Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The National Center for Information and Documentation (NACID) maintains the Register of Scientific Activity (RSA), which contains detailed information on scientific organizations, higher schools and scientific research, the Register of Academic Staff (RAS), which contains detailed information on scientists and their academic results, as well as the Bulgarian portal for open science, which allows publication in an open format of results of scientific activity financed with public funds.
The current project will create a platform for cooperation between universities, research organizations and businesses, and will upgrade the functionalities of RSA, RAS and the Bulgarian portal for open science.
The platform will create conditions for effective connection and building of partnerships between enterprises and scientific research institutes, universities, centers of excellence, competence centers, Sofia Tech Park and other units of R&D and innovation at local level.
The platform will provide information in a systematized and generally accessible form about the expertise, services and infrastructure provided by the research institutions participating in the initiative, as well as their results from successfully implemented partnerships within the framework of the program, including allowing the free access presentation of achieved results of scientific activity .
Enterprises will be able to freely use the platform to find the right specialists, services and facilities to conduct high-tech scientific research necessary to realize their innovation project or to obtain a highly specialized service.
As a result of the establishment of effective science-business cooperation, better utilization of the capacity of research and innovation infrastructure, promotion of commercialization of scientific research and results, as well as sustainability of research centers for development in priority areas of intelligent specialization are expected.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготвителни дейности във връзка с разработването на платформата: Дейността изцяло съответства на изискванията на Насоките за кандидатстване и ще допринесе за постигане на основната цел на проекта. Дейността се състои от две под-дейности: 1.1 Проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементиране на програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса (НИ – научни институции е обобщаващ термин и включва висши училища, научни организации, центрове за компетентност, центрове за върховия постижения и др.) и 1.2 Анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. В рамките на дейност 1 ще бъде извършено проучване и обобщаване на добри практики за успешно имплементирани програми и платформи за предоставяне на изследователски и/или иновативни услуги от НИ за бизнеса. Ще бъде извършен и анализ на отношенията между държавата, висшите училища и научните организации и бизнеса, които възникват по повод реализирането на изследователските и иновативни услуги, и които имат отношение към изграждането и функционирането на платформата. До момента в страната не е съществувала подобна платформа за връзка между НИ и бизнеса и не е създадена нормативна рамка за работата й. Поради тези причини осигуряването на максимално изчерпателна и систематизирана изходна информация е задължителна предпоставка за реализиране на платформата и постигане на целите на проекта. Двете поддейности в рамките на Дейност 1 са избрани така, че да се формира възможно най-пълен модел на използването на капацитета на научноизследователските институции. От една страна е проучването и обобщаването на съществуващи добри практики по подейност 1.1, тъй като това ще позволи да се използва готов опит, проверен в практиката на аналогични субекти в други държави. И това проучване ще обхване съществуващи практики в минимум три държави, като в поне две от тях средствата за иновации трябва да са предоставяни с ваучери. Получаването на систематизирана информация за успешно работещи модели и анализът на възможностите да се приложат у нас ще допринесе за по-бързото и ефективно изпълнение на технологичните разработки. Другата аналитична поддейност 1.2, която ще се извършва паралелно с проучването на добри практики ще изследва отношенията между субектите, които ще реализират изследователските и иновативни услуги (държавата, висшите училища, научните организации и бизнеса). Ще се изследва съществуващата нормативна уредба и стратегически документи, които имат пряко отношение към насърчаване на иновационната дейност на предприятията и повишаване на приложимостта на научните изследвания. Ще бъдат съобразени и нормативни актове, които не са пряко свързани с разглежданите отношения, но оказват влияние върху проектните дейности, каквато е нормативната уредба в областта на електронното управление. При извършване на анализа ще се изследва, дали са необходими изменения и допълнения в релевантните нормативни актове, включително и вътрешноведомствени актове, свързани с функционирането на системата. В случай че бъде идентифицирана такава необходимост, ще бъдат направени и съответни препоръки за изменение и/или допълнение в съответните актове. Така разглежданата поддейност 1.2. ще осигури цялостна представа за контекста, в който ще работи платформата, какви са особеностите на нейните потребители и какви ще бъдат нуждите им при установяване на взаимодействие, на които тя трябва да отговори. Получената информация ще позволи точното дефиниране на организацията на процесите, свързани с работата на самата платформа и действията на участниците в нея, което пък е предпоставка за по-високата ефективност на дейностите по техническа разработка на платформата. Изготвеният аналитичен доклад в резултат от изпълнение на дейността ще послужи като основа за създаване на системния проект за разработване на платформата. 60 000.00 0.00
Разработване и внедряване на платформата и обучение на администраторите за управлението ѝ: Настоящата дейност е избрана в съответствие с изискванията на Насоките за кандидатстване и нейната реализация ще допринесе в най-голяма степен за изпълнение на основната цел на проекта, както и на част от специфичните цели. Дейността по разработване и внедряване на платформата ще стартира с разработването на системен проект (СП), в който ще бъдат заложени всички функционални и нефункционални изисквания към информационната система на платформата. Ще бъде дефинирана базата данни на платформата, ще бъдат идентифицирани релевантните хоризонтални системи на електронното управление, с които е необходима интеграция, както и ще бъдат определени необходимите за реализация интерфейси за връзка с други системи. Технологичните разработки по изграждане на платформата ще бъдат извършени в съответствие със СП. Разработването на платформата предвижда като минимум реализирането на: - услуга за заявяване и регистриране на висши училища, научни организации, ЦВП, ЦК, София Тех Парк (СТП) и др. в платформата, както и следните модули: - модул за създаване и управление на профила на НИ; - модул за създаване и управление на профил на предприятие (МСП); - модул за търсене на услуги, инфраструктура, доставчици и съдържание по ключова дума и по тематична област; - модул за осъществяване на връзка между предприятие, търсещо услуга и НИ; - надграждане на РНД с услуга за автоматично извличане на наличната релевантна информация относно НИ; - надграждане на РАС с услуга за автоматично извличане на информация за учените; - надграждане на БПОН с услуга за предоставяне на справка за наличните в БПОН публикации на учен. Платформата ще предоставя информация в систематизиран и общодостъпен вид относно експертизата, услугите и инфраструктурата, предоставяни от участващите в инициативата НИ, както и техните резултати от успешно реализирани партньорства (в рамките на предстояща в бъдеще процедура по ПНИИДИТ се предвижда предоставяне на иновационни ваучери). Чрез платформата бизнесът ще може да открие точните субекти, които предоставят услугата или апаратурата за изследвания, която му е необходима, както и да установи контакт с тези субекти. Платформата ще бъде проектирана по начин, който ще подпомага комуникацията между партньорите, (включително и при използване на вече получен иновационен ваучер), както и ще позволява да се споделят постигнатите проектни резултати. При разработването на платформата ще бъдат извършени и съответните софтуерни разработки по надграждането на Регистъра за научната дейност, Регистъра на академичния състав и защитените дисертационни трудове и Българския портал за отворена наука, необходими за интеграция с платформата. В рамките на дейността ще се извърши и интеграция с приложимите хоризонтални системи на Електронното управление. С цел осигуряване на максимално ефективна експлоатация на платформата ще бъде извършено обучение на 3 бр. администратори на платформата за извършване на нейното настройване и управление. Обучението ще се проведе по предварително изготвена програма. За целите на обучението ще се използва тестовата среда на разработената платформа. 1 020 695.52 0.00
Запознаване на висшите училища/научните организации с новоизградената платформа за изследователски и иновативни услуги за бизнеса и запознаване с възможностите, които предлага: Настоящата дейност е избрана в съответствие с изискванията на Насоките за кандидатстване и нейната реализация ще допринесе за изпълнение на основната цел на проекта, както и на част от специфичните цели. Един от основните проблеми при реализирането на сътрудничеството между науката и бизнеса е несъвършената информация и неефективно сътрудничество между научни звена, висши училища и бизнеса. Главните участници в националната система за иновации – научната общност и бизнеса остават заключени в рамките на своите групи и работят изолирано едни от други. Платформата, която ще бъде разработена в рамките на настоящия проект, ще предостави инструмент за ефективно и трайно взаимодействие между отделните групи участници в иновационната екосистема. За да бъде успешна платформата обаче, е необходимо потенциалните й потребители да се запознаят с нея, с начина й на работа и преимуществата, които предлага. Тази последна дейност е определяща за приноса и въздействието на целия проект, защото ще спомогне за преодоляване на информационната недостатъчност в иновационната екосистема. В разглежданото взаимодействие между науката и предприятията, от едната страна стои бизнесът, който има нужда от конкретни услуги или апаратура, за да внедри иновация или да използва такава за решаване на съществуващ проблем в предприятието. От другата страна стоят висшите училища и научните организации, които предлагат посочените услуги и апаратура. Именно работата на тази втора група участници в иновационната екосистема е тясно свързана с нормативните правомощия на НАЦИД. Националният център за информация и документация води и поддържа РАС, РНД, Българския портал за отворена наука, Регистъра на висшите училища и Регистъра на действащите, прекъснали и завършили студенти и докторанти по степени на обучение и професионални направления. Всички тези регистри налагат ежедневно взаимодействие между НАЦИД и висшите училища и научни организации, в резултат на което ведомството познава добре нуждите и особеностите им. Едновременно с това НАЦИД, съвместно с разработчиците по успешно приключили проекти, вече е провел редица обучения, представяния на софтуерни продукти и информационни кампании сред разглежданата потребителска група, като последица от което са трайно установени добри практики и отработена система за успешно взаимодействие. По настоящата дейност 3 екипът на НАЦИД отново ще съдейства и подпомага избрания Изпълнител при организацията и провеждането на предвидените мероприятия за запознаване на научните среди с платформата. В изпълнение на дейността висшите училища и научни организации ще бъдат запознати с новоизградената платформа за сътрудничество, с различните й функционалности, с възможностите, които предлага и с предоставяната от нея информация. Представянето ще бъде осъществено дистанционно (онлайн) или в хибриден формат, като ще бъдат демонстрирани налични ресурси в платформата, техническите й параметри и ще бъдат дискутирани въпроси, поставени от представилите на висшите училища и научни организации по повод работата на платформата. В рамките на дейността, платформата ще бъде представена на минимум 100 (сто) представители на висшите училища и научни организации. За да се осигури максимално удобство на потребителите, представянето ще се извърши на отделни сесии в няколко работни дни, като точният брой сесии ще бъде уточнен допълнително, в зависимост от окончателния брой представители на висши училища и научни организации, заявили желание да участват в представянето. 36 000.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).