Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The Energy and Water Regulatory Commission (EWRC) is an independent specialized state authority which regulates the activities in the energy sector in accordance with the provisions of the Energy Act and the activities in the water supply and sewerage services under the Regulation of Water Supply and Sewerage Services Act. 
Project under Procedure BG05SFOP001-2.012 entitles EWRC as beneficiary and the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) as contractor and aims to enhance the analytical and technical capacity of the regulator and to improve the price regulation and electricity market efficiency, in particular the efficiency of the electricity network enterprises and the quality of network services. The project duration is 18 months.
Project implementation will be realized on the basis of a Project Implementation Support Services Agreement between EWRC and EBRD, which is to be ratified by the National Assembly of the Republic of Bulgaria.
Within the project, methodologies and analyzes will be developed on: market monitoring, investment projects’ cost-benefits, capital and operating costs of network enterprises for regulatory purposes, and a methodology on binding the regulated revenues of network enterprises with efficiency and quality of services’ performance. Training courses of 51 EWRC experts will be carried out in order to fulfill the regulator’s powers related to conducting inspections, seizing electronic evidence, taking oral explanations and imposing penalties in connection with the implementation of Regulation (EU) No 1227/2011, as well as to increase EWRC analytical capacity in terms of the powers to regulate prices in the electricity sector.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на наредби, методики, иструкции и правила, свързани с мониторинга на пазара: Измененията и допълненията в Закона за енергетиката (обн. ДВ бр. 38 от 2018 г.) въвеждат нови правомощия на КЕВР, свързани с контрола по изпълнението на Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (Регламента). Тези правомощия следва да бъдат детайлизирани в подзаконовата нормативна уредба. Поради липсата на опит, както и поради сложността на процесите, свързани с мониторинг на пазара, до момента няма разработени такива подзаконови документи. С цел приемане на подзаконови документи, които отразяват специфичните условия в България, е необходимо консултантът да проучи опита на регулаторни органи на държави членки на ЕС с подобни правомощия на КЕВР по прилагането на Регламента. Всички изготвени от консултанта документи по тази дейност ще допринесат за осъществяването на ефективен контрол по Регламента. Това ще гарантира развитие и функциониране на прозрачен и конкурентен енергиен пазар на едро. В рамките на тази дейност консултантът следва да изготви доклад, съдържащ преглед и анализ на българското законодателство и на практиките на регулаторни органи в ЕС с правомощия, подобни на тези на КЕВР по отношение на Регламента. Консултантът ще представи в КЕВР следните документи: 1. Предложение за изменение и допълнение на Наредба № 3 от 21.03.2013 г. за лицензиране на дейностите в енергетиката (НЛДЕ) с оглед въвеждане на подзаконово ниво на условията и реда за извършване на контрол по изпълнение на Регламента, обобщаващо всички етапи на административното производство за установяване на нарушения на чл. 3 и чл. 5 от Регламента. Предложението следва да съдържа и норми, регламентиращи условията и реда за извършване на превантивен, текущ и последващ контрол за спазване на задълженията по чл. 4, 8, 9 и 15 от Регламента. Така НЛДЕ ще съдържа норми за условията и реда за извършване на контрол по изпълнение на Регламента, каквито норми понастоящем тази наредба не съдържа. Съгласно чл. 60 от ЗЕ КЕВР е компетентният орган да приема съответно изменя и допълва НЛДЕ и да извършва контрол по нейното изпълнение. 2.Проект на методика за изчисляване на глобите/санкциите, налагани от КЕВР за нарушения на Регламента, предвидени по чл. 224г, ал. 3 от ЗЕ. Изготвянето на такава методика е необходимо, тъй като с изм. и доп. на ЗЕ, обн. ДВ бр. 38 от 8.05.2018 г. се въвеждат нови задължения на КЕВР да извършва контрол по спазването на Регламента. При установяване на нарушение на чл. 3 и чл. 5 от Регламента КЕВР следва да наложи санкция на съответното лице в размер, определен въз основа на методика, приета от Комисията. Към момента такава методика не е налице. В резултат на прилагането й ще се гарантира прозрачен начин за изчисляване на глобите/санкциите, налагани за нарушения на Регламента. 3.Съгласно член 74п предложение второ от ЗЕ КЕВР и Комисията за финансов надзор (КФН) съответно Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) приемат съвместни правила за взаимодействие и сътрудничество при осъществяване на контрола по Регламента. Прилагането на правилата ще допринесе за повишаване капацитета на съответните експерти в КЕВР, чрез ясно регламентиране на техните действия при осъществяване на съвместни действия с експерти от другите комисии. 4. Съгласно разпоредбите на чл. 74е, ал. 3 на ЗЕ министърът на вътрешните работи и председателят на КЕВР издават инструкция за съвместни действия на КЕВР и Министерството на вътрешните работи (МВР). Инструкцията следва да регламентира реда за организиране и провеждане на съвм. действия на КЕВР с органите на полицията, във връзка с извършване на проверки на място в съответствие с правомощията на КЕВР по изпълнението на Регламента. Прилагането на инструкцията ще допринесе за повишаване капацитета на длъжностните лица от КЕВР, чрез ясно регламентиране на техните действия при осъществяване на съвместни действия с органите на полицията за проверки на място. Описанието продължава в допълнителен файл. 293 162.19 188 266.72
Разработване на вътрешни правила за разследващия експерт на КЕВР: Разследващите експерти, осъществяващи контрол по изпълнението на Регламент № 1227/2011 следва да изпълняват редица дейности, които са нови, неприсъщи за досегашната дейност на експертите и сложни по своята същност. Такива са подготовка, организиране и провеждане на проверка на място; провеждане на претърсване и изземване на доказателства в каквато и да било форма; снемане на устни обяснения; изземване на данни за телефонни разговори; съхраняване на информация и документи, свързани с потенциално нарушение на Регламент № 1227/2011 и др. До момента такива правила не са разработвани от КЕВР. В рамките на тази дейност консултантът следва да изготви доклад, съдържащ преглед и анализ на приети от други държавни органи в България документи, свързани с действия на разследващи експерти при извършване на разследвания. Вътрешните правила за разследващия експерт на КЕВР трябва да регламентират процеса на работа на експертите на КЕВР при обосновано предположение за извършено нарушение на чл. 3 и чл. 5 от Регламент 1227/2011, както и за предприемане на действия за проучване на нарушението. Проектът на вътрешни правила трябва да включва като минимум: - план за действие при възложено предварително проучване за наличие на обосновано предположение за извършено нарушение на чл. 3 и чл. 5 от Регламент № 1227/2011; - план за действие при образувано производство за установяване на нарушение на чл. 3 и чл. 5 от Регламент № 1227/2011; - правила и насоки за подготовка, организиране и провеждане на проверка на място; - правила и насоки за провеждане на претърсване и изземване на доказателства в каквато и да било форма; - правила и насоки за снемане на устни обяснения на лица; - правила и насоки за изземване на данни за телефонни разговори; - правила и насоки за съхраняване на информация и документи свързани с потенциално нарушение на Регламент № 1227/2011 и др. Изготвеният документ, който след приемането му от КЕВР ще допринесе за ефективно разкриване на нарушения по Регламент № 1227/2011. Проверяващите експерти ще разполагат необходимите специфични правила за действие както в хода на предварително проучване, така и в хода на образувано производство по Регламент № 1227/2011. Прилагането на вътрешните правила за разследващия експерт на КЕВР ще доведе до единен и последователен подход в действията на разследващите експерти при проучване на нарушения на чл. 3 и чл. 5 от Регламент 1227/20, което ще допринесе за повишаване капацитета на разследващите експерти. Тези вътрешни правила ще бъдат приети от КЕВР след изменение на подзаконовите нормативни актове, съгласно описанието на Дейност 1. След приемането на вътрешните правила, същите ще бъдат задължителни за прилагане от съответните експерти, които ще осъществяват производството за установяване на нарушения по Регламент № 1227/2011. 113 469.50 101 350.48
Разработване на правила за водене на единна регулаторна отчетност за електроразпределителните оператори: Описание Член 37 от Закона за енергетиката предвижда енергийните предприятия да водят отделна счетоводна отчетност за регулирани и нерегулирани дейности, за клонове и предприятия, за дейности по регулирани и свободно договорени цени, като КЕВР следва да приема с решение правила за водене на разделно счетоводство от енергийните предприятия. Към момента КЕВР няма действащи правила за разделно счетоводство. Някои изисквания по отношение на разделното счетоводство са включени в Наредба № 1 за регулиране цените на електрическата енергия. Липсата на детайлни правила не позволява на КЕВР да третира мрежовите компании по единен, еднозначен и прозрачен начин. Това дава възможност на отделните мрежови компании да предлагат на КЕВР различни принципи за разделяне на разходи, които отговарят на техните интереси в зависимост от конкретните цели на дружеството в даден момент, като тези принципи могат да бъдат променяни в предложението на компанията за следващ регулаторен период. Например дейност, свързана с поддръжка на дадено енергийно съоръжение може да бъде отчетена като ремонт (съответно разходите да бъдат включени в оперативните разходи) или като инвестиция (съответно да бъде увеличена стойността на съоръжението и оттам регулаторната база на активите, за която дружеството получава възвръщаемост). - Поради липсата на ясна регламентация за отчитането на някои видове разходи, както и за тяхното включвани в цените в определена категория, следва да бъде изследвана практиката на други регулатори от ЕС с добра практика в тази област, което ще помогне за приемане на подход, който отговаря на условията в България. С цел избор на подходящ механизъм за България е необходимо да бъде проучена практиката в минимум 3 държави членки на Европейския съюз (по преценка на консултанта в зависимост от резултатите от изследвана практиката на други регулатори от ЕС), като този брой може да е по-голям, ако консултантът счете, че това е необходимо за целите на обосновано предложение за България. Консултантът ще прегледа текущата практика на електроразпределителните дружества в България за разделяне на сметки, включително за разделяне на капиталови и оперативни разходи. Консултантът ще представи на КЕВР доклад с резултатите от изследваната практика на други регулатори от ЕС и на българските електроразпределителни дружества. Прилагането на правилата, след приемането им от КЕВР, ще гарантира ясно разграничаване на разходите, недопускане на дублиране на един и същи разход в отделни категории и дейности. Ще бъде създадена възможност за унифициране на съдържанието на данните, предоставяни от мрежовите оператори, в резултат на което ще е възможно да се извършва обективен сравнителен анализ на разходите на тези оператори, който от своя страна може да бъде използван като основа за регулаторни подходи за оптимизиране на разходите на регулираните дружества. Всичко това ще способства за по-ефективно ценово регулиране на електроразпределителните оператори, както и за изпълнение на целите на Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015 - 2020. Изготвените правила следва да съдържат като минимум: принципи за разделяне на разходи и активи между регулирани и нерегулирани дейности; правила и указания за разделяне на оперативни и капиталови разходи; структура на инвестиционна и ремонтна програми, в зависимост от спецификата на енергийните активи; амортизационни норми, отразяващи полезния живот на активите; др. Правилата за водене на разделно счетоводство от енергийните предприятия се приемат от КЕВР съгласно чл. 37 , ал. 2 от ЗЕ и са задължителни за прилагане от енергийните предприятия. Консултантът ще проведе обучение на 10 експерти от КЕВР за правилното прилагане на правилата за водене на единна регулаторна отчетност за електроразпределителните оператори. 223 176.28 225 050.51
Разработване на методика за оценка стойността на капиталовите и оперативните разходи на електроразпределителните предприятия : За осъществяване на лицензионната дейност мрежовите компании правят оперативни разходи, както и такива за поддържане на съществуващи или придобиване на нови активи. Тези разходи намират отражение в цените, като КЕВР следва да признава единствено разходи, които са икономически обосновани и са необходими за осъществяване на лицензионната дейност. При реализирането на това свое правомощие в Наредба № 1 за регулиране на цените на електрическата енергия КЕВР е дефинирала групите оперативни разходи, които се включват в цените, както и тези, които са за сметка на енергийното предприятие. Дефинирано е също така кои активи и по какъв начин се включват в регулаторната база на активите, върху които дружеството получава възвръщаемост. По отношение както на оперативните, така и на капиталовите разходи обаче, понастоящем няма методика, която да регламентира по ясен и прозрачен начин механизма за оценяване стойността на тези два вида разходи, по която те да бъдат включени в цените. С цел увеличаване на прозрачността и обективността на ценовото регулиране е необходимо при осъществяване на своите правомощия КЕВР да прилага методика с конкретни разпоредби за оценка на оперативните и на капиталовите разходи. Понастоящем комисията не разполага с такава методика. Тази методика следва да бъде предложена от консултанта в резултат на проучване на практиката в страни с развито ценово регулиране или прилагащи конкретен механизъм за оценка на разходите. КЕВР не разполага с информация за практиката в други страни-членки на ЕС по този конкретен въпрос, поради което е необходимо консултантът да направи проучване за такава практика и да я представи на КЕВР. За целите на методиката консултантът следва да анализира приложими методи за: оценка на ползите, свързани с направена инвестиция, оценка на инвестициите (например финансов анализ, икономически анализ, анализ на разходи и ползи от външни ефекти и т.н.); стимулиране на електроразпределителните предприятия за инвестиции в „умни“ мрежи (например „умни“ електромери, системи за управление на товарите и др.), бенчмаркинг на оперативните разходи на отделните електроразпределителни оператори. Консултантът ще разработи практически примери, свързани с оценката на оперативните и капиталовите разходи на електроразпределителните дружества в България на базата на предоставени реални данни от електроразпределителните оператори. Резултатите от проучването на опита в страни-членки на ЕС, както и практическите примери на базата на реални данни за България следва да бъдат представени от консултанта в доклад. Прилагането на методика за оценка стойността на капиталовите и на оперативните разходи на електроразпределителните предприятия ще доведе до подобряване регулирането на цените и на ефективността на електроенергийния пазар, в частност ефективността на електроразпределителните предприятия. Методиката ще бъде прилагана от КЕВР при разглеждане и оценка на предложенията на електроразпределителните дружества в процеса на утвърждаване на цените, с което ще се повиши прозрачността на този процес. С приемането на методиката експертите ще разполагат с конкретен механизъм за оценка на капиталовите и оперативни разходи, с което ще бъде повишен и регулаторният капацитет на КЕВР. С това ще бъдат изпълнени целите на Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015 – 2020 г. Консултантът ще проведе обучение по правилното прилагане на разработената методика за оценка стойността на капиталовите и на оперативните разходи на електроразпределителните предприятия на минимум 10 експерти от КЕВР. 196 719.66 192 131.40
Разработване на методика за обвързване на регулираните приходи на мрежовите предприятия с показателите за ефективност и качество на услугите: За регулаторния период 2010-2013 г. КЕВР е прилагала методика за показатели за качество на електрическата енергия и обслужването, разработена от консултанти, по здание, насочено към конкретния регулаторен период. Поради тази причина в методиката е били фиксирани показателите за качество, които е следвало да се отчитат, както и техните конкретни целеви стойности по години от конкретния регулаторен период (2010-2013 г.). В методиката е фиксиран също така и срокът за нейното прилагане, който е изтекъл с приключването на регулаторния период. В методиката липсват принципи при определянето на показателите за качество, както и на целевите им стойности (които фигурират като конкретни числа), поради което е необходимо разработването на методика с принципни разпоредби, които могат да се прилагат за следващи регулаторни периоди, както и формули за изчисление на целевите стойности на показателите за качество. Методиката трябва да съдържа разпоредби и начини за обвързване на изпълнението на целевите показатели за качество с одобрените от КЕВР приходи на електроразпределителните оператори. Консултантът следва да оцени плюсовете и минусите от евентуално определяне на различни целеви показатели на индикаторите за качество за конкретни териториални единици в рамките на обслужваната територия на едно електроразпределително дружество, където съществуват значителни разлики в преобладаващите местни условия (терен, климат, брой потребители и др.), и да предложи конкретни подходи. В рамките на дейността консултантът следва да представи на КЕВР доклад, включващ практиките на други регулаторни органи на държави членки на ЕС с опит в регулирането на качеството на енергията и обслужването и на подходи за прилагане на различни целеви показатели на индикаторите за качество за конкретни териториални единици в рамките на обслужваната територия на едно електроразпределително дружество. Методиката следва да бъде приета от КЕВР и да се прилага от началото на следващия регулаторен период (2021 г.). Прилагането на методиката, след нейното приемане от КЕВР, ще допринесе за: - определяне на правилния брой и вид показатели за качество, които следва да бъдат отчитани през даден регулаторен период, с оглед наличността на информация и поставените цели; - задаването от страна на КЕВР на реалистични и в същото време стимулиращи цели за електроразпределителните предприятия, свързани с качеството на енергията и обслужването; - обосновано и прозрачно изменение на цените при отклонение на постигнатите показатели за качество от страна на електроразпределителните предприятия от целевите стойности , определени по методиката - създаване на условия за систематично подобряване на качество на енергията и обслужването във времето, чрез ефективни стимули за електроразпределителните оператори за подобряване на качеството - повишаване на аналитичния и регулаторен капаците на КЕВР, чрез прилагане на международни принципи и практики по отношение на качеството, както и за изпълнение на целите на Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015 – 2020. Консултантът ще организира обучение по правилното прилагане на разработената методика на минимум 10 експерти от КЕВР. 294 217.81 181 909.18
Провеждане на обучения за експертите от КЕВР за изпълнение на правомощията по Регламент (ЕС) № 1227/2011 : За изпълнение на целите на проекта за повишаване капацитета на КЕВР в областта на наблюдението на енергийния пазар консултантът ще проведе следните обучения с практическа насоченост, свързани с изпълнение на правомощията на КЕВР по Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT). 1. Обучение на 7 експерти за практическа подготовка за разследване на предполагаемо нарушение, снемане на устни обяснения на лица, имащи отношение по случая на потенциално нарушение на REMIT и др.; 2. Обучение на 7 експерти за начини за изземване на електронни доказателства, включително с какъв софтуер, какви софтуерни и хардуерни данни да се използват, автентичност на иззетите електронни доказателства, за да се приемат от съда като годни доказателства; 3. Обучение на 7 експерти за начини за изземване на данни за телефонни разговори - план за действие Обученията следва да са базирани на добри практики в държави членки на ЕС, както и на разработения по дейност 2 анализ на приетите от други български държавни органи (КЗК, КФН) документи и добри практики, свързани с действията на експерти при извършване на разследванията на предполагаеми нарушения. КЕВР ще съдейства на консултанта за осъществяване на контакт с идентифицираните институции с полезна за КЕВР практика. Обученията ще бъдат еднодневни, ще включват осигурени от консултанта превод и кафе пауза и ще се проведат в София в седалището на КЕВР. 117 349.80 117 349.80

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).