Организиране и провеждане на специализирано обучение на тема: Повишаване на експертността в областта на разработване на Държавни образователни стандарти ( обучение от два модула)
Модул 1: Методи за определяне на профил на професия
Модул 2: Разработване на Държавни образователни стандарти – връзка между профила на професията и Единиците резултати от учене (ЕРУ)
: Организиране и провеждане на специализирано обучение на тема: Повишаване на експертността в областта на разработване на Държавни образователни стандарти ( обучение от два модула):
Модул 1: Методи за определяне на профил на професия-3 дни, 24 учебни часа, целева група: 13 човека от дирекцията.
Модул 2: Разработване на Държавни образователни стандарти – връзка между профила на професията и Единиците резултати от учене (ЕРУ) - 3 дни, 24 учебни часа, целева група: 13 човека от дирекцията.
Дейността включва организиране и провеждане на обучение в две части за проучване и прилагане на нови техники за определяне на профил на професия при разработване и актуализиране на Държавни образователни стандарти (ДОС). Темата покрива една от функциите на дирекцията, определена в: чл.20, ал.2б от Правилника за дейността на НАПОО и в чл.42, ал.3б от Закона за професионално образование и обучение. Длъжностната характеристика на всеки от 12 те главни експерти на дирекцията включва широк спектър от задължения за изпълнение на тази функция. Основно задължение на директора на дирекцията е да осъществява координация и цялостен контрол на качественото разработване на проектите на ДОС, които са документи от ключово значение за системата на ПОО и се публикуват с Наредби на министъра на образованието и науката в Държавен вестник.
Съгласно последните законодателни промени на ЗПОО от м. юли, 2016 г. ДОС за придобиване на квалификация по професии имат нова структура, определена в чл. 13 а на закона. В тази нова структура много важна е ролята на Единиците резултати от ученето. Единицата резултат от ученето (ЕРУ) е компонент от квалификация, състоящ се от съгласуван набор от знания, умения и компетентности, който може да бъде самостоятелно оценен и валидиран. Единицата резултат от учене може да бъде обект на професионално обучение и може да бъде признавана, независимо от начина, по който са придобити съдържащите се в нея знания, умения и компетенции. Това от своя страна облекчава и достъпа до пазара на труда.
Държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по всички 248 професии от Списъка на професиите за ПОО следва да се преработят във вид на единици. Нуждата от специализирано обучение по тази тема произтича както от новите изисквания към изготвяне на ДОС, така и като отговор на съвременните изисквания на пазара на труда. Необходимо е да разполагаме с адекватна и изпреварваща информация за спецификата при определяне на профила на дадена професия, на базата на реалистичен анализ, както и с предстоящи новости в упражняването й.
От години експертите в дирекцията използват стандартни методи за определяне на профил на професия. През 2017 г. беше проведено експериментално тестване на нов метод – т.н. ДАКУМ метод – при разработване на проекти на ДОС за придобиване на квалификация по професия. ДАКУМ сесиите с лица, практикуващи съответните професии, с техните преки ръководители и подчинени доведоха до изключително полезни резултати. Ето защо запознаването със съвременни и не толкова популярни методи в нашата страна, които се използват за определяне на профили на професии е посочено като необходимо в анализа на нуждата от специализирано обучение на експертите.
|
14 400.00
|
11 624.30
|
Организиране и провеждане на специализирано обучение на тема: Усъвършенстване на професионалните компетентности, касаещи последващия контрол на ЦПО и ЦИПО:
Модул 1: Подобряване на механизмите при провеждане на последващ контрол за осигуряване на качеството на професионалното обучение
Модул 2: Правни аспекти в дейностите по отнемане на лицензии от ЦПО и ЦИПО
: Организиране и провеждане на специализирано обучение на тема:
Усъвършенстване на професионалните компетентности, касаещи последващия контрол на Центровете за професионално обучение и Центровете за информация и професионално ориентиране ( обучение от два модула)
Модул 1: Подобряване на механизмите при провеждане на последващ контрол за осигуряване на качеството на професионалното обучение - 3 дни, 24 учебни часа, целева група: 13 човека от дирекцията.
Модул 2: Правни аспекти в дейностите по отнемане на лицензии от Центрове за професионално обучение и Центрове за информация и професионално ориентиране - 3 дни, 24 учебни часа, целева група: 13 човека от дирекцията.
Дейност 2 предвижда организиране и провеждане на обучение в две части, насочено към подобряване на механизмите за последващ контрол на Центрове за професионално обучение (ЦПО) и Центрове за информация и професионално ориентиране (ЦИПО) и запознаване с особени правни казуси в дейностите по отнемане на лицензии на ЦПО и ЦИПО. Темата кореспондира с друга от функциите на дирекцията: тази за осъществяване на последващ контрол съгласно чл.42, ал.2 от Закона за професионално образование и обучение. Функцията е регламентирана също и в Правилника за дейността на НАПОО, чл.6, ал.15.
В последните 18 месеца НАПОО ползва само външни юридически консултации, поради дългосрочно отсъствие на началника на отдел „Административно, правно и финансово обслужване“, който е единственият юрист в Агенцията. През 2017г. са осъществени 61 процедури за отнемане на лицензии, повечето от които свързани с решаване на специфични юридически казуси.
|
14 400.00
|
12 184.66
|
Осигуряване на приемственост чрез специализирани обучения за предаване на опит и добри практики свързани с работата по ДОС и СППОО: Организиране на дейности за осигуряване на приемственост между експертите в дирекцията.
В периода 2017-2018 г. 8 служители са напуснали дирекция „Професионална квалификация и лицензиране“, а 5-ма нови са назначени. Планира се двама опитни служители да бъдат ангажирани с обучение с цел предаване на опит и добри практики. Критериите за избор на служители, които да предават своя опит на новите колеги са професионален авторитет, желание за подпомагане на професионалната подготовка на експертите в екипа, тясно специализирани професионални компетенции.
Д-р Аделина Борисова заема длъжността главен експерт в дирекция „Професионална квалификация и лицензиране” в Националната агенция за професионално образование и обучение от 8 години. Пряко отговаря за разработване и актуализиране на методологията за разработване на Държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии, за разработването и актуализирането на ДОС по конкретни професии от СППОО, за поддържане, актуализиране и допълване на Списъка на професиите за професионално образование и обучение в съответствие с потребностите на пазара на труда, участва като представител на НАПОО в Националната координационна група за учене през целия живот и в редица международни работни групи в областта на ПОО. Основни области на научен интерес на д-р Любомирова са управление на човешките ресурси в държавната администрация, системи за оценка на изпълнението на държавните служители в сравнителен европейски контекст.
Янка Василева заема длъжността главен експерт в дирекция „Професионална квалификация и лицензиране” в Националната агенция за професионално образование и обучение от 16 години. Тя има завършена магистърска степен по „Публична администрация“ и дългогодишен опит в сферата на професионалното образование и обучение, включително и като ментор на новопостъпили служители в дирекцията.
Целева група за дейността: служителите, които ще се обучават чрез предаване на добри практики и опит са последните 5-ма експерти, назначени в дирекцията.
Програмата за обучение за предаване на опит и добри практики ще включва темите:
1. Изготвяне на експертни становища във връзка с внесена в НАПОО документация за лицензиране на ЦПО и ЦИПО: 8 часа
2. Подбор и селекция на външни експерти в процедури по лицензиране, работни групи и рецензенти на ДОС: 8 часа
3.Организиране на методическа подкрепа за външни експерти, авторски екипи и експертни комисии: 8 часа
4. Оформяне на досие за процедура за издаване и отнемане на лицензия на ЦПО и ЦИПО: 8 часа
5. Видове документи в дейността на дирекцията – изготвяне, оформяне, съгласуване и използване – 8 часа
6. Правила за архивиране на документите в дирекцията : 8 часа
7. Качествено и професионално консултиране на представители на ЦПО и ЦИПО с цел създаване на условия за устойчивото им развитие: 8 часа
8. Обработка на годишната информация за дейността на лицензираните центрове: 8 часа
9. Поддържане на актуална информация в информационната система на НАПОО: 8 часа
10. Актуализиране на вътрешни нормативни документи, свързани с ПОО: 8 часа
11. Участие в международната дейност на Агенцията: 8 часа
12. Подготовка и оказване на методическа подкрепа на центровете за професионално обучение в дейностите по валидиране на професионални знания, умения и компетентности : 8 часа
Избраните теми кореспондират с основните функции на дирекцията, определени в чл. 20 от Правилника за дейността на Националната агенция за професионално образование и обучение. |
959.04
|
3 441.91
|
Управление, комуникация и информация по проекта: Управление, комуникация и информация на проекта
В рамките на дейността ще бъде сформиран екип от 2 човека, с оглед на спецификата на дейностите, заложени в проекта. Екипът включва – ръководител и счетоводител. Екипът за управление на проекта (ЕУП) ще следи за правилното и в срок изпълнение на проектните дейности. Ръководителят на проекта ще изготви детайлен план за изпълнението на задачите и ще осъществява регулярен контрол. ЕУП ще отговаря за подготовката, комуникацията и изпращането на всички необходими документи и доклади до УО на ОП „Добро управление“. ЕУП ще отговаря и за подбора и комуникацията с изпълнителите на дейностите, заложени в проекта.
Тази дейност е основополагаща за успешното реализиране на проекта. Тя ще гарантира ефективното и ефикасно управление на проекта по отношение на реализиране на дейностите и целесъобразното и законосъобразно изразходване на финансовите средства. От степента на вътрешна организация и контрол на екипа по проекта зависи изпълнението на всяка проектна дейност, качеството, срока за реализация и постигането на очакваните резултати.
Настоящата дейност ще се реализира в рамките на целия период на срока на договора за БФП.
|
0.00
|
0.00
|