1. Граждански мониторинг върху действията и политиките, провеждани от държавата, за изграждане на младежите като пълноценни и пълноправни участници в гражданското общество: Идеята за проекта е резултат от осъзнатата потребност на екипа ни от юристи да добавим стойност към развитието на гражданското общество чрез подкрепа на младежите, като създадем действаща форма за ежедневна превенция и подкрепа. Идеята е обсъдена с директори на училища и НПО в сектора и се основава на задълбоченото познаване на нормативните актове в образованието и дефицитите на образователната система относно практически насочено правно познание за правата и задълженията на гражданите. Проектът цели да подпомогне националните и местни публични институции, да създаде необходимото на младежите образователно съдържание за гражданските им права и задължения и да допринесе за осъзнаване на ролята им на граждани в обществото.
В "Препоръка на Съвета от 22 май 2018 година относно ключовите компетентности за учене през целия живот" е посочено: "В Европейския стълб на социалните права като негов първи принцип е посочено, че всеки има право на достъп до качествено и приобщаващо образование, обучение и учене през целия живот с цел да поддържа и придобива умения, които му дават възможност да участва пълноценно в обществото и успешно да осъществява преходи на пазара на труда". Проектът е стратегически по отношение на овладяване на правни познания, изграждащи потенциал за социално включване и качествена реализация на младите хора.
Реализацията на Дейност 1 включва провеждане на проучване чрез създаване и разпространение на онлайн анкета сред учители за нивото на правната култура и пригодността на младежите за активно социално включване в обществения живот. Мониторинга и оценката на провежданите политики за гражданско образование на младежите обхваща програмни и стратегически документи. Чрез проучването се набавят изходни данни за състоянието на държавните политики и учебно съдържание. Фокус група на това изследване са педагозите, защото събраната от тях информация служи за отправна точка при разработването на образователните видео клипове. Тяхното мнение дава обратна връзка относно параметрите на правното съдържание, обема информация и нивото на сложност. Получените данни за дефицити в познанието на учениците относно правната регулация на обществените отношения, позволява определяне на правилния фокус върху въпросите , които да бъдат включени в правните разработки. Те са и групата, на чието активно съдействие разчитаме за разпространение на създаденото съдържание по Дейност 2.
След обработка и анализ на резултатите експертният екип на партньорите по проекта съставят 3 препоръки към структури на държавната администрация. В зависимост от находките в проучването се определят най-значимите сфери на въздействие, върху тях се поставя акцент в изложенията.
Формулираните препоръки се внасят с писмо в деловодствата на съответните министерства и други структури на държавната администрация.
Дейността допринася за постигането на Цел 1 на проектното предложение.
Целевите групи, към които е насочена дейността са Неправителствени организации и Общественост.
|
3 076.27
|
3 033.14
|
2. Провеждане на кампания в защита на обществено значима кауза - повишаване на правната грамотност на българските младежи - иманентна част от гражданското общество и подготовката им за пълноценно включване в социално-икономическия живот: Иновативността на проекта се изразява в адаптиране на специфична правна материя и познание и поднасянето им по достъпен и разбираем за младежите начин и език. Мисията на проекта допринася за постигане целите на ОПДУ. Фокус и пряк негов резултат е повишаване на правната грамотност на българските младежи-иманентна част от гражданското общество и подготовката им за пълноценно включване в социалния живот.
Дейността включва създаване на 18 лекционни видео клипа с продължителност 30 мин. Предвиждаме използването им в дейност 3 и осигуряване на безплатен достъп до тях на всички общински, държавни и частни училища. Използваме видеото, защото е водещ начин на комуникация в онлайн пространството
Теми
1. Конституция
Какви са правата и задълженията на българските граждани съгласно Конституцията на Р България?
Кои са основните държавни и местни органи и какви са функциите им?
2. Облигационно право – 1 част
Кои са основните договори в ежедневния живот?
Как се сключва договор?
Изпълнение и неизпълнение на договорите. Последици от неизпълнението им
3. Облигационно право – 2 част
Същност и характеристики на договора за продажба? Основните права и задължения на страните
Онлайн търговия. За какво да внимаваме и как да се защитим?
4. Облигационно право – 3 част
Същност и характеристики на договора за наем
Същност и характеристики на договора за заем
Същност и характеристики на договора за дарение
Други договори – договор за замяна, договор за издръжка и гледане, договор за влог и др.
5. Трудово право – 1 част
Как да кандидатстваме за работа?
Същност и характеристики на трудовия договор?
Колко важно е да бъде сключен трудов договор?
6. Трудово право – 2 част
Какви са трудовите права и задължения?
Кой орган може да ме защити от непочтен работодател?
Разлика между трудов и граждански договор
Социално осигуряване.Права и задължения.Последици от осигуряването
7. Търговско право
Какво е фирма?
Как се създава?
Какви възможности дава?
Какви са задълженията на предприемача при осъществяване на търговска дейност?
8. Вещно право
Как се придобива недвижима вещ? Какво е нотариален акт?
Съсобственост
Защита на собствеността
Как се придобива движима вещ?
Покупка на МПС. Регистрация на МПС.
9. Наследствено право
Наследство по закон и завещание
Правата и задълженията ми като наследник
10. Семейно право
Кога и как мога да сключа граждански брак?
Какво е брачен договор?
Как мога да прекратя граждански брак?
Какви са правата и задълженията ми като родител?
Право на издръжка
11. Какво е потребител?
Какви са ми правата като потребител?
Нарушаване и защита на потребителските права
12. Авторски права
Същност и възникване на авторството
Кои са авторските и сродните права?
Нарушаване на авторски и сродни права и тяхната защита
13. Защита на лични данни
Кои данни подлежат на защита. Защита при нарушаване на личните данни
Какви данни да предоставям в интернет?
Какви рискове има при предоставяне на данни в интернет
14. Защита от насилие
Какво е насилие?
Каква защита предвижда закона в случай на насилие?
Към кого да се обърна?
15. Наказателно право
Престъпление и последици от него
Какви са престъпленията и какви са наказанията за тях съгласно НК?
Как да се защитя?
16. Административно право
Кои са административните нарушения?
Какви са санкциите, ако ги извършва?
Какви са възможностите за защита?
17. Правила при управление на МПС
Какви са правилата като шофирам?
Кога нарушавам правилата?
Какви са последиците от това?
18. Защита на граждански права
Пред кого да защитя правата си, когато са нарушени?
Съдебна защита. Как се подава граждански иск?
В кои случаи и как се подава сигнал до прокуратурата?
Как да подам жалба срещу акт на администрацията?
Дейността допринася за постигане на цел 2 чрез изготвяне на 56 правни изложения по всяка под тема, създаване на 18 образователни видео клипа и осигуряване на безплатен достъп.
Целеви групи, към която е насочена дейността са "Общественост" и "НПО". |
38 755.77
|
38 623.44
|
3. Проучване сред ученици/млади хора за състоянието на правната им култура и пригодност за активно социално включване в обществения живот и анализ на данните. Отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на средата за гражданско участие в управлението: Ignorantia legis neminem excusat, или "непознаването на закона не извинява никого" - тази необорима презумпция завещана от римското право гласи, че незнанието на фактите би могло да е оправдание, но не и незнанието на законите. В контекста на проекта сме определили две основни линии на въздействие. Първата е свързана с формулираните и реализирани държавни политики за правно образование на младите хора. Втората е участието на НПО в подобряване на процесите по предоставяне на услуги и осъществяване на партньорство за по-добра регулаторна среда. С повишаване на обхвата на електронното управление в Р България и увеличаване броя на административните електронни услуги на централно и местно ниво е от съществена важност гражданите и в частност младите хора да притежават знания за задълженията си (деклариране в определени срокове, плащане на данъци, регистрационни и лицензионни режими и т.н.) и правата си (получаване на документи, удостоверения, подаване на сигнали за нарушени права, корупция и др.). Считаме, че е нужно младежите да имат познание и за структурите на държавната администрация, тяхната йерархия и компетентности, за да изпълняват пълноценно гражданските си права и задължения.
Проектът е в полза на всички български младежи като създава предпоставки за повишаване на правната им култура. Насочен е и към млади хора, застрашени от социално изключване (отпадане от образователната система, от пазара на труда, в конфликт със закона), от социално слаби семейства, в това число и в необлагодетелствани райони на страната.
Децата са уязвима група поради възрастовите си и законови ограничения. Те живеят в дигитален свят, нуждаят се от инструменти за подпомагане на социалните си компетентности и активно включване в реалните обществени отношения.
Първият етап от изпълнение на дейността предвижда създаване на дигитална брошура, която в синтезиран вид представя образователното съдържание, разработено в Дейност 2. В нея е включено кратко представяне на проекта (цели, планирани резултати и източник на финансиране). На страниците по всяка от 18-те теми е дадена хипервръзка към съответното видео. Брошурата се разпространява по електронен път до общинските структури и директорите на учебни заведения чрез създадената в Дейност 1 база данни с контакти. Назначеният експерт от партньора по проекта Фондация "За правата и развитието на децата" проследява получената обратна връзка и предприема действия за нейното активизиране при необходимост.
Проектът цели да постигне въздействие на местно ниво чрез запознаване на деца от I и II гимназиална степен в 5 училища от различни общини в страната с разработеното образователно съдържание. Подборът на общините се осъществява на база обратната връзка от общинските администрации и директорите на учебни заведения. Допълнителен критерий е активността на педагозите в проучването, проведено в Дейност 1. Това е вторият етап от тази дейност. Отражение на местно ниво дава повишената правна култура на младежите, увеличаване на тяхната активност в обществения живот и улеснената комуникация с местните администрации.
Трети етап е осъществяването на второ проучване по проекта. Първи негов фокус са ученици на възраст 15-19 год. Проучването се извършва под формата на електронна анкета сред младите хора за състоянието на правната им култура и пригодност за активно социално включване в обществения живот. За формулиране на изводи от проучването дефинираме 2 фокус групи - ученици, запознати с образователните видео клипове и такива, които не са.
Втори фокус е провеждане на повторно проучване сред учителите от 5-те училища за състоянието на правната култура на учениците след запознаване с образователното видео съдържание дава изходяща информация за ефективността на продуктите от проекта.
Външен експерт-социолог анализира и обобщава данните от извършеното проучване.
Дейността допринася за постигане на цели 1 и 3.
Целеви групи, към които е насочена дейността са Общественост, НПО и структури на общинските администрации |
8 212.77
|
7 409.31
|
4. Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики - провеждане на 2 кръгли маси : Дейността включва провеждането на обществени обсъждания и консултации със заинтересованите страни. Тя е ключова за проекта и се отнася до целевите групи и организациите на Кандидата и Партньора по проекта.
За участие в конференциите от дефинираните целеви групи ще бъдат поканени представители на МОН,ДАЗД, МТСП, общински структури, педагози и ученици от участващите в проекта 5 училища, представители на НПО в правната сфера и сферата на образованието. Предвидени са 50 участника във всяка конференция в случай, че събитията се провеждат присъствено. В случай, че се провеждат онлайн във връзка с потенциалните ограничения за провеждане на присъствени събития, предвиждаме по-широко участие.
Първото събитие е с цел представяне на разработения ресурс и провеждане на дискусия за необходимостта от гражданско образование и правна грамотност на младежите с подходящо съдържание,практически насочено и на достъпен език.
Втората кръгла маса е за отчитане резултатите от проекта, получаване на обратна връзка от заинтересованите страни, представяне на резултатите от проведените проучвания. Теми като конституционни, трудови права, права на потребителя, защита от насилие, подаване на жалба, отношения с администрацията и т.н. са необходимо познание за адекватното социално включване, самостоятелност и осъзнаване на младежите като успешни личности и граждани. Темите допълнително формират отговорност и осъзнато гражданско поведение у младите хора.
Свободният достъп до ресурс от 18 образователни видео материала дава възможност за разглеждането им в часа на класния ръководител и в СИП по гражданско образование.
С двете събития целим да представим проектните продукти и да получим обратна връзка от заинтересованите страни. Считаме, че темата на проекта е обществено значима и широката гласност на резултатите и ресурсите съдейства за популяризирането им и мултиплициране на резултатите и съответно положително въздействие върху публичните политики.
Дейността допринася за постигане на цели 3 и 4.
Целеви групи, към които е насочена дейността - Общественост, НПО и структури на държавната администрация
|
5 280.00
|
5 280.00
|