Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

Paid work is an inherent natural activity for the majority of the working-age population, hence the importance of public regulation in implementing this type of public relations. The highly dependent position and economic subordination of employees to their employers require the implementation of exceptional control by the state. In its essence, the control over the observance of the labor legislation is a sovereign state activity, assigned for implementing the executive power and, in particular, of the General Labour Inspectorate Executive Agency. This essential control activity is of great public importance. On the one hand, the control over the observance of the labor legislation provides the necessary guarantees for the lawful application of the legal framework. On the other hand, it is the protection of the rights of the citizens realized by the state power in the implementation of their labor and civil servant relations with the employees and the social security system. And last but not least, it is a means of self-protection of citizens in exercising their right to work through their interaction with the government agencies. Several factors affect the trust of citizens and their motivation to interact with the regulatory authorities and participate actively in the implementation of management policies for control and prevention. The leading motive for engaging citizen participation and increasing trust is the efficiency demonstrated by the control agencies in exercising the authority and the efficiency of the protection provided for the citizens. Achieving these goals requires adequate capacity and implementation of policies to "adjust" the control activity to the current needs of citizens and society. The current project proposal aims to encourage civil monitoring of the actions, decisions, and policies pursued by the state in the implementation of control over compliance with labor legislation and eliminate the preconditions for undeclared work.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 АНАЛИЗ НА ФАКТИЧЕСКОТО СЪСТОЯНИЕ НА ДЕЙНОСТТА ПО ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА КОНТРОЛ ВЪРХУ СПАЗВАНЕ НА ТРУДОВОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО, ПРОБЛЕМИТЕ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА ПРЕД ЕФЕКТИВНОСТТА НА КОНТРОЛНАТА ДЕЙНОСТ. ФОРМУЛИРАНЕ НА ИЗВОДИ, ПРЕПОРЪКИ И/ИЛИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ.: Стратегическа цел на политиката в областта на трудовите отношения e повишаване на качеството и сигурността на труда чрез защита на трудовите, осигурителните и социалните права на работниците и служителите, и подобряване на условията на труд в предприятията. Основен акцент на тази политика е усъвършенстване на трудовото законодателство, както и подобряване на условията на труд на работните места във всички отрасли и дейности независимо от тяхната форма на собственост. Изпълнението на тази стратегическа цел изисква единното прилагане на нормативните актове, което държавата гарантира основно чрез контролната дейност на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”. ИА ГИТ упражнява цялостен контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности, упражнява специализиран контрол по спазване на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Закона за насърчаване на заетостта, законодателството свързано с изпълнението на държавната служба, правата и задълженията на страните по служебно правоотношение и други нормативни актове, когато е възложено със закон. За да се идентифицират проблемите пред осъществяването на контролната дейност и в частност пречките за подобряване на взаимодействието на контролната администрация с гражданите и бизнеса, трябва да бъде анализирана и оценена нормативната, административната и информационна осигуреност на дейността на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“. Необходимо е систематизиране и обобщаване на информацията за състоянието и проблемите на контролната администрация, вменените й правомощия и техния обем, тенденциите и перспективите пред развитието на дейността и т.н. Анализът следва да отрази и нагласите и очакванията на обществото от администрацията, както и за удовлетвореността на гражданите и бизнеса от взаимодействието им с контролните органи. Съществува потребност от идентифициране и дефиниране на недостатъците и пропуските при формулиране и изпълнение на държавната политика по осъществяване на контролната дейност. Нужен е и сравнителен анализ на съществуващите добри европейски практики и възможностите за тяхното транспониране у нас. Успешното реализиране на тези действия е необходима и задължителна предпоставка за качествено и ефективно дефиниране на изводи и формулиране на препоръки за подобряване на гражданското участие при създаването, прилагането и мониторинга на политики при контрола върху спазването на трудовото законодателство и изпълнението на други обществено значими правомощия на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда” и нейните териториални поделения. Дейност 1 е изцяло насочена към изпълнението на формулираната обща цел на проекта и конкретно е обвързана с изпълнението на специфична цел 1 на проектното предложение. В този смисъл тя е в съответствие и с двете формулирани цели на процедурата, способствайки както за осъществяването на партньорско управление с гражданите и бизнеса, така и за реализиране на открито и отговорно управление. Тази дейност напълно отговаря на изискването за допустимост, предвид принадлежността си към категорията дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството. Предвид същността и значимостта на дейността по отношение реализирането на всички останали проектни дейности и цели, тя е адресирана към всяка от идентифицираните целеви групи и има отношение към удовлетворяване на описаните в настоящия формуляр нужди и потребности на целевите групи. 24 948.00 24 370.63
Дейност 2 АНАЛИЗ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО МЕЖДУ ОРГАНИЗАЦИИТЕ НА РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ И ИА "ГИТ". ФОРМУЛИРАНЕ НА ИЗВОДИ, ПРЕПОРЪКИ И/ИЛИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА КОНСТАТИРАНИТЕ СЛАБОСТИ И ЗА РАЗВИТИЕ НА "ПАРТНЬОРСКИ КОНТРОЛ": Взаимодействието между ИА „ГИТ” и организациите на работниците и служителите се развива и следва да бъде анализирано и оценено в два аспекта: - Взаимодействие по повод служебното положение на служителите работещи по трудово и служебно правоотношение в структурата на ИА „ГИТ”, доколкото същите са членове на синдикални организации за защита на техните права и интереси; - Взаимодействие по повод и във връзка с осъществяваната контролна дейност по осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд и прилагане на трудовото законодателство. Предварителните данни, предоставени от партньора САС „Подкрепа” относно мотивацията, професионалния и социален статус на служителите на ИА „ГИТ” дават основание да се дефинира един от основните проблеми пред осъществяването на ефективна контролна дейност, а именно липсата на стабилитет в административния капацитет на агенцията. Факторите за трайното и съществено проявление на тази негативна констатация са много, но сред тях се открояват: - прекомерното натоварване на служителите, дължащо се на изключително малка численост на инспектиращите спрямо броя на икономическите субекти, подлежащи на контрол, както и непрекъснатото разширяване на правомощията с възлагане на нови дейности при запазване на постоянна нормативна численост; - ниски средни възнаграждения, съчетани с голям обем отговорности и корупционен риск; - високо ниво на текучество, с голям дял на напускащите в териториалните дирекции, където е съсредоточена същинската контролна дейност. Непрекъснатият процес на наемане на нови служители, които не са обучени и нямат опит, създава риск за постигане на заложените цели и намалява ефикасността от дейността. - недостатъчният финансов ресурс за провеждане на задължително обучение води до сериозни дефицити в осъвременяването на знанията и квалификацията на служителите като създава риск за качеството и ефективността на контролната дейност. Законодателят предпоставя взаимодействието между синдикалните организации и ИА ГИТ основно чрез регламентиране на сигналната функция на синдикатите по повод нарушения на трудовото законодателство. Въпреки наличието на сключено споразумение за сътрудничество по осигуряване на безопасност и здраве при работа и спазването на трудовото законодателство между КНСБ, КТ „Подкрепа“ и ИА ГИТ, сътрудничеството със социално-икономическите партньори не е развито на ниво, което да предоставя достатъчно правомощия за реална и активна намеса на СИП при провеждане на политики за повишаване на ефективността и ефикасността на контролната дейност. Многократно отправяните предложения за създаване на необходимите нормативни, административни и организационни предпоставки за съвместно и споделено осъществяване на контролни функции не намират нужната чуваемост и се ограничават до създаването на съвместни експертни съвети при някои от териториалните поделения на ИА ГИТ, като дори и там практическото им функциониране е по-скоро формално и епизодично. Посочените проблеми изискват систематизиране, анализ и оценка, както и формиране на ясно дефинирани изводи, които да предоставят възможност за изготвяне на съответните препоръки за подобряване на взаимодействието между синдикалните организации и ИА ГИТ по отношение на подобряване административния капацитет на контролния орган, от една страна, както и взаимодействието със СИП в посока активно участие в реализирането на контролната дейност. В изпълнение на Дейност 2 по проектното предложение се предвижда, партньорската организация в лицето на САС „Подкрепа”, като социално-икономически партньор и поделение на национално представена синдикална организация, в което членуват служители на ИА „ГИТ” да изготви анализ на посочените две основни области на взаимодействие, както и формирането на изводи от анализираните данни и изготвяне на препоръки с описаната по-горе насоченост. 12 474.00 11 761.20
Дейност 3 ПРОВЕЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛНА КАМПАНИЯ ЗА БОРБА С НЕДЕКЛАРИРАНИЯ ТРУД „СИГУРНОСТ НА РАБОТНОТО МЯСТО“: Официалното и документирано полагане на труд гарантира поредица права за работещите – възнаграждение, съответстващо на положения труд; адекватно пенсионно осигуряване; осигуряване срещу риск от настъпване на временна или трайна нетрудоспособност; осигуряване и обезщетения при майчинство и безработица; упражняване на права при трудова злополука и професионално заболяване и т.н.. Това са ключови права, за които гражданите следва да получават знание още в училищна възраст. Негативните ефекти от непознаването им впоследствие се отразяват както на индивидите, така и на осигурителните фондове и държавния бюджет като цяло. Работодателите също се нуждаят от информация за законосъобразното възникване и развитие на трудови правоотношения, превантивно ограничаваща практиките определяни като „сив сектор” и нарушенията на трудовото законодателство. Борбата с недекларирания труд често се промотира като основен приоритет от всички представители на държавната власт и държавното управление. Основните правомощия и ангажименти при реализиране на политики в тази сфера се възлагат на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”. Независимо от предприетите през годините действия за справяне с тези проблеми, същите са лишени от резултатност и ефективност, ако за тяхното реализиране не бъде ангажирано широко гражданско участие и не привлечено в достатъчна степен общественото внимание. Доказателство за това е факта, че 6 години след криминализиране укриването на осигурителни вноски, текстовете на НК са практически „мъртви” и не постигат целения превантивен резултат. Мисията на планираната по настоящото проектно предложение национална кампания за борба с недекларирания труд включва: - популяризиране на достъпен език на структурирана и обобщена бюджетна информация за ползите от декларирания труд за заетите, бизнеса и обществото; - разяснения относно негативното въздействие на сивата икономика и недекларирания труд върху гражданите, добросъвестните компании и конкуренцията; - създаване на условия за по-ефективен диалог между гражданите и институциите и популяризиране на възможностите за подаване на сигнали и прилагане на други механизми за преодоляване на негативните практики; - повишаване на доверието на гражданите – наети лица или работодатели, към държавната администрация и в частност ИА ГИТ, за да я възприемат като партньор в трудовата си дейност; Целта на кампанията е да преодолее дефицитите в комуникацията между граждани, СИП и държавни институции, идентифицирани в рамките на анкетата и последвалия анализ - Дейност 1 и изводите от анализа, реализиран в изпълнение на Дейност 2 по проекта. По своята същност, описаната дейност съответства както на общата, така и на всяка от специфичните цели на проектното предложение. В този смисъл тя съответства и на двете формулирани цели на процедурата, способствайки както за осъществяването на партньорско управление с гражданите и бизнеса, така и за реализиране на открито и отговорно управление. Дейност 3 е допустима дейност по процедурата, попадаща в категорията: застъпническа дейност и кампании в защита на обществено значими каузи. Тя е насочена към удовлетворяване на нужди и проблеми на всяка от целевите групи по проекта и ще допринесе за подобряване на взаимодействието между ИА ГИТ, гражданите, бизнеса, НПО и СИП. Заинтересованите страни по този проект обхващат почти 2,3 млн. наети лица в България и 410 000 фирми, голяма част от които не се възползват от дадените от законодателството, социалната и осигурителна система възможности. Като своеобразна добавена стойност, кампанията ще спомогне за преодоляване на стигматизацията на осигурителните плащания и възприемането им като „тежест“, а не като своеобразна всеобща застраховка на заетите лица с дългосрочни ползи за тях. 11 226.60 11 048.40
Дейност 4 ИЗГОТВЯНЕ И РАЗПРОСТРАНЕНИЕ НА КРАТЪК НАРЪЧНИК "ЗАЩИТА ЧРЕЗ КОНТРОЛ": В рамките на проекта се планира реализиране на информационни дейности, които ще доразвият и надградят останалите проектни дейности. Ще се създаде специфичен инструментариум за практическо приложение на резултатите и формулираните изводи от реализиране на дейност 1 и 2. Предвижда се изготвянето на кратък наръчник „Защита чрез контрол“, в който ще бъдат описани конкретните действия, чрез които гражданите могат да подкрепят работата на държавните органи и институции в посока засилване на контрола върху полагането на недеклариран труд. Наръчникът ще бъде в дигитална форма и ще съдържа информация за начините и процедурите за комуникация с държавната администрация, сроковете за реакция, правомощията на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ и Националната агенция за приходите. Използваната терминология и достъпен език ще позволят на широк кръг от обществеността да ползва интензивно възможностите за сигнализиране на компетентната институция и СИП за извършвани нарушения на трудовото законодателство. Наръчникът ще съдържа кратка и достъпно поднесена информация за различните правомощия и компетенции на ИА ГИТ, възможните действия от страна на контролния орган в случаи на недеклариран труд, на нарушения на безопасните и здравословни условия на труд, на незаконосъобразно прилагане на трудовото законодателство, на трудови злополуки и други, които имат пряко отражение върху трудовия, осигурителен и здравен статус на наетите лица. Ще бъде разяснен механизма на самозащита на гражданите чрез сезиране на държавния контролен орган и/или синдикална организация. Поставянето на акцент върху активното поведение на гражданите и действията им в случаите на недеклариран труд ще е допълнителен сегмент и добавена стойност към резултатите и ефекта от реализираната в рамките на Дейност 3 национална кампания за борба с недекларирания труд. Планираната в рамките на Дейност 4 информационна дейност отговаря на изискванията за допустимост по процедурата. Предвид посоченото по-горе, тя е произтичаща и пряко свързана с резултати от изпълнението на останалите проектни дейности и ги доразвива и надгражда. Дигиталният информационен наръчник ще средството за повишаване на гражданското осведоменост по темите на проекта и ще провокира активното гражданско участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Настоящата дейност попада в допустимите по процедурата, а именно Информационни дейности, непосредствено произтичащи и пряко свързани с резултати от изпълнението на дейностите по проекта. Изпълнението на дейността ще способства изпълнението на общата цел на проекта и на всяка от специфичните цели с акцент върху постигането на формулираните специфични цели 2 и 3 на проектното предложение. Дейността съответства и на двете формулирани цели на процедурата, способствайки както за осъществяването на партньорско управление с гражданите и бизнеса, така и за реализиране на открито и отговорно управление. Дейността ще може да намери адресирано приложение у всяка от целевите групи по проекта, но преобладаващо влияние ще има върху задоволяването на потребностите на целевата група „граждани”, към повишаването на чиято информираност и активно участие е основно насочена. 4 989.60 4 989.60

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).