Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 089 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

There are currently no out-of-court settlement of disputes between doctors, medical institutions and patients. ICA law excludes consumers. The CP Law has introduced an Alternative Dispute Resolution Procedure, but the procedure does not apply to health services. Healthcare disputes may have both a material (related to additional treatment, medical research and devices, etc.) and/or a non-material nature (pain, suffering, inconvenience, misappropriation, etc.).
A person is unsettled by a law of public relations, and disputes are only possible before the competent court.
The ultimate goal of the project is to develop a model for out-of-court dispute resolution in the field of health care. The model will be developed after an analysis of the current legal framework and the case law over the last decade. In parallel, the experience and good practices of at least three countries in the European Union, similar to our organization of the health system and the organization of the judiciary will be explored. Public opinion will also be taken into account, with a survey, stakeholder representatives and target groups, and a wide public discussion. In this way, the new out-of-court dispute resolution model will be in line with the case law, build on the existing regulatory framework and develop it, introduce best practices and practices from other countries, and conform to the expectations of the public. As a result of the implementation of the project, specific proposals for legislative changes will be submitted to the Ministry of Justice describing in detail the out-of-court dispute resolution procedure, as well as motives and partial impact assessment of the proposed changes so as to facilitate the work as much as possible the political cabinet and the ministry's administration on change acceptance.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучване, анализ и оценка на нормативната уредба и съдебната практика, свързана с решаване на спорове между пациенти и лекари/лечебни заведения.: Ще бъде извършена проверка на онлайн регистрите на съдилищата - окръжни, апелативни, административни, ВКС и ВАС по ключови думи и чрез правно-информационна система и отделени съдебни актове, чиито предмет е в сферата на здравеопазването. Обхватът на търсенето ще бъде ограничен до актове, постановени след 2005 година, когато са приети най-съществените промени в законодателството, свързани с правата на пациентите -приетият нов Закон за здравето. Ще бъда проверени и отделени тълкувателните решения на ВАС и ВКС, както и решения на Конституционният съд, имащи отношение към сферата на здравеопазването. Всеки от актовете за които е преценено, че са подходящи за анализ и оценка, ще бъде включен в списък с такива актове. Събраните така дела ще бъдат класифицирани, според вида им (граждански, административни, наказателни), според съдилищата, според предмета на спора, според ответниците и др. Ще бъде извършен анализ и оценка на съдебната практика от гледна точка на възможностите за решаване на споровете и в зависимост от вида на интереса-имуществени или неимуществени. Ще бъде извършен анализ на преимуществата и недостатъците на двата вида спорове. Ще бъде направена приблизителна оценка на разходите за водене на такива дела (в зависимост от присъдените хонорари и дължимата по закон държавни такси и др.), както и на средната продължителност на съдебните дела, до окончателното решаване на спора. Събраната информация ще помогне да се анализират случаите, да се намерят общите въпроси и по този начин да се подпомогне вземането на решение за това, каква част и кои от видовете спорове биха били подходящи за уреждане, чрез подходяща процедура за извънсъдебно уреждане на спора. Ще бъде предложена методика за фазите и стъпките за извънсъдебно решаване на спора. Паралелно с това ще бъде извършен анализ на нормативната уредба, относима към правата в здравеопазването, както и на нормативната уредба, регламентираща алтернативни методи за извънсъдебно уреждане на спорове на потребители и търговци. Дейността ще се извърши от двама експерти юристи, за които предвиждаме натовареност от 20 часа/месечно. Двама експерти юристи работят 4 месеца всеки по 20 часа месечно или общо 160 часа часа при часова ставка от 40 лева на час или общо 3200 лева за всеки един за работни заплати и осигурителни плащания. Предвиждаме и участие на един експерт по здравен мениджмънт, който да дава оценка на съдебните дела по отношение на проблеми, свързани с организация на здравеопазването и медицинските аспекти на съдебните спорове, като така способства за по-пълното разбиране на предмета на спора. Предвиждаме натовареност от 40 часа за един месец на този експерт. Предвиждаме натовареност от 40 часа за един месец при часова ставка 40 лева или общо 1600 лева за възнаграждения и осигуровки от работодател. Предвиждаме участие на един експерт връзки с обществеността, който да организира кореспонденцията с административните ръководители на съдилищата, респективно администрация и съответни отдели на съдилищата за връзки с обществеността. Същият ще осъществи и събирането и предоставянето на исканата информация. Предвиждаме натовареност от 30 часа месечно за 4 месеца. 11 600.00 10 000.00
Проучване, пренасяне и внедряване на опита и добрите практики на други държави от ЕС в решаване на такива спорове. : Дейността включва проучване на нормативната уредба в най-малко три държави членки на Европейския съюз, в които има създадени процедури и модел за извънсъдебно решаване на спорове в сферата на здравеопазването и конкретно при взаимоотношенията лекар/лечебно заведение - пациент. Ще бъдат проучени приложимите директиви и регламенти на ниво европейско законодателство и транспонирането им в националните законодателства. Ще бъдат проучени преимуществено страни със сходно законодателство и уредба на съдебната и здравната системи. Основните нормативни актове ще бъдат преведени на български език. Ще бъде извършен сравнителен анализ на нормативната уредба в отделните страни и в България и направена оценка на приложимостта на отделните процедури в другите страни към действащото в страната ни законодателство. По този начин ще се улесни намирането на подходящ модел и процедури, които на базата на чуждия опит при отчитане на местните особености да залегнат в изготвените предложения за промени в нормативната уредба и внедряване на добрия опит в нашата страна. Дейността се състои в проверка на законодателството на страни членки на ЕС, преглед и оценка на нормативни актове, в които са описани процедури за извънсъдебно решаване на спорове, подредба, анализ, класификация на практиките и изготвяне на аналитичен доклад. Дейността ще се извърши от двама експерти юристи, за които предвиждаме натовареност от 20 часа/месечно. Дейността се състои в проверка на законодателството на страни членки на ЕС, преглед и оценка на нормативни актове, в които са описани процедури за извънсъдебно решаване на спорове, подредба, анализ, класификация на практиките и изготвяне на аналитичен доклад. Двама експерти юристи работят 4 месеца всеки по 20 часа месечно или общо 160 часа при часова ставка от 40 лева на час или общо 3200 лева за всеки един за възнаграждения и осигурителни плащания от работодател. Предвиждаме и участие на един експерт по здравен мениджмънт, който да дава оценка на процедурите от гледна точка на организацията на здравните системи и тяхната съпоставимост със здравната система у нас, организация на здравеопазването и медицинските аспекти на споровете, като така способства за по-пълното разбиране на материята и участва в изготвянето на аналитичния доклад. Предвиждаме натовареност от 40 часа за един месец. Предвиждаме натовареност от 40 часа за един месец при часова ставка 40 лева или общо 1600 лева за възнаграждения и осигуровки от работодател. Предвиждаме участие на един експерт - преводач, който да извърши превод от английски език (или друг език) на нормативните актове, посочени от юристите и да подпомогне другите експерти в разбирането и усвояването на материята преди и след превода. Предвиждаме натовареност от 50 часа месечно при часова ставка от 12 лева или общо за дейността 2400 за 4 месеца. 10 400.00 0.00
Проучване на общественото мнение и оценка на нагласите и очакванията на целевите групи, заинтересованите страни и обществеността.: И най-доброто предложение за промяна няма да се осъществи, ако е в противовес на очакванията на хората. Това налага налага, наред с анализа на нормативната уредба , съдебната практика и чуждия опит да се проучат и очакванията за промяна. Ще бъдат подготвени анкети с обща цел, но различни по съдържание, в зависимост от анкетираната група. Целта на тези анкети е да отчетат преобладаващите нагласи сред различните групи заинтересовани лица. Резултатите от анкетите ще бъдат анализирани и ще бъде извършена оценка на очакванията за това, каква промяна в правилата за решаване на спорове би била най-подходяща за всяка от целевите групи. Ще се съпоставят различните мнения и ще се потърсят общите допирни точки в мненията на различните групи и интереси. Съществен въпрос от анкетите, който ще бъде адресиран към всички анкетирани е какво форма на организация биха предпочели за извънсъдебно решаване на споровете- публично-правна или частно-правна. Дейността включва основно ангажиране на експерт социолог и експерт връзки с обществеността. Двамата с помощта на експерт юрист и експерт по здравен мениджмънт ще извършат анализ на целевите групи и заинтересованите лица, по приложимите критерии за възрастова характеристика, пол, професия, местоживеене и други, чрез които да определят адресатите на анкетата. Анкетата ще бъде съгласувана с експерт юрист и експерт здравен мениджмънт и ще бъде разпространена сред респондентите. След извършване на анкетата, експерт социолог и експерт връзки с обществеността ще извършат анализ на получените резултати и ще изготвят доклад с изводи и препоръки, който ще представят на Съвета на експертите. Събраните данни от медийния анализ в Дейност 1 ще бъдат анализирани и обобщени като фактор за обществените нагласи. Медиите формират негативни нагласи към съда и темата за здравеопазването и създават нереалистични очаквания у пациентите. Предвиждаме експертът социолог да бъде ангажиран с тази дейност за 3 месеца по 30 часа месечно при часова ставка 30 лева или общо 2700 лева за възнаграждение и осигурително вноски от работодател. Предвиждаме експертът връзки с обществеността да бъде ангажиран с тази дейност за 3 месеца по 40 часа месечно при часова ставка 25 лева или общо 3000 лева за възнаграждение и осигурително вноски от работодател. Предвиждаме експертът юрист да бъде ангажиран с тази дейност за 3 месеца по 10 часа месечно при часова ставка 30 лева или общо 900 лева за възнаграждение и осигурително вноски от работодател. Предвиждаме експертът здравен мениджмънт да бъде ангажиран с тази дейност за 3 месеца по 10 часа месечно при часова ставка 30 лева или общо 900 лева за възнаграждение и осигурително вноски от работодател. 7 500.00 0.00
Провеждане на обществени обсъждания на алтернативните методи за решаване на правни спорове (арбитражни процедури, медиация и помирителен процес) в сферата на здравеопазването. : Ще бъдат проведени две открити обществени дискусии в най-големите градове на страната - София и Пловдив. На тези дискусии ще бъдат представени наличните до момента данни за съдебната практика по спорове в сферата на здравеопазването, опита на Европейски държави за решаване на спорове извън съда, данните от проведените анкети. По време на дискусиите ще бъдат тествани и някои от идеите за промени в нормативната уредба и създаване на правила и процедури за извънсъдебно решаване на спорове. Ще бъдат поканени за участие представители на всички целеви групи и заинтересовани страни. На дискусиите ще се води видеозапис, който в последствие ще бъде предоставен чрез Интернет на вниманието на всички желаещи да се запознаят. Провеждането на дискусиите ще спомогне за това да се обсъдят сред по-широк кръг граждани и специалисти опита на другите държави, резултатите от анализа на съдебната практика и идеите за промени в нормативната уредба. Предложенията на участниците в дискусията ще бъдат взето предвид при изготвянето на конкретните предложения за промени в нормативната уредба. Дейността включва подготовка, и провеждане на две обществени обсъждания в градовете София и Пловдив и обсъждане в Интернет и социалните мрежи. Предвиждаме на обществените обсъждания в двата големи града да участват най-малко 30 души. Участие ще вземат представители на целевите групи и заинтересованите страни, граждани експерти в правото и здравеопазването, общественици, журналисти. Предвиждаме ангажираност на експерт по връзките с обществеността в рамките на 50 часа за двата месеца, предвидени за общественото обсъждане или общо разходи за възнаграждение и осигуровки от работодател (при часова ставка от 30 лева на час) в размер на 3000 лева. Експертът ще извърши цялостната подготовка на дискусиите, ангажиране на подходящи, достъпни за хора с увреждания зали, изпращане на покани до потенциалните участници, определяне на дневния ред, систематизиране и подреждане на презентациите, осигуряване на присъствие на медиите. Той ще отговаря за следенето на форума и Интернет обсъждането, ще систематизира направените предложения и ще участва в дискусиите, когато е необходимо или ще осигурява участието на ключови експерти, чиято компетентност е необходима за всеки конкретен случай. На всяко от планираните две обсъждания ще бъдат представени по 5 презентации – една свързана със изводите от анализа на съдебната практика, една свързана с изводите от анализа на нормативната уредба, една свързана с изводите от анализа на чуждестранния опит, една свързана с изводите и анализа на проучване на общестевното мнение и една, свързана с възможните решения. За всяка от тях, предвиждаме заплащане по 100 лв. за академичен час или 200 лева за презентация. Две от презентациите (общо 4 за двете дискусии) ще бъдат представени от експерти юристи, една(две за двете дискусии) от експерт социолог и две(четири за двете дискусии) от експерт здравен мениджмънт. Общо за двете дискусии ще бъдат представени 10 презентации всяка по два академични часа, ори часова ставка от 100 лева или общо за двете дискусии разход от 2000 лева. 5 000.00 0.00
Изготвяне на предложение за промени в нормативната уредба: На базата на проведените проучвания, анкети, анализи и доклади, обсъждания в съвета на експертите, ще бъде изготвено предложение за промени в нормативната уредба. Предложението ще бъде изготвено от всички експерти, взели участие в изпълнението на проекта - юристи, организация на здравеопазването, социолози. Предложението ще съдържа конкретни текстове за изменение на конкретни нормативни актове или ако е необходимо нови такива, заедно с мотиви къ актовете и извършена частична предварителна оценка на въздействието на нормативният акт. В мотивите на предлаганите промени ще бъдат отразени всички изводи от направените аналитични доклади, анкети и обществени обсъждания. Частичната оценка за въздействието ще бъде изготвена на базата на всички изисквания на закона. Предложението ще бъде предоставено на министерството на правосъдието за предварително съгласуване и корекции, ако такива са необходими. След окончателното съгласуване предложението ще бъде внесено официално в деловодството на министерството на правосъдието и публикувано и на Интернет страницата на кандидата. Двама юристи, всеки от които участвал в поне една от дейностите 1 и 2, ще вземе участие в разработването на предложение за промени в нормативната уредба, което на базата на анализа на практиките в страната и чужбина да описва нов модел и процедури за извънсъдебни решаване на спорове в сферата на здравеопазването. Ще бъде анализирана нормативната уредба и намерени подходящите за изменение нормативни актове или, ако се прецени подготвянето на нови такива. Дейността на юристите ще се подпомогне от експерт в областта на здравния мениджмънт, който да следи за това предложенията да съответстват на цялостната организация на здравната система и лечебната дейност. За експертите юристи предвиждаме 2 месеца по 58 часа заетост, а за експерта по здравен мениджмънт 2 месеца по 30 часа при часова ставка за всеки от тримата 40 лева на час. След изготвяне на предложението тримата експерти, наети за дейността ще опишат подробно мотивите към него и ще извършат частична оценка за въздействието на нормативните актове. Така подготвените документи ще бъдат изпратени за съгласуване с министерството на правосъдието и след като бъде получено такова съгласуване и отразени евентуални бележки и коментари, предложенията ще бъдат внесени официално. 11 680.00 0.00
Планиране, отчет и експертиза - НЕДОПУСТИМА ДЕЙНОСТ: НЕДОПУСТИМА ДЕЙНОСТ 0.00 0.00
Информационна и комуникационна кампания: Поставяне на информационна табела за програмата и проекта пред офиса на организацията-кандидат. Предоставяне на информация за проекта и програмата на всички Интернет страници, администрирани от организацията кандидат - www.czpz.org, www.dobritebolnici.info, www.rights.czpz.org. Организиране на стартова пресконференция и обявяване на наименованието, целите на проекта, Програмата и процедурата, източниците на финансиране, предвидените дейности и очакваните резултати. Поставяне на подробна информация за проекта, съгласно изискванията на Наръчника на Интернет страницата на кандидата. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).