Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

This project is a continuation of the efforts of the SJC to improve the quality, speed and efficiency of justice. The activities planned are consistent with the measures set out in the Roadmap for the Implementation of the Updated Strategy to Continue the Reform of the Judicial System. Within the project’s framework continuous monitoring on the implementation of the mechanism for measuring the weight of the different types of cases and files and the additional duties will be introduced. The project will develop a standard workload of the judges and prosecutors with the aim to achieve distribution of cases and files within the different structures of the judiciary and its integration with the other planning processes. Shall be studied the workload of the administrative staff within the judiciary (in courts and prosecution offices) and workload standards shall be set up. Within the project working conditions will be studied and working conditions standards shall be developed and introduced in courts and prosecution offices. It is envisaged to analyze the factors affecting the proceedings length within the courts and prosecution offices and possibilities for increasing the efficiency of their consideration.
The planned activities fully comply with the priorities of the SJC and are part of the efforts to implement an efficient judicial reform.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 - Мониторинг на методологията за измерване тежестта на отделните видове дела и преписки и допълнителните служебни задължения на съдиите, прокурорите и следователите и създаване на норма на натовареност и равномерно разпределение на делата и преписките в рамките на отделните структури на съдебната власт: Дейността цели преодоляване на неравномерната натовареност както сред органите на съдебната власт, така и сред магистратите на индивидуално ниво чрез извършване на мониторинг относно ефикасността на модела за отчитане на тежестта на отделните видове дела и преписки, както и допълнителните служебни дейности на съдиите, прокурорите и следователите. Предвижда се и въвеждане на механизъм за определяне на норма на натовареност на магистратите. С решение на ВСС по Протокол № 60/11.12.2014 г. бяха приети Правила за измерване на натовареността на прокуратурите и на индивидуалната натовареност на всеки прокурор и следовател. В изпълнение на проект „Подкрепа за Висшия съдебен съвет, свързана с изграждането на капацитет и подобряване на ефективността на съдебната система” по НФМ 2009-2014 г. и в резултат на мащабно емпирично изследване бяха формулирани конкретни коефициенти за тежест на делата, въз основа на които да бъде извършвана преценка както на индивидуалната натовареност на съдиите, така и на органите на съдебната власт. Коефициентите са определени на база времеви резултати за разглеждане на дела, отчитайки техния вид, фактическа и правна сложност, усложнения при разглеждане на делото, както и допълнителни дейности, извършвани от съдиите. Посочените коефициенти бяха заложени в приетите с решение на ВСС по Протокол № 62/16.12.2015 г. Правила за оценка на натовареността на съдиите. Правилата регламентират обективни измерители за правна и фактическа сложност на съдебните дела, наричани коефициенти за тежест на делата, както и уреждат реда за определяне на индивидуалната натовареност и границите на нормалната натовареност на съдиите в районните, окръжните, военните, административните, специализирания наказателен и апелативните съдилища. Правилата са изменени и допълнени с решение на ВСС по Протокол № 15/26.03.2016 г. Доколкото прилаганите към момента Правила, имащи характера на методология по заложения в мярка 3.2.1 от Пътната карта, налагат един качествено нов подход за измерване на работната натовареност в органите на съдебната власт, наложително е извършването междинна на оценка на прилагането им с оглед отчитане обективността на обобщаваните статистически данни и иницииране на евентуално тяхно изменение и допълнение. В рамките на тази междинна оценка следва да се извърши и мащабно допитване до съдиите, прокурорите и следователите относно приложението на правилата за измерване на работната натовареност на магистратите. Оценката ще бъде осъществена чрез провеждане на допитване до магистратите относно приложението на Правилата чрез онлайн анкета с покана до всички съдии, прокурори и следователи. Резултатите от допитването ще бъдат обобщени и анализирани в експертен доклад - анализ, в който изпълнителят ще изложи своите констатации относно приложението на Правилата и ще отправи препоръки относно иницииране на именение и допълнение на същите. На базата на проведените проучвания, обобщените статистически данни и изготвен аналитичен доклад ще бъде определена норма на натовареност за съдиите, прокурорите и следователите, съобразена с органа на съдебната власт, в който изпълняват задълженията си, както и да бъде разработен модел на интеграция на механизма за определяне на нормата на натовареност с останалите процеси по планиране, в това число бюджетирането на съдебната власт, управление на човешките и материални ресурси. Обективното измерване на натовареността на магистратите и органите на съдебната власт ще има пряко отражение върху кадровата политика, водена от ВСС, което от своя страна ще доведе до целесъобразно разпределение на бюджета на съдебната власт. Осигуряването на необходимите щатни бройки и гарантиране на равномерно индивидуално и институционално натоварване ще доведе до повишаване на ефективността и качеството на правораздаването. В дългосрочен план, мониторингът на работната натовареност на органите на съдебната власт ще бъде едно основанията при преструктуриране на съдебната карта на странат 55 330.00 45 391.20
Дейност 2 - Въвеждане на механизъм за определяне на норма на натовареност на съдебната администрация и равномерно разпределение на работата в рамките на отделните структури, отчитайки допълнителните служебни задължения на съдебните служители.: До момента в съдебната система не се прилага механизъм за измерване и определяне на натовареността на съдебните служители в органите на съдебната власт, отчитаща всички фактори, отразяващи се на служебната натовареност и всички извършвани действия от служителя. С оглед въвеждането на такъв механизъм, дейността предвижда изработването и приемането на методика, в която да залегнат критерии за работна натовареност и норма за натовареност на съдебната администрация, както и модел за интеграцията й с останалите процеси на планиране при разпределение на човешки и материален ресурс в органите на съдебната власт. При определяне на конкретни критерии за работна натовареност на съдебната администрация следва да се извърши емпирично проучване сред съдебните служители, което да отчете максимален брой субективни и обективни фактори, определящи индивидуалната натовареност, в това число и допълнителни служебни задължения. До момента определянето на щатната численост и длъжностите в органите на съдебната власт е било следствие от работната натовареност на магистратите и органите във връзка с осъществяване на правораздавателна дейност. Не е извършвано проучване на индивидуалната натовареност на съдебните служители, която не е обусловена единствено от правораздавателните функции на органа на съдебната власт. Правилникът за администрацията в съдилищата (ПАС) регламентира сравнително изчерпателно работните задължения на отделните видове съдебни служители, но не може да отчете всички обективни и субективни фактори, които определят индивидуалната работна натовареност на служителя, в това число и допълнителните служебни задължения. Всички фактори, които обуславят работната натовареност на съдебните служители, ще залегнат в анкетните карти, чрез които ще се извърши емпиричното изследване. Анкетните карти ще бъдат изготвени и съгласно заложените в ПАС служебни задължения за различните длъжности в съдебната администрация. С оглед прецизиране на анкетните карти и тяхната изчерпателност по отношение на залегналите в тях индикатори за измерване на работната натовареност, ще бъдат проведени и 50 интервюта с различни като длъжностни характеристики служители и експерти в органите на съдебната власт. Интервюто е с продължителност до 45 минути. Интервюта ще бъдат проведени в София и други населени места. В последствие, посредством изработените анкетни карти, ще се проведе пилотно количествено изследване за оценка на изработените индикатори: минимум 200 анкетни карти на хартиен носител за самопопълване от различни служители в съдебната администрация. Същинското емпирично изследване ще се проведе чрез онлайн анкетна карта и анкетни карти на хартиен носител, като ще се обхване не по-малко от 70% от всички съдебни служители към момента на провеждане на проучването (към момента на подаване на проектното предложение броят на всички съдебни служители е 9427, последният е динамичен). След обобщаване на резултатите от емпиричното изследване ще бъдат изработени критерии за работна натовареност на съдебните служители. Критериите ще залегнат във изработена и одобрена Методика за измерване и определяне на работната натовареност на съдебните служители. Методиката ще се прилага с оглед правомощията на колегиите на ВСС по чл. 30, ал. 5, т. 8 от Закона за съдебната власт да определят броя на съдебните служители съобразно степента на натовареност, в това число да разкриват нови и да съкращават длъжности. Проектът на методика ще бъде одобрен с решение на компетентна съгласно Правилника за организация на дейността на ВСС и неговата администрация постоянна комисия към Пленума на ВСС – „Съдебна администрация“ или друга, определена от новия състав на ВСС след 03.10.2017 г., която, по преценка от нейна страна, ще я внесе за одобрение от колегиите на ВСС или Пленума. По-доброто разпределение на съдебни служители в съдилищата и прокуратурите ще доведе до повишаване на ефективността и качеството на работа в органите на съдебната власт. 100 350.00 93 107.62
Дейност 3 - Въвеждане на стандарт за условия на труд в съдилищата и прокуратурите: В съдебната система се наблюдава значително разминаване в осигурените условия на труд в отделните органи на съдебната власт. В тази връзка и предвид задълженията на ВСС, свързани с осигуряване на материалната обезпеченост на органите, от ключово значение е въвеждане на единен стандарт на труд в съдилищата и прокуратурите. Чрез въвеждането и интегрирането на стандарт за условията на труд ще се създадат предпоставки за подобряване на ефективността и повишаване на качеството на изпълнение на служебните задължения в органите на съдебната власт. В рамките на конкретната дейност следва да се извърши анализ на условията на труд в органите на съдебната власт на всяко ниво, отчитайки сградната и материална обезпеченост, наложените стандарти за условия на труд и спецификата на работата на магистратите и съдебните служители. С оглед представителност на направените констатации, анализът следва да обхване произволно определени органи на съдебната власт от различно ниво в петте апелативни района, с различно ниво на работна натовареност. Анализът следва да съдържа конкретни констатации и препоръки, които да послужат за отправна точка при изработването на стандарт за условията на труд в органите на съдебната власт. Изработеният в изпълнение на дейността стандарт за условията на труд в органите на съдебната власт ще бъде одобрен с решение на компетентна съгласно Правилника за организация на дейността на ВСС и неговата администрация постоянна комисия към Пленума на ВСС – „Управление на собствеността“ или друга, определена от новия състав на ВСС след 03.10.2017 г., която, по преценка от нейна страна, ще ги внесе за одобрение от колегиите на ВСС или Пленума. Този стандарт ще бъде отчитан при осъществяване на правомощията на ВСС при управление на сградния фонд и осъществяване на финансовата политика на съдебната власт. Ще бъде прилаган и от самите органи на съдебната власт при организиране на работата в тях и извършване на текущи ремонти на сградите. В рамките на дейността ще бъде изработен и механизъм за прилагане на приетия стандарт и контрол за прилагането му. Механизъмът ще бъде одобрен по ред, аналогичен с приемането на стандарта. 74 300.00 51 251.93
Дейност 4 - Наблюдение на продължителността на делата и преписките и анализ на възможностите за повишаване на ефективността на разглеждането им: Един от основните въпроси, по отношение на които съдебната система в България търпи критики, е продължителността на съдебните производство и разглеждане на дела в срокове, надвишаващи разумните. Дейността има за цел да намали факторите, водещи до забавено правосъдие. Това от една страна ще доведе до повишаване на ефективността на правосъдието, а от друга - ще допринесе за повишаване на доверието в съдебната система и намаляване на размера на изплатените обезщетения за бавно правосъдие. В рамките на дейността, въз основа на събираните и обобщавани от ВСС статистически данни, констатациите от доклади на Инспектората към ВСС, изпращаните по реда на чл. 60м от ЗСВ от Главният инспектор данни за установените нарушения и от министъра на правосъдието - за изплатените обезщетения по реда на Глава трета „а“ от Закона, както и приетите от ВСС анализи следва да бъдат идентифицирани факторите, които водят до увеличаване на продължителността на времето за разглеждане на делата и преписките, както и бъдат изработвани конкретни предложения за преодоляване на тези фактори при осигуряване на качество на правосъдието. Същите ще бъдат обобщени в подробен доклад – анализ. Ще бъде изготвен и Анализ на измененията в процесуалното законодателство и оценка на ефекта от прилагането на изменението в процесуалните норми по отношение на бързината, ефективността и качеството на правораздаването. Обобщените в доклад – анализ фактори, водещи до забавено разглеждане на преписките и делата, както и Анализ на измененията в процесуалното законодателство и оценката на ефекта от тях, ще бъдат подложени на публично обсъждане - 5 броя - по 1 брой във всеки апелативен район, в което следва да вземат участие представители на съдебната, изпълнителната и законодателната власт, съсловните организации, неправителствения сектор и гражданското общество. На публичните обсъждания ще се постави акцент върху евентуални изменения в процесуалните закони, които биха допринесли за преодоляване на забавянето при разглеждане на делата и преписките. Направените изводи и констатации следва да послужат за отправна точка при установяване на Процедура за мониторинг на продължителността на делата и мерки за повишаване ефективността на тяхното разглеждане и Постоянен механизъм за оценка ефекта от прилагането на процесуалните кодекси с оглед осигуряване на гаранции за ефективно правосъдие. Ще бъде изработван и пакет от предложения за изменение и допълнение на процесуалните закони с оглед преодоляване на факторите, които водят до неоправдано забавяне при разглеждане на делата. Предвид факта, че ВСС не разполага със законодателна инициатива, след одобрение на пакета от предложения за изменение и допълнение на процесуалните закони от ресорната постоянна комисия към ВСС и/или Пленума на ВСС, същият ще бъде предоставен на Министъра на правосъдието с оглед неговата компетентност. 140 058.00 133 918.00
Дейност 5 - Осигуряване на мерките за информация и комуникация: В рамките на тази дейност ще бъдат осъществени инициативи, даващи гласност на постигнатите в изпълнение на проекта резултати и приноса на Европейския съюз за постигането им. Дейността ще се проведе в пълно съответствие с изискванията на Оперативна програма „Добро управление“ 2014-2020 и съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. В рамките на дейността ще бъде организирана и проведена заключителна конференция. Ще бъдат изработени 2 бр. банери, както и 200 броя подаръчни комплекти за участниците в публичните обсъждания и заключителната конференция. 4 000.00 3 920.40

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).