Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project envisages the design and preparation of technical specifications for a comprehensive national solution for the Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI) with EU Member States, the European Economic Area, Switzerland and UK. The focus will be on:
- optimization of the institutional framework (competent institutions, competent authorities, liaison bodies and access points);
- design of a national software solution for Exchange of Social Security Information;
- preparation of a model and design of a National Coordination Center under EESSI, which will take over the coordination of problems and corrections in the exchange (distribution of requests, resolving cases and elimination of business and technical problems).

The design of the national solution will take into account the business processes for the exchange of information between the competent institutions at national level, the EU requirements and the specific requirements arising from the needs and available information resources in the individual institutions. Draft acts for amendment / supplementation of the legal framework in connection with the implementation of the national solution will be prepared, as well as a model for a national coordination center under EESSI, incl. defining its role, structure, functions and requirements in terms of technical and expert support.

The software will be compliant with all competent administrations (NRA, NSSI, NHIF and ASA), and will provide an opportunity for additional configuration according to the specific back-office systems of the individual administrations. It will also be available to private pension insurance companies, in their capacity as competent institutions within EESSI.

It is planned to move to a centralized access point for the exchange of social security information, which will be supported by an analysis of the legislation and a draft legislation.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проектиране на национално решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация EESSI: Цялата комуникация между националните институции по трансгранични случаи в областта на социалното осигуряване се извършва посредством системата EESSI (Еlectronic exchange of social security information) чрез обмен на структурирани електронни документи (СЕД) и следване на единни процедури. Към настоящият момент България използва уеб базираното софтуерно приложение RINA (Reference Implementation for a National Application) на Европейската комисия за пренос на данни между точките за достъп на национално ниво и държавите-членки. RINA е разработена от ЕК, с оглед по-лесно свързване с централната информационна платформа на Европейския съюз за електронно управление и обмен на социалноосигурителна информация и е предоставена за ползване на държавите-членки, които не разполагат със собствено национално решение. От началото на 2022 г. ЕК преустановява поддръжката и актуализацията на RINA. Държавите-членки на Европейския съюз могат да ползват собствено софтуерно решение или да продължат да използват решението на ЕК, като сами финансират дейностите за неговата поддръжка и развитие. Натрупаният опит показва, че възможностите за интеграция на готовото приложение със съществуващите информационни системи на НАП, НОИ, АСП и НЗОК са силно ограничени. То не отчита специфичните национални информационни потребности и разполага с ограничен набор от инструменти за управление на случаи и оптимизиране на вътрешните работни процеси, което възпрепятства пълноценното автоматизирано попълване на СЕД. По тази причина, компетентните институции на национално ниво се обединиха около идеята за изграждане на собствено софтуерно решение за свързване със системата на ЕС. В рамките на дейността ще бъде проектирано национално решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация (EESSI) с държавите-членки на Европейския съюз, Европейската икономическа зона (Исландия, Лихтенщайн и Норвегия), Швейцария и Обединеното кралство. То ще бъде съобразено с европейските и национални изисквания към обмена на информация, съществуващите информационни системи и специфичните бизнес модели на компетентните държавни институции (НОИ, НАП, НЗОК, АСП), като при възможност ще се преизползва предоставения от ЕК изходен код на RINA. Националното решение ще обхване всички елементи, необходими за осъществяване на ефективен електронен обмен на социалноосигурителна информация, като усилията ще бъдат насочени към: - оптимизиране на институционалната рамка (компетентни институции, компетентни органи, органи за връзка и точки за достъп); - разработване и внедряване на национално софтуерно решение за обмен на социалноосигурителна информация; - изграждане на национален координационен център по EESSI. За изпълнение на заложените цели, в рамките на дейността ще бъде извършен преглед и анализ на: - съществуващата институционална рамка и бизнес процесите за обмен на информация между компетентните институции на национално ниво; - изискванията към институционалната рамка и софтуерното решение на ниво ЕС; - специфичните изисквания, произтичащи от потребностите и наличните информационни ресурси в отделните институции; - обема и формата на наличните данни и документи, натрупани в РИНА, както и обема и вида на данните/документите, които следва да бъдат мигрирани. В резултат от извършения анализ ще бъдат изготвени: - техническо задание за разработване и внедряване на национално софтуерно решение за обмен на социалноосигурителна информация, съгласно образеца към чл. 38 от Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги; - модел за изграждане на национален координационен център по EESSI – роля, структура, функции, изисквания по отношение на техническо и експертно обезпечение; - проекти на нормативни актове за изменение/допълнение на нормативната уредба във връзка с реализирането на националното решение за обмен на социалноосигурителна информация, като при необходимост ще бъде извършена оценка на въздействието. 651 950.00 640 511.88
Разработване и внедряване на национално софтуерно решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация: В рамките на Дейност 2 ще бъде разработено и внедрено национално софтуерно решение за електронен обмен на социалноосигурителна информация, в съответствие с изготвеното по Дейност 1 техническо задание. Решението ще бъде съобразено с техническите и функционални изисквания на Европейската комисия, както и с потребностите и наличните информационни ресурси в компетентните институции. Ще бъде достъпно посредством интуитивен потребителски интерфейс, който ще предоставя интегриран достъп до функционалностите му, ще дава възможност за управление на работните процеси и документи, както и за обработване и съхранение на работните данни и тяхната подготовка за осъществяване на електронен обмен с EESSI. Целта е да се постигне максимална автоматизация на работните процеси, като се предвидят необходимите контроли за минимизиране на възможните грешки или пропуски преди изпращането на изискуемата информация. По този начин ще се намали необходимостта от последващи корекции или допълнително изпращане на данни. Решението ще включва и модул за мониторинг на обмена, който ще позволява проследяване на статуса на всички работни процеси и обекти, свързани с обмена на социалноосигурителна информация. Изграждането на този модул е в изпълнение на задължителни изисквания на ЕК (Service Level Agreement). След разработването му, решението ще бъде внедрено от изпълнителя във всички компетентни администрации (НАП, НОИ, НЗОК и АСП), като ще се извърши допълнителна конфигурация съобразно конкретните бек-офис системи на отделните администрации. То ще може да се ползва и от частните пенсионноосигурителни дружества в България, в качеството им на компетентни институции в рамките на EESSI. В случай, че в резултат от анализа по Дейност 1 бъде установена подобна необходимост, за да бъде гарантирана работоспособността на решението ще бъде закупен необходимия базов, системен и приложен софтуер. Външният изпълнител ще осъществи интеграция с други вътрешни и външни системи, които участват в процеса на обмен на информация и ще извърши миграция на данни и документи, налични в отделните инсталации на приложението РИНА. В рамките на дейността ще бъдат проведени тестове за работоспособност и оперативна съвместимост, включително със средата за обмен на социалноосигурителна информация в ЕС. Ще бъде инсталирана една централизирана точка за достъп за обмен на социалноосигурителна информация (софтуер, предоставен на държавите-членки от ЕК) и ще бъдат приложени необходимите настройки. Ще бъдат изготвени инструкции за потребителите и техническа документация. Ще бъдат обучени минимум 120 служители от четирите институции за работа със софтуерното решение, от които минимум 30 администратори и 90 потребители. С оглед обезпечаване на ефективното функциониране на националния координационен център по EESSI, ще бъде закупен съответният софтуер, необходим за извършване на оперативната му дейност, идентифициран в резултат от дейност 1 (напр. Call Management System, Ticketing System). Ще бъдат обучени не по-малко от 20 служители, от които поне 5 администратори, за работа със закупения софтуер. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).