Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The main objective of project Green Vratsa - the mission is possible! is to contribute to improvement of atmospheric air quality (AAQ) by reducing pollution from used old wood and coal appliances from households in Vratsa municipality.Domestic heating with wood and coal is a major source of air pollution. Replacing wood- and coal-fired appliances with alternative, environmentally friendly heating appliances will improve AAQ.The main activities are: Preparatory; Communication campaigns; Technical support for: collecting applications from representatives of target group, providing assistance to the potential final recipients of the aid in completing and submitting the required documents, on-site visits to homes, as well as for signing contracts between the Municipality and citizens;Dismantling and provision for recycling of high-emission stoves and boilers working with solid fuel; Delivery,installation and warranty maintenance of environmentally friendly appliances/heating systems; Delivery, installation, warranty maintenance and insurance of PV systems for own consumption; Organization and visibility. Target group is individuals owning a residential property on the territory of Vratsa municipality, using solid fuel heating appliances - wood and coal.Expected results: Contribution to improving the air quality control system on the territory of Vratsa municipality by reducing the emissions of FDP10 from domestic heating, incl. and by raising public awareness. Contribution to the implementation of the country's commitments in the sector and the achievement of goals arising from European and national legislation, which are conditioned by the Decision of the Court of Justice of EU in case C-488/15/5.4. 2017 for non-compliance with content standards of FDP10 in the atmospheric air in agglomerations and areas of the country and the non-fulfillment of the obligations under Directive 2008/50/EU regarding the maximum permissible values of dust particles in the atmospheric air.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейности за подготовка на проектното предложение: Дейността включва следните поддейности: 1.1. Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване): Основната цел на социологическото изследване е да проучи нагласите на пълнолетните жители на Община Враца, които се отопляват изцяло или частично на твърдо гориво (дърва и/или въглища), във връзка с готовността и желанието им да подменят отоплителните си уреди с такива на ток. Проучването е изпълнено на няколко етапа: -Изготвяне на анкетна карта за проучване на нагласите на домакинствата, живеещи в Община Враца и отопляващи се на твърдо гориво; - Провеждане на проучване на нагласите на горепосочените домакинства в извадка с обхват 1000 респонденти; - Разработване на аналитичен доклад с резултатите от проведеното проучване, вкл. графично представяне на данните; - Разработване на доклад с препоръки. 1.2 . Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта 1.3 . Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки. 1.4. Разработване на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства. 1.5. Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс. Използван е подход при приоритизацията, основаващ се на: •Принципите за ефективност и ефикасност и принципът „за поставяне на ЕЕ на първо място“. •Екологичните ползи. •Икономическата ефективност и ефикасност. •Социалната характеристика на общината, както устойчивостта на постигнатите с изпълнението на проекта резултати. 1.6. Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи Механизъмът за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи предлага модел на действие, указващ практическите дейности, етапи и задачи, които ще се изпълняват при замяната на старите отоплителни уреди с нови екологични алтернативи на територията на Община Враца. 1.7. Изготвяне на комуникационен план. Избраният комуникационен подход може да бъде определен като ефективен, защото в плана са заложени няколко фактора гарантиращи това, а именно: висока степента на информираност на аудиторията; въздействие при адресирането на посланията; стремеж към високо ниво на възприемане на тези послания; търсене на обратната връзка с аудиторията; създаване на положителна обществена нагласа; изграждане на условия за широка подкрепа на проекта на местно ниво; повишаване на информираност и запознаване на местното населението с възможностите за безвъзмездна подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи и условията за кандидатстване и участие в безвъзмездната подмяна на топлоуреди. 1.8 . Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение. 1.9. Определяне на целевите стойности на индикаторите по процедурата. 320 388.00 320 388.00
Комуникационни кампании на местно ниво: Изготвен е комуникационен план по проекта за изпълнение на дейността , като неговата цел е да бъде целенасочен, ползотворен и най-вече ефективен. Избраният комуникационен подход може да бъде определен като ефективен, защото в плана са заложени няколко фактора гарантиращи това, а именно: висока степента на информираност на аудиторията; въздействие при адресирането на посланията; стремеж към високо ниво на възприемане на тези послания; търсене на обратната връзка с аудиторията; създаване на положителна обществена нагласа; изграждане на условия за широка подкрепа на проекта на местно ниво; повишаване на информираност и запознаване на местното населението с възможностите за безвъзмездна подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи и условията за кандидатстване и участие в безвъзмездната подмяна на топлоуреди. Предвид целта и спецификата на проекта целевата група е разделена на две основни подгрупи, с основен критерии възраст–от 25 до 64 и от 65 до 85 години. Целта на това е да се предприемат различни подходи за информиране и комуникиране, тъй като различните възрастови групи използват различни източници на информация и възприемат различен тип послания. Предвидени и заложени са няколко вида комуникационни канала, които да успеят да обслужат и двете групи: -Пресконференциите и брифингите ще представят пред широката аудитория информация за необходимостта от подмяна на отоплителните системи на твърдо гориво с алтернативни такива. Целта на тези събития е да насочи вниманието на обществеността към проблема и да ги запознае с възможността за разрешаването му. - Информационни срещи в кварталите и селата от община Враца се предвиждат, за да достигне до макс.брой заинтересовани групи от хора. -Информационни плакати-систематизирано и ясно ще дават информация за провеждането на информ.срещи, за възможностите за подмяна на отоплителните системи и ще са в помощ на по-възрастното население, което няма достъп до интернет. -Рекламно-инф. материали-ще бъдат раздавани на събитията. -Закупуване и поставяне на дигитална платформа за споделяне на интерактивно съдържание и комуникация – специализирани Floor-standing LED дисплеи (Digital Signage kiosk). Платформата ще обхване всички населени места на територията на Община Враца, като във всяко кметство бъде разположено по 1 специализирано табло. Само за гр. Враца са предвидени допълнителни бройки, така че да обхванат ключовите места в града. Платформата дава възможност за ежедневно информиране на гражданите посредством видео клипове и съобщения. Тя ще улесни поднасянето на информация относно документи за кандидатстване на гражданите, процеса по одобрение, моделите климатици и техн. им характеристики, графиците, статистика за броя сменени екологични отоплителни устройства и др. -Външна реклама-билбордове с основната цел да информира за възможността. -Предвиден е 30 секунден радио спот, който ще бъде излъчван интензивно в рамките на 1 месец. - 2 видео клипа -ще предоставят информация за проекта и възможностите, които той предлага, посредством излъчването им чрез дигиталната платформа за споделяне на интерактивно съдържание и комуникация и онлайн медии, както и чрез използването им по време на пресконференциите, брифингите и информационните срещи. Предоставянето на информация посредством видео клипове е един от най-ефективните начини за достигане до максимално широк кръг от аудитория. -Важно за населението ще е да има едно място, една медия, където да бъде предоставена подробно и в детайли цялата информация по проекта за подмяната на отоплителните инсталации на твърдо гори с екологосъобразни алтернативни. Тази медия ще е подстраницата на проекта към сайта на община Враца. -Предвид големия брой последователи и отличаващата се активност на гражданите на фейсбук страницата на Община Враца, тя е включена като основна социална медия. Предвидени са и по-обширни и описателни текстови материали, които да бъдат публикувани както в регионални онлайн медии, така и в печатни такива. 273 762.00 0.00
Техническа подкрепа: Дейността включва Техническа подкрепа за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи, посещения на място по домовете (обходи), както и за подписване на договори между община Враца и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Обхватът на работа включва, но не се ограничава до изпълнение на следните поддейности: 1. Създаване на организация за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди. 1.1. Съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи. 1.2. Участие в подбора и класирането на кандидатите подали заявления за кандидатстване. 2. Посещения на място по домовете (обходи), консултиране и заснемане на топлоуреда на твърдо гориво за всички кандидати подали заявления за кандидатстване. 2.1. Проверка на място по домовете (обходи) за достоверността на декларираните обстоятелства. 2.2. Изготвяне на препоръки за определяне на най-подходящата отоплителна алтернатива за всяко отделно жилище след проведено посещението на място. 2.3. Организиране, провеждане и участие в срещи с етажните собствености. 2.4. Създаване на организация за връзка за гражданите, относно възникнали технически въпроси, свързани с демонтажа и/или подмяната на устройствата. 2.5. Проверка за липсата на двойно финансиране, за наличие на режим за държавна помощ и други необходими проверки на заявените от лицата обстоятелства. 2.6. Класиране по приоритетност на подалите заявления граждани, в случай на недостиг на финансов ресурс заради висок интерес от страна на гражданите - кандидати. 2.7. Разглеждане на подадените документи, необходими за сключване на договор както и решаване на казуси по тях (в т.ч. проверки и анализ на нотариални актове, разрешения за ползване, удостоверения за наследници, декларация за съсобственици и др.). 2.8. Оказване на съдействие на Възложителя при подготовката и сключването на договори с крайните бенефициенти на помощта, включително изменение на сключени вече договори (при необходимост). 2.9. Осъществяване на контрол (мониторинг) върху работата на избрания изпълнител за подмяна на старите отоплителни устройства (на дърва и въглища) в съответните райони чрез проверки на място, като проверява и участва в приемателната комисия за извършените доставки и монтажи в съответните райони и подписва всички необходими протоколи и други документи (когато е приложимо), предвидени в съответния договор за обществена поръчка. 2.10. Проверка на място за удостоверяване изпълнението на дейностите по: 2.10.1. Демонтаж на отоплителните устройства. 2.10.2. Доставка и монтажа на екологичните отоплителни устройства. 2.10.3. Изградени фотоволтаични панели. 2.10.4. Изградена отоплителни инсталации. 588 000.00 0.00
Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Разработен е Механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи (Механизъм за екологична подмяна), който предлага модел на действие, указващ практическите дейности, етапи и задачи, които ще се изпълняват при замяната на старите отоплителни уреди на дърва и въглища с нови екологични алтернативи на територията на Община Враца. Механизъмът детайлно и структурирано описва подхода и планираните мерки от етап подготовка за набиране на заявления за интерес до етап монтаж на нови екологосъобразни отоплителни устройства и предаване за рециклиране на подменените високоемисионни печки/котли на твърдо гориво. Изпълнението на дейностите, свързани с подмяна на отоплителните устройства на дърва и въглища ще се реализира при спазване на приложимите разпореди от секторното законодателство, условията от Насоките за кандидатстване, както и условията и последователността от дейности, посочени в Проекта на Договор между Община Враца и Крайните получатели. Следвайки тези изисквания, изготвената последователност от действия е следната: Поддейност 1: Изготвяне на график за демонтаж Поддейност 2: Демонтиране Демонтирането на старите отоплителни устройства на дърва и въглища следва да се осъществява от предварително обучен персонал. Реализирането на настоящата поддейност е съпроводено от образуването на „отпадък с битов характер“, какъвто се явяват старите отоплителни устройства на дърва и въглища. Съобразявайки се с разпоредбите на ЗУО, демонтажа на устройствата следва да се извършва чрез попълване ни предаване от крайният получател на декларация по чл. 39, ал. 2 от ЗУО. Поддейност 3: Товарене Преносът и товаренето на старите устройства не трябва да е съпроводено с образуване на отпадъци и/или замърсяване на общите части на имота на кандидата и обществените части около имота. При условие, че същите се замърсят, отговорност на изпълнителя на етапа е да ги почисти и възстанови до състоянието в което са били преди започване изпълнението на етапа. Поддейност 4: Транспорт Дейностите, свързани с транспорт на демонтираните стари устройства до площадката/те за предаване/съхранени следва да се извършват от лица, отговарящи на изискванията, регламентирани в Глава втора. ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ОТГОВОРНОСТИ, Раздел I. Задължения на лицата, извършващи дейности с отпадъци от ЗУО. Лицата, отговорни за транспортирането на демонтираните стари устройства до площадката за последващо третиране следва да притежават разрешение по реда на чл. 35, ал. 3 от ЗУО (регистрационен документ ), издадено от компетентната РИОСВ. В издаденото разрешение (регистрационен документ) следва да фигурират приложимите за целите на Проект „Зелена Враца - мисията е възможна!“ на Община Враца отпадъци по вид, код и наименование, съгласно Наредба № 2 от 23.07.2014 за класификация на отпадъците, както и всички регистрирани превозни средства, с които се предвижда изпълнението на настоящият етап. Поддейност 5: Предаване Предаването на демонтираните отоплителни устройства и последващо третиране се извършва единствено на лица, притежаващи разрешение по реда чл. 35 или регистрационен документ по реда на чл. 78 от ЗУО. Разработен е и Механизмът, отчитащ приходи от предаването на заменените отоплителни устройства на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците. Целта е да идентифицира прогнозния размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства. Механизма представя и дейностите, за които ще бъдат разходвани тези приходи, който не са свързани с извършване на икономическа дейност, с цел недопускане предоставянето на държавна помощ по проекта. Всички очаквани приходи се предвижда да бъдат инвестирани в зелени мерки, които не представляват икономическа дейност и не генериращи приходи, съобразно мерките заложени в актуалната общинска програма за подобряване качеството на въздуха в Община Враца. 127 856.40 0.00
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление: Дейността включва доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление: Доставка на отоплителни уреди за битово отопление на твърдо гориво (пелети): • Топловъздушна пелетна камина (отдавана (номинална) мощност 6 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Топловъздушна пелетна камина (отдавана (номинална) мощност 8 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Топловъздушна пелетна камина (отдавана (номинална) мощност 10 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Пелетни камини с водна риза (отдавана (номинална) мощност 12 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Пелетни камини с водна риза (отдавана (номинална) мощност 18 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Пелетни камини с водна риза (отдавана (номинална) мощност 24 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Пелетни котли (отдавана (номинална) мощност 25 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Пелетни котли (отдавана (номинална) мощност 33 kW с допустим толеранс до ± 7%) • Пелетни котли (отдавана (номинална) мощност 39 kW с допустим толеранс до ± 7%) Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на климатици за битово отопление: • Климатици (9000 BTU или еквивалент) • Климатици (12000 BTU или еквивалент) • Климатици (15000 BTU или еквивалент) • Климатици (18000 BTU или еквивалент) • Климатици (24000 BTU или еквивалент) • Климатици (30000 BTU или еквивалент) Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на термопомпи за битово отопление: • Термопомпа Въздух/Вода Сплит система Доставка на отоплителни уреди за битово отопление - радиатори • Радиатори На крайнитете потребители при подмяната на е предоставена възможност да си изберат нови екологосъобразните уреди/системи за отопление или радиатори за свързване/повторно свързване към топлопреносна мрежа. Разработен е Механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи (Механизъм за екологична подмяна), който предлага модел на действие, указващ практическите дейности, етапи и задачи, които ще се изпълняват при замяната на старите отоплителни уреди на дърва и въглища с нови екологични алтернативи на територията на Община Враца. Механизъмът детайлно и структурирано описва подхода и планираните мерки от етап подготовка за набиране на заявления за интерес до етап монтаж на нови екологосъобразни отоплителни устройства и предаване за рециклиране на подменените високоемисионни печки/котли на твърдо гориво. Изпълнението на дейностите, свързани с подмяна на отоплителните устройства на дърва и въглища ще се реализира при спазване на приложимите разпореди от секторното законодателство, условията от Насоките за кандидатстване, както и условията и последователността от дейности, посочени в Проекта на Договор между Община Враца и Крайните получатели. Следвайки тези изисквания, изготвената последователност от действия е следната: Поддейност 1: Изготвяне на график за монтаж Поддейност 2:Монтиране: 1.Доставка на отоплителните устройства до мястото на монтажа им на адресите на крайните получатели, посочени от Възложителя; 2.Монтаж/инсталация и въвеждане в експлоатация на доставените отоплителни устройства; 3.Провеждане на инструкции и демонстрация за правилна експлоатация, поддръжка и почистване на монтираните отоплителни устройства на крайните получатели при доставката и монтажа в конкретните имоти; 4.Предоставяне на крайния получател на писмени инструкции за експлоатация, поддръжка и почистване на монтираното отоплително устройство; 5. Гаранционно обслужване на доставените отоплителни устройства. 22 018 346.52 0.00
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление: Дейността включва следните поддейности: 1. Изготвяне на проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция, както и преценка за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове, и безопасността на съоръжението. 2. Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление. Фотоволтаични системи, само за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата, акумулатори (батерии) и устройства, непозволяващи връщане на електрическа енергия в мрежата. 3. Застраховане на новите активи за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация. Подкрепата по тази дейност е допустима само за домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон при следните условия: • избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „въздух-въздух“; • домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер; • жилището е основно за кандидата краен получател на помощта; • жилището не е свързано към топлопреносна мрежа. 297 513.07 0.00
Организация, управление и видимост: Дейността включва 3 поддейности 1.Организация и управление:Екипът по управление (ЕУП) ще бъде съставен от служители на община Враца и външен експерт и ще бъде отговорен през целия период на проекта за провеждането на дейностите.Тук се включват дейности,които да обезпечат ефективното и качествено управление на проекта,вкл. по отношение на мониторинг и докладване, верификации, разплащания и осчетоводяване на разходите,провеждане на мерки за информация и публичност.Ще се осигури ЕУП с подходяща квалификация и опит.ЕУП ще се състои от следните експерти: Ръководител;Координатор; Експерт Мониторинг; Експерт Комуникации;Счетоводител;Юрист – външен експерт.Община Враца предвижда реализацията на поддейност 1 да се изпълнява от смесен екип и в тази връзка възстановяването на разходите ще се извършва при прилагане на формата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи) -в размер на 1,79%. Ще се създаде система за контрол, гарантираща в най-висока степен успешното реализиране на възложените задачи и функции на експертите.Контролът ще бъде съчетан с непосредствена комуникация между членовете на ЕУП, имаща за цел постигане на възможно най-добри резултати от изпълнението на поставените задачи и тяхното своевременно завършване.Екипът от експерти ще докладва директно на Ръководителя на екипа.Ще се въведат механизми за контрол при извършването на мониторинг на изпълнението на проекта, основаващи се на: качество, разходи и срокове;съвместна работа между експертите; събиране и анализиране на информацията;преглед на докладите за напредъка и документите,свързани с изпълнението на проекта;сравняване на информацията и докладваните данни с целите,очакваните резултати,дейности и индикаторите за изпълнение на договора. 2. Видимост, прозрачност и комуникация При изпълнение на поддейността съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС)2021/1060 ще се осигури: публикуване на уебсайта на Община Враца, както и на сайтове в социални медии, кратко описание на проекта, пропорционално на равнището на подкрепата, неговите цели и резултати, като се откроява финансовата подкрепа от Съюза; да се включва по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от Съюза, в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността; да се поставят устойчиви табели или табла, ясно видими за обществеността, на които да се откроява емблемата на Съюза в съответствие с техническите характеристики, посочени в приложение IX, веднага щом започне физическото изпълнение на проекта, включващи физически инвестиции, или инсталирането на закупеното оборудване; да се организира поне една комуникационна проява или дейност, като се привлече своевременно за участие ЕК и УО. Дейностите са: •Провеждане на 2 броя пресконференции–начална и заключителна; •Изготвени и публикувани 3 бр.публикации/прессъобщения за проекта на интернет страницата на общината; •Изготвени и публикувани 3 бр. публикации/прессъобщения за проекта на сайтове в интернет издания, които публикуват регионални новини, и в социалните мрежи; •Изработване и поставяне на 27 бр. постоянни обяснителни табели с размери 70х50 см. на видими за обществеността места, определени от Възложителя; •Отпечатване на 8000 бр. информационни стикери, оповестяващи полученото финансиране с размери 12х6 см; •Организиране и провеждане на комуникационна проява с участие на представители на ЕК и УО. Всички дейности ще бъдат реализирани съгласно Правилата на ЕК за комуникация и видимост за програмен период 2021-2027 г. и Правилата за използване на емблемата на ЕС по програми на ЕС за периода 2021-2027 г. в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) 2021/1060 и съобразно условията и изискванията за изпълнение на проекти по ПОС 2021-2027 г. 3. Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки Сключен е Договор № У261/10.10.2023г. за подготовка на 5 броя обществени поръчки. 448 891.45 4 565.53

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).