Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 672 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The following project proposal targets the increasing of the confidence in the judicial system through analysis of the strategic and legislative acts for development of the judicial reform /DJR/. Many acts, both strategic and legislative, which have influence in the requirements for quality and speed of justice, were created/amended during the period 2010-2016. Evaluating these acts will bring forward the forming of conclusions and recommendations for the future amendments in these acts, which will reflect on the business and the citizens, as their rights in one judicial processes are depending from the legal framework. The target groups of this project shall be the citizens and the business as main “consumers” of the judicial system. The expected results from the implementation of the project activities is the formation of a base of proposals, which shall increase the confidence in the system through mechanisms to facilitate access to justice, as well as legal and organizational recommendations for the judiciary. The activities will be carried out in series (excl, activities 6 and 7) are as follows:
Analysis of the platforms of the parliamentary majorities for the DJR in 2010-2016;
Analysis of the strategic documents for the DJR, accepted by the parliament and the executive power in the period 2010-2016, as well as drafts of such documents;
Analysis of the legal and regulatory justice framework, before and after the strategic documents;
Analysis of the activity reports of the SDC, SCC, SRC, SCAC, SRAC, CA-Sofia, SAC and the SCCass.;
Preparation of a complex and systematic report, covering the analysis under p.1-4, in which conclusions and recommendations for elimination of weaknesses, incompletenesses and contradictions in the normative and strategic base will be formulated.
Development of mechanisms and tools for feedback and evaluation by citizens and businesses on their relations with the judiciary
Providing information and communication on the project.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на платформите на управляващите парламентарни мнозинства относно развитието на съдебната реформа в Народното събрание за периода 2010 – 2017 год.: Законодателната дейност на Народното събрание се отразява съществено върху работата на органите на съдебната власт, тъй като парламентът определя редът и правилата за осъществяване на правораздавателната дейност на съдилищата и съдебната администрация като цяло. През периода между 2010 и 2017г. е налице динамика на мнозинствата в Народното събрание и съдебната система заема различно място в дневния ред на законодателната дейност. В този смисъл изследването на приоритетите на тези мнозинства ще даде ценни насоки относно развитието и еволюцията на съдебната реформа, както и относно методите за осъществяването й. Разработването на такъв анализ ще допринесе за очертаване на основни изводи относно развитието на съдебната реформа, извършеното до момента, и визията на законодателя за правилата, по които по който ОСВ извършват дейността по правораздаването. Дейност 1 е необходима още и като база за последващ сравнителен анализ между предвиденото в съответната платформа и действително реализираните мерки. Това е така, защото визията на законодателя за развитието на съдебната реформа е от решаващо значение за упражняване на различни законодателни инициативи през разглеждания период. Затова анализирането на програмите на мнозинствата е предпоставка за последващото им сравняване с конкретните законодателни изменения и допълнения. Във времево отношение анализът ще бъде ограничен до мандатите на 41, 42, 43 и настоящето 44 обикновено Народно събрание, т.е. периодът между 2010 и 2017 година. Тази дейност ще бъде извършвана от едно лице, наето на граждански договор – юридически аналитик, и едно лице, наето на трудово правоотношение. Първото лице - експерт - юридически аналитик, ще има за задача да създаде модел за подредба на релевантната информация, така че тя да бъде подходяща за сравнителен анализ. Също така юридическият аналитик ще извърши анализ, ще изготви доклада, и ще формулира изводите. Дейността на юридическият аналитик ще бъде подпомагана от технически сътрудник, който ще отговаря за събирането на информация, извличането от нея на релевантните текстове, и подреждането им в подходяща за анализ форма. Техническият сътрудник ще работи под указания и насоките на юридическия аналитик. Седмичната заетост на двете лица ще бъде 40 часа. Тази дейност ще допринесе съществено за постигане на целите на проекта, тъй като ще позволи да се види развитието на идеята на мнозинството към определен момент за развитие на реформата в съдебната система. Казано иначе, тази дейности ще идентифицира какво е "обещано" от управляващите политически сили за периода между 2010 и 2017г.. 2 467.00 3 478.14
Анализ на стратегиите за развитие на съдебната реформа, приети в посочения период, както и на проектите на такива документи: След приключването на Дейност 1 е налице необходимост от анализ на приетите стратегически документи на Народното събрание и Министерския съвет за развитие на съдебната реформа. Тези документи представляват „пътната карта“ на съдебната реформа и са изходната точка за приемането на конкретните законодателни решения. Същите ще бъдат съпоставени с политическите платформи от предходната точка, за да се установи налице ли е разминаване между заявените приоритети от управляващите мнозинства и реално приетите от тях стратегически документи. Също така тези документи ще бъдат анализирани от гледна точка на тяхната реалистичност, последователност, пропорционалност, и ефективност. Анализът на тези документи ще позволи да се направи извод доколко на стратегическо ниво Народното събрание и Министерски съвет залагат мерки, които да допринесат за осъществяването на ефективна съдебна реформа. Дейността е от ключово значение за изпълнение на целите на проекта, свързани с извършването на комплексен анализ на съдебната реформа. Във времево отношение анализът ще бъде ограничен до мандатите на 41, 42, 43 и настоящето 44 обикновено Народно събрание и съответните мандати на Министерския съвет. Предвид по-големия обем от информация, за изпълнението на настоящата дейност ще са нужни 3 лица, две от които - наети на трудово правоотношение (технически сътрудници), и едно лице, наето на граждански договор - експерт "юридически аналитик". Тези лица ще съберат цялата информация относно стратегиите на НС и МС в областта на съдебната реформа през периода 2010 - 2017 и да я систематизират с подходящ за анализ вид. Техническите сътрудници ще работят под ръководството на юридическия аналитик, който ще има за задача да анализира стратегическите документи и да извлече крайните изводи, съобразно критериите описани по-долу. 6 638.00 9 611.15
Анализ на законовата и подзаконова нормативна база в сферата на правораздаването преди и след приемането на стратегическите документи.: След приключване на дейност 1 и дейност 2, като следваща стъпка ще бъде анализирана и релевантната нормативна база в сектор Правосъдие, относно която са предприети изменения и допълнения в изпълнение на стратегическите документи. Анализът ще бъде изготвен от гледна точка на изводите от дейност 1 и 2, както и от гледна точка на влиянието, което стратегическите документи в сектора оказват при реализирането на конкретни законодателни инициативи, съотв. на инициативи на МС и ВСС по приемането на подзаконови актове по приложението на закона. Анализът ще даде възможност да се оцени съответствието между стратегическите документи и реално предприетите мерки. Отделно ще бъдат оценявани и юридическата техника, съответствието между закона и подзаконовите актове, както и между закона и Конституцията и Международните споразумения и конвенции по които Република България е страна. Изясняването на тези въпроси е от съществено значение за разясняване на систематиката и качеството на законодателния подход при определяне на правомощията на органите на съдебната власт, на съдебната администрация, както и при уреждане на по-ефективни съдебни процеси. Предвид значителния обем от информация, за изпълнението на дейността ще са нужни 5 лица. 1. Експерт – юридически аналитик, който да ръководи дейността по събирането на информация, да извърши анализа и да изготви окончателния доклад; (40ч/седмица, Външен експерт - граждански договор) 2. Двама технически сътрудници, които да събират необходимата информация, да и да подпомагат юридическия аналитик в техническите му задачи. (40ч/седмица, трудов договор) 3. Юрист - експерт по законодателна оценка - целта му е да подпомага юридическия анализатор в изготвянето на доклада, да тълкува законодателните актове и техники и да дава оценка в крайния доклад. (20ч/седмица, Външен експерт - граждански договор) 4. Юрист - ексерт бази данни – лице с юридическо образование и опит в обработката на данни. Той ще подготви база данни и алгоритми, които да позволяват търсенето, систематизирането и обработването на информацията на различни критерии (30 ч/седмица, трудов договор) 15 904.00 15 388.70
Анализ на докладите за дейността на СРС, СГС, СОС, АССГ, АССО, АС-София, ВКС и ВАС.: Посочената дейност е насочена към анализ на докладите за дейността на най-натоварените съдилища в страната - тези с район на действие гр. София и Софийска област, както и върховните съдебни инстанции - ВКС и ВАС. Този анализ е необходим с оглед на оценяването на въздействието на промените в съответните процесуални и устройствени закони. В анализа ще бъдат идентифицирани тенденции за промяна в следните категории: „Бързина на правораздавнето“ - сроковете за разглеждане на делата , „Качество на правораздаването“ – брой на отменените и върнати от по-горна инстанция съдебни актове (критерий качество) „Качество на съдебната администрация“ – ефективност, бързина и кооперативност на съдебната администрация с гражданите. Този критерий позволява да се направи пълен и всестранен анализ на съдопроизводството като се включи и участието на администрацията в него. Оценката на дейността на тези съдилища ще се извършва на базата на трите посочени критерия, за да може да се придобие по-ясна представа за въздействието на нормативната и стратегическа база (идентифицирана в дейности 2 и 3) има върху бързината и качеството на правораздавателната дейност в Република България. След събирането на данните ще бъдат направени съответни препоръки за оптимизиране на законовата и подзаконова уредба по начин, отговарящ на критериите за законност, прозрачност и отчетност, залегнали в Закона за съдебната власт, Закона за нормативните актове и Конституцията на Република България. Във времево отношение анализът ще бъде ограничен до периода 2010 - 2017 г. Поради големия обем от специфична информация, съдържаща се в докладите на съдилищата, за изпълнението на дейността ще са нужни следните 5 лица. 1. Експерт – Създаване на модел за подредба на релевантната информация, така че тя да бъде подходяща за сравнителен анализ. Изготвяне на доклад, в който ще бъдат формулирани изводите относно докладите на съдилищата. Изготвяне на крайните изводи и препоръки по отношение на съдебната реформа. Ръководство и наставления на техническите сътрудници; (40ч/седмица, Външен персонал – граждански договор) 2. Двама технически сътрудници, които да събират необходимата информация, и да подпомагат юридическия аналитик в техническите му задачи. (40ч/седмица, трудов договор) 3. Юрист - експерт по законодателна оценка.-тълкуване на влиянието на нормативната база върху дейността на съдилищата; конструктивен анализ на данните в докладите и формулиране на изводи в крайния доклад. (20ч/седмица, Външен експерт – граждански договор) 4. Юрист - експерт по бази данни- създаване на база данни с докладите на съдилищата, създаване на алгоритми и механизми за обработка на информацията, така че да позволява съпоставка, хронологическа подредба, търсене по ключови думи и др. (напр. брой на отменени актове, продължителност на делата, бюджетни въпроси, натовареност на съдиите и др. под.) ; анализ на информацията и опериране с базата данни, да организира информацията така, че да могат количествените данни да бъдат съпоставяни с нормативната база и да се извлече критерий за качество. (30ч/седмица, трудов договор) 15 904.00 15 009.27
Изготвяне на комплексен и систематичен анализ, включващ анализите по т.1-4 и формиране на изводи и препоръки за отстраняване на слабости, непълноти и противоречия в нормативната и стратегическата база.: След приключване на дейности 1 до 4 ще бъде изготвен комплексен анализ на резултатите и изводите от събраната до момента информация. Същата ще бъде систематизирана и допълнително анализирана в окончателен доклад, в който ще бъдат посочени всички несъответствия, слабости и пропуски по цялата верига от актове - програма-стратегия-законодателна инициатива/инициатива на МС-доклади за дейността на съдилищата. Ще бъдат посочени всички изводи от предходните дейности, заедно с препоръки по отношение на систематиката и въздействието на нормативната и стратегическа база в сектор Правосъдие. Посоченият доклад ще бъде предоставен на компетентните органи ведно с препоръките по него. Освен компилирането на резултатите от предходните дейности, тук ще бъдат включени и изводи от събрани мнения и становища от системата по дейност 6. Коментарите от обратнат връзка са от изключителна важност за пълнотата на изследването. В този смисъл добавянето и анализирането на тези коментари ще даде още по-пълна представа относно проблемите, с които бизнесът и гражданите се сблъскват в отношенията си със съда. Поради нуждата цялата събрана и систематизирана информация да бъде обобщена в единен доклад, за изпълнение на дейността ще са нужни следните 4 лица. 1. Експерт –изготвяне на структурата и основните точки по окончателния доклад, разписване на текста на доклада; Ръководство и наставления на техническите сътрудници (40ч/седмица, Външен експерт – граждански договор) 2. Двама технически сътрудници, съдействие на двамата експерти в техническата им работа (40ч/седмица, трудов договор) 3. Юрист - експерт по законодателна оценка - формулиране на изводите за подобряване на нормативната база и разписване заедно с юридическия аналитик на текста на доклада (20ч/седмица, Външен експерт – граждански договор) 12 381.00 11 334.87
Разработване на онлайн платформа за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса към органите на съдебната власт : Тази дейност ще включва разработването на онлайн-платформа, до която ще имат достъп потребители - представители на органите на съдебна власт, граждани, бизнес, представители на Народното събрание, Министерския съвет и ВСС. Целта на системата е да събира и обобщава мнения, коментари и предложения на всички заинтересовани лица за оптимизиране на работата на съдилищата и органите на съдебната администрация. Достъп до системата ще имат физически лица и представители на юридически лица, както и представители на компетентните органи, които заявят това. Системата ще разделя коментарите и становищата на потребителите според предметното им съдържание - например коментарите и въпросите свързани със съдебната администрация, ще бъдат класифицирани в раздел “Съдебна администрация”. По този начин ще може да бъде придобита по-ясна представа относно предмета на проблемите, които субектите срещат в отношенията си със съдилищата. Това ще позволи и по-лесната систематизация на посочените проблеми. Ще бъде разработена и функционалност, която да позволява проследяване на статуса на сигнала, така че подателят да има информация до какъв етап е стигнало разглеждането на сигналът му, при наличие на информация за това. Отделно ще бъде предоставен достъп до системата на членове на ВСС и/или на Инспектората към ВСС, с цел по-голяма оперативност и възможност за сигнализиране на съответните органи в рамките на тяхната компетентност. В края на всеки месец, администраторът на системата, чиито функции ще бъдат изпълнявани от член на екипа по проекта, ще събира и систематизира всички постъпили предложения и сигнали в доклад, който ще спазва изискванията на ЗЗЛД . Данните в доклада ще бъдат обобщаващи и ще бъдат изпращани на ВСС и на другите компетентни органи с придружително писмо. Целия процес ще се развива по електронен път. Системата ще бъде разработена съгласно задание и техническа спецификация, създадени след започване на дейностите по него. Изработването на онлайн платформата ще бъде извършено от външен изпълнител, а процесът по изготвяне на задание, избор на изпълнител, и контролиране на процеса на изработката ще бъде извършено от Ръководителя на проекта, който има специфичен опит в тази насока. 0.00 9 614.13
Осигуряване на информация и комуникация по проекта: В рамките на изпълнението на проекта ще бъдат осъществявани дейности по комуникация и информация спрямо целевите групи на проекта. Те ще бъдат информирани за дейностите по проекта посредством публикуване на актуална информация на интернет-страницата на кандидата (lic.bg). Отделно се предвижда при завършване на всяка от дейностите да се провежда конференция със заинтересованите за това лица (ВСС, Народно събрание, Администрация на МС, НССС, Представители на съдилищата, както и представители на бизнеса и гражданското общество и др.), в рамките на която ще бъдат представяни резултатите от съответната дейност и ще бъде предоставена възможност за обсъждане на резултатите от дейностите по проекта. Отделно се предвижда изпълнението на всички приложими изисквания по Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. 0.00 7 704.20

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).