Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project "Effective mediation in the field of environmental disputes, an appropriate method for civil control and judicial system reform support" aims to assist the processes of adaptation, development and improvement of alternative methods for solving legal disputes (mediation) in the field of ecology and environmental protection. The activities and projected results are focused on analyzing and transfer of existing good practices in the field of mediation; raising public awareness and trust in mediation; the effective involvement of civil society organizations in the mediation process; improving administration processes, public information and overall effectiveness in choosing resolution through meditation; enhancing the role and potential of mediators in the field of ecology and environmental protection. Within the framework of the project implementation, the following activities will be carried out:
1. Organisation and conduction an analysis of the current situation and existing good practices in the field of mediation.
2. Preparation of an information portal for mediation, focusing on disputes of environmental issues.
3. Organisation and conduction of training for mediators, in the field of ecology and environmental protection.
4. Proposal for regulatory changes.
5. Publicity and awareness
As a result of the implementation of the project, civil control over the reform of the judiciary will be stepped up and the number of actively involved NGOs will be increased, recommendations for improvement of the judiciary and best practices will be promoted, alternative methods of solving of legal disputes will be distributed.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организиране и провеждане на анализ на текущото състояние и съществуващите добри практики в областта на медиацията.: В рамките на тази основополагаща дейност ще бъдат осъществени следните действия от експертите на водещата организация и партньора: 1. Анализ на нормативната уредба приложима при използване на медиация като алтернативен извънсъдебен способ за решаване на спорове с екологична тематика и тематика в областта на опазване на околнната среда. Индивидуализиране на подробен, неизчерпателен списък от казуси, при които физически, юридически лица и организации ефективно биха могли да използват медиацията като бърза, рентабилна процедура за извънсъдебно и доброволно решаване на спорове с посочената тематика. Разработване на опростени процедури по индивидуализираните казуси, които да напътстват страните за стъпките и тяхната последователност за решаване на даден спор чрез медиация. Позовоаване на Препоръка №R(2001) 9 на СЕ относно широкия обхват на медиацията и приложението й по отношение на всички административни спорове. 2. Анализиране на текущото състояние на действащи стартови програми за медиация към съдилищата, какъв е техния резултат: с първоначално препращане по ограничен кръг избрани подходящи дела, от няколко състава подготвени съдии, и с подбрани отлично подготвени медиатори. 3. Анализ - как са информирани страните по дела за възможността да ползват медиация още с влизането им в съда, както и да бъде на разположение координатор на програмата за медиация, който да им помогне за организирането на медиация. 4. Проучване как да бъдат мотивирани адвокатите, които действително търсят интереса на клиента си, да се включат в процедура по медиация. Сред най-големите плюсове са: сигурно решение, което отчита интереса на клиента, бързина и спестяване на сериозни средства, както и възможност да бъдат продължени отношенията с другата страна с реални личностни и икономически ползи за всички. Важно е да се отбележи и, че в случай, че страните и адвокатите преценят, споразумението, постигнато в медиация, може лесно да придобие изпълнителна сила чрез нотариална заверка или одобрение на законосъобразността му от съда. 5. Индивидуализиране на съществуващи слабости в нормативната уредба относно прилагане на извънсъдебни способи за решаване на административни спорове и в частност- с екологична насоченост и такава по опазване на околната среда. Анализ на недостатъци в нормативната уредба в Закон за медиацията и Административно процесуалния кодекс относно приложимостта на медиацията по АПК и изпълнителната сила на споразумение, постигнато в процедура по медиация. Сравнителен анализ с медиацията като способ за решаване на гражданско- правни спорове и предлагане на механизми за подобряване на приложимостта на медиацията и по административни спорове. Инициране на дискусии с водещи медиатори и съдии от граждански и административни съдилища за изработване на работещ механизъм за прилагане на медиацията по административни спорове и за разработване на предложения за нормативни промени, които да улеснят използването на медиацията. 6. Анализ на предимствата на превантивната медиация при оспорване на административни актове относно тяхната целесъобразност по административен ред. Имайки предвид важността на вземане на ефективни и целесъобразни решения от администрацията, които в максимална степен ще обслужват обществения интерес и то при ефективно използване на бюджетни средства, както и имайки предвид, че съгласно законодателството съдебният контрол е за законосъобразност на актовете на администрацията, да бъдат разгледани възможности за подобряване на процеса на контрол на целесъобразността на решенията на администрацията от горестоящия административен орган, както и за възможността за провеждане на медиация с участие на квалифицирани в областта на екологията и околната среда медиатори при оспорване на целесъобразността на даден акт по административен ред. 7. Разглеждане на добрите практики и иновативни решения в страни от ЕС и последащия пренос и функционална обвързаност за Република България. 33 741.60 67 483.20
Създаване на информационен портал за медиация, с насоченост на спорове по екологични проблеми. : Дейността цели да формира регистър на медиаторите чрез включване на информация за медиатори, преминали обучение в сферата на екологигията и видове спорове в сектора, като бъде разработен специализиран електронен портал за медиация. Порталът ще даде възможност за актуално публикуване на важна информация, възможност за коментари и обмен на позиции, становища, експертни мнения, включително и възможност за електронна кореспонденция и обратна връзка от медиаторите. Порталът ще бъде функционално обособен по видове спорове в сферата на екологията, като ще съдържа изчерпателна информация за действащага нормативна уредба. Електронната платформа ще предостави и електонна връзка за намиране на специализиран медиатор. Платформата ще публикува опростени процедури по посочени типови казуси в сферата на екологията и защитата на околната среда. Информационният портал ще играе ролята на виртуален център по медиация, с насоченост в сектор екология и опазване на околната среда. Информационния портал, като своеобразен център ще бъде първоначалната контактна точка, която раздвижва интереса към медиацията и създава доверие в нея. Нормално е около него медиаторите да създадат свои центрове. А всички професии могат да бъдат медиатори - и то точно по спорове, в областите, в които вече са работили. Информационните материали за достъпа до правосъдие по въпроси, отнасящи се до околната среда, ще имат за цел да предоставят лесно достъпна информация за правилата за започване на процедура на преразглеждане пред независим съд или административен орган. Портала ще информира и за адвокатсата тарифа на участващите в медиация страни. 13 756.40 21 832.80
Обучение на медиатори в областта на екологията и опазване на околната среда.: В рамките на тази дейност ще бъде проведена разяснителна кампания, последвана от провеждане на конкретно обучение на медиатори в областта на екологията и опазване на околната среда. Провеждането на разяснителната кампания ще обхване вписаните медиатори в Единния регистър към Министерство на правосъдието, както и други представители на обществеността, с цел включване в последващото обучение, фокусирано върху потенциалните възможности за прилагане на медиация при възникнали спорове в областта на екологията. Разяснителната кампания ще обхване провеждането на еднодневни информационни дни, съответно в градовете София, Пловдив, Велико Търново и Варна. По време на втория етап от тази дейност ще бъде проведено същинското обучение на заявилите желание медиатори. Предвиденото двудневно специализирано обучение ще се фокусира в областта на екологията и опазване на околната среда, респективно за спецификата на подобни спорове. Аналогично на информационната кампания, обучителните сесии ще се проведат в градовете София, Пловдив, Велико Търново и Варна. Тази дейност ще бъде осъществена от експерти от водещата организация и партньора, със следния професионален профил: - 2бр. юристи - 2бр. еколози - 1бр. психолог - 2бр. действащи медиатори 31 909.20 32 418.40
Предложение за нормативни промени: Към момента Европейски парламент вече обмисля да поведе промяната в сферата на съдебната реформа и политиката като цяло. В Доклада с предложения за промени в Директивата за медиацията, който беше представен пред Правната комисия на Европейския парламент на 26 февруари 2015г., са предложени конкретни мерки за засилване ролята на медиация. Механизмът за по-ефективно прилагане на медиацията, включва нейното задължително оповестяване при определени видове спорове и преди старта на съдебното производство. След представянето на този механизъм вече няколко държави, сред които и България, заявиха директен интерес към него и отправиха покани за обсъждането му в контекста на националните законодателства. Няколко успешни истории от няколко държави-членки на ЕС, биха могли да окажат сериозен тласък на медиацията в ЕС. Вече има яснота относно необходимостта от промени в законовата рамка в две основни насоки – правомощия за съдилищата да създават програми за медиация със собствени правила, като отчитат местните особености, и въвеждане на задължителен опит за медиация в първа обща среща между страните и медиатора, например по екологични спорове, с цел повече страни и адвокати лично да изпитат ползите от свободното договаряне в медиация. Темата за задължителната медиация беше вдъхновена от посещението на професор Джузепе Де Пало в България, през юни 2015г., когато той представи Италианския модел на задължителна медиация, който прилаган в България, би могъл да спести 700 милиона годишно. Статистиката показва, че за последните 6-7 години над 1000 адвокати са присъствали в процедура по медиация. Повече от 100 адвокати са специално обучени в представителство при медиация. Наред с това, от адвокатите дойде и нов стимул за ползването на медиация – през 2016 г. в Адвокатската тарифа беше предвидено, че адвокатите ще получават възнаграждение за участието си в медиация - безспорен стимул да се включат в медиация с клиента си. "За медиация по граждански и търговски дела адвокатската такса ще е 1/3 от тази, която би се дължала при исков процес." Необходимост от промени и синхронизиране между Закон за медиацията и Административно процесуален кодекс в няколко направления: - прилагане на съдебно- свързана медиация по административни дела- АПК да предвиди задължение на административния съд да напътства страните към медиация по подобие на чл. 140, ал.3 от ГПК (каквото задължение има гражданския съд); - прецизиране на уредбата в ЗМ и АПК относно възможността за сключване и изпълнителната сила на споразумението по ЗМ по административен спор и как то да предизвика преки административно- правни последици; Горепосочените обстоятелства са само началото на идентифицираните възможности за нормативни промени. В рамките на дейността ще бъдат анализирани и подготвени конкретни мерки, обвързани в специален доклад, който ще бъде разпространен сред заинтересованите страни от водещата организация и партньора по проекта. 9 510.50 19 021.00
Публичност и информираност: Дейности по информиране и публичност се основават на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. Всички, предвидени за изпълнение елементи, ще бъдат съобразени с техническите характеристики заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане правилата за информация и комуникация 2014-2020г., в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията от 28 юли 2014. С цел осигуряване на подходяща публичност и визуализация на дейностите, ще бъдат осъществени мерки по информация и комуникация в проекта, както следва: - Изготвяне и разпространение на информационна листовка; - Изготвяне и монтиране на информационен плакат; - Изготвяне на сертификати от проведени обучения Информационната листовка ще съдържа най-малко: - Емблемата на ЕС; - Упоменаването „Европейски съюз“ - Наименованието на съфинансиращия фонд - ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД - Общото лого за програмен период 2014-2020г., с наименованието ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА “ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ” - Наименованието на проекта - Адреса на единния информационен портал - http://eufunds.bg/ Инфомационните плакати ще бъдат изготвени във формат А3 и ще съдържат най-малко: - Емблемата на ЕС и упоменаването „Европейски съюз“ - Наименованието на съфинансиращия фонд - ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД - Общото лого за програмен период 2014-2020г., с наименованието ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА “ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ” - Наименованието на проекта и главната му цел; - Общата стойност на проекта, както и размера на европейското и националното съфинансиране, представени в български лева; - Началната и крайна дата на изпълнение на проекта Сертификатите от проведените обучения ще съдържат най-малко: - Емблемата на ЕС; - Упоменаването „Европейски съюз“ - Наименованието на съфинансиращия фонд - ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД - Общото лого за програмен период 2014-2020г., с наименованието ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА “ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ” - Наименованието на проекта - Адреса на единния информационен портал - http://eufunds.bg/ 0.00 54 824.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).