Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project goal is to evaluate the progress in creating effective, transparent and accountable corporate governance of state-owned enterprises (CGSOE), which should be achieved through its reform.
Achieving the project goal will be done through the implementation of three specific objectives:
- Specific objectives 1: Information provision of the process of monitoring and evaluation of the CGSOE in 2021-2022.
- Specific objectives 2: Evaluation of the state and dynamics of the CGSOE in 2021 and 2022.
- Specific objectives 3: Development of institutional capacity for monitoring and evaluation of the CGSOE.
It is envisaged that the work of the project implementation team will be concentrated in three main activities:
∙ Activity 1: Evaluation of the state of corporate governance of state-owned enterprises in 2021
∙ Activity 2: Evaluation of the state of corporate governance of state-owned enterprises in 2022
∙ Activity 3: Creating of a tool for self-assessment of the CGSOE and organization of training for its use.
In implementing the project will update the publicly available information system on the CGSOE and the financial indicators of state-owned enterprises at address: www.cg-project.org, will prepare evaluations of the state and dynamics of the CGSOE in 2021 and 2022. Thus establishing an 7-year database will set up from 2016 onward, before the start of this reform, which will support civil oversight and support for responsible and open governance.
The evaluation of the state of the CGSOE will identify the weaknesses and will make recommendations for its overcoming and reform in the context of Bulgaria’s commitments toward joining the ERMII exchange rate mechanism and Banking Union. It would constitute an important input of civil society to this priority of the country.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Оценка на състоянието на корпоративното управление на държавните предприятия през 2021 г.: Чрез нея всички налични бази данни и информационни системи ще се актуализират с данни за 2021 г. Дейността ще бъде изпълнена като се използват поддържаните продукти, създадени от предходния проект, а именно: регистър на държавните предприятия (ДП) в страната, база данни с документи за корпоративното управление – годишни отчети за дейността, годишни финансови отчети, одиторски доклади, устави, таблици с финансови данни и др., както и публично достъпната информационна система за КУДП и финансово състояние на ДП на адрес: www.cg-project.org. В тези продукти се съдържа информация за 5-годишен период - от 2016 до 2020 г. за 264 ДП. Освен оценките на корпоративното управление за всяко ДП за 2016-2020 г. в базата данни и информационната система се поддържат 8 финансови показатели и 8 финансови съотношения. Обемът на наличните документи в базата данни в момента е над 16 ГБ, а след актуализацията за 2021 г. вероятно ще достигне 18 ГБ и ще обхване период от 6 последователни години. След актуализиране на информационните регистри на проекта, ще се пристъпи към анализ на събраните документи и извършване на оценка на състоянието и динамиката на КУДП през 2021 г. Очаква се да бъдат направени индивидуални оценки за състоянието на КУДП в около 220-240 ДП. Специално внимание ще се обърне на дейността на Агенцията за публичните предприятия и контрол (АППК), чиято мисия е да бъде двигател на реформата на КУДП. Предвижда се годишният доклад за състоянието на КУДП през 2021 г. да бъде публикуван в 150 бр. За да бъде информирана широката общественост, както и основните заинтересовани страни, ще бъде организирано публично представяне и обсъждане на годишния доклад. За целта е предвидено да се проведе полудневна конференция за 40 участника в представителна конгресна зала в София. След конференцията ще бъде подготвено и разпространено прессъобщение за медиите. Разпространението на доклада ще обхване основните заинтересовани страни, както и водещите национални библиотеки с общ и икономически профил. Стъпките през, които ще премине изпълнението на дейността включват: - Актуализиране на регистъра на ДП в страната и базата данни с документи за корпоративното управление и финансовото състояние в тях за 2021 г. - Анализ на отчетните документи и извършване на оценка на КУДП за 2021 г. - Подготовка и публикуване на годишен доклад за състоянието на КУДП през 2021 г. - Актуализиране и поддържане на информационната система за мониторинг и оценка на корпоративното управление в ДП и интернет страница на проекта със съществена информация и отчетни документи за ДПпрез 2021 г. на адрес: www.cg-project.org. Изпълнението на тази дейност ще допринесе за постигането на Специфична цел 1: Информационно осигуряване на процеса на мониторинг и оценка на КУДП през 2021-2022 г. и Специфична цел 2: Оценка на състоянието и динамиката на КУДП през 2021 и 2022 г. Дейността се отнася до идентифицираните потребности на основните заинтересовани страни в лицето на представители на Министерски съвет, министерствата-принципали и АППК, народни представители, представители на социално-икономическите партньори, на общините и НСОРБ, мениджъри на ДП, академичните среди, НПО, журналисти и други. Чрез постигане на резултатите по дейността идентифицираните потребности ще бъдат посрещнати. С направената оценка на състоянието на КУДП, ще се определи реалният постигнат напредък на реформата, а с анализа на дейността на АППК и министерствата-принципали ще се установи степента, в която те изпълняват принципите за КУДП на ОИСР. Публичните препоръките от доклада и обсъжданията ще генерират конструктивни идеи за продължаване на реформата. Препоръките ще бъдат предоставени на основните заинтересовани страни чрез годишния доклад за 2021 г. и чрез конференцията за обсъждане на основните резултати. Публично достъпната информация и продукти на сайта на проекта ще доведат до повишаване на информираността и чувствителността на гражданското общество по темата. 22 380.90 21 517.70
Оценка на състоянието на корпоративното управление на държавните предприятия през 2022 г.: Дейността е идентична с предходната дейност, само че се отнася до 2022 г. Чрез нея всички налични бази данни и информационни системи ще се актуализират с данни за 2022 г. Дейността ще бъде изпълнена като се използват поддържаните продукти, създадени от предходния проект, а именно: регистър на ДП в страната, база данни с документи за корпоративното управление – годишни отчети за дейността, годишни финансови отчети, одиторски доклади, устави, таблици с финансови данни и др., както и публично достъпната информационна система за КУДП и финансово състояние на ДП на адрес: www.cg-project.org. В тези продукти се съдържа информация за 5-годишен период - от 2016 до 2020 г. за 264 ДП. Освен оценките на корпоративното управление за всяко ДП за 2016-2020 г. в базата данни и информационната система се поддържат 8 финансови показатели и 8 финансови съотношения. Обемът на наличните документи в базата данни в момента е над 16 ГБ, а след актуализацията за 2021-22 г. вероятно ще достигне 20 ГБ и ще се обхване период от 7 последователни години. След актуализиране на информационните регистри на проекта, ще се пристъпи към анализ на събраните документи и извършване на оценка на състоянието и динамиката на КУДП през 2022 г. Очаква се да бъдат направени индивидуални оценки за състоянието на КУДП в около 220-240 ДП. Специално внимание ще бъде обърнато на дейността на АППК, чиято мисия е да бъде двигател на реформата на КУДП. Предвижда се годишният доклад за състоянието на КУДП през 2022 г. да бъде публикуван в 150 бр. За да бъде информирана широката общественост, както и основните заинтересовани страни, ще бъде организирано публично представяне и обсъждане на годишния доклад, както и на всички резултати от проекта. За целта е предвидено да се проведе полудневна конференция с капацитет за 40 участника в представителна конгресна зала в София. След конференцията ще бъде разпространено прессъобщение за медиите. Разпространението на доклада ще обхване основните заинтересовани страни, както и водещите национални библиотеки с общ и икономически профил. Стъпките през, които ще премине изпълнението на дейността включват: - Актуализиране на регистъра на ДП в страната и базата данни с документи за корпоративното управление и финансовото състояние в тях за 2022 г. - Анализ на отчетните документи и извършване на оценка на КУДП за 2022 г. - Подготовка и публикуване на годишен доклад за състоянието на КУДП през 2022 г. - Актуализиране и поддържане на информационната система за мониторинг и оценка на корпоративното управление в ДП и интернет страница на проекта със съществена информация и отчетни документи за държавните предприятия през 2021 г. на адрес: www.cg-project.org С изпълнение на тази дейност ще се помогне постигането на Специфична цел 1: Информационно осигуряване на процеса на мониторинг и оценка на КУДП през 2021-2022 г. и Специфична цел 2: Оценка на състоянието и динамиката на КУДП през 2021 и 2022 г. Дейността се отнася до идентифицираните потребности на основните заинтересовани страни в лицето на представители на Министерски съвет, министерствата-принципали и АППК, народни представители, представители на социално-икономическите партньори, на общините, мениджъри на ДП, академичните среди, НПО, журналисти и други. Резултатите по дейността ще отговорят на идентифицираните потребности. С направената оценка на състоянието на КУДП, ще се определи реалният постигнат напредък на реформата, а с анализа на дейността на АППК и министерствата-принципали ще се установи степента, в която те изпълняват принципите за КУДП на ОИСР. Публичните препоръките от доклада и обсъжданията ще генерират конструктивни идеи за продължаване на реформата. Препоръките ще бъдат предоставени на основните заинтересовани страни чрез годишния доклад за 2022 г. и чрез конференцията за обсъждане на основните резултати. Публично достъпната информация и продукти на сайта на проекта ще доведат до повишаване на информираността и чувствителността на гражданското общество по темата. 22 380.90 21 634.17
Подготовка на инструмент за самооценка на КУДП и организиране на обучение за използването му: Дейността включва разработване на инструмент за самооценка на КУДП и провеждане на 2 обучения за прилагането му. Идеята за разработване на подобен инструмент идва от подобен продукт, който се използва от немски публични компании. Продуктът е разработен от от немския експерт по корпоративно управление К. Щренгер. Този продукт се препоръчва от Международната финансова корпорация и се прилага в много страни по света. Методологията за самооценка следва принципите на корпоративното управление на ОИСР, но за частни дружества, представени в следните раздели: Защита правата на акционерите; Разкриване на информация; Одит и вътрешен контрол; Корпоративно управление - ангажиране (вкл. заинтересовани лица); Сътрудничество между изпълнителното ръководство и независимите членове на съвета на директорите; Изпълнително ръководство; Съвет на директорите. Всеки раздел се състои от въпроси, които дават представа за степента на приложимост на принципите на корпоративно управление. Отговорите на всеки от въпросите са по трибална скала, със значения: 1 – „да”, 0,5 – „частично“ и 0 – „не“, относно изпълнението на формулираното във всеки въпрос действие. Тази идея ще бъде доразвита и адаптирана за нуждите на държавните предприятия. За целта ще се използват Насоките на ОИСР за КУДП и разработената в предходния проект методология. За улеснение на участниците инструментът ще бъде разработен на MS Excel с интуитивен интерфейс, така че да не изисква специални умения за работа с тази програма. Инструментът заедно с ръководството за приложението му ще бъдат направени публично достъпни на сайта на проекта – www.cg-project.org. Така ще се постигне широко разпространение до всички заинтересовани страни. Провеждането на обученията цели да разпространи сред основните групи ползватели съвременното разбиране на корпоративното управление, инструмента за самооценка, както и да подобри институционалния капацитет за провеждане на реформата на КУДП в предприятията. В по-дългосрочен план и при по-широк обхват може да се очаква инструментът да помогне за налагането на култура на корпоративно управление. Обученията ще се проведат в София. Бидейки с пилотен характер обученията ще бъдат бъдат безплатни за участниците. Предвидено е във всяко от обученията да бъдат участват по 20 експерта или общо 40 д. С изпълнение на тази дейност ще се постигне Специфична цел 3: Развитие на институционален капацитет за мониторинг и оценка на КУДП. Дейността се отнася до идентифицираните потребности на част от основните заинтересовани страни в лицето на представители на министерствата-принципали и АППК, мениджъри на държавни предприятия и представители на социално-икономическите партньори, общините и НСОРБ относно наличието и използването на модерни инструменти за стимулиране навлизането и самооценката на КУДП. Чрез инструмента за самооценка и обученията за прилагането му тези потребности ще бъдат посрещнати. Инструментът за самооценка ще позволи всяко държавно предприятие самостоятелно да извършва годишна оценка на състоянието и динамиката на КУДП, да открива принципите, които не се прилагат или се прилагат частично. По този начин ръководствата на предприятията ще получават актуална и реалистична обратна връзка, чрез която ще могат да усъвършенстват корпоративното управление. Този инструмент може да се използва и от синдикатите в предприятията за оказване на натиск, както и от АППК, която по закон трябва да оценя и подпомага КУДП. 10 657.20 9 171.30

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).