Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The main goal of the project proposal is to improve the management and destruction of hazardous waste in Bulgaria through the direct participation of citizens and non-governmental organizations.
The specific objectives of the project are:
Specific objective (SC)1. Support for hazardous waste management in Bulgaria
Specific objective (SC) 2. Activation of civic participation in the management and destruction of hazardous waste in Bulgaria
Specific objective (SC) 3. Improving public awareness and commitment on hazardous waste

The following project activities will contribute to the achievement of SC 1:
Activity 1. Analysis of the policies for management and disposal (disposal) of hazardous waste and of the legislative framework for waste classification
Activity 2. Analysis of the quantities of landfilled hazardous waste in Bulgaria and identification of possibilities for limiting the areas for their disposal

Activity 3 will contribute to the achievement of SC 2 Advocacy activities to discuss the defined recommendations related to improving the management and disposal of hazardous waste in Bulgaria.

Activity 4 will contribute to the achievement of SC 3. Information campaign for popularization of a mechanism for civic participation in the development, implementation and monitoring of management and destruction of hazardous waste in Bulgaria.

The target groups of the project are:
- Administrations involved in the hazardous waste management process
- Non-governmental organizations and employers' organizations
- Business
- Public

The project is aimed at addressing the needs of the target groups of policy reformulation and improving the management and disposal of hazardous waste in Bulgaria through the direct participation of citizens and NGOs.

The main expected result of the project implementation is to contribute to the achievement of partnership management of citizens and businesses in the field of hazardous waste management.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на политиките за управление и унищожаване (обезвреждане) на опасните отпадъци и на законодателната рамка за класификация на отпадъците: Целта на Дейност 1 (Д1) е да бъде извършен анализ на законодателната рамка за класификация на отпадъците и на политиките за управление и унищожаване (обезвреждане) на опасните отпадъци (ОО) като основа за изпълнение на всички останали проектни дейности, предоставяйки актуална картина на действащите релевантни политики и законодателство, така че да се гарантира ефективното участие на гражданите в тяхното формиране, изпълнение и мониторинг. Именно по този начин дейността допринася и за изпълнението на СЦ1 на проектното предложение „Подпомагане на управлението на опасни отпадъци в България“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Същевременно, дейността попада в допустими дейности по т. а: Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението съгласно т.13 от Насоките за кандидатстване. Анализът на политиките има за цел да идентифицира и анализира законовата рамка във връзка с управлението и унищожаване (обезвреждане) на ОО чрез извършване на проучване за разработените и провежданите релеватни политики на България и ЕС, които са пряко свързани и с дейностите по контрола и опазването на околната среда. По такъв начин ще се систематизират настоящите и бъдещите политики за управление и унищожаване на отпадъците в България , съответно на национално и местно ниво за областните градове. В допълнение, ще се изготви сравнителна таблица на политиките и конкретните мерки, които се и ще се осъществяват за изпълнение на политиките, както и ще бъде дефинирана 1 бр. препоръка за подобряване политиките в управлението и унищожаването на ОО. Анализът на законовата рамка за класификация на отпадъците ще включва: • Изследване на цялостната законодателна рамка, третираща опасните промишлени и битови отпадъци в това число на ниво ЕС • Систематизиране на действащата европейска и национална нормативна уредба по отношение ОО по заглавия в табличен вид с препратка към датата, от която нормативният акт (НА) е влязъл в сила, като се спазва степента на субординация и върховенство • На база на табличната форма на информация се събират пълните текстове на нормативните актове, като събраната информация би могла да се ползва при необходимост за отпечатване на сборник с НА, третиращи управлението и обезвреждането на ОО • Дефиниране на 1 бр. препоръка за подобряване на законодателната рамка за класификация на отпадъците В рамките на изпълнението ще бъде извършено цялостно обследване на европейската и националната нормативна уредба, набрана качествена и количествена информация от разнообразни източници (в т.ч. МОСВ, Дирекция управление на отпадъците опазване на почвите, ИАОС, местните структури, други НПО), включително по отношение основните цели и дейностите за тяхното осъществяване по Националния план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г. и Стратегията и плана за действие за прехода към кръгова икономика на Р България за периода 2021-2027 г., с което ще се систематизират към момента на подготовка на анализите и дефиниране на препоръките настоящите и бъдещите политики за управление и унищожаване на отпадъците в България на национално и местно ниво за областните градове. Дейността е необходима т.к. законовата рамка определя режима на дейностите на всички лица и организации, свързани с опасните отпадъци – производители, болници, граждани, търговци, брокери на отпадъци и следва да е изградена на база предначертаните политики за управление на ОО. Същевременно, у нас липсва яснота по отношение именно на ОО, които следва да станат важен приоритет наравно с прокламираното разделно събиране, рециклиране, кръгова икономика, и трябва да има стройно изградени плавила относно управлението и контрола. 18 813.30 0.00
Анализ на количествата депонирани опасни отпадъци в България и идентифициране на възможности за ограничаване на площите за депонирането им: Целта на Д2 е да се подпомогне трайното ограничаване (намаляване) на площите, които се използват за площадки за депониране на опасни отпадъци, да се дефинират политики за контрол на числеността и големината на площадките, както и адекватни срокове за тяхното съществуване и последващо възстановяване на нормалното предназначение на площите, както и да се анализират транспортираните опасни отпадъци (ОО) в България с цел минимизиране рисковете при транспортиране на опасни отпадъци. Именно по този начин дейността допринася и за изпълнението на СЦ1 на проектното предложение „Подпомагане на управлението на опасни отпадъци в България“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Същевременно, дейността попада в допустими дейности по т.а: Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението съгласно т.13 от Насоките за кандидатстване. В тази връзка дейността ще се фокусира върху: 1.1. Анализ на необходимостта от ограничаване площите, които се използват за площадки за депониране на ОО, да се дефинират политики за контрол на числеността и големината на площадкитеи адекватни срокове за тяхното съществуване и последващо възстановяване на нормалното предназначение на площите 1.2. Анализ на количествата депонирани ОО в България, източниците на ОО, обсъждане на възможността за предвиждане на бъдещите количества, и на необходимостта от създаване на програми за подпомагане стопанските инициативи за създаване на мощности за събиране и обезвреждане на ОО 1.3. Анализ на транспортираните ОО в България с цел минимизиране рисковете при транспортиране на ОО Анализът по 1.3. ще включи: - Събиране на информация по набор от показатели за всяка една площадка за депониране на ОО в България - Изследване на нормативната уредба за регистрация на площадка за депониране на опасни отпадъци и процедурите за осъществяване на контрол - Оценка на ефективността на контрола на депониране на опасни отпадъци и съществуващия регистрационен режим - Анализ на ефекта за екологията и човешкото здраве на съществуването на площадки за депониране на ОО - Представяне на програми с мерки за осъществяване за възстановяване на нормалното предназначение на площи, използвани за площадки за депониране на ОО - Дефиниране на 1 препоръка към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики в посока ограничаване площите, които се използват за площадки за депониране на ОО Анализът по 1.2. ще включи: - Събиране на информация за количеството депонирани ОО на територията на България - Описание на източниците на опасните отпадъци по групи и количества - Анализ на възможността за даване на прогнозни стойности за следващите 5 години за количествата ОО – промишлени и битови - Оценяване ефекта от създаване на програми за подпомагане на стопанските инициативи за създаване на мощности за обезвреждане на ОО, както и за мотивиране на населението за предаване на битовите ОО в специални пунктове - Дефиниране на 1 препоръка към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики в посока намаляване на количествата депонирани ОО в България Анализът по 1.3. ще включи: - Събиране на информация транспортирани опасни отпадъци на територията на България по редица показатели - Извършване на изчисление на средностатистическо разстояние за транспорт на ОО - Анализ на екологичните катастрофи или аварии при транспортиране на ОО на територията на България за последните 3 години - Оценяване на последиците върху екологията при авария или катастрофа, възникнала при транспортиране на ОО - Дефиниране на 1 препоръка към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики в посока предотвратяване на екологични катастрофи или аварии при транспортиране на ОО 27 898.85 0.00
Застъпнически дейности за обсъждане на дефинираните препоръки, свързани с подобряване на управлението и унищожаването на опасните отпадъци в България: Целта на Д3 е реализацията на застъпнически дейности за обсъждане на дефинираните препоръки на специализирано експертно ниво за осигуряване на нужната подкрепа за тяхното имплементиране в законовата рамка на страната. Именно по този начин дейността допринася и за изпълнението на СЦ2 на проектното предложение „Активиране на гражданското участие в управлението и унищожаването на опасните отпадъци в България“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Същевременно, дейността попада в допустими дейности по т.в: Дейности за осъществяване на застъпнически действия и кампании в защита на обществено значими каузи съгласно т.13 от Насоките за кандидатстване. В тази връзка дейността ще се фокусира върху идентифициране на специалисти и експерти сред представителите на целевите групи (в т.ч. представители на МОСВ и ИАОС като основни администрации, отговорни за управлението на опасни отпадъци у нас), които имат опит и отношение към разглежданата проблматика в посока подобряване на управлението и унищожаването на опасните отпадъци в България. Ще бъдат сформирани две групи от експерти - по една за всеки от семинарите, на които ще бъдат представени разработените препоръки в рамките на Дейност 1 и Дейност 2. В дискусионен режим всяка от тях ще бъде обсъдена, а получените мения и коментари ще бъдат документирани. По такъв начин дефинираните в рамките на проекта препоръки ще получат експертна подкрепа, в т.ч. на административно ниво в МОСВ и ИАОС. Всеки от семинарите ще бъде 1-дневен, за минимум 30 човека и ще се проведат на територията на град София. С оглед на потенциални ограничения, които може да възникнат в резултат на пандемията от Covid-19, събитията следва да се проведат като хибридни, при което минимум 15 участника ще присъстват в залата и ще бъде осигурено електронно предаване на семинарите. Предвид целите и начина на изпълнение на дейността, тя ще осигури въздействие на национално и на местно ниво. Въздействието на местно ниво ще бъде най-осезаемо в онези общини в България, в които се намират значителни количества опасни отпадъци (напр. Столична община, Девня, Димитровград и др.), тъй като там ефектът от имплементиране на дефинираните препоръки в законодателството ще е най-голям. 4 195.55 0.00
Информационна кампания за популяризиране на механизъм за гражданско участие в разработването, прилагането и мониторинга на управление и унищожаване на опасните отпадъци в България: Целта на Д4 е да бъде реализирана информационна кампания за широко популяризиране на резултатите по проекта. Това се постига чрез популяризиране на обобщените данни в разработените аналитични доклади и дефинираните препоръки за реално повишаване на гражданското участие в изпълнението и мониторинга на политики. По този начин дейността допринася за изпълнението на СЦ3 на проектното предложение „Подобряване на обществената информираност и ангажираност по въпросите на опасните отпадъци“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Същевременно, дейността попада в допустими дейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 д). Изпълнението на Д4 ще се фокусира върху: - Планиране и провеждане на ПР кампания - Провеждане на кръгла маса по проекта ПР кампанията ще бъде планирана и проведена като мащабна информационна кампания за представяне на резултатите от проекта и в частност на аналитичните разработки и дефинираните препоръки ще бъдат социалните медии. Целта е възможно най-голям брой хора/организации/институции да бъдат информирани за разработения механизъм за граждански мониторинг. Ще бъдат идентифицирани 2 социални медии и чрез тях ще бъдат направени минимум 20 публикации на теми, свързани с проекта и резултатите от него. Кръглата маса ще бъде проведена в град София, с цел осигуряване на участие на възможно по-голям брой представители на свързани с проекта институции, вкл. МОСВ, ИАОС,, както и представители на всички целеви групи по проекта за публично представяне на резултатите от проекта и за провеждане на последващи дискусии, идентифициращи ключови проблеми като намаляване на обема на депонираните у нас опасни отпадъци и възможностите за тяхното унищожаване или оползотворяване в контекста на кръговата икономика. И не на последно място: как да се осъществява постоянен и ефективен граждански контрол чрез съучастие в този процес. Кръглата маса ще бъде 1-дневно мероприятие, за минимум 40 човека и ще се проведат на територията на град София. С оглед на потенциални ограничения, които може да възникнат в резултат на пандемията от Covid-19, събитието следва да се проведе като хибридно, при което минимум 20 участника ще присъстват в залата. 4 590.55 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).