Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project aims at the overall improvement of processes related to the maintenance and publication of public information in an open format for reuse, and the creation of a new mechanism for requesting and obtaining access to public information electronically and its publication on the Internet.  Building an Open Data Portal and a Platform for the access to public information is a prerequisite for the easy reuse of public information by way of its publication in an open format, and for improving the mechanisms for access to information.  The project will meet the needs of users of public information both for improving the processes of maintaining the information in an open, machine-readable format, and for creating new mechanisms for access to public information.  The main target group of the project includes public sector organizations under APIA – state authorities, their territorial units, and local authorities in the Republic of Bulgaria, and other public legal entities and organizations.  An additional target group comprises all users of public information who are its end users.  The project activities include the construction of two specialized portals, a tool for the automatic uploading of data, and related research and training activities, thereby improving and upgrading the mechanisms for access to information and its reuse.  The project implementation will help fulfill the obligations for public sector organizations under the APIA and the implementation of OPGG strategy on measures related to increasing transparency in the public sector, improving data sharing and public awareness, data opening, and upgrading the monitoring and evaluation of policies conducted by the involvement of civil society.  The project is in implementation of the Strategic Goal 3 of the Public Administration Development Strategy 2014–2020.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изграждане на Портал за отворени данни, разработване на инструмент за автоматизирано въвеждане на данни на портала и провеждане на свързано обучение : Поддейност 1: Разработване на техническо задание за възлагане на обществена поръчка за изпълнението на Поддейност 2. Поддейност 2: Разработване, тестване и внедряване на Портал за отворени данни В рамките на дейността ще бъде разработен, тестван и внедрен Портал за отворени данни. Порталът за отворени данни се създава и поддържа съгласно чл. 15г от ЗДОИ. Той ще представлява единна, централна, публична уеб-базирана информационна система, която осигурява публикуването и управлението на информация за повторно използване в отворен, машинночетим формат заедно със съответните метаданни. Порталът ще бъде изграден по начин, който позволява цялостното извличане на публикуваната информация или части от нея. Организациите от обществения сектор ще публикуват на портала публична информация в отворен формат, достъпът до която е свободен. През ноември 2014 г. беше създаден безвъзмездно Демонстрационен портал за отворени данни на платформа CKAN. Към момента 397 организации от обществения сектор са публикували 1406 набора от данни в отворен формат. Демонстрационният портал не осигурява необходимите технически възможности за пълноценното повторно използване на публикуваната информация, поради което е нужно да бъде разработен нов портал. След тестването на функционалностите и внедряването на Портала за отворени данни, цялата информация от демонстрационния портал ще бъде прехвърлена на новия. Функционалностите на новия портал ще бъдат съобразени с Наредбата за стандартните условия за повторно използване на информация от обществения сектор и за нейното публикуване в отворен формат. Ще бъде създадено ръководство за потребителите, които ще използват функционалностите на портала и публикуваната на него информация, което ще бъде представено и в резюме като кратка видео-демонстрация. Ще бъде разработен наръчник за администраторите на профилите на администрациите, определени в чл. 8, ал. 3 от наредбата и администраторите на портала. Ще бъдат изготвени и технически насоки, съдържащи препоръки и изисквания за създаване, поддържане и публикуване на информация в отворен формат. Те ще се използват от всички лица, които създават и поддържат публична информация в отворен формат. Служителите по чл. 8, ал. 3 от наредбата и администраторите на портала ще бъдат запознати с функционалностите на портала, нормативните изисквания, свързани с отворените данни и публикуването им на портала и с различните методи за поддържане на информацията в отворен формат. За тази цел ще бъдат проведени обучения. Изпълнителят ще разработи програма за обученията и ще осигури лектори. Логистиката на обученията ще се извършат от друг външен изпълнител. Поддейност 3: Разработване, тестване и внедряване на инструмент за автоматизирано въвеждане на данни от администрациите и други организации от обществения сектор на Портала за отворени данни Към момента данните сe публикуват ръчно и еднократно, като са актуални само към датата на публикуване, което затруднява навременното използване на информацията. Към порталa ще бъде разработен инструмент за автоматизирано качване и обновяване на данни, който ще позволява, след еднократна конфигурация, качването на предефинирани масиви от данни от даден компютър към Портала за отворени данни. Източникът на масивите може да бъде както релационна база данни, така и локална електронна таблица. Инструментът ще осигурява възможност и за автоматизирано изчистване на лични данни. Това ще позволи преустановяване на практиката за ръчно качване на данните, което неминуемо води до обновяването им през неопределени периоди, липса на актуалност на данните и до различни технически грешки при употребата им, като например неправилно преформатиране и др. Инструментът ще бъде тестван и интегриран на портала, след което ще бъде извършено автоматично свързване чрез него с минимум 100 набора от данни. Ще бъдат изработени технически насоки за използване на инструмента, предназначени за лицата, определени по чл. 8, ал. 3 от наредбата. 271 104.00 282 253.65
Разработване, тестване и внедряване на Платформа за достъп до обществена информация и провеждане на свързано обучение: Поддейност 1: Разработване на техническо задание за възлагане на обществена поръчка за изпълнението на Поддейност 2. Поддейност 2: Разработване, тестване и внедряване на Платформа за достъп до обществена информация и провеждане на свързано обучение Съгласно чл. 15в от ЗДОИ Платформа за достъп до обществена информация осигурява възможност за подаване на заявления за достъп до информация. Платформата ще представлява единна, централна, публична уеб базирана информационна система, която осигурява заявяване на достъп и публикуване на обществена информация. Предвижда се да могат да се подават заявления, да се следи статута на заявлението (одобрение, отказ или частично предоставяне), да се публикуват отговорите на запитванията (самата изискуема информация), като по този начин ще се надградят съществуващите към момента механизми. Чрез изпълнението на дейността ще се създаде възможност всеки задължен субект по ЗДОИ да публикува на платформата подадените чрез нея заявления, решенията по тях и предоставената обществена информация при спазване на защитата на личните данни на заявителя съгласно Закона за защита на личните данни. Платформата ще отчита и случаите на отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, при които решението се връчва и по реда на чл. 39 от ЗДОИ от съответния задължен субект по чл. 3, ал.1. Новата практика, която ще се въведе със създаването на платформата ще доведе до значително подобряване на прозрачността на задължените организации по ЗДОИ, повишаване информираността на обществото и спестяване на работа и време на администрациите. Един от основните елементи на законодателството за достъпа до обществена информация е принципът, че публичните институции е необходимо да следват политика, насочена към публикуването на информация от общ интерес без заявление, така наречената политика на проактивно публикуване. Платформата създава улеснен метод за подаване на заявления за достъп до обществена информация по електронен път. Към момента се наблюдава прекален и необоснован контрол над информацията, усложнени процедури и формалности за нейното предоставяне. Чрез внедряване на платформата цялостно ще бъде подобрено предоставянето на информация от държавните органи, при еднакви условия за достъп на заявителите, чрез гарантиране на публичност, откритост, достоверност, всеобхватност и пълнота на данните. Чрез възможността за автоматично, електронно проследяване на статута на заявлението ще се осигури по-голяма прозрачност на цялостния процес и ще се спестят човешки и времеви ресурси на ползвателите. Създаването на платформата има множество предимства: от една страна, гражданинът, който търси обществена информация може да изпрати до всички задължени по закон органи заявление през платформата, без да трябва да търси интернет адресите им или съответните адреси на ел. поща. От друга страна – всички отговори и информация се публикуват на едно място, видими са за всички останали и могат да бъдат систематизирани и т.н. Досегашният ред за подаване на заявления за достъп до информация се запазва, като платформата се явява още един механизъм за подаване на заявления, както и място на което ще бъдат публикувани всички отговори и информацията по заявленията, когато заявлението за достъп до информация е подадено чрез платформата. Ще бъдат изготвени ръководство за потребителите на платформата, които са всички физически и юридически лица имащи право да подават заявления за достъп до обществената (съгласно ЗДОИ) и кратка видео-демонстрация за работа с платформата, както и наръчник за администраторите, които ще поддържат платформата и администраторите на профилите на организациите от обществения сектор. Ще бъдат проведени специализирани обучения с цел администраторите на профилите и администраторите на платформата да придобият необходимите знания и умения да извършват служебните си задължения във връзка с работата с Платформата за достъп до обществена информация. 253 824.00 259 731.39
Взаимодействие със заинтересованите страни: Подд. 1: Проучв. на потреб. на гражданите и бизнеса за публ. на публ. инф. в отворен формат Ще бъде изв. следното: 1.Социолог. проучване 2.Конференция 3. Анализ на резулт. Съгласно чл. 15б от ЗДОИ всяка орг. от общ. сектор ежегодно планира поетапното публ. в интернет в отв. формат на инф. масиви и ресурси, които поддържа, достъпът до които е свободен. МС ежегодно приема списък с набори от данни, които да бъдат публ. в отв. формат. Необх. е инф. която ще бъде публ. в отв. формат да бъде приоритизирана съгласно нуждите на гражданите, бизнеса и самите орг. от общ. сектор. След проучването ще се опред. конкр. 500 приор. набори от данни (като най-приор. 150 от тях ще бъдат вкл. в год. приоритизиране за 2018), адм., които поддържат базите данни и най-честите затруднения при повт. изп. на публ. инф. Тази дейност ще допринесе за обект. избор при задължителното приоритизиране на инф. Целевите групи на социологическото проучване ще бъдат две: (А) граждани, и (Б) юрид. лица (търг. д.ва, нестоп. организации, бюдж. организации и др.). Провеждането на нац. представително изсл. ще бъде разделено на две: (А) Национално представително изсл. сред пълнолетните граждани; (Б) Национално представително изсл. сред юрид. лица. Изследването ще се извърши чрез две извадки от средно по 1000 души. За част Б, тъй като юридическите лица са различни според информационните си потребности, представителното изследване ще бъде извършено по отрасли – икономика, образование, здравеопазване, селско стопанство, търговия, строителство, адм. услуги и др., и според типа им. Ще се проведе конференция „Отворени данни (ОД) - предизвикателства и възможности за развитие” с вс. заинтерес. страни, на която да бъдат представени и обсъдени резулт. от социолог. проучване, ще бъдат обсъдени и приети допълн. предлож. за приоритизиране на публ. инф-я, която да бъде публикувана в отворен формат и ще бъдат обсъдени често срещаните проблеми при повтор. употреба на инф. от общ. сектор с оглед на изготв. на предложения за отстраняването им. Ще бъдат поканени представители на орг. от общ. сектор, които създават и поддържат приоритизираната със социолог. проучване инф., както и представители на бизнес орг-ии (ползвателите на тази инф.) и медии. След пров. на конференцията, изпълнителят ще изготви анализ, съдържащ идентифицираните 500 набора от данни по приоритетни обл. (и определени 150 набора от данни с най-голямо общ. значение, които да бъдат публ. в отворен формат) и резулт. от конференцията със заинтерес. страни, съдържащи допълн. набори от данни, които да бъдат публ. в отворен формат и/или препоръки за премахв. на затрудненията, които срещат ползвателите при използв. на отворените данни. Поддейност 2 - Провеждане на публ. събития в страната за представяне на Портала за отворени данни и Платформата за достъп до общ. инф. и орг. на раб. срещи с представители на институциите, регистрирани на Платформата Поддейността ще осигури популяр. на разработените по проекта портал и платформа. Ще се повиши информ. на целевите групи относно инициативата за ОД и новите механизми, свързани с достъпа до общ. инф. Чрез провеждането на публ. събития ще се създаде възм. гражданите и бизнеса да се запознаят с отвореното управл., и в частност ОД и новите механизми за достъп до общ. инф. Ще бъдат организирани 5 публ. събития в останалите 5 региона за планиране с изкл. на ЮЗ регион за планиране.Освен популяр. на Платформата е необх. голям брой институции да я използват при предоставяне на достъп до общ. инф. В т. вр. е необх. да се проведат раб. срещи с представители на институциите, които ще имат свой профил на Платформата. Целта на раб. срещи е да се популяр. Платформата като съвременно и удобно ср-во за предост. на достъп до общ. инф. и да се представят функционалностите й. На тези срещи се очаква да вземат участие представители държ. институции, общ. и обл. администрации, чиято обща бройка може да достигне 400 души. ПОДДЕЙНОСТ 3 - информацията е въф ФК към заповедта 82 752.69 90 934.69
Провеждане на обучения за инициативата за отворени данни : В рамките на тази дейност ще се изготви програма за провеждане на обучения за инициативата за отворени данни и ще се проведат обучения на лицата, които създават и поддържат публична информация в обществения сектор и/или я използват за повторна употреба в отворен формат. Обученията ще включват практическа и теоретична част. Към момента се наблюдава липса на информираност на служителите в администрацията и в другите организации от обществения сектор относно инициативата за отворени данни. По-точно е необходимо да се организират обучения, включващи информация за европейското законодателство в тази област, новите изисквания съгласно българското законодателство, добрите практики в другите страни, състоянието на инициативата в България, често срещаните проблеми при създаването, поддържането и публикуването на информацията в отворен формат, технически насоки за работа с Портала за отворени данни, методите за използване и визуализиране на публикуваната информация и др. Европейската комисия е изготвила Насоки относно препоръчителните стандартни лицензии, наборите от данни и таксите за повторна употреба на документи (2014/C 240/01), които са в процес на прилагане в българското законодателство. Необходимо е лицата, които се занимават със създаване, поддържане и публикуване на информация в отворен формат, както и нейните ползватели да бъдат запознати с принципите на инициативата. Важен елемент от работата с отворени данни е техническата част, свързана с поддържане и обработване на публичната информация и използване на данните. Необходими са обучения, свързани с използването на функционалностите на Портала за отворени данни и повторното използване на публикуваните данни, като механизми за обработка на данните и тяхната визуализация. Необходимо е лицата, които се занимават с поддържане на публичната информация в отворен формат да подобрят уменията си в тази област, с оглед на подобряване на цялостните процеси, свързани с инициативата за отворени данни. През 2015 г. бяха организирани две обучения на представители от администрацията, които да се запознаят с инициативата, но е необходимо да бъде изготвена програма за такова обучение, което да се провежда регулярно и да бъде с широко съдържание насочено към теоретичния и практически аспект на отворените данни. 0.00 0.00
Развитие на Платформата за достъп до обществена информация: Платформата за достъп до обществена информация е единствена по рода си информационна система за заявяване и получаване на обществена информация от широк кръг задължени субекти. Чрез платформата заявления за достъп до информация могат да се отправят до 590 институции. Броят на заявленията на годишна база нараства в пъти през 2020 г, в сравнение с 2019 г. (За 2019 г. са подадени 336 заявления, а за 2020 – 2344 заявления). Платформата се превръща в предпочитан способ за заявяване и получаване на обществена информация от физически и юридически лица. При запазване на тази тенденция очакванията и интересът на потребителите, а и на самите задължени субекти към платформата ще се повиши. Двете години от функционирането на платформата разкриха необходимост, от една страна, за усъвършенстване на някои от действащите ѝ функционалности, а от друга страна за изграждане на нови функционалности, чрез които по-адекватно да се отговори на завишения потребителски интерес към нея. Платформата за достъп до обществена информация е единствена по рода си информационна система за заявяване и получаване на обществена информация от широк кръг задължени субекти. Чрез платформата заявления за достъп до информация могат да се отправят до 590 институции. Броят на заявленията на годишна база нараства в пъти през 2020 г, в сравнение с 2019 г. (За 2019 г. са подадени 336 заявления, а за 2020 – 2344 заявления). Платформата се превръща в предпочитан способ за заявяване и получаване на обществена информация от физически и юридически лица. При запазване на тази тенденция очакванията и интересът на потребителите, а и на самите задължени субекти към платформата ще се повиши. Двете години от функционирането на платформата разкриха необходимост, от една страна, за усъвършенстване на някои от действащите ѝ функционалности, а от друга страна за изграждане на нови функционалности, чрез които по-адекватно да се отговори на завишения потребителски интерес към нея. Целта на дейността е да се развие платформата, така че тя да се превърне в основен източник за предоставяне на обществена информация, генерирана и публикувана от възможно най-широк кръг задължени субекти. Развитието на платформата, посредством нейното надграждане ще се извърши в следните направления: I. Развитие и усъвършенстване на действащи функционалности: 1.По отношение на административния панел на Платформата: - разширяване на правомощията на администраторите на Платформата относно възможностите им да генерират справки от системата, както и да и изпращат повторно заявления, постъпили на Платформата до задължените субекти, които не са били регистрирани от тях поради „отказ“ или „грешка“; - разширяване на възможностите за обработване на заявленията от администраторите-модератори, в това число за разделяне на предмета заявлението на части и препращането му в цялост или на части до множество и различни институции; извличане на електронно досие по подаденото заявление, по начин годен за представянето му в съд и др. - въвеждане на полета с помощна информация при всяко едно действие, извършвано от администратора –модератор при обработване на заявлението; - интеграция с други действащи регистри със задължени субекти; - нова структура на задължените субекти; -усъвършенстване на статистическия модул, по начин, позволяващ извличане на справки и статистики за системата и базата-данни по различни показатели, извън предефинираните и вече съществуващи (пр. брой задължени субекти с или без модератори и др.), в това число извличане на статистически данни от Платформата по зададени от Възложителя формати; - усъвършенстване на бизнес процесите, свързани с търсенето на задължени субекти и по други показатели; 2. По отношение на потребителския панел на Платформата: - промяна на реквизитите на заявлението; - въвеждане на полета с помощна информация при всяко едно действие, извършвано от заявителя; 132 000.00 131 360.00
Дейности по информация и комуникация: Дейността предвижда провеждане на заключително публично събитие за популяризиране на резултатите от изпълнението на проекта. За популяризиране ролята на ЕС, съфинансиращия фонд (ЕСФ) и Оперативна програма „Добро управление“ ще бъдат изработени информационни и рекламни материали (плакати, рол банер, брошури и др). Промоционалните материали ще бъдат разпространявани по време на публичните събития и заключителната конференция. Тяхната изработка ще бъде изцяло съобразена с изискванията, посочени в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.”. 7 950.00 1 150.54

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).