Разработване на Национален план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г.(Дейност 1): Предвид изтичащия срок на действие на Националния план за управление на отпадъците (НПУО) за периода 2014-2020 г. е необходимо да се разработи Национален план за управление отпадъците за следващия период 2021-2028 г. Новият НПУО следва да бъде съобразен с изискванията на Директива 2008/98/ЕО за отпадъците, изменена с Директива (ЕС) 2018/851 на Европейския парламент и на Съвета, както и новия пакет „Кръгова икономика“ вземайки предвид общите принципи за опазване на околната среда като предпазни мерки и устойчивост, техническа осъществимост и икономическа приложимост, опазване на ресурсите, както и въздействието върху околната среда, човешкото здраве, икономиката и обществото.
Планът следва да съдържа анализ на текущото състояние на управлението на отпадъците в Република България, мерките, които трябва да се предприемат за подобряване на околната среда чрез подготовка за повторна употреба, рециклиране, оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, както и оценка на начина, по който планът ще подпомогне изпълнението на целите и прилагането на законодателството в областта за управление на отпадъците.
Оценката на необходимостта от нови схеми за събиране, закриване на съществуващи инсталации и съоръжения за отпадъци, допълнителна инфраструктура от инсталации и съоръжения за отпадъци, както и съотносимите към това инвестиции ще послужи за изготвяне на конкретни мерки и дейности в новия програмен период 2021-2027 г.
НПУО е и едно от тематичните благоприятстващи условия за програмен период 2021-2027 г.
Основните етапи за изпълнение на дейността са:
• Извършване на основен преглед и анализ на политиката / националното законодателство/ и инфраструктура в областта на управление на отпадъците в Република България като основа за разработване на стратегически документи и определяне на приоритетите за следващия програмен период.
• Изготвяне на Национален план за управление на отпадъците за периода 2021-2028г., включващ отделна глава за предотвратяване на образуването на отпадъците
|
1 188 000.00
|
1 188 000.00
|
Разработване на Стратегия и план за действие за преход към кръгова икономика на Република България, за периода 2021-2027 г.(Дейност 2): Разработването на Стратегия и план за действие за преход към кръгова икономика на Република България, за периода 2021-2027 г. ще бъде съобразена с Плана за действие на ниво ЕС, по цялата верига на стойността – от производството до потреблението, поправката и преработването, управлението на отпадъците и вторичните суровини, които се използват отново в икономиката. Стратегическите цели ще бъдат обвързани с повишена конкурентоспособност на икономиката, намаляване на недостига на ресурси и създаване на нови бизнес възомжности, както и иновационни и ефикасни начини за производство и потребление. Мерките в стратегията следва да допринесат към икономия на енергия и за предотвратяване на необратими щети, причинявани от използването на ресурсите, както и намаляване на емисиите на въглероден диоксид. Стратегията следва да очертае ролята на икономическите субекти – предприятията и потребителите, за стимулирането на процеса на преход към кръгова икономика, както и ролята на властите на местно, регионално и национално равнище, които подготвят и прилагат нормативна уредба в този процес. В хода на разработване на документа, изпълнителят следва да изследва добри практики на държави членки и мерки за насърчаване на инвестициите в управлението на отпадъците, прилагане на икономически стимули и усъвършенстване на механизмите на разширена отговорност на производителя.
При изготвяне на стратегията следва да се разгледат следните аспекти от прехода към кръгова икономика, залегнали в Плана за действие на ниво ЕС:
- Производство, в т. ч. проектиране на продуктите и производствени процеси
- Потребление
- Управление на отпадъците
- Насърчаване на пазара на вторични суровини
- Приоритетни области – пластмаси, хранителни отпадъци, основни суровини, отпадъци от строителство и събаряне, биомаса и продукти на биологична основа, иновации, инвестиции и други хоризонтални мерки.
Планът за действие следва да очертае конкретните действия, които ще ускорят прехода към конкурентоспособна кръгова икономика в България, както и добрите и пилотни практики, които могат да се мултиплицират и добавят стойност в национален мащаб.
Стратегията следва да съдържа следните индикативни елементи:
- Обща и аналитична част, в т.ч. информация за концепцията за кръгова кръгова икономика на световно и европейско ниво, национален контекст, роля на публичния сектор, бизнеса и потребителите, връзка с други стратегически документи, и др.
- Стратегическа част, в т.ч. визия, цели, приоритети и мерки в отделните приоритетни области. .
- Институционална рамка и партньорски механизми – роля на бизнеса, потребителите, държавни органи и местни власти и други заинтересовани страни в прилагането на стратегията;
- Регионални измерения на прилагането на стратегията, ангажиране на регионалните и местните власти
- План за действие по отделните приоритетни области
- План за мониторинг на изпълнението и актуализация на стратегията и плана за действие. |
780 000.00
|
780 000.00
|
Извършването на екологични оценки на планове и програми (Дейност 3): В рамките на настоящата дейност следва да бъдaт разработени екологични оценки на стратегически документи, които подлежат на условията и реда за екологична оценка на планове и програми, които са в процес на изготвяне и/или одобряване от централните и териториалните органи на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление и Народното събрание. Екологичната оценка на планове и програми е превантивен инструмент за оценяване на евентуалните значителни въздействия върху околната среда в резултат от прилагането на планове и програми на национално, регионално и местно равнище. Извършването на екологична оценка се съвместява изцяло с регламентираните национални процедури за изготвяне и одобряване на планове/програми, като органите, отговорни за одобряването им, трябва да се съобразят със становището по екологична оценка, издавано от министъра на околната среда и водите.
Посредством извършването на екологична оценка се цели да се допринесе за интегрирането на въпросите по управление и опазване на околната среда в процеса на програмиране като се:
- осигури по-високо ниво на защита на околната среда;
- координират мерките за опазване на околна среда, заложени в стратегическите документи;
- допринесе за устойчивото развитие на Република България.
В рамките на настоящата дейност са заложени разработването на екологична оценка на Национален план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г., Стратегия и план за действие за преход към кръгова икономика на Република България, за периода 2021-2027 г., извършването на екологична оценка на оперативна програма „Околна среда” 2021-2027 г. и др. екологични оценки в случай на необходимост от разработване на стратегически документи, подлежащи на екологична оценка съгласно националното законодателство. |
300 000.00
|
115 984.00
|
Изготвяне на анализи, оценки, доклади, становища, проучвания и други документи, необходими в процеса на програмиране на следващия програмен период 2021 -2027 г.(Дейност 4): Подготовката на програмния период 2021 -2027 е обвързано, както със стратегическите приоритети на общностно и национално ниво, така и със степента на изпълнение на приоритетите от настоящия програмен период. Предстоящото програмиране ще се осъществи въз основа на различни анализи, проучвания, доклади и оценки, като и необходимостта от приоритизиране в рамките на секторните политики по околна среда. В изпълнение на настоящата дейност в процеса на подготовка и одобрение на оперативна програма в сектор "околна среда 2021-2027 г. ще бъдат изготвени при необходимост анализи, оценки, доклади, стратегии, социологически проучвания, наръчници и др., документи, необходими за подготовката на програмата и успешното й стартиране. |
612 100.00
|
233 717.00
|
Изпълнение на Дейност № 3 "Институционална координация и ангажираност" от споразумение с Международната банка за възстановяване и развитие за подобряване качеството на атмосферния въздух (Дейност 5): В съответствие с протоколно Решение по т. 22 от Протокол № 38 от заседание на Министерския съвет от 13.09.2016 г., на 28.09.2016 г. в гр. София е подписано Споразумение за предоставяне на консултантски услуги, относно подкрепа за управлението на качеството на атмосферния въздух между Министерство на околната среда и водите (МОСВ) и Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) на стойност 4 056 566 лв.
Целта на Споразумението е предоставяне на съдействие на МОСВ за разработване на Национална програма за качество на атмосферния въздух и Национална програма за намаляване на общите годишни емисии на серен диоксид, азотни оксиди, летливи органични съединения, фини прахови частици и амоняк в атмосферния въздух, чрез които да се насочат усилията на страната за подобряване качеството на атмосферния въздух и постигане на целите относно емисиите на вредни вещества в атмосферния въздух в контекста на пакета от политики на Европейския съюз за чист въздух. За изпълнение на целите са обособени следните дейности:
1. Управление на качеството на въздуха на местно ниво: постигане на съответствие със законодателството на ЕС за качество на въздуха:
2. Национални цели за емисиите: в изпълнение на изискванията на преразгледаната Директива за националните тавани за емисии (НТЕ):
Дейности 1 и 2 на обща стойност 3 252 678,00 са финансирани в рамките на бюджетна линия BG16M1OP002-6.001-0005, която е приключила.
В рамките на настоящата бюджетна линия е включено изпълнението на Дейност 3.
Дейност 3. Институционална координация и ангажираност, която включва:
Дейност 3.1: Предоставяне на подкрепа на Министерство на околната среда и водите за разработването на комуникационен план, изграден въз основа на съответните заинтересовани страни, на които ще се базират целевите и индивидуализираните послания, включително видът, средството, което ще се използва и подходящото време за комуникация.
Дейност 3.2: Координационен комитет, като инструмент за подкрепа на Министерството на околната среда и водите при заздравяването на националната рамка за координация, сътрудничество и надзор на местно управление на КАВ, както и съответствието с Директивата за НТЕ.
Дейност 3.3: Предоставяне на подкрепа за Министерството на околната среда и водите при предоставянето на проект на стратегическата програма, разработен по Дейност 1 и националната програма за контрол на замърсяването на въздуха в съответствие с Директивата за НТЕ, разработена по Дейност 2 на два отделни семинара за осигуряване на одобрение от страна на заинтересованите участници за съответните технически експерти и вземащи решения.
Дейност 3.4: Осигуряване на разполагаемост и укрепване на капацитета на квалифицирания персонал за идентифициране на сфери, където се изисква по-нататъшно развитие.
Изпълнението на дейност 3 "Институционална координация и ангажираност" ще доведе до укрепване на капацитета на служителите на централно и местно ниво , ангажирани с изпълнението на мерките за опазване чистотата на въздуха, също така ще бъдат идентифицирани мерки за по нататъшно развитие. В оперативна програма "Околна среда 2021-2027 " са заложени мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух, като инвестициите ще съобразяват Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и ще допринесат за изпълнение на целите на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха (2020 – 2030 г.), като ще се насърчават интервенции за постигане нормите на КАВ. |
803 888.00
|
803 888.00
|
Осигуряване на мерките за информация и комуникация (Дейност 6): Бенефициентът ще постави плакат на бюджетната линия на подходящо място, видимо за обществеността, като ще бъдат спазени изискванията за текстова и визуална информация посочени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014- 2020 г. |
0.00
|
0.00
|