Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 280 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

Objectives: 1) Support for improving skills and expanding local capacity for the effective functioning of LAG during the new program period; 
2) Supporting the process of preparing the strategy for local development of LAG Stambolovo-Kardzhali 54, financed by the EAFRD and other ESIF; 3) Encouraging the inclusion of the local population in the development and future implementation of the SCLLD; 4) Support for informing the local population about the financing benefits of the multi-fund strategy during the new programming period.
Goals:
1: Trainings for local leaders and stakeholders
o Holding 3 seminars, one for the team and another 2, one in each municipality with a total of 30 participants.
o 2 publications each in 2 media.
2: Surveys and analyzes  
Conducted 2 studies: Cabinet study describing the socio-economic status of the territory of the LAG and a sociological study on the topic: "Study of the motivation and preferences of interested parties for their inclusion in the implementation and monitoring of the SCLLD".
3. Preparation of a strategy for the LAG and consultation with the local community in relation to the preparation of the strategy.
The activity has 7 sub-activities: 1) Holding 2 focus groups/workshops with representatives of the local community. 2) Summarized and summarized description of the socio-economic condition of the territory of the LAG. 3) Making maps of the territory of the LAG. 4) Consulting the preparation of the SCLLD  with the local community (2 meetings ). 5) Development of a draft of the SCLLD. 6) Public discussion of SCLLD; 7) Finalization and approval of SCLLD.
4: Coordination of the implementation activities
Coordination is done by the coordinator. It develops public procurement, maintains the relationship with consultants, analysts and trainers and supervises , organizes the local community and creates conditions for equal participation of interested parties. All documents are archived and uploaded to ISUN..
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Обучения за местни лидери и заинтересовани страни : През изминалия програмен период въпреки Ковид кризата МИГ показа способност да комуникира текущо със заинтересованите страни, като ги въвлича в изпълнението и мониторинга на СВОМР. СВОМР не е пожелателен списък с проекти, които могат да бъдат финансирани съгласно преобладаващите финансови договорености. Местните партньорства разработват форми на координация, които са най-подходящи за техните условия и целите на техните стратегии, което изисква определена компетентност, осигурявана посредством обученията за местни лидери и заинтересовани страни. Представителите на местната общност се различават по своя опит, ниво на организация и компетентност. След стартиране на подготвителната мярка е препоръчително да се оценяват потребностите на общността от получаване на знания и умения, които ще са необходими при писането на стратегията, за да се постигне необходимият набор от знания на ангажираните със стратегическото планиране представители на местната общност. МИГ и свързаните с него заинтересовани страни вече имат опит в развитието на партньорските взаимоотношения, които са базирани на социално отговорното поведение, въвличането на заинтересованите страни при правенето и изпълнението на местни политики, както и осигуряването на прозрачност и поемане на отговорност за въздействията върху социалната, екологичната и икономическата среда. Това налага осигуряването на текуща комуникация, добро информиране за настъпилите промени и изисквания и умелото координиране на обучителните дейности, осигуряващи знания и умения на местните лидери и заинтересованите страни. В подготвителната мярка, за да се изгради разбиране по тези въпроси и да се подкрепи разработването на СВОМР и интервенциите за нейното реализиране, представителите на местната общност трябва да преминат през целенасочена подготовка, свързана с изграждането и утвърждаването на практиките, механизмите и указанията за постигане и управление на устойчивото развитие на територията и неговото представяне пред обществото. На първо място трябва да се познават добре указанията за разработване на СВОМР и постановлението, регламентиращо многофондовите стратегии. Първият обучителен семинар ще представи тези документи, регламентиращи изискванията за разработване на СВОМР. В него ще се включват минимум 10 участници и ще се проведе с представителите на екипа, членовете на УС и на Общото събрание. Без добро обучение по европейските програми, които ще са достъпни през програмен период 2021-2027 г., не може да се разработи ефективна многофондова СВОМР от местните лидери и заинтересованите страни, която да интегрира местните ресурси и местния капацитет по най-добрия начин. За целта действащите европейски програми трябва да се познават добре от заинтересованите страни и затова по тази дейност се планира провеждането на два еднодневни семинара с по 10 участници, които да осигурят необходимата информация и знания на целевата група. Тези придобити знания ще осигурят подходящата за средносрочното планиране компетентност в областта на икономическата, околната, социалната, и образователната среда и ще отговорят на очакванията на местната общност. Преимуществото на ВОМР подхода е, че осигурява интегриран, систематичен преглед на всички въпроси и на връзките между тях, които след това могат да бъдат диференцирани и приоритизирани в СВОМР. Въз основа на тези приоритети могат да се изготвят пакетите за финансиране, в съответствие с различните фондове на ЕС, но все пак попадащи и в общата съгласувателна рамка на СВОМР. 3 585.60 3 585.00
Проучвания и анализи на територията : От самото стартиране на МИГ е установена добра комуникация и обратна връзка със заинтересованите страни. Провеждат се регулярни срещи, анкети и фокус групи. Реализираните проучвания до момента са следните: • Проучване на възможностите и факторите за подобряване на вътрешно общностната комуникация с оглед на големия брой населени места в рамките на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Анализ на възможности и добри практики, свързани с алтернативно земеделие на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване на нагласите за сдружаване сред земеделските производители с акцент при производителите на зеленчуци и млечно животновъдство на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване на потенциала за валоризация на местните природни и културни дадености за целите на развитието на туристическото предлагане на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване и анализ на предприемаческите нагласи и икономическата активност на младите хора на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване на тема: „Обществените нагласи на местното население към опазването на природата и защитените видове“ • Проучване проблемите на уязвимите социални групи и възможностите за социална и професионална реализация на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“; • Проучване на тема: "Основни проблеми и потребности на местната общност живееща на територията на МИГ Стамболово-Кърджали 54". При разработването на СВОМР ще се използват резултатите от проведените проучвания. В подготвителната мярка се планират 2 нови проучвания, които ще осигурят актуална и допълваща информация, без да я дублират. Кабинетното проучване ще опише социално-икономическото състояние на територията на МИГ, ще се разкрие икономическият и социален потенциал на територията, ще се покаже динамиката на развитие за периода (2013 - 2020 г.) и ще се откроят възможностите за подобряване на икономическата активност. Териториалният обхват на социално-икономическият анализ ще включва населените места на община Стамболово и 54-те села от община Кърджали. Тематичният обхват на социално-икономическия анализ ще обхваща: • Демографско развитие и демографска инфраструктура; • Икономическо развитие на територията по сектори; • Социално развитие – образование, здравеопазване, спорт, социални услуги, пазар на труда; • Култура, културно-историческо наследство и духовно развитие – читалища, библиотеки, музеи и др.; • Инженерно – техническа инфраструктура – водопроводна и канализационна система; • Характеристика на транспортната инфраструктура; • Цифровизация и свързаност; • Екология и биоразнообразие; • SWOT анализ на територията; • Териториално сближаване – прилагане на подхода ВОМР като инструмент за интегрирани инвестиции и за решаване на конкретни териториални проблеми чрез местните стратегии; • Управление – институционален и административен капацитет, активност на общините, изпълнение на проектите финансирани от СВОМР. Социологическото проучване е на тема: „Проучване на мотивацията и предпочитанията на заинтересованите страни за включването им в изпълнението и в мониторинга на СВОМР“. Неговата цел е да идентифицира заинтересованите страни и да представи тяхната мотивация за включването им в изпълнението и в мониторинга на СВОМР. Важно е да се познават бъдещите им инвестиционни намерения в условията на остри икономически и енергийни кризи и войната в Украйна. В проучването заинтересованите страни ще се разглеждат като основни участници в бъдещото развитие на територията. На тази база ще се планират адекватни интервенции, които да подпомогнат успешното реализиране на новата стратегия включвайки оптимален брой заинтересовани страни при тяхното изпълнение. Съществен елемент в анализа с оглед на настъпилите промени след прилагането на ВОМР е как да се засили икономическата активност на заинтересованите страни, демонстрирана през настоящия програмен период и темпа на усвояване на европейските средства. 9 381.60 9 382.00
Подготовка на стратегия за ВОМР и консултиране с местната общност във връзка с подготовката на стратегията : Подготовката на стратегията за ВОМР и консултирането й с местната общност е основната дейност в подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“. От качеството на разработената СВОМР и нейното комуникиране с местната общност до голяма степен ще зависи изпълнението й през следващия програмен период. Разработването на СВОМР изисква създаването на добра стратегическа и оперативна организация, която ще осигури условия МИГ да продължи изпълнението на местните и регионалните цели за развитие, както и доброто управление на европейските средства през следващия програмен период. При реализирането на тази дейност се изисква осъществяване на добра комуникация и координация между координатора на проекта и консултантите, за да се осигури навременно споделяне на документи и възможности за обсъждане на теми, които са свързани с разработването на СВОМР и с прилагането на подхода ВОМР. Разработването на стратегията стартира с разработването на визията и това къде биха искали да се намират местните участници в бъдеще и какво според тях би следвало да се промени, за да може тази визия да се постигне. По какъв начин да се посрещнат местните потребности и как ефективно да се използва финансирането, което е основно средство за изпълнение на целите. Затова обучението и проучванията осигуряват необходимата информация за местната ситуация и за възможностите за достъп до реалните финансови източници. Прилагането на подхода ВОМР е основополагащ при разработването на СВОМР. Целите на ВОМР съответстват на целите на ОСП на ЕС, която допринася за устойчивото развитие на селските райони, чрез своите три дългосрочни цели: 1)Укрепване на конкурентоспособността на земеделието и горското стопанство; 2)Осигуряване на устойчивото управление на природните ресурси и на дейностите, свързани с климата; 3)Постигане на балансирано териториално развитие на икономиките и общностите в селските райони, включително създаването и поддържането на заетост. Поради пандемичната обосновка, войната в Украйна и последвалите ги кризи МИГ Стамболово-Кърджали 54 изхожда от разбирането, че трябва да се разработи една целенасочена стратегия с високо качество, която е изцяло ориентирана към резултатите и разработените механизми позволяващи бързото адаптиране към променящите се външни условия. Това изисква да се вземат под внимание особеностите на територията заета от МИГ, местните идентичности и нарастващото значение на опазването на околната среда. В СВОМР умело трябва да се съчетае лидерството с интегрираната връзка между дейностите за развитие на селската територия. Посредством ВОМР ще се мобилизират представителите на местната общност, които ще добавят стойност и ще подпомогнат развитието на селския район. Освен това СВОМР трябва да осигури подобряване качеството на живот на фермерите и населението на територията. Смисълът на СВОМР е да се насърчават местните общности да се търсят нови начини да станат по-конкурентноспособни, да използват максимално своите ресурси и да преодолеят предизвикателствата, пред които са изправени. Дейността включва следните поддейности: 1) Провеждане на 2 фокус групи/работни срещи с представители на местната общност за прецизиране на SWOT анализа, направен в Кабинетното проучване, систематизирането на проблемите и потребностите на местната общност и мотивацията на заинтересованите страни от направените до момента проучвания; 2) Обобщено и резюмирано описание на социално-икономическото състояние на територията на МИГ на базата на събраната информация от Кабинетното проучване; 3) Изработване карти на територията на МИГ; 4) Консултиране подготовката на СВОМР с местната общност – провеждане на 2 работни срещи за обсъждане на програмите, които ще залегнат в многофондовата стратегия и разпределението на финансовия ресурс. 5) Изработване на проект на СВОМР с описание на програмите и интервенциите, които ще залегнат в нея; 6) Популяризиране на СВОМР и провеждане на обществено обсъждане; 7) Одобрение и финализиране на СВОМР. 21 096.00 21 116.00
Координация на изпълнението на подготвителните дейности: За доброто разработване на СВОМР и координацията на дейностите залегнали в проектното предложение е наложително местното партньорството да наеме външен координатор, който е достатъчно квалифициран за изпълнението на тези функции. Подготвителната мярка може да се използва за финансиране на този вид подобрена информираност и допълване на капацитета по време на стартирането на новите програми. Макар да са в наличност финансови и човешки ресурси на територията, съществува вероятност ако се обединят задълженията на екипа на МИГ по двете мерки, да се неглижира в известна степен разработването на СВОМР. Затова наемането на външен консултант е по-добро решение. За успешното изпълнение на заложените в проекта дейности е предвидена опростена структура за организация и управление. Управлението ще се осъществява изцяло от координатора, който ще управлява проекта в ИСУН, ще разработва документите, свързани с външните възлагания, ще поддържа връзката с консултанти, анализатори и обучители и ще направлява тяхната дейност, ще създава условия за равноправно участие на заинтересованите страни. Координаторът ще разработва, архивира и съхранява всички проектни документи, ще поддържа постоянна връзка със счетоводителя и ще координира провеждането на планираните информационни, обучителни, работни, консултативни и други дейности. Всички проектни дейности са основани на ефективност, прозрачност, спазване на хоризонталните принципи за равенство между половете и превенция срещу дискриминация, изграждане на партньорства, овластяване и устойчиво развитие, които ще се спазват от координатора. С това се цели създаването на най-благоприятните условия за успешното изпълнение на проекта, ефективното координиране и мониторинга на дейностите и реализирането на поставените цели. Координаторът ще осигури цялостното управление на дейностите по проекта, наблюдението на индикаторите и вътрешната оценка на изпълнението на проекта, финансовата и техническата отчетност. Ще подготви целия пакет документи необходим за подаване искането за плащане на подготвителната мярка. За успешното и оперативно изпълнение на проекта се предвиждат разходи за такси, за офис консумативи и канцеларски материали и командировъчни разходи. 5 655.25 5 616.17

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).