Проучване на проектите през последния програмен период в Община Белица: В рамките на настоящата дейност ще бъдат събрани база данни за изпълнени през последния програмен период проекти на територията на община Белица, които да послужат за две цели:
1. Да се проследи какъв тип са проектите, как са изпълнени, има ли налагани финансови корекции и резултатите по тях,
както и
2. Да се подготви информационната основа, на която да "стъпи" стратегията за граждански мониторинг;
Проектите, които ще бъдат разглеждани ще бъдат в значими за обществото сфери. Община Белица, като всяка община в България, работи по План за развитие, който включва ключови сфери за подобряване на територията си в съответния програмен период и голяма част от предвидените в плана мерки, се осъществяват чрез безвъзмездно финансиране. В този смисъл, Общината е бенефициент на безвъзмездни средства в контекста на изпълнение на своите местни политики.
Чрез създаването на базата данни, ще се добие представа кои са проектите през предходния програмен период и как са изпълнени. Резултатите ще подпомогнат разработването на механизма за мониторинг, ще се идентифицират и обобщят слабостите, в случаите, в които има налагани финансови корекции, което да послужи за основа на следващата проектна дейност, изразяваща се в анализ.
Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг, тъй като представлява подготовка за анализа на съдебна практика, целящ дефиниране на препоръки и разработването на стратегията за мониторинг. Целевата група, която ще бъде пряко адресирана от тази дейност е общинската администрация на Община Белица и в частност - дирекциите, имащи отношение към управлението на проекти и възлагане на обществени поръчки, които ще съдействат за събирането на информация. Чрез изпълнението на тази дейност, целевата група ще бъде подпомогната в процеса по анализ на предходния програмен период, по начин, че да бъдат дефинирани lessons learned (научени уроци) в полза на следващия такъв. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво.
Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група А на Насоките за кандидатстване. |
14 480.00
|
10 418.80
|
Анализ на съдебна практика, свързана с налагане на финансови корекции през последния програмен период в Община Белица и дефиниране на препоръки;: Налагането на финансови корекции е съществен проблем на всяка общинска администрация и Управляващ орган, защото не позволява пълното усвояване на предвидените в рамките на един проект безвъзмездни средства. Когато се налагат финансови корекции по проекти с обществено значение, се засягат пряко граждански интереси и активният мониторинг от страна на обществото е логичен отговор на този проблем.
В рамките на настоящият проект ще бъде извършен анализ на съдебната практика във връзка с налагането на финансови корекции по проекти с обществено значение, като фокусът няма да бъде върху посочване на нередностите и грешките на администрацията (когато случаят е такъв), а върху идентифициране на областите за подобрение, по начин, че чрез гражданското участие в мониторинга - да се постигне открито и прозрачно усвояване на безвъзмездните средства.
Тъй като една от основните причини за налагане на финансови корекции е нередности при възлагането, експертите по проекта ще бъдат подпомогнати от експертния капацитет на ИИ НИОП с дългогодишен опит в областта на обществените поръчки.
Предвижда се структурата на анализа да следва цикъла на управление на обществени поръчки, като на всяка фаза ще бъдат идентифицирани допусканите грешки, съобразно събраната съдебна практика.
В резултат ще бъде изготвен документ, който да послужи като втора стъпка от разработването на механизма за мониторинг. Дефинираните препоръки за подобряване на местната регулаторна среда(минимум 3) ще бъдат официално входирани в деловодство на Община Белица.
Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг, тъй като представлява включва анализа на съдебна практика, целящ дефиниране на препоръки и разработването на механизма за мониторинг. Целевата група, която ще бъде пряко адресирана от тази дейност е общинската администрация на Община Белица и в частност - дирекциите, имащи отношение към управлението на проекти и възлагане на обществени поръчки, които ще бъдат адресат на препоръките. Чрез изпълнението на тази дейност, целевата група ще бъде подпомогната в процеса по анализ на предходния програмен период, по начин, че да бъдат дефинирани lessons learned (научени уроци) в полза на следващия такъв. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво.
Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група Б на Насоките за кандидатстване, като е изпълнено задължението да включва и отправянето на препоръки, в т.ч. и механизма за това. |
25 600.00
|
24 994.72
|
Изготвяне на стратегия за граждански мониторинг: Същинската част от планирания механизъм за осъществяване на граждански мониторинг е разработването на стратегия, която ще бъде съобразена с дефинираните области за подобрения от предходните проучвателни и аналитични дейности.
Целта на стратегията е да осигури комплекс от мерки, които да доведат до прозрачност и откритост в планирането, управлението и изпълнението на проекти от обществен интерес на територията на Община Белица. Предвижда се, документът да включва мерки, свързани с проверка от страна на гражданите на изпълнение на проектите с обществено значение, съобразно заложените им цели. Стратегията ще описва конкретен механизъм за изпълнение на мониторинг от гражданите и получаване на обратна връзка за общинската администрация дали изпълнението на местни политики, чрез разхождане на безвъзмездни средства, посреща нуждите на населението и се изпълнява в съответствие с регионални цели и в отговор на актуалните проблеми. Стратегията ще отговори на въпроса: кои са мерките, които да помогнат на гражданите в осъществяването контрол върху целия цикъл на управление на проекти.
Документът ще бъде разделен на части, всяка от които посветена на фаза от този цикъл и ще описва мерките, които да се предвидят. Сред тях ще бъде внедрена и визията за имплементиране на официално депозираните препоръки, в т.ч. за оптимизиране на регулаторната среда.
Проследявайки изпълнението на стъпки за прозрачност и откритост, приложението на механизма от стратегията ще допринесе за информираността на обществото, а по този начин за реализиране на диалога между него и администрацията и повишаване на доверието в последната.
Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 1. Постигане на партньорско управление с гражданите и бизнеса чрез ефективен и конструктивен диалог между между местната власт и гражданите в контекста на управление на безвъзмездни средства, насочени към проекти от обществен интерес; СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг;
СЦ 3. Насърчаване участието на гражданите в процеса по вземане на решения за управление на безвъзмездните средства.
Основните целеви групи, които ще бъдат пряко засегнати са гражданите и НПО сектора, които ще бъдат ангажирани в използване на стратегията за мониторинг и мултиплицирането на ефекта й. По този начин ще бъде адресиран един от ключовите проблеми на целевите групи, а именно липсата на достатъчна информация и прозрачност при изпълнението на проектите и усвояване на средствата. От друга страна, общинската администрация е косвена целева група по тази дейност, тъй като ще бъде засегната от потенциалната обратна връзка, в резултат от прилагане на планираните в стратегията мерки. Друг косвен резултат за нея ще бъде повишеното доверие в изпълнение на общинските политики. Чрез изпълнението на тази дейност, а общинската администрация, благодарение на възможния диалог с гражданското общество, ще бъде подпомогната в при изпълнение на проектите. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво.
Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група А на Насоките за кандидатстване. Всички мерки, които ще бъдат част от стратегията ще бъдат отделно представени в община Белица, като официално писмо. |
13 440.00
|
10 176.00
|
Обсъждане на препоръки за открито управление в усвояването на безвъзмездни средства : В рамките на тази дейност се предвижда провеждане на онлайн конференция в zoom или алтернативна платформа, в рамките на която ще бъдат представени и обсъдени препоръките, дефинирани в резултат на аналитичните дейности по проекта. Заедно с препоръките, ще бъде представена стратегията за граждански мониторинг, с фокус мерките за упражняване на такъв. Като ще бъде приведен пример с текущи проекти на Община Белица. Целта на събитието е и да има дискусионен панел, като целта е да се получи обратна връзка от целевите групи по дефинираните препоръки.
Поканени ще бъдат представители на всички целеви групи проекта: общинската администрация на Община Белица, граждани на община Белица, представители на НПО сектора.
Всички целеви групи ще бъдат предварително запознати с препоръките, които ще се обсъждат, благодарение на дейностите по информация и публично по проекта. В този смисъл, настоящата дейност не е информационна, а част от механизма за граждански мониторинг.
Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 1. Постигане на партньорско управление с гражданите и бизнеса чрез ефективен и конструктивен диалог между между местната власт и гражданите в контекста на управление на безвъзмездни средства, насочени към проекти от обществен интерес; СЦ 2. Открито и отговорно управление на средства чрез гражданско участие, посредством анализ на съдебна практика, дефиниране на препоръки и внедряване на механизъм за мониторинг;
СЦ 3. Насърчаване участието на гражданите в процеса по вземане на решения за управление на безвъзмездните средства.
Основните целеви групи, които ще бъдат пряко засегнати са гражданите и НПО сектора, които ще бъдат ангажирани в изпълнението на стратегията за мониторинг. Общинската администрация ще бъде адресирана чрез обсъждане на препоръките, които са дефинирани в рамките на проекта. Общинската администрация, благодарение на възможния диалог с гражданското общество, ще бъде подпомогната в при изпълнение на проектите. В този смисъл, дейността като част от разработването на механизма е насочена пряко към оказване на въздействие на местно общинско ниво.
Настоящата дейност попада в категорията на допустими дейности от група Д на Насоките за кандидатстване. |
1 600.00
|
0.00
|