Цялостен преглед и оценка на националната система на обществените поръчки и отправяне на препоръки за повишаване на нейната ефективност: В рамките на тази дейност ще бъдат осъществени следните поддейности:
1. Функционален преглед на АОП
С оглед оценка на институционалния капацитет на АОП за ефективно и ефикасно изпълнение на възложените задачи, ще бъде разгледан оперативния модел на агенцията в контекста на настоящата стратегия, функционална организация, бизнес процеси, системи и ресурсна обезпеченост. Особено внимание ще бъде отделено на контролните функции, вкл. въведения през м. 09.2016 г. контрол чрез случаен избор.
За целта експерти на МБВР ще осъществят:
- двуседмична мисия, включваща срещи и интервюта със служители на АОП и на ключови заинтересовани страни (като ВАС, КЗК, СП, АДФИ, ИПА, ЦОП към МФ, МЗ и НСОРБ, респ. други осн. възложители, доколкото са свързани с веригата на стойността на АОП);
- анализ на релевантни документи;
- изследване на най-добрите практики и формулиране на препоръки за подобряване на функционалната и организационната рамка на АОП;
- участие в двудневен семинар с персонала на АОП за обсъждане на резултатите от функционалния преглед и управлението на промяната към система за обществени поръчки, основаваща се на почтеност и оптимално съотношение качество/цена.
2. Анализ на данни за обществените поръчки и договорите
За да се установи ефективността на системата за възлагане, ще бъде направен количествен и качествен анализ на наличните данни за процедурите за обществени поръчки и сключените договори. Методологията ще засегне осем измерения, свързани с ефективността на системата, с цел да се определи дали са постигнати 5 основни резултата (навременни доставки, ефективност на разходите, качество, прозрачност и справедливост) и да се прецени ефективността на прилагане на правната и регулаторната рамка (вкл. осъществените мерки от Националната стратегия за развитие на сектора обществени поръчки в периода 2014-2020 г.).
3. Цялостна оценка на системата на обществените поръчки в България
Оценката на системата на обществените поръчки за периода след влизане в сила на новото законодателство ще засегне следните направления: цикъл на обществените поръчки и пазарни практики; изграждане на капацитет; наблюдение, надзор и контрол; почтеност и прозрачност.
Ще се ползват резултатите от предходните поддейности.
Освен проучване на документи и съществуващи данни, ще се събира и допълнителна информация чрез въпросници и интервюта. Предвижда се да бъдат включени лица, ангажирани в планиране, възлагане и/или управление на договори за обществени поръчки, с цел обхващане на основните заинтересовани страни - възложителите, кандидатите/участниците в процедури за възлагане, изпълнителите, органите с контролни функции, както и гражданите като ползватели на обществени блага.
Прегледът на системите за обжалване и за мониторинг и контрол ще включи функциите на КЗК, ВАС, СП и АДФИ.
Специално внимание ще бъде отделено на новата система за предварителен контрол, базирана на риска, като ще се използват резултатите от функционалния преглед на АОП.
С оглед специфичния контрол по отношение на обществените поръчки с финансиране от ЕСИФ, в обхвата на оценката ще бъде включена и ролята на УО, СО и ОО в контекста на финансовите корекции, произтичащи от несъответствия при обществените поръчки.
Обменът на информация, координацията и съгласуваността на действията на органите за предварителен и последващ контрол също ще бъдат засегнати.
Ще се изследва прозрачността на обществените поръчки по отношение на всички заинтересовани страни и ще се анализират повтарящи се нередности, етика и мерки срещу корупцията.
Констатациите, възможните области за подобрение и препоръките в тази насока ще бъдат представени на семинар /вторият от изпълнението на Дейност 2/.
Резултатите от изпълнението на поддейностите ще бъдат обобщени в 3 доклада с препоръки за подобрение.
Съобразно препоръките от Доклада за функционалния преглед и предложен от МБВР план за изпълнение, ще бъдат предприети подходходящи действия от страна на АОП, вкл. актуализиране на вътр. правила и документи. |
1 854 126.00
|
1 854 126.84
|
Организиране и провеждане на семинари: В рамките на проекта ще бъдат организирани и осъществени общо три семинара, а именно:
1. Двудневен семинар с участието на служители на АОП (20 лица) и представители на МБВР с място на провеждане извън гр. София
По време на този семинар ще бъдат представени резултатите от извършения функционален преглед. На него ще се дискутира и управлението на промяната от обществени поръчки, възлагани преимуществено въз основа на критерия „най-ниска цена“, към система за обществени поръчки, основаваща се на почтеност и максимално добро съотношение качество/цена, в т.ч. чрез прилагане на изисквания и/или показатели, включващи екологични и/или социални аспекти.
2. Семинар с участието на представители на МБВР, както и 50 лица - представители на АОП и други заинтересовани страни (МФ, ВАС, КЗК, СП, АДФИ, ИПА, НСОРБ, ЦКЗ, одитиращи и сертифициращи органи и др.) /с продължителност - един ден, и място на провеждане - гр. София/
В рамките на семинара ще бъдат представени и обсъдени резултатите от цялостната оценка на системата на обществените поръчки в България, идентифицираните от МБВР потенциални области за подобрение и препоръките в тази насока, преди същите да бъдат обобщени в Доклад за оценка на системата на обществените поръчки.
3. Семинар с участието на АОП и други институции/органи с правомощия в областта на обществените поръчки (като МФ, ВАС, КЗК, СП и АДФИ), както и други заинтересовани страни (напр. ИПА, НСОРБ, ЦКЗ и т.н.) - общо 35 лица /с продължителност - един ден, и място на провеждане - гр. София/
Целта на този семинар е да бъдат дефинирани подходящи действия и/или мерки, които следва да бъдат предприети за подобряване на националната система на обществените поръчки, в отговор на констатациите и препоръките, направени от МБВР. Чрез семинара ще бъде осигурена възможност за широка дискусия по темата с участието на представители на засегнатите от препоръките национални органи и/или организации, като въз основа на проведените обсъждания впоследствие ще бъде изработен план за действие със срокове и отговорни лица. Документът ще бъде разработен от работна група (сформирана в рамките на АОП или междуведомствена, ако това е по-целесъобразно), и след съгласуването му с основните заинтересовани страни, ще бъде предложен за утвърждаване от министъра на финансите. |
13 600.50
|
9 709.36
|