на съществуващата нормативна уредба и изготвяне на нормативни промени, регламентираща правата на децата в България. Ще бъде организирано информационно събитие, на което ще бъдат представени резултатите от анализите и изследването. Ще бъде наета зала за провеждането на информационното събитие, в което ще вземат участие най-малко 70 души, сред които представители на държавните институции, общини, доставчици на социални услуги и други заинтересованите страни. ЗЗДт. и Правилника за неговото прилагане са актове, които регламентират държавната политика по отношение закрилата на децата в България и в тази връзка, оповестяването на резултатите от анализите и оценките ще позволи да бъдат информирани широк кръг от заинтересовани страни, което ще даде възможност за широко обществено обсъждане на постигнатите резултати от прилагането на сега действащата нормативна уредба. В резултат на обсъждането, ДАЗД ще може да получи обратна информация за настоящото състояние на грижите и закрилата за децата, както и насоки за създаване на нов ЗЗДт., Правилник за неговото прилагане и допълващите нормативни актове. Публичното презентиране на резултатите ще даде възможност за по-ефективна координация и взаимодействие на местно и национално ниво и да бъдат направени конкретни и обосновани препоръки за подобряване на ефективността в работа на институциите и за изработване на политики, съответстващи на реалните потребности. Разходи за: изготвяне на анализ на ЗЗДт., ППЗЗДт. И SWOT анализа на системата за закрила на детето -бюджетно перо 4.2 -173 500 лв.; провеждане на информационно събитие -бюджетно перо 4.3 - 2200 лв.; експерт - бюджетно перо 4.5 - 1000 лв.; канцеларски материали и консумативи - бюджетно перо 3.1 - 500 лв.; наем зала - бюджетно перо -4.1 - 400 лв Разходът за дейността е 177 600 лв с ДДС. 177 600.00 0.00
Подобряване на ефективността и ефикасността на процеса на изпълнение на детското участие върху формирането на местните и националните политики, свързани с децата, чрез прилагане на идентифицираните мерки от Инструмента за оценка на участието на деца в процеса на вземане на решение.: В българското законодателство (Закон за закрила на детето, Закон за противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, Закон за предучилищното и училищното образование, Закон за здравето, Семеен кодекс) е развита темата за правото на участие на децата при вземането на решения, които ги засягат, но законодателството не обхваща в достатъчна степен всички области и сектори и не дава безусловни гаранции, че това право ще бъде зачитано във всички сфери. Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) е водещата институция в областта на насърчаването и развитието на детското участие в областта на насърчаването и развитието на детското участие в България. През 2003 г. е създаден Съвет на децата със статут на консултативен орган към Председателя на ДАЗД. Като държава - страна по Конвенцията на ООН по правата на детето, България е потвърдила своя ангажимент за подкрепа на детското участие и за насърчаване прилагането на практически механизми за детско участие- както индивидуални, така и колективно. Липсва обаче цялостен поглед и оценка на прилагането на правото за участие на деца в България, както и капацитет за работа на администрациите на местно и национално ниво за развитие и гарантиране на това право. Като държава - страна по Конвенцията на ООН по правата на детето, България е потвърдила своя ангажимент да подкрепя детското участие и да насърчава прилагането на практически механизми за пълноценно участие на децата на всички равнища на вземане на решения. Въведени са различни механизми за детско участие на училищно, общинско, областно и национално равнище. Налице е обаче и липса на цялостна координация и съгласуваност между съществуващите инициативи за включване на децата в процеса на вземане на решения. Необходими са допълнителни усилия за гарантиране на правото на участие в следните области: 1. Вземане на решения в семейството. 2. Здравеопазването/съгласие за лечение. 3. Имиграционни процедури и производствата за предоставяне на убежище. Целта на дейността е да се подобри ефективността и ефикасността на процеса на изпълнение на детското участие върху формирането на местните и националните политики, свързани с децата чрез: 1. Създаване на разбираеми за децата информационни източници за функционирането на различните институции и правото на децата за участие в процеса на взимане на решения по ключови политики. 2. Прилагане на систематичен, активен и разбираем подход за повишаване на информираността на децата по теми свързани с детското участие; 3. Създаване на реални механизми за прилагане на нормативно дадени възможности на децата за участие; 4. Обучения на специалисти в различите сфери на политики за осигуряване на среда за реализиране на детското участие и взимане под внимание на мнението на децата. Ще бъдат направени конкретни и обосновани препоръки за подобряване на ефективността в работа на институциите и за изработване на гъвкави политики, съответстващи на реалните потребности. Ще бъдат изготвени препоръки, които да се отразят в националната законодателна рамка, общински и областни програми, структурата на Националната програма за закрила на детето, и начина на работа на отговорните институции на национално, регионално и местно нива. Ще бъде сформирана девет членна Национална експертна група (НЕГ) с представители на органите по закрила: 2- ма представители от ДАЗД, 1 представител от МТСП, 1 представител от АСП, 1 представител от МОН, 1 представител от МЗ, 1 представител от МП, 1 представител от МВР, 1 представител от Национално сдружение на Общините в Република България (НСОРБ), пряко ангажирани с дейностите по разработване и прилагане на политиките за закрила на детето в страната. 29 798.00 0.00
Провеждане на обучения на служителите на ДАЗД и представители на заинтересованите институции за спазване правата на детето, вкл. разбирането и прилагането в практиката на правото на детско участие, установени в Конвенцията на ООН за правата на детето: Целта на дейността е да се повиши капацитета на персонала на ДАЗД и представителите на заинтересованите институции с оглед придобиване на знания, умения и компетентности, необходими за работа с целевите групи. Ще бъдат обучени 100 служителя на ДАЗД, МТСП, АСП. Съществено значение за подобряването на качеството и ефективността на прилаганите политики за децата има подборът на хората, които са пряко свързани с децата и техните семейства. Необходимо е те да се съобразяват с техните личностни и професионални качества, както и и с желанието им да повишават и разширяват своята квалификация, за да могат пълноценно и ефективно да подкрепят децата и техните семейства. Участниците в обучението ще развият и личностни качества, които ще им помогнат за по-нататъшното им професионално израстване. Обученията са от съществено значение за служителите, които са пряко ангажирани с дейности свързани с децата и техните семейства. Обучението е насочено към подобряване на качеството и ефективността на прилаганите политики за децата от всички участници в процеса. Дейността е насочена към базисни знания и умения, повишаване капацитета на целевите групи и се обуславя от: 1.Идентифициране на съществуващи дефицити в квалификацията на служителите по отношение на организацията на стратегическо планиране на политиките за спазване правата на детето, вкл. разбирането и прилагането в практиката на правото на детско участие, установени в Конвенцията на ООН за правата на детето. 2. Повишаване и изграждане на капацитет чрез обучение на професионалния капацитет на специалистите, работещи с деца и надграждане на необходимите специфични компетентности, съобразени с направения анализ на системата и направените изводи и препоръки по отношение на политиката за децата. 3. Повишаване на капацитета на отговорните институции, натоварени с контролни функции относно извършване на различни видове проверки за спазване правата на децата, и актуализиране на методологията за извършване на проверки на всяка една от институциите. 4. Провеждане на обучение чрез използване на съвременните интернет технологии и интерактивни методи за обучение. 195 000.00 176 438.20
Анализ на резултатите от проучването и на процеса по детското участие с цел представянето му пред Националния съвет за закрила на детето за обсъждане и вземане на решение по въвеждане на идентифицираните мерки в ежегодната Националната програма за закрила на детето: Целта на дейността е да бъде представен анализ от проучването и на процеса по детско участие пред Националния съвет за закрила на детето. Участието на децата е процес на изразяване на децата и включването им във вземане на различни нива на решения, които ги засягат. Участието на децата е жизненоважен компонент от процеса закрила на детето – да заглушаваш гласа на децата е равнозначно на подкрепа на злоупотреба с тях. Участието не е само инструмент, чрез който децата могат да повлият върху решения, които ги засягат или да променят живота си. Детското участие е заявен ангажимент в политическите документи в България. Някои от основните текстове, полагащи стратегическите цели на политиката за децата, се намират в Националната стратегия за детето, която се предлага от правителството и се приема от парламента – тя може да се разглежда като дългосрочния план на държавата за гарантиране благосъстоянието на всички деца в България. Националната стратегия за детето 2008 – 2018 г., има за цел да осигури условия за упражняване на правата и подобряване качеството на живот на децата като условие за тяхното пълноценното развитие. Една от основните четири цели на Стратегията е насърчаването на участието на децата при формиране и изпълнение на политики, свързани с техните права и отговорности. Спазването на основополагащите принципи на управлението за ефективност, ефикасност и демократичност изисква оценка на въздействието на предлаганите решения при разработването на политики за детето и семейството и при промени в законодателството. Правата за участие позволяват на децата да имат активна роля в своите общности и народи. Те включват свободата да изразяват мнение, да вземат участие в решаването на техните дела, да стават членове на сдружения и да се събират с мирни цели. С развитието на техните способности децата трябва да получават все по-големи възможности за участие в дейности на своето общество като подготовка за поемане на отговорностите в живота. Правото на участие налага необходимостта да се създаде нормативна рамка и култура, която го утвърждава. Необходими са конкретни законови разпоредби, които да постановяват правото на създаване на демократически формации в училищата, да утвърждават задълженията на родителите да изслушват децата си, да представят механизми за оплакване и обжалване във всички сфери на публичната политика, като образование, здраве, детска закрила, младежко правосъдие, както и да дефинират правото на независимо застъпничество и представителство при търсене на обезщетение срещу нарушаване на правата или при защита срещу преследване. Необходимо е и разработването на индикатори, които да позволят мониториране и оценка на процеса. Така извършеният анализ на процеса по детското участие ще даде необходимата базата за обосновани решения, които са подходящи и предполагат постигането на най-добри резултати и успешно социално включване. Възможността децата да споделят своите виждания, да формират и отстояват позициите си и да работят заедно е условие за наличието на здраво, демократично общество. Насърчаването на детското участие предполага прилагането на практики, чрез които гласът на децата може да бъде чут и младите хора могат да имат достатъчно знания и компетенции да бъдат участници в политическия дебат. Резултатите от анализа и проучването ще бъде представен за обсъждане от Националния съвет за закрила на детето. Ще бъде проведено публично събитие, за нуждите на което ще бъде наета зала, на което бъдат представени резултатите от анализа.Ще присъстват представители на всички заинтересовани страни до 50 лица. На събитието ще даде възможност да се представят десетте индикатора, обект на проучването на процеса на детското участие с трите основни мерки: Мерки за закрила на правото на участие; Мерки за насърчаване на правото на участие; Мерки за създаване на пространство за участие. 69 300.00 41 727.60

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).