Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The high degree of civic engagement is a fundamendal feature of the democratic governance in which society actively participates in decision-making and is the engine of a desired change. The functioning civil society builds democratic local communities. The engagement of citizens in the local government leads to better solutions to social problems and easier adoption of policy decisions. The current project proposal is developed in three main activities "WE - Citizens-THEY", "Program for Civil Actions", "Partnership for Local Economic Development" and will be implemented in partnership with two non-government organizations and one municipal administration.The presence of multiple forms of civic participation in local self-government implies efficiency and effectiveness in the work of the local administration. The bottom- up approach is embedded in the project as all activities are focused on local government actions and concern the direct civic participation in the formulation, execution and monitoring of local policies by analyzing the provided opportunities by national legislation for civil participation, civil monitoring on the actions of the administration and the undertaken actions against it in the construction field, drawing up of recommendations for eliminating the deficiencies and sharing good practices to improve the investment climate and foster the local economic development; conducting public- awareness activities to enhance the interaction capacity and partnerships between the different stakeholders in order to build a democratic civil society and enhance trust in the local administration. The project aims to foster civic participation in policy-making processes focused on the improvement of the socio-economic climate, as well as to develop a mechanism for joint cooperation and consultation for improving both business environment and the capacity of the civil society.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
НИЕ - граждани-ТЕ: В над 200 закона и други актове са предвидени конкретни ангажименти на общините в съответствие с принципа на децентрализация. В тях наред с правомощията на местната власт е дефинирана и необходимостта от гражданско участие в процесите за вземане на решения. Доброто местно управление се характеризира с доверие от страна на широката общественост и висока активност на гражданите в политическия и обществен живот и то не само на основата на представителната демокрация, а и като се използват редица други форми за гражданско участие. Ограничаването на гражданската активност само до изборно поведение, е недостатъчно, за да бъде пълноценно гражданското участие в обществения живот. Въпреки приетата посока на страната ни към демократично европейско развитие все още се наблюдава по-скоро противопоставяне отколкото взаимодействие между публичните органи и гражданите. Често в публичното говорене и коментари се среща разделението на ние - гражданите и тя - държавата (властта). Включително в местното самоуправление нивото на отговорност на властимащите към обществото е незадоволително. Същевременно, това е двустранен процес, в който не само администрацията има пропуски, гражданите също в голяма степен не познават отговорностите си и не защитават правата си, въпреки че по наситеност на граждански структури в различните сектори на обществения живот, България не отстъпва на развитите демокрации в Европа. По данни на БЦНП регистрираните в България граждански организации са 47 000, а вписаните в Централния регистър за извършване на общественополезна дейност за 2017 година са 14 600, но колко от тях работят в партньорство с публичните власти и в действителност не развиват ли те дейността си паралелно или независимо от тях. В повечето случай участието при съвместно решаване на въпроси от обществен интерес е формално и се свежда до присъствие в организирани от администрацията мероприятия. До голяма степен липсата на активност от страна на гражданите и техните организации се дължи на липсата на административен и оперативен капацитет както и на недостатъчно граждански знания за държавата, обществото, правото и политиката. От съществено значение за подобряване на гражданското ангажиране в процесите при вземане на решения е изготвянето и разпространението на конкретна информация относно възможностите, формите и инструментите за ефективно партньорско управление. Предвид това, в рамките на дейността се планира да се извърши анализ на възможностите, които дава националното законодателство за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на местни политики и представянето им в систематизиран вид пред заинтересованите страни - местна администрация, граждани, бизнес и техните организации. От една страна чрез систематизираната информация ще се улесни работата на администрацията в случаите, когато е необходимо активно гражданско включване, а от друга ще насочи вниманието на гражданските организации за предприемане на конкретни действия по определени въпроси. На база систематизирания анализ ще бъде направена оценка на гражданското участие във всяка от съставните на област Хасково 11 общини - Хасково, Димитровград, Ивайловград, Любимец, Свиленград, Симеоновград, Стамболово, Минерални бани, Маджарово, Харманли и Тополовград и съответно ще бъдат изготвени конкретни към всяка от тях препоръки за подобряване на взаимодействието с гражданите при формулирането, изпълнението и мониторинга на политики и нормативни актове. Изготвените анализи ще бъдат представени на двудневен дискусионен форум с участието на представители на местната власт от област Хасково и гражданските организации с цел повишаване на гражданското ангажиране за решаване на въпроси от местно значение при провеждане на публични политики. Високата степен на гражданско ангажиране е основна характеристика на демократичното управление, в което обществото активно участва във вземането на решения и е двигател на промяната, политическа и неполитическа. 41 080.00 35 827.19
Програма за гражданско действие : Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. Сред основните функции на общините са нормотворчеството в определени области, където имат правомощия и правоприлагането. Общинският съвет създава местната нормативна уредба, която е задължителна на територията на общината (наредби и решения) като се ръководи от националното законодателство. В повече от 200 закона и други актове са предвидени конкретни ангажименти за местните органи, включително и по отношение на общинската икономика. От една страна общината осъществяване инвестиционната политика в сферата на строителството като същевременно е и основнен възложител на инвестиционни проекти, а от друга извършва административно-технически услуги свързани със създаване, прилагане и изменение на ПУП; упражняване на контрол за спазване и прилагане на общите и подробните устройствени планове, одобрени проекти и строителни книжа; разрешаване на строителството; издаване на скици и удостоверения; и др. Договорите на всичките 265 общини представляват над 1/4 от броя и сумата на обществените поръчки в страната в периода от 2007 до 2015 година. Данните сочат, че констатирани нарушения и съмненията за корупционни практики при процедурите за обществени поръчки са относими към всички нива на разходване на публичен ресурс. Това показват проверките и отчетите на Агенцията за държавна финансова инспекция през 2015 г., където в над 40% от обществените поръчки са открити нарушения. По-голямата част от тях са свързани с неспазване на принципите на Закона за обществените поръчки за публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация. През 2015 г. Върховната административна прокуратура оспорва 173 акта за строителство в 13 общини по случаи на незаконосъобразни норми в наредби, приети от общинските съвети. Сред тях са и разпоредби, с които без решение на общинския съвет кметът може да издаде заповед или анекс при промяна в параметрите на тези права. Направените промени в посока на отваряне на данните дават възможността за тяхното анализиране и последващото разкриване от страна на гражданите и изготвяне на на оценки и отправяне на препоръки за подобряване на инвестиционния климат, решаване на проблеми при възлагането на обществени поръчки и отстраняване на пропуски в нормативните актове в сферата на строителството. В рамките на дейността ще се използва възможността за осъществяване на граждански мониторинг, чрез който да се проследят процесите и впоследствие да се предприемат мерки за отстраняване на нередностите в следните логически обвързани етапи: - Граждански мониторинг на административни дела по обжалване на общи административни актове на общинските съвети и на индивидуални административни актове на общинските администрации от Южен централен район в областта на строителството, в т.ч. актове по ЗУТ и актове, издадени на основание общински наредби, касаещи осъществяване на търговска дейност на територията на съответната община. - Граждански мониторинг и контрол върху действията на администрацията в областта на строителството - Разработване на механизъм за наблюдение и анализ на процедурите по планиране, възлагане, изпълнение и контрол на обществените поръчки в областта на строителството, в т.ч. и на процедурите по обжалване на обществените поръчки с възложител общините в ЮЦР. Изготвяне на оценки и отправяне на препоръки, свързани с подобряване на инвестиционния климат. На база направените анализи ще бъдат избрани три общини, за които ще се изготвят конкретни препоръки за отстраняване на констатирани нередности в действията на администрацията. - Информационна двудневна среща със заинтересованите страни за представяне на изготвените доклади и направените изводи свързани с подобряване на местната политика в областта на строителството. Срещата ще привлече като участници представители на местната власт от Южен централен район, медии, граждани, бизнес и техните организации. 22 848.00 24 325.94
Партньорство за местно икономическо развитие: Дейността е насочена към повишаване на взаимодействието между администрацията, гражданите, бизнеса и техните организации при формулирането и изпълнението на публични политики за местно икономическо развитие. Диалогичността, обратната връзка и постоянната комуникация с всички заинтересовани страни са в основата на ефективното партньорско управление с гражданите и бизнеса. Координацията и консултацията на политики се изразява в разработване на решения, политики и мерки съвместно от всички целеви групи като механизмите за координация между тях са: Формализирани срещи и дискусии; Обществени дискусии; Създаване на консултативни и/или обществени съвети; Организирането на кръгли маси; Използване на други форуми за координиране на потребности и обществено мнение. В рамките на проект "Актуализация, публичност и оценка на въздействието при подготовката и изпълнението на политики в община Маджарово" по ОПАК с цел подобряване ефективността в дейността на администрацията чрез въвеждане на механизми за по-ефикасно управление и прилагане на принципа на партньорство при формулиране на политики , на 14.11.2012 г. е учреден Обществен Съвет по консултиране на заинтересованите страни на територията на Община Маджарово. Първоначална отговорност за резумиране на идентифицирани потребности и разработване на план за разрешаване на проблемите имат служителите от Община Маджарово и кметовете на кметства. Разработени са и съответните вътрешни правила и процедури за консултация и координация. Сред основниите приоритети за постигане на дефинираните стратегическите цели в Общинския план за развитие на Община Маджарово за периода 2014-2020 е създаването на добра бизнес-среда за развитие на малък, конкурентоспособен бизнес. Приоритетното направление е свързано с провеждане на политики от страна на общинската администрация и на бизнеса за повишаване на предприемачеството, за подобряване привлекателността на общината за привличане на свеж инвестиционен ресурс в три сектора: Екологично земеделие; Малък бизнес; Алтернативен туризъм. Местното икономическо развитие е едно от важните условия за просперитета на общината. Тя е предпоставка за решаване и на проблеми в социалната сфера, подобряване на жизнената среда и др. Работещата икономика води и до подобряване на финансовите възможности на региона. В тази връзка съвместно с Обществен Съвет по консултиране на заинтересованите страни на територията на Община Маджарово, активните в сферата на посочените икономически направления граждански и съсловни организации ще бъдат предприети действия за идентифициране на проблемните места и изготвяне на конкретни предложения за подобряване на бизнес-средата в региона. Това ще се постигне чрез: - Проучване и изготвяне на сборник с добри практики в сферата на публично-частното партньорство приложими за реализиране от общинските администрации и организиране на двудневна партньорска среща за представянето им пред заинтересованите страни - местни власти от Южен централен район, медии, представители на бизнеса, граждански и съсловни организации и повишаване на обществената информираност. Разглеждане на възможностите за аутсорсинг на функции от администрацията към бизнеса и засилване на партньорството между администрацията и браншовите организации и съсловия за обсъждане на конкретни въпроси по сектори. - Организиране на двудневна конференция с участието на представители на общинска администрация, граждански и съсловни организации за повишаване на капацитета за привличане на инвестиции и изграждане на устойчива, конкурентна среда. Всички изготвени материали ще бъдат публикувани в сайта на Община Маджарово и изпратени по електронен път до 300 представители на заинтересованите страни - до 265 български общини през 29 областни администрации, съсловни организации, бизнес и граждански организации. 19 232.00 16 037.14
Осигуряване на информация и комуникация по проекта: По време на изпълнението на проекта, масовата публика и заинтересованите страни ще следят отблизо развитието на проекта чрез участия в публични мероприятия и разработването и разпространението на промоционални и информационни материали, относно планираните и постигнати проектни цели и дейности. Те ще бъдат насочени към информиране на широката общественост относно характеристиките на проекта, неговата устойчивост и резултати. Всички предприети дейности за информираност, публичност и визуализация на проекта ще бъдат съобразени с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. както следва: - При всички мерки за информация и комуникация изрично ще се указва съфинансирането на проекта от Европейския съюз (ЕС) и Европейския социален фонд (ЕСФ) чрез поставяне на емблемата на ЕС съгласно техническите характеристики, упоменаване на ЕСФ, общото лого за програмен период 2014-2020 в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност. - По време на осъществяването на проекта, обществеността ще бъде информирана чрез включване на кратко описание на проекта, включително неговите цели и резултати, както и финансовата подкрепа от Европейския съюз. - Информиране на всички участници в проекта за съфинансирането от Европейския социален фонд. - Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който се използва за обществеността или за участниците, включително всеки присъствен списък или друг доказателствен материал се посочва, че финансиращата го оперативна програма ОПДУ се осъществява с подкрепата на ЕСФ. За постигане на масова осведоменост се предвижда следното: - 2 пресконференции - встъпителна и заключителна. - 3 прес- съобщения относно основни моменти в програмата на проекта. Ще бъдат изготвяни на интервали, които бележат основни моменти в изпълнението на проекта, или когато е необходимо да се информира обществеността. - 1 бр. рол-банер. - 3 страници на проекта в социалните медии - Facebook, Tweeter и Google. Осигуряването на информация и комуникация по проекта ще се осъществява от екипа за управление. 0.00 2 067.61

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).