Разработване на електронен публичен регистър на електронни декларации за обстоятелства, свързани с предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и имуществени декларации: Разработването на електронен публичен регистър на електронни декларации за обстоятелства, свързани с предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и имуществени декларации на магистратите, се налага поради нормативното предвиждане ИВСС да води и поддържа такъв регистър - чл. 175г, ал. 1 ЗСВ. Същевременно докладът, изготвен в рамките на техническия одит на органите от сектор "Правосъдие" сочи, че ИВСС не разполага с такъв софтуер.
Разработването на електронния публичен регистър ще позволи:
- подаване на декларации на магистрати за имущество и интереси както на място, така и по електронен път, чрез използване на софтуерен продукт със сигурен и удобен за работа интерфейс;
- възможност за проверка на декларациите за имущество и интереси на магистратите, чрез получаване на данни посредством автоматизиран машинен обмен (там където е налична техническа възможност) към регистъра на декларациите от автоматизираните информационни системи и/или електронни регистри на органите , пред които декларираните обстоятелства подлежат на вписване, удостоверяване или обявяванеЧаст от органите, пред които декларираните в декларацията по чл. 175а, ал. 1, т. 1 ЗСВ обстоятелства подлежат на вписване, удостоверяване или обявяване и от чиито информационни системи се очаква да се получават данни чрез машинен обмен са: Българска народна банка, Изпълнителна агенция морска администрация (ИАМА), ГРАО, Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА) , Агенция по вписванията, Централен депозитар, и други;
- възможност за автоматизирано и/или ръчно (при необходимост) публикуване и актуализиране на данните от постъпилите декларации за имущество и интереси на магистрати в регистъра на декларациите по чл. 175а, ал. 1, т. 1 и т. 2 ЗСВ;
- възможност за автоматизирано и/или ръчно (при необходимост) публикуване и актуалиране на данните за влезлите в сила наказателни постановления, издадени от главния инспектор в регистъра по чл. 175г, ал. 1, т. 2 ЗСВ;
- възможност за подаване включително и по електронен път на сигнали, чрез които се сезира ИВСС да извърши проверки, съобразно правомощията на органа по чл. 54, ал. 1, т. 1 - 3 и т. 8, предл. III ЗСВ, както и възможност за проследяване на хода на сигнала също по електронен път;
- други функции, свързани с документооборота, необходими за осигуряването на подаването на декларации/сигнали включително и по електронен път
В структурно отношение се предвижда, софтуерът да бъде разделен на три модула:
1. Модул формуляр на декларация;
2. Модул регистрация на документи, въвеждане на данни и проверка на декларации;
3. Модул WEB;
Софтуерният продукт ще бъде разработен и реализиран при спазване на Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление - Приложение № 7 към Насоките за кандидатстване по Процедура BG05SFOP001-3.001. След разработването му, софтуерът ще се внедри от разработчика на самостоятелен новозакупен сървър в ИВСС (по дейност 6) и ще се администрира от служители на Инспектората. Подробно описание на функционалностите на всеки от модулите, взаимовръзката между тях, примерно посочване на органите и институциите, с чиито информационни системи софтуерът следва да извършва машинен обмен на данни, се съдържат в приложениe № 1 към проектното предложение "Минимални технически характеристики на дейност "Разработване на електронен публичен регистър на електронни декларации за обстоятелства, свързани с предотвратяване и установяване конфликт на интереси и имуществени декларации".
|
438 268.07
|
47 964.27
|
Разработване на електронен публичен регистър на отводите, включващ исканите отводи и мотивите, с които са уважени или не за всеки съдия.: Единен централизиран електронен публичен регистър на отводите към момента не съществува, което се потвърждава и от доклада по технически одит в сектор "Правосъдие". Необходимостта от създаването му се обосновава с аргумент, че с въвеждането на този регистър ще се даде публичност на случаите, в които съдът се отвежда, респ. отказва да се отведе от разглеждането на дела. Чрез даването на публичност, от една страна ще се създаде действителен инструмент за превенция на конфликта на интереси, а оттам и за борбата с корупцията в съдебната власт, а от друга страна - ще се повиши и прозрачността в работата на съдилищата. Наред с това, създаването на такъв регистър е измежду предвидените действия по мярка 1.3.1. "Интегрирана политика за предотвратяване на конфликта на интереси и корупцията в рамките на съдебната власт. Електронни регистри за деклариране на разширен кръг обстоятелства, включително фактически съжителства, принадлежност към организации с непубличен характер и др." по Специфична цел 3 "Систематична политика за превенция на корупцията в съдебната власт"' от Пътната карта за изпълнение на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система.
Електронният публичен регистър на отводите представлява достъпен през интернет страницата на ВСС регистър, който ще бъде инсталиран на сървър на ВСС и ще се администрира от служители на Висшия съдебен съвет. В регистъра следва да се публикуват съдебните актове, съдържащи произнасянето на съда по поисканите от страни по делата отводи и мотивите, с които са уважени или не, както и съдебните актове, обективиращи отводи по инициатива на съда (самоотводи).
Съдържанието на регистъра е определено така, че да даде максимална информация относно случаите, в които съдът се е отвел от разглеждане на делото или въпреки искане от страна по делото, съдът е отказал да се отведе, която информация ще бъде ограничена само във връзка със защитата на личните данни на страните по делото. Чрез публикуването на информацията ще се създаде действителна възможност за засилване на обществения контрол върху дейността на съда. Всеки заинтересован ще може да съпостави информацията, публикувана в регистъра на електронните декларации за обстоятелства, свързани с предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и имуществени декларации на съдии, прокурори и следователи и да съпостави данните за конфликт на интереси с обстоятелствата, заради които съдът се е отвел от разглеждането на делото, респ. е отказал да се отведе. По този начин регистърът се явява и инструмент за предотвратяване на корупция в съдилищата, респ. самото му съществуване съставлява мярка за повишаване на ефективността на превенцията на конфликта на интереси, което е и очакваният резултат от реализирането на дейността, съгласно посоченото в мярка 1.3.1. по Специфична цел 3 от Пътната карта за изпълнение на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната власт.
Функционалностите на електронния публичен регистър на отводите са предвидени така, че регистърът да дава възможност за машинна обмяна на данни с Електронната деловодна информационна система на съдилищата и с Електронната информационна система на съдилищата, от които да генерира информация за подлежащите на публикуване в регистъра актове, по който начин да се сведе до минимум необходимостта от въвеждане на информация от съдилищата.
Софтуерният продукт ще бъде разработен и реализиран при спазване на Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление - Приложение № 7 към Насоките за кандидатстване по Процедура BG05SFOP001-3.001. Подробно описание на функционалностите на програмния продукт се съдържа в приложения към проектното предложение проект на "Минимални технически характеристики на дейност "Разработване на електронен публичен регистър на отводите, включващ исканите отводи и мотивите, с които са уважени или не за всеки съдия". |
85 482.00
|
85 479.64
|
Разработване на вътрешни правила за извършване на проверки за почтеност (интегритет) на магистратите: Дейността включва разработването на проект на вътрешни правила, по които ИВСС да осъществява проверките за почтеност и конфликт на интереси, за действия, с които съдии, прокурори и следователи накърняват престижа на съдебната власт, както и за нарушаване на независимостта на съдии, прокурори и следователи.
Разработването на вътрешните правила се явява необходимо, от една страна предвид нормативното задължение на ИВСС по чл. 54, ал. 1, т. 10, вр. т. 8 от Закона за съдебната власт, а от друга, че вътрешните правила ще създадат липсващата в ЗСВ детайлна уредба за провеждането на проверките за почтеност и конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, и за установяване на действия, с които накърняват престижа на съдебната власт, и проверки, свързани с нарушаване на независимостта на съдиите, прокурорите и следователите. Реализирането на настоящата дейност ще спомогне за обновяване на съществуващите мерки за превенция на конфликта на интереси и обединяването им в една координирана политика в рамките на съдебната власт при гаранции за прозрачност и опазване независимостта на съдебната власт, какъвто е и очакваният резултат, съгласно мярка 1.3.1 по Специфична цел 3 от Пътната карта за прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. С изработването и приемането на вътрешните правила, ще се постигне и целта пред настоящото проектно предложение за гарантиране независимостта на съда и на другите органи на съдебната власт чрез ефективни мерки срещу корупция, политически и икономически натиск и др. - само при наличие на детайлни правила за провеждане на проверките по глава девета, раздел Iб ЗСВ, същите могат да бъдат проведени ефективно.
Предвижда се вътрешните правила да съдържат реда, условията за провеждане и обстоятелствата, които да се установят, при извършването на четири вида проверки (чл. 175к, ал. 1- ал. 4 ЗСВ) - проверки на почтеност и конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, проверки за действия, с които съдии, прокурори и следователи накърняват престижа на съдебната власт и проверки за нарушаване на независимостта на съдии, прокурори и следователи. |
9 437.55
|
9 437.03
|
Разработване на вътрешни правила за извършване на проверка на имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи: Дейността включва разработването на проект на вътрешни правила, по които ИВСС да осъществява проверките на имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи.Настоящата дейност е пряко свързана с дейност 1 от проектното предложение, доколкото и софтуерният продукт и правилата за извършването на проверките на декларациите за имущество на съдии, прокурори и следователи, са свързани с това правомощие на Инспектората към Висшия съдебен съвет. Софтуерният продукт по дейност 1 ще даде възможност за автоматизирана проверка на декларациите за имущество на съдии, прокурори и следователи, при спазване на вътрешните правила относно процедурата за извършване на проверка на посочените декларации.
Разработването на вътрешните правила се явява необходимо, от една страна предвид нормативното задължение на ИВСС по чл. 54, ал. 1, т. 10, вр. т. 8 от Закона за съдебната власт, а от друга, че вътрешните правила ще създадат липсващата в ЗСВ детайлна уредба за провеждането на проверките на имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи. Реализирането на настоящата дейност ще спомогне за обновяване на съществуващите мерки за превенция на конфликта на интереси и обединяването им в една координирана политика в рамките на съдебната власт при гаранции за прозрачност и опазване независимостта на съдебната власт, какъвто е и очакваният резултат, съгласно мярка 1.3.1 по Специфична цел 3 от Пътната карта за прилагане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система. С изработването и приемането на вътрешните правила, ще се постигне и целта пред настоящото проектно предложение за гарантиране независимостта на съда и на другите органи на съдебната власт чрез ефективни мерки срещу корупция, политически и икономически натиск и др. - само при наличие на детайлни правила за провеждане на проверките по глава девета, раздел I"а" ЗСВ, същите могат да бъдат проведени ефективно.
Предвижда се вътрешните правила да съдържат реда за извършване на проверките на имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи. Изготвянето на отделни вътрешни правила за проверка на имуществените декларации се налага предвид съществените различия между тази дейност и дейността по проверки за почтеност и конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, за действия, с които съдии, прокурори и следователи накърняват престижа на съдебната власт и за нарушаване на независимостта на съдии, прокурори и следователи. Проверката на имуществените декларации има коренно различен предмет от останалите гореизброени проверки - първата е за съответствие между декларираните обстоятелства в декларацията за имущество и интереси по чл. 175а, ал. 1, т. 1 ЗСВ, докато останалите проверки са такива по установяване на данни за дисциплинарни нарушения и конфликт на интереси. Предвид разликата в предмета на проверките, налице е и коренна разлика в процесуалния ред за извършването им (виж глава девета, раздел I"а" и раздел I"б" ЗСВ). Най-накрая съществува и разлика в изискуемата специалност на експертите, които подпомагат инспекторите в ИВСС при извършване на проверките на декларациите за имущество и интереси - в чл. 55, ал. 2 ЗСВ е предвидено, че освен експерти с юридическо образование, които да подпомагат инспекторите в ИВСС, се назначават и експерти с висше икономическо образование. Всички тези отлики налагат изготвянето и приемането на отделни вътрешни правила за извършване на проверките на имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи. |
3 838.16
|
3 837.64
|
Провеждане на обучения за работа с новите вътрешни правила и за работа с регистрите: Изпълнението на дейността ще допринесе за достигане на специфичната цел изграждане на специализиран експертен капацитет за извършване на проверка на декларациите за имущество и интереси на съдии, прокурори и следователи, за извършване на проверките за почтеност, конфликт на интереси, нарушаване на независимостта на съдии, прокурори и следователи и за действия, с които накърняват престижа на съдебната власт.
Необходимостта от провеждане на предвидените обучения е обусловена от обстоятелството, че софтуерните продукти по дейност 1 и дейност 2, респ. вътрешните правила по дейност 3 и дейност 4 са свързани с нови правомощия на ИВСС, респ. създаване на нов регистър от ВСС, респ. служителите на двете организации са натоварени с нови задължения, изискващи и специфично обучение.
Предвижда се в рамките на дейността да се извършат четири броя обучения, всяко от което за средно двадесет обучаеми от целевите групи по проекта. Обученията ще бъдат на следните теми:
- обучение на служителите в ИВСС (деловодители и експерти в ИВСС ) за работа с регистъра на декларациите за имущество и интереси и декларациите за промяна в частта на интересите на съдии, прокурори и следователи, както и с регистъра на влезлите в сила наказателни постановления, издадени от главния инспектор на ИВСС;
- обучение на съдебни служители – системни администратори и други ИТ експерти от ВСС и органите на съдебната власт, ангажирани с процеса по функциониране и поддръжка на регистъра на отводите по дейност 2;
- обучения на служителите в ИВСС (експерти в ИВСС) за работа с вътрешните правила за извършване на проверките за почтеност и конфликт на интереси, за действия, с които се накърнява престижа на съдебната власт и за нарушаване на независимостта на съдии, прокурори и следователи;
- обучения на служителите в ИВСС (експерти в ИВСС) за работа с вътрешните правила за извършване на проверките на декларациите за имущество на съдии, прокурори и следователи.
Като ефект от изпълнението на дейността се цели обучаемите да повишат квалификацията си така, че да могат успешно в работата си да извършват проверките по глава девета, раздел I"а" и I"б" ЗСВ (обученията по вътрешните правила по дейност 3 и 4), респ. да работят с регистрите по дейност 1 и дейност 2. |
85 805.42
|
65 315.42
|
Закупуване на компютърно оборудване и друг хардуер: Закупуването на компютърно оборудване- един сървър, и друг хардуер - три броя термопринтери, три броя стационарни и три броя ръчни баркод скенери (четци), цели техническото обезпечаване с необходимата техника на работата на софтуера, разработването и внедряването на който ще се осъществи по дейност 1. От изготвения доклад от техническия одит на сектор "Правосъдие" става ясно, че ИВСС не разполага с подходящ сървър, на който да бъде инсталиран софтуерният продукт, който е предвиден по дейност 1. Именно поради това се обосновава и необходимостта от закупуване на сървър, който ще бъде разположен в сградата на ИВСС и ще се ползва от Инспектората. Също така, ИВСС не разполага с необходимия хардуер - термопринтери, стационарни и ръчни баркод скенери, които са необходими предвид функционалностите на програмния продукт по дейност 1. Последният предвижда възможност за автоматизирано издаване на входящ номер на постъпилите декларации, който да бъде разпечатан от специален термопринтер върху самозалепващи се етикети, които да бъдат залепени върху входящия документ. Програмният продукт ще поддържа и функционалност за въвеждане в машинно четим вид на информацията от декларациите по чл. 175а, ал. 1, т. 1 и 2 ЗСВ посредством сканиране на генериран върху хартиения екземпляр баркод, за което сканиране е необходимо закупуването на баркод скенери (четци). Термопринтерите, стационарните и ръчни баркод скенери (четци) ще бъдат разположени на подходящи работни места в ИВСС.
Потребност от закупуването на компютърно оборудване и друг хардуер не е идентифицирана в рамките на настоящия проект по отношение на дейност 2, доколкото ВСС, който ще поддържа и води регистъра на отводите, е бенефициент по проект по ОПДУ, предмет на който е закупуване на компютърно оборудване.
Дейността ще бъде изпълнена при спазване на изискванията, посочени в Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление, Приложение 7 към Насоките за кандидатстване по процедурата.
|
32 776.80
|
65 553.60
|
Дейности за информация и комуникация: Дейностите за информация и комуникация по проекта включват:
- подготвяне и публикуване на интернет страницата на кандидата и на партньора на подробна информация за одобрения за финансиране проект, в рамките на 2 дни след датата сключване на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (началната дата на изпълнение на договора предхожда датата на сключването му, предвид посочените дейности с предварително изпълнение);
- изпращане на покани до представителите на средствата за масова информация за началната и заключителната пресконференция;
- подготовка и изпращане до средствата за масова информация на три броя платени прессъобщения за началото, напредъка и приключването на проекта;
- изработка и поставяне на публично място на три броя информационни плакати, с минимален размер А3;
- изработка и доставка на петдесет броя подаръчни комплекти (химикалка и USB flash памет), които да бъдат раздадени на участниците в началната пресконференция;
- изработка, доставка и поставяне на десет броя информационни стикери върху закупеното със средства по проекта компютърно оборудване и друг хардуер - термопринтери, стационарни и ръчни бардкод скенери (четци);
- провеждане на един брой начална и един брой заключителна прескоференция по проекта, всяка от които с продължителност от около 2 часа, като за всяко събитие се предвиждат поне 50 участника.
Всички информационни материали, изготвени във връзка с дейности за информация и комуникация, ще бъдат съобразени с изискванията за съдържание и обозначение, съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 - 2020 г. |
6 840.00
|
4 788.00
|