Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 779 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project proposal "Technical assistance for preparatory activities until the beginning of construction of Bulgaria - Serbia gas interconnection" aims at finalizing all activities for obtaining Building Permit for the realization of the project for the construction of gas interconnection Bulgaria - Serbia.
The activities included in the project proposal are: preparation of a cost-benefit analysis, development of a model for management and maintenance of the gas infrastructure and selection of operator of the facility; providing access for field archaeological research for the purpose of carrying out/completing them; assessment of damages and payment of compensation to owners/tenants of properties falling under the easement of the pipeline route; implementation, coordination and approval of amendments to the Detailed Development Plan - Parcel Plan (DDP-PP) and the Technical Project; updating the Register of property owners along the pipeline route; elaboration, coordination and approval of  investment project - phase Detailed design; acquisition of property rights - ownership, easements, right of passage and other rights over foreign properties required for the execution of the project; issuance / acquisition of permit documents required by national legislation necessary for obtaining the building permit.
The expected final result of the implementation of the envisaged activities is obtaining a Building permit for the construction of gas interconnection  Bulgaria - Serbia, which will provide alternative sources of natural gas at national level, accompanied by diversification of transmission routes, will significantly increase the security of supply for the country , which will create prerequisites and opportunities to meet the expected increase in demand and consumption of natural gas, while allowing for the expansion of the national gas network.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Консултантски услуги за изготвяне на проучвания и анализи, вкл. анализ „разходи-ползи“: Основните цели на настоящата дейност са следните: 1. Да се анализират и оценят разходите и ползите от изграждането на междусистемна газова връзка България – Сърбия (IBS). 2. Да се направи оценка на финансовата жизнеспособност на IBS, включваща оценка на източниците на финансиране. 3. Да се определи най-подходящата капиталова структура на средствата, които операторът трябва да осигури при строителството и експлоатацията на газопровода. Тази дейност е пряко свързана и предхожда дейността за разработване на модел за управление и поддържане на газовата инфраструктура и избор на оператор при спазване на изискванията в областта на държавните помощи и приложимото секторно законодателство в областта на преноса на газ. Резултатите от анализа „разходи – ползи“ и анализиране на вариантите за финансиране на строителството на газопровода ще формират и един от основните критерий при избора на оператор. Дейността включва два елемента: 1. Разработване на анализ „разходи – ползи“ (АРП) на проекта за изграждане на IBS. През 2012 г. Бенефициентът по настоящия проект – Министерството на енергетиката (МЕ), реализира проект за ''Подготовка, проучване и проектиране за изграждане на междусистемна газова връзка България - Сърбия”, финансиран по Схема за безвъзмездна финансова помощ: BG161PO001/2.3-01/2010 по ОП „Регионално развитие“ 2007-2013. При реализацията на предпроектното проучване бе направена и оценка на финансовата ефективност и анализ „разходи – ползи“, при представени 4 варианта за избор на трасе. В рамките на настоящия проект ще се използват резултатите от направеното предпроектно проучване, като информацията в АРП ще бъде актуализирана и надградена на база изготвените във Фаза 1 на проекта за изграждане на IBS по ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“ 2007-2013 ПУП-ПП–окончателен проект и Технически проект. Информацията от вече изработените технически документи на избрания вариант на трасе на газопровода дава възможност за детайлизиране на техническите, финансовите и икономическите параметри, което може да доведе до нови изводи и решения от страна на Бенефициента по проекта – МЕ, и избрания оператор на газопровода. Необходимостта от изработването на нов анализ „разходи – ползи“ се обосновава и на факта, че между предпроектното проучване и изработения впоследствие Технически проект, в частта си „Количествено–стойностни сметки“, има съществено разминаване по отношение на средствата, които ще са необходими за изграждане на проекта. АРП, който ще се изготви в рамките на настоящия проект, ще бъде в съответствие с Насоките за анализи „разходи – ползи“ за инвестиционни проекти 2014 – 2020 на Европейската комисия и с одобрената от ЕК на 04 Февруари 2015 г. Методология - Energy System-Wide Cost-Benefit Analysis Methodology, разработена от европейската мрежа на операторите на преносни системи за газ (ENTSOG) въз основа на Регламент №347/2013 относно указания за трансевропейската енергийна инфраструктура, и одобрена от ЕК на 4 февруари 2015 г. 2. Вторият елемент от дейността предвижда да бъде направена оценка на финансовата жизнеспособност на проекта, включваща оценка на източниците на финансиране на проекта, при разгледани три варианта: ако операторът изцяло сам финансира строителството на газопровода, със собствени и заемни средства; ако безвъзмездната помощ е 50% процента, каквото съотношение на съфинансиране дава възможност Механизмът за свързване на Европа; и трети вариант за финансиране по различни донорски програми, със съответно посочване на интензитета на помощта. Анализът ще формулира изводите за възможностите за финансиране по съответните програми за безвъзмездна помощ, с какви средства трябва да разполага операторът, за да започне строителството и коя е най-подходящата капиталова структура на оператора, свързана с определяне на оптималното съотношение между различните източници и начини за финансиране на строителството на газопровода между България и Сърбия. 30 000.00 0.00
Консултантски услуги за разработване на модел за управление и поддържане на газовата инфраструктура и избор на оператор при спазване на изискванията в областта на държавните помощи и приложимото секторно законодателство в областта на преноса на газ: Целта на дейността е разработване на модел за управление и поддържане на газовата инфраструктура и избор на оператор при спазване на изискванията в областта на държавните помощи и приложимото секторно законодателство в областта на преноса на газ. МЕ като държавна институция е бенефициент по процедурите за предоставяне на финансова помощ за извършване на всички подготвителни дейности преди старта на строителството на IBS. При предоставяне на финансовите средства и извършването на оценката на държавната помощ по отношение на МЕ не са налице елементите „икономическо предимство” и „въздействие върху конкуренцията и търговията“, тъй като МЕ не осъществява дейност на пазар, на който се осъществява търговия между държави-членки. Предвид това, подпомагането на МЕ не следва да се разглежда като попадащо в обхвата на чл. 107 от Договора за функциониране на Европейския съюз. В тази връзка Консултантът трябва да разгледа и анализира правно-нормативните уредби за прилагането на режим „държавни помощи“ при възлагане на управлението на газовата инфраструктура на „Предприятие“ и/или съвместни форми на опериране на газовата инфраструктура и интегриране на междусистемната връзка. Консултантът ще изготви и представи правен анализ на действащата нормативна уредба и актуалните нормативни, вкл. регулаторни изисквания, свързани с дейностите по опериране на газова инфраструктура, в т.ч. на мащабна нова газова инфраструктура, към която попада новоизграден междусистемен газопровод. Консултантът ще представи анализ на възможностите за интегриране на IBS в съществуващата газова инфраструктура на територията на България, който ще съдържа и евентуални проблеми, трудности и препятствия за реализацията на проекта. Анализът ще описва структурното развитие на отрасъла след интегриране на тази нова газова инфраструктура и перспективите на енергийната система на страната. Ще бъде включен и правен анализ на законодателството за предоставяне на държавни помощи, свързано с оперирането на газовата инфраструктура. Въз основа на правния анализ, проучването на добрите практики и финансово-икономическата оценка, Консултантът ще разработи и анализира алтернативни варианти, с възможни подварианти, за избор на модел за управление на газовата инфраструктура след нейното изграждане, респ. на оператор на IBS. Във всеки вариант да бъдат посочени: приложимите нормативни и регулаторни изисквания; заключение от финансово-икономическата оценка; процедури, които следва да бъдат изпълнени; силни и слаби страни на предложеното решение; рискове и препятствия, които могат чувствително да повлияят на реализацията на варианта, както и мерки за преодоляването им. Вариантите да включват възможните начини за управление на новоизградената и въведена в експлоатация газова инфраструктура, като: създаване новоучредено търговско дружество, в чийто капитал се апортира газопровода или се учредява (предоставя или апортира) вещно право на ползване в негова полза; прехвърляне на собствеността върху газопровода в капитала на съществуващо дружество със 100% държавно участие или възможността да му се учреди вещно право на ползване на газопровода; запазване на собствеността, но възлагане по обвързващ начин на експлоатацията и поддържането на газовата инфраструктура на новоучредено дружество или на съществуващ оператор на газова мрежа, и т.н. При всички форми на организация на оперирането с инфраструктурата, операторът се сертифицира по предвидения в ЗЕ ред, като част от нормативно предвидената процедура включва и произнасяне на ЕК по проекта на решение на КЕВР за сертифициране. Консултантът ще изпълни дейностите на два етапа: Етап 1: Избор на модел за управление на новата газова инфраструктура - междусистемната газова връзка България – Сърбия на българска територия; Етап 2: Организиране на управлението след избор на газопреносен оператор. Дейността ще приключи с избор от страна на ME на оператор на българската част от газопровода и разработени документи за официализирането на избрания оператор. 250 000.00 0.00
Извършване/завършване на теренни археологически проучвания: При инфраструктурни обекти или инвестиционни намерения, свързани със строителство, там, където има данни за наличие на паметници на културата, тези дейности се предхождат от археологически проучвания, съгл. Закона за културното наследство (ЗКН) и Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания, издадена от министъра на културата, обн., ДВ, бр. 18 от 2011 г., посл. изм. бр. 95 от 25.11.2016 г. Съгласно чл. 161, ал. 1 от ЗКН, осъществяването на инвестиционни проекти на физически и юридически лица в територии, за които има данни за наличие на археологически обекти, задължително се предхожда от предварителни археологически проучвания.Съгласно чл. 147, ал. 1 от ЗКН археологическите обекти се издирват и изучават като културни ценности чрез теренни проучвания. В научен доклад от 04.07.2013 г. на НАИМ-БАН по чл. 153, ал. 1, т. 7 от ЗКН е посочено, че териториите, през които преминава трасето на IBS, са слабо проучени, като общият брой на регистрираните археологически обекти по трасето е 13. 10 от тях са проучени и освободени за строителство. Предстои да бъдат направени проучвания и на обектите, съгласно предписаното в протоколите на експертната комисия (Заповед № РД09-790/26.09.2014 г. – за обект 1; Заповед № РД09-792/26.09.2014 г. - за обект 8; Заповед № РД09-789/26.09.2014 г. - за обект 11В) по чл. 158а, ал. 1, т. 7 от ЗКН. През 2015 г. НАИМ–БАН извърши теренни проучвания на тези 3 обекта при изпълнение на договор, включващ три етапа. Към декември 2015 г. са извършени частично дейности по обекти в обхвата само на етап 1 от договора, етап 2 и етап 3 на трите обекти ще бъдат изпълнени в настоящия проект. • археологическо проучване на обект 1 – етап 1, е прието с Протокол № 10-00-435/01.12.2015 г. на Министерство на културата (МК) за назначаване на експертна комисия (утвърден със Заповед № РД09-851/12.12.2015 г.). Комисията не приема археологическите проучвания за напълно завършени, което е в резултат на наводняване на обекта и невъзможното му отводняване. • археологическо проучване на обект 8 – етап 1, е прието с Протокол № 10-00-445/01.12.2015 г. на МК за назначаване на експертна комисия (утвърден със Заповед № РД09-847/12.12.2015 г.). Комисията предлага трасето на газопровода попадащо в Обект 8 - етап 1 от км 22+680 до км 22+800, да бъде освободено за строителство. По препоръка на Комисията предстои археологическо проучване на етап 2 и 3 на обекта. • археологическо проучване на обект 11В – етап 1, е прието с Протокол № 10-00-482/16.12.2015 г. на МК за назначаване на експертна комисия (утвърден със Заповед № РД09-871/17.12.2015 г.). Комисията предлага трасето на газопровода, попадащо в южната половина на Обект 11В-етап 1 от км 48+270 до шосе Драгоман – Габер, да бъде освободено за строителство. Комисията не освобождава северния участък на обект 11В - етап 1, поради неочаквано разкриване на значителни археологически структури. При извършването на археологическите проучвания беше установена необходимостта от проучване и на още един, нов, четвърти археологически обект: • зоната между обекти 11А и11В: от км 48+250 до км 48+270, която не е включена към нито един от двата обекта, комисията препоръчва да бъде проучена напълно на следващ етап. Освен посочените 4 обекта, предстои да бъдат извършени и нови археологически проучвания, следствие на предвидените промени в ПУП-ПП-окончателен проект, в който трябва да бъде включена и нова Газоизмервателна станция в района на Нови Искър. Проучвания ще бъдат предвидени и на терена за битови и социални помещения към административната сграда на площадката на ГИС Калотина. При друга доказано изрична необходимост ще бъдат възложени допълнително съответни археологически проучвания. Тези нови проучвания и евентуални спасителни разкопки ще изискат допълнителни разходи, които са предвидени в бюджета на проекта. 902 980.00 0.00
Осигуряване на достъп за археологическите проучвания, оценка на щетите и изплащане на обезщетения на собственици/арендатори на имоти, попадащи в сервитута на трасето на газопровода: Необходимостта от възлагане на услугата за осигуряване на достъп за археологическите проучвания, оценка на щетите и изплащане на обезщетения на собственици/арендатори на имоти, попадащи в сервитута на трасето на газопровода, произтича от предстоящото провеждане на археологически проучвания. Съобразно протоколите на експертните комисии и заповеди на Министерство на културата предстоят археологически проучвания в следните археологически обекти в сервитута на газопровода: обект 1, обект 8, обект 11Б и обект между 11А и 11Б. Предстои и промяна на ПУП-ПП – окончателен проект, с оглед включването на Газоизмервателна станция – Нови искър, и на административни и битови помещения към Газоизмервателната станция на Калотина, с прилежаща инфраструктура. Съгласно чл. 161а, ал. 1 от Закона за културното наследство (ЗКН) собствениците и ползвателите на поземлени имоти, в които се намират археологически обекти, при необходимост осигуряват достъп на компетентните държавни органи и на лицата, получили разрешение за извършването на теренно проучване за осъществяване на дейностите по проучване и опазване на обектите. За осигуряването на достъпа до поземлени имоти, в които се намират археологически обекти, следва да се определи местоположението и площта на всички засегнати имоти за всеки от установените археологически обекти, собствениците, арендаторите и др. ползватели на съответните имоти, обезщетение за времето, в което се извършват дейностите в имотите, както и да се сключат писмени споразумения със собствениците или ползвателите на имотите. На собствениците и ползвателите на имотите се дължи обезщетение за времето, в което са извършвани дейностите по археологическите проучвания. При изготвянето на оценките се взимат предвид щетите, нанесени от засегнатите от археологическите разкопки земеделски култури – при неприбрана реколта, както и на пропуснати ползи поради необработване на засегнатите площи от имоти. При изготвянето на оценки се преценява и дали предстоящите археологически проучвания ще нарушат само участъците, в които се извършват, или ще бъдат ползвани и освободени участъци, ако достъпът до основните участъци е затруднен или невъзможен при блоково земеделско стопанство. Уточнява се площта и се правят обосновани предложения за рекултивация на освободени площи, както и за обезщетяване на стопаните при неползване на площи, които не са пряко засегнати от разкопки, но не могат да бъдат обработвани. При изчисленията се взимат предвид и площите, върху които се натрупва и пръстта при провеждането на археологическите разкопки. Досегашният опит показа, че не всички собственици или арендатори на имоти, в които е предвидено да се правят археологически разкопки, съдействат безпроблемно за осъществяване на археологическите дейности. Това от своя страна води до забава в изпълнението на археологическите дейности и налага в някои от случаите предоговаряне със собствениците или арендаторите на пазарните цени на обезщетенията от страна на Консултанта по осигуряване на достъпа за извършване на археологическите разкопки, със съгласието на МЕ. 25 000.00 0.00
Извършване, съгласуване и одобрение на промени в Подробния устройствен план – парцеларен план (ПУП - ПП) и Техническия проект: По проекта за изграждане на IBS са изпълнени следните дейности, обвързани с проектирането: • ПУП-ПП – окончателен проект, одобрен от МРРБ; • Изработен инвестиционен проект – фаза Технически проект (ТП); • Заверен от Консултанта по чл. 166, ал. 1 от ЗУТ Технически проект; • Съгласуван от МЕ ТП и внесен за съгласуване в компетентните органи. Всички нормативно изискващи се заинтересовани страни са представили положително съгласувателно становище, с изключене на Басейнова дирекция; • МОСВ издаде: (1) Решение № 48 – ПР/2012 г. за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС от 18.09.2012 г. Решението е със срок 5 г. Изтеклият срок налага актуализация на решението за ОВОС; (2) Решение № ЕО – 8/2015 г. за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка (ЕО) от 30.07.2015 г., със становище да не се извършва ЕО на ПУП-ПП-окончателен проект. В решението е указано, че при промяна на плана, на възложителя или на някои от обстоятелствата, при което е издадено настоящото решение, възложителят/новият възложител трябва да уведоми МОСВ до 14 дни след настъпване на измененията. След извършените до момента археологически проучвания, 10 археологически обекти бяха освободени за строителство. Не е завършено проучването на още четири археологически обекта. Съгласно Закона за културното наследство, ако по време на археологическите проучвания и разкопки бъде установено наличие на културно-исторически ценности, министърът на културата ще даде предписания за необходимите дейности по проучване и опазване на откритите структури и находки с признаци на културно-исторически ценности, което може да наложи промяна на трасето на газопровода. Това може да доведе до преработка, нова съгласувателна процедура и одобрение на ПУП-ПП-окончателен проект. Едно от условията за окончателно одобряване на Техническия проект, съгласно чл. 143 от ЗУТ, е да бъде представено съгласувателно становище от Министерството на културата при условията и по реда на чл. 125, ал. 6 от ЗУТ. Освен потенциално възможните промени в трасето на газопровода, следствие предписанието за съхранение на археологическите находки, ще бъде допълнително включена газоизмервателна станция (ГИС) на площадката на началната станция за очистване на газопровода (пускова камера) в района на Нови Искър. ГИС е необходима при положение, че операторът на междусистемната газова връзка България – Сърбия е различен от оператора на националната газопреносна мрежа „Булгартрансгаз“ ЕАД. Потребността от станцията е свързана с поемането на разходите от евентуални загуби на газ по трасето на газопровода, след процедурата по Наредба № 4 от 5 ноември 2013 г. за присъединяване към газопреносните и газоразпределителни мрежи. Наличието на ГИС на площадката при Нови Искър ще наложи и необходимост от обслужващ персонал (какъвто не беше предвиден при работа на инсталацията в автоматичен режим), което от своя страна налага и предвиждането на външно електроснабяване и ВИК. Допълнително ще бъдат предвидени и обслужващи битови и социални помещения към административната сграда на площадката на ГИС Калотина, с предвиден външен водопровод. Двете площадки ще изискат нови археологически проучвания на терените за тях, което може да наложи допълнителни промени в ПУП-ПП и Техническия проект, в следствие от резултатите от тези проучвания. В случай, че Техническият проект стане базата за издаване на разрешително за строеж, промените в ПУП-ПП ще бъдат отразени и в Техническия проект, който след преработката и съответните съгласувания ще бъде внесен за разглеждане и приемане от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика към МРРБ на Техническия проект. 200 000.00 0.00
Актуализиране на Регистъра на собствениците на имоти по трасето на газопровода: Дейността за актуализиране на Регистъра на собствениците на имоти по трасето на газопровода е част от подготовката за придобиването на вещни права. По време на изпълнението на предходния проект за IBS „Химкомплект инженеринг“ АД, в изпълнение на т.1.1.4. от договор с Министерството на енергетиката BG161PO003-2.3.03-0001/Se-12/23.01.2015 г. – „Подготовка на необходимите документи, организиране и провеждане на процедурите за придобиване на вещни права върху имотите за площадките към газопровода и учредяване на сервитут за линейната част“, извърши консултантската дейност, свързана с подготовката за придобиване на вещни права, която включи дейности по издирване на собственици и лица с вещни права върху засегнатите имоти и представени доказателства за това, а именно: представен регистър на засегнатите имоти с посочени трите имена, ЕГН и адреси на собствениците. Тези консултантски дейности стартираха при процедирането на ПУП и Технически проект за получаване на съответните разрешителни. Съгласно изработените в предходния проект ПУП-Парцеларен план - окончателен проект и Технически проект, поземлените имоти в земеделска територия, подлежащи на учредяване на ограничени вещни права (сервитут на газопровод), през които ще минава трасето на газопровода, са 1671 бр., както следва: - община Столична – 353 бр. имоти; - община Костинброд – 472 бр. имоти; - община Божурище - 55 бр. имоти; - община Сливница – 328 бр. Имоти; - община Драгоман - 463 бр. имоти. За изграждане на техническите площадки общо се засягат 22 бр. поземлени имоти в земеделска територия: - община Столична - 7 бр. имоти; - община Костинброд – 1 бр. имоти; - община Сливница – 4 бр. имоти; - община Драгоман - 10 бр. имоти. Кое налага да бъде извършена актуализация на Регистъра на собственици на имоти по трасето на газопровода: 1. Първият Регистър на собственици на имоти бе направен през 2015 година, в рамките на периода от тогава до сега неминуемо са настъпили промени по отношение на собствеността – при смърт или прехвърляне на собствеността върху имоти; самата заверка на данните от динамичния регистър важи за срок от 6 месеца; 2. В настоящия проект е предвидено да бъдат извършени археологически проучвания в 4 археологически обекта. В следствие на проучванията е възможно да се наложи преработка на ПУП-ПП - окончателен проект и на Техническия проект – също предвидени дейности по проекта. А това може да наложи промяна в трасето на газопровода, следователно – ще се стигне и до промяна в имотите, през които ще премине трасето. 3. Други обстоятелства, които ще наложат промени в ПУП-ПП-окончателен проект, и което ще окаже влияние върху Регистъра на собствениците на имоти, са: • Разширението на площадката на Нови Искър поради изграждането на ГИС, а така също и новопредвижданите инфраструктурни проекти (трасета) за водопровод, канализация и електропровод; • Новопредвижданите инфраструктурни проекти (трасета) за водопровод и канализация към и от площадката в Калотина. При изпълнението на настоящата дейност за актуализиране на Регистъра на собствениците на имоти по трасето на газопровода и площадките ще бъдат представени всички приложими оригинални документи за издирени собственици и лица с вещни права върху засегнатите имоти, със съответните доказателства, включително удостоверения за наследници и справки от Служби по вписванията. Актуалният Регистър ще съдържа всички засегнати имоти с посочени три имена, ЕГН и адреси на собствениците. Актуализацията на Регистъра е част от подготвителните дейности за придобиване на вещните права, които включват още и доказателства, че са уведомени всички собственици/носители на вещни права за имотите, засегнати от площадковите обекти; подготвени документи за придобиване на собствеността, и където е приложимо - отчуждителни процедури и представени всички необходими документи за придобити вещни права, въз основа на актуални данни за собствеността и стойността на дължимите обезщетения/цени. 30 000.00 0.00
Изработване, съгласуване и одобрение на инвестиционен проект – фаза Работен проект: Работният проект (РП) се изработва на база съгласувания/одобрения Технически проект, а при еднофазно проектиране – в съответствие с предвижданията на одобрения и действащ ПУП, в съответствие с изискванията на ЗУТ и по реда и условията на Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (последно изменена през 2017 г., бр. 44 на ДВ) и договора за проектиране. Съгласно чл. 22, ал.2 на Наредбата, РП - работни чертежи и детайли, ако няма одобрен Технически проект, подлежи на одобряване и е основание за издаване на разрешение за строеж и за възлагане и изпълнение на строителството. В рамките на предходния проект за IBS е изработен, съгласуван и одобрен ПУП-ПП – окончателен проект. Техническият проект е изработен и заверен от Консултанта по чл. 166 от ЗУТ за оценяване на съответствието към основните изисквания към строежите, и приет от Възложителя – МЕ. Съгласувателни становища са получени от всички местни и държавни контролни органи, експлоатационни дружества и други заинтересовани лица, чиято собственост или съоръжения се пресичат от газопровода, с изключение на Басейнова дирекция. Техническият проект не е внасян за приемане от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалните политики към МРРБ, тъй като получаването на положителни становища от всички заинтересовани страни е задължително условие за внасянето му. В зависимост от резултатите от предстоящите археологически проучвания на останалите 4 археологически обекти ще се прецени дали ще се наложи преработката на ПУП-ПП-окончателен проект и Техническия проект, в обема на линейната част на газопровода. По отношение на площадките на Нови Искър и Калотина ПУП-ПП и техническият проект наложително ще се преработят, за изграждане на ГИС и външна (електро и водопровод) инфраструктура за площадка Нови Искър и външна (електро и водопровод) инфраструктура за площадка Калотина, както е описано в дейност 5. В тази връзка, в хода на изпълнението на настоящия проект по ОПИК, и с оглед спазване на сроковете за изпълнение на проектното предложение, ще бъде предприет и реализиран един от следните два варианта: Вариант 1. Приключва се процедирането на Техническия проект, който се внася за приемане в НЕСУТРП към МРРБ; Техническият проект служи за основание за издаване на Разрешително за строеж, а Работният проект детайлизира Техническия проект и става прецизирана основа за документацията за възлагане на строителството, без да минава през процедура по приемане от НЕСУТРП. Вариант 2. Работният проект се изработва, съгласува и внася за приемане в Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика (НЕСУТРП) към МРРБ, и ще бъде основание за искане на издаване на Разрешително за строеж на IBS. Работният проект ще предвижда изясняване на конкретните проектни решения в степен, осигуряваща възможност за цялостно изпълнение на всички видове строително-монтажни работи и за доставка и монтаж на технологичното оборудване. Проектът ще се ползва като документация за договаряне изпълнението на строителството, вкл. чрез процедура за възлагане на обществена поръчка за строителство и доставка на оборудване по реда на ЗОП. С РП се осигурява съответствието на проектните решения с изискванията към строежите по чл. 169 от ЗУТ. Работният проект подлежи на съгласуване с Консултанта по чл. 166, ал. 1 от ЗУТ, Бенифициента и при необходимост със съответните местни и държавни контролни органи, експлоатационни дружества и други заинтересовани лица, чиито собственост или съоръжения се пресичат от газопровода и др., имащи отношение към обекта на поръчката. Крайната цел е издаването на Разрешително за строеж от МРРБ на газопровода между България и Сърбия, с което приключват всички подготвителни дейности преди старта на строителството. Издаването на разрешителното за обект от национално значение, какъвто е IBS, се извършва от министъра на регионалното развитие и благоустройството по реда на чл. 148 и чл. 153 от ЗУТ. 520 000.00 0.00
Придобиване на вещни права - собственост, сервитути, право на преминаване и на други права върху чужди имоти, изискващи се за изпълнение на проекта: Целта на дейността е да се осигурят необходимите вещни права за българската част на газопровода между България и Сърбия, които са неразделна част от документите, необходими за получаване на разрешение за строеж. За технологичните площадки към газопровода ще бъдат придобити права на собственост или извършени дейности за придобиване на собственост върху необходимата площ чрез покупко-продажба на имотите или учредяване на право на строеж. В случай, че не може да бъде постигнато съгласие със собствениците на имоти, ще бъдат подготвени документи за иницииране на процедура по отчуждаване на съответните имоти/части от имоти по реда на ЗЕ и Закон за държавната собственост (ЗДС). За имотите, засегнати от линейната част на газопровода и съпътстващата инфраструктура (електрически захранвания и катодна защита към всички технологични площадки и оптични трасета, ВиК мрежи, съобщителни връзки към площадката за диспечерския център и други подобни), ще бъде учреден сервитут (право на прокарване) през поземлени имоти горски територии, общински земи и земи от държавния поземлен фонд по реда на чл. 64 от ЗЕ и чл. 193, чл. 210 от ЗУТ, ще бъдат издадени и вписани актове за учредяване на вещните права. В случаите, когато сервитутът на газопровода засягат земи и гори от горски фонд, ще бъде представено предварително съгласие от Изпълнителна агенция по горите и вписан договор за учредяване на сервитут върху засегнатите площи. Началото на газопровода е в район Нови Искър, с обхват извън регулационните граници на гр. София, а краят е при границата с Република Сърбия. ПУП-ПП е разработен за територията на пет общини: Столична, гр. Костинброд, гр. Божурище, гр. Сливница и гр. Драгоман. Поземлените имоти в земеделска територия, подлежащи на учредяване на ограничени вещни права (сервитут на газопровод), през които ще минава трасето на газопровода, са както следва: - община Столична: в гр. Нови Искър – 102 бр. имоти; с. Мировяне – 114 бр. имоти; с. Доброславци – 35 бр. имоти, с. Житен - 50 бр. имоти; в гр. София, кв. Требич - 47 бр. имоти и с. Мрамор - 5 бр. имоти; - община Костинброд - с. Голяновци - 58 бр. имоти, с. Драговищица - 88 бр. имоти, гр. Костинброд - 234 бр. имоти и с. Петърч - 92 бр. имоти; - община Божурище - землище в Храбърско - 55 бр. имоти; - община Сливница - в гр.Сливница -124 бр. имоти, с. Гълъбовци -35 бр. имоти, с. Алдомировци - 112 бр. имоти, с. Братушково - 43 бр. имоти и с. Бърложница - 14 бр. имоти; - община Драгоман - гр. Драгоман - 140 бр. имоти, с. Чуковезер - 41 бр. имоти, с. Драгоил - 117 бр. имоти, с. Чорул - 5 бр. имоти, с. Владиславци - 3 бр. имоти, с. Ново Бърдо - 48 бр. имоти и с. Калотина - 109 бр. имоти. Частите от земеделски земи необходими за технически площадки, подлежащи на придобиване или учредяване на безсрочно отстъпено право на строеж, са следните: - община Столична - район гр. Нови Искър (7 бр. имоти); - община Костинброд – землище в с. Петърч (1 бр. имоти); - община Сливница – землища в гр.Сливница (4 бр. имоти); - община Драгоман - землища гр. Драгоман (4 бр. имоти) и с. Калотина (6 бр. имоти). За изграждане на техническите площадки общо се засягат 22 бр. поземлени имоти в земеделска територия, от които 21 бр. са собственост на физически и юридически лица и един бр. имот е собственост на община Драгоман. През 2015 г. бяха изследвани вещните права върху имотите, засегнати от инвестиционното предложение. Беше направен Регистър на собствениците на имоти, който ще бъде актуализиран при изпълнението на настоящия проект. Бяха изготвени и оценки на поземлените имоти, необходими за трасето на газопровода, които бяха приети от определена със Заповед на министъра на енергетиката комисия. Поради факта, че срокът на валидност на оценките е шест месеца, оценките ще бъдат актуализирани. Експертните очаквания са към настоящия период да има значително повишение на цените на поземлените имоти, поради което за изпълнението на дейността в бюджета се залага по-висок от определения през 2015 г. разход. 8 980 000.00 0.00
Издаване/набавяне на разрешителни документи, изискващи се от националното законодателство, необходими за издаването на разрешението за строеж, вкл. оценка на съответствието с основните изисквания към строежите: I. Оценка на съответствието с основните изисквания към строежите. Съгласно чл. 142, ал. 1 от ЗУТ инвестиционните проекти подлежат на съгласуване и са основание за издаване на разрешение за строеж. Дейността включва: - Оценка за съответствие на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежа, съгласно чл. 142, ал. 5 и ал. 6, т. 2 във връзка с чл. 142, ал. 4 от ЗУТ; - Чрез регистрирана фирма – консултант, несвързана с проектанта; - Заверяване на всички части на инвестиционния проект проект съгласно чл. 142, ал. 9 от ЗУТ; - Оценка за съответствие на част „Конструктивна” на инвестиционния проект, съгласно чл. 142, ал. 10 от ЗУТ чрез лицето, упражняващо технически контрол по част „Конструктивна”, притежаващо валидно удостоверение за вписване в Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране за упражняване на технически контрол на част „Конструктивна” или в еквивалентен списък или регистър, поддържан от компетентен огран в държава – членка на Европейския съюз, или в друга държава – стана по Споразумението за Европейско икономическо пространство. Оценката на съответствието с основните изисквания към строежите се извършва от избран Консултант по реда на чл. 166, ал. 1 от ЗУТ, при спазване изискванията на ал. 3 и 4 от закона. Задълженията на Консултанта са: • Оценка за съответствие на инвестиционния проект на строежа със съществените изисквания към строежа, съгласно чл. 142, ал. 5 и ал. 6, т. 2 във връзка с чл. 142, ал. 4 от ЗУТ; • Изготвяне на Комплексен доклад, съгласно чл. 142, ал. 2, т. 6 от ЗУТ; • Оценка за съответствие на част “Конструктивна” на инвестиционния проект съгласно чл. 142, ал. 10 от ЗУТ; • Оценка за съответствие на инвестиционния проект за строежа със съществените изисквания към строежите, съгласно чл. 142, ал. 5 и ал. 10 от ЗУТ. До момента по проекта е извършена оценка на съответствието на представения инвестиционен проект, фаза Технически проект, със заверени всички части на проекта: Процеси; КТТ; ГТ; ТСВ; Архитектура; Конструкции; Елекрическа; ЕХЗ; АТП; В и К; ТОВК; Енергийна ефективност; Пътна; Геодезия; Инженерно-геоложки и хидрогеоложки проучвания; Рекултивация; План за безопасност и здраве; План за организация и изпълнение на строителството; Пожарна безопасност; План за управление на строителни отпадъци. При изпълнение на настоящия проект предстои Консултантът да представи: заверка на всички части на Инвестиционния проект, с изготвяне на комплексен доклад и оценка за съответствие на част „Конструктивна“ и да направи оценка за съответствието на инвестиционния проект, фаза Технически/Работен проект за строежа със съществените изисквания към строежите, съгласно чл. 142, ал. 10 от ЗУТ. II. Набавянето на разрешителни документи, изискващи се от националното законодателство, необходими за издаването на разрешението за строеж, ще бъде възложено с изрично пълномощно на проектанта по проекта. Наред с всички изискуеми разрешителни документи, е необходимо да бъдат актуализирани две решения: - Решение № 48 – ПР/2012 г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) със становище да не се извършва ОВОС за проекта за изграждане на междусистемната газова връзка България – Сърбия, поради изтеклия давностен 5-годишен срок, и - Решение № ЕО – 8/2015 г. за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка (ЕО) от дата 30.07.2015 г., със становище да не се извършва ЕО на ПУП-ПП-окончателен проект, поради промяната в плана, която ще бъде извършена. Дейността ще бъде финализирана с издаване на разрешително за строеж на газопровода България – Сърбия. В бюджета на проекта са предвидени и разходи за данъци и такси, дължими при изпълнението на дейностите по проекта. 245 000.00 0.00
Организация и управление на проекта: 1. Екип за организация и управление на проекта Бенефициентът (МЕ) е пряко отговорен за управлението на проекта и за осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. МЕ ще мобилизира всички финансови, човешки и материални ресурси, необходими за пълното и точно изпълнение на проекта, като осигури прозрачност, добросъвестност, ефективност, равни възможности, отчетност и контрол върху дейностите по проекта, в съответствие с разпоредбите на действащото законодателство. Предвидени са механизми за вътрешна оценка и контрол, планиране на риска, както и за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки, при необходимост. За ефективното извършване на дейността са предвидени разходи за командировки в страната и чужбина, разходи за работни срещи и мероприятия, както и разходи за материали и консумативи за оперативото изпълнение на дейностите по проекта. Дейността ще бъде съобразена изцяло с изискванията на Оперативното ръководство за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, както и с Изискванията за кандидатстване, при спазване на принципите за гарантиране ефективност, ефикасност, и устойчивост на постигнатите резултати. Ще бъде осигурено административно, финансово и техническо управление на проекта, включително спазването на процедурите за сключване на договори, наблюдение и контрол върху изпълнението на дейностите и постигане на проектните цели, осигуряване на съответствие с изискванията на действащото законодателство, включително по отношение възлагането на обществени поръчки, извършването и отчитането на допустими и действително извършени разходи, документиране на дейността, спазване на правилата за безпристрастност и независимост и избягване на конфликт на интереси по смисъла на чл. 57 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 г. на Европейския парламент и на Съвета, относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 1605/2002 на Съвета, избягване на нередности и измами и надлежното им регистриране и процедиране. 2. Информация и комуникация: Дейностите за информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията, описани в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020. При всички мерки за информация и комуникация изрично ще бъде оказано съфинансирането на проекта от Европейския фонд за регионално развитие, с емблемата на ЕС и общото лого за програмния период 2014-2020. На уеб-сайта на МЕ ще бъде публикувана информация за проекта, със съответните реквизити, с цел информиране на обществеността за получената подкрепа. По отношение на дейностите ще бъдат приложени необходимите комуникационни мерки, за да бъдат информирани участниците в проекта за финансирането. Всички материали и мероприятия по осигуряването на публичност ще са в пълно съответствие с насоките за осъществяване на мерките по информация и публичност. Всички предвидени мерки ще се основават на националното законодателство и на изискванията на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г., а техническите характеристики ще бъдат в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията за определяне на правилата за прилагането на Регламент (ЕС) № 1303/2013 по отношение на някои подробни разпоредби за прехвърлянето и управлението на приноса от програми, докладването относно финансовите инструменти, техническите характеристики на мерките за информация и комуникация относно операциите и системата за записване и съхранение на данни. 3. Одит на проекта В рамките на проекта ще бъде извършен финансов одит от регистриран одитор, отговарящ на изискванията на Закона за независимия финансов одит (ЗНФО) и докладът ще бъде приложен към окончателния финансов отчет. Одиторът ще провери дали декларираните от Бенефициента разходи са действително направени и платени, точни и допустими в съответствие с договора за БФП и договорите с изпълнителите. 552 000.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).