Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The project will contribute to the achievement of the objectives of the Updated Strategy to Continue the Reform of the Judicial System addressing the need for enhancing transparency and accountability for the use of budget resources and increasing efficiency and effectiveness of the public expenditures for the judiciary.
Effective administration of the judiciary by introducing programme budgeting for each structure of the judiciary institutions and orienting the budget towards results, linking funding to the objectives, activities, workload and objective assessment of the costs of types of files and cases, will achieve the adequate funding of justice as a major state function. 
Within the project will be evaluated the existing programme budgeting model; an analysis of the European programme budgeting practices in the judiciary will be explored; a programme budgeting methodology will be developed which will define all the mandatory elements related to the work processes for the preparation, approval, management, reporting and evaluation of the budget of the judiciary and the judicial bodies. An assessment of the existing system of court fees will be prepared and an assessment of the amount of court fees under a costoriented model, procedures and the regulatory framework for programme budgeting will be reviewed and updated, as well as training in programme budgeting. It is envisaged the development and implementation of a specialized software that will contribute to the effective implementation of programme budgeting, the exchange of information on performance indicators, costs and the opportunity for analysis to show the state of the system as a whole and its individual units. 
The main result of the implementation of the project is the introduction of programme budgeting in all bodies of the judiciary. 
The project target groups are the Supreme Judicial Council and its administration and judiciary structures.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Оценка на прилагането на програмното бюджетиране и анализ на европейските практики за ориентирано към резултатите бюджетиране в системата на съдебната власт: От работещата към момента система във ВСС за подготовка и съгласуване на годишните бюджети в СВ и последващото оперативно преразпределение и управление е видима необходимостта за въвеждането на нови модели за разработване и ефикасното управление на бюджета на съдебната система. Съществуващите подходи и механизмите за разпределение на ресурсите сред ОСВ са различни, това е продиктувано от обективните различия в дейността им. Децентрализираният модел на управление на съдилищата води и до различни подходи при формиране на годишните им бюджети, като субективният фактор може да е решаващ. В условията на нараснали ресурсни вложения в съдебната система, акцентът трябва да бъде поставен върху продуктивността и ефективността на съответните ОСВ. Това на свой ред изисква програмно ориентирано планиране и бюджетиране, което да осъществи връзката м/у вложените ресурси и крайните резултати. С оглед подобряване на работните процеси в съдебната система, ефективността и прозрачността при разработване, съгласуване и управление на бюджета на СВ и успешно въвеждане на нов модел за бюджетиране, обвързано с резултатите във всяка структура от ОСВ, в рамките на тази дейност ще се извърши оценка на прилагането на прогр. бюджетиране и анализ на европ. практики за ориентирано към резултатите бюджетиране в системата на СВ. Оценката на прилагането на програмното бюджетиране ще обхване разработените по проект „Въвеждане на модерни, надеждни и ефикасни процедури за планиране и изпълнение на бюджета на съдебната власт“ (№ С11-15-5/04.09.2012) - Анализ на съществуващите бюджетни практики в три ОСВ, Стратегически планове на трите пилотни ОСВ и ВСС, Оперативни планове на трите пилотни ОСВ и ВСС, базови сценарии за целите на тригодишните опер. бюджетни заявки на трите пилотни ОСВ и ВСС, доклад за намеренията на ВСС за развитие на политиките му с тригодишна бюджетна заявка и М-гия за прилагане на модела програмно бюджетиране в ОСВ. Анализът на европ. практики ще включва преглед на моделите за ориентирано към резултатите бюджетиране в СВ, прилагани в европейските страни. Информационното табло на ЕС за прав. система за 2019 г. показва, че 8 страни-членки на ЕС използват ориентирано към резултатите бюджетиране на съдебната власт. Тези страни използват различни модели, при които има различна степен на обвързване на бюджета с показателите за резултат и различни последствия, ако показателите не се постигат. Анализът ще включва общ преглед и сравнително проучване на прилаганите модели в 8 европейски страни, вкл техните цели, обхват, използвани показатели за изпълнение и начин, по който информацията по тях се използва в процеса на взимане на решения за бюджета и бюджетния процес. Ще бъдат идентифицирани модели и методологии за прогр бюджетиране, които са приложими за условията в България, като ще се събере информация за тях, вкл за системите от ключови показатели за ефикасност и качество на изпълнение. Ще се събере информация за прилаганите методологии за оценка на разходите по видове дела, включително за извършване на експертизи и възнаграждения на вещи лица. Събраната информация ще се анализира и ще се оцени приложимостта и условията за успешното прилагане на проучените методи в бълг. условия. На основата на изводите от анализа ще се подготвят препоръки за бълг модел за програмно бюджетиране в съдебната власт и ще се изготви обобщен Анализ на европ. практики за ориентирано към резултатите бюджетиране в СВ. Изводите и препоръките от извършената оценка и от анализа ще бъдат представени на еднодневна кръгла маса с участието на представители на СВ, МФ и МП. Целта на обсъждането е с оглед успешно прилагане на ориентирано към резултатите бюджетиране в СВ да се дискутират използваните модели и методи в ЕС и успешните практики, които могат да се приложат в България, да се съберат мненията на заинтересованите страни за целите и модела на прогр. бюджетиране и да се изведат препоръки, които ще се използват при разработването на методологията за прогр. бюджетиране в рамките на Д2. 87 060.72 146 520.64
Разработване на методология за програмно бюджетиране в съдебната власт : В рамките на дейността се предвижда да се разработи методология за програмно бюджетиране, която да дефинира всички елементи на системата за програмно бюджетиране, необходими за осигуряване на ефективно прилагане на програмно бюджетиране в съдебната власт. Методологията за програмно бюджетиране ще дефинира всички задължителни елементи, които са свързани с работните процеси за изготвяне, одобрение, управление, отчитане и оценка на бюджета на съд власт и на ОСВ при програмно бюджетиране и ще се структурира в следните раздели: 1. Описание на модела на програмно бюджетиране в СВ – ще дефинира целите на програмното бюджетиране в съдебната власт, бюджетните програми и подпрограми и методите на обвързване на финансирането със заложените цели, дейности, натовареност и разходи по видове преписки и дела. 2. С-ма от нефинансови показатели за изпълнение по бюджетни програми и подпрограми, методи и отговорностите за определяне на целеви стойности по показатели за изпълнение – ще дефинира: 2.1. ключови (нефинансови) показатели за изпълнение за продукт/услуга, ефект, полза и качество за всяка бюджетна програма. 2.2. методите и отговорностите за определяне на целеви стойности по избраните нефинансови показатели за изпълнение, включително вида и минималните изисквания за обхвата и качеството на стратегическите и оперативни планови документи, които ще се разработват от ВСС и всеки от ОСВ за нуждите на определяне на целеви ст-ти по показатели за изпълнение – средносрочен Стратегически план на съдебната власт, стратегически план на всеки ОСВ, годишни планове, които са необходими за подготовка на бюджетна прогноза и бюджет в програмен формат; 2.3. методите и отговорностите за промени в показателите за изпълнение . 3. М-гия за извършване на оценка на разходите по видове дела, дефиниране на цели и показатели за разходи по видове дела. 4. Обхват, периодичност на провеждане, отговорности за подготовка и провеждане на външна оценка. 5. Етапи и отговорности за съставяне и управление в програмния формат на бюджет на съдебната власт и програмните формати на бюджетите на ОСВ. С оглед постигане на съгласуваност на процеса, преди окончателното приемане от Пленума на ВСС на Методологията за програмно бюджетиране, и на база на резултатите от извършените оценка и анализ в рамките на Д-т 1, ще се разработят концепции по трите основни раздели, включени в Методологията, а именно: • К-я за модела за програмно бюджетиране в съдебната власт, която ще дефинира целите на програмното бюджетиране в СВ, броя и обхвата на бюджетните програми и подпрограми и методите на обвързване на финансирането на всяка програма със заложените цели, дейности, натовареност и разходи по видове преписки и дела. • К-я за система от нефинансови показатели за изпълнение по бюджетни програми и подпрограми, определени от избрания модел на програмно бюджетиране. • К-я за М-гия за извършване на оценка на разходите по вид. дела, дефиниране на цели и показатели за разходи по видове дела, която ще описва типовете дела, включени в бюджетния процес, методите за определяне на преки и непреки разходи по вид. дела и методите за дефиниране на цели по показателите за разходи. Трите концепции ще бъдат представени на МФ за становище и одобрение. След одобрение от МФ, ще бъдат предоставени и на КБФ за одобрение, след което ще се пристъпи към изготвяне на първоначален вариант на Методологията, на база на концепциите. М-ята ще бъде предоставена на МФ за изразяване на коментари и бележки, с оглед приложимостта й. В съответствие със Стандартите за независимост на СВ, вариантът на М-я ще бъде обсъден с представители на органите на съдебна власт по апелативни райони, като се предвижда провеждане на 5 еднодневни работни срещи в петте апелативни района с минимум 30 участника всяка. След отразяване на всички становища, ще се изготви окончателен вариант на М-ята за програмно бюджетиране, който ще бъде представен на КБФ преди окончателното внасяне за одобрение от Пленума на ВСС. 182 382.16 184 023.12
Оценка на системата за съдебни такси: В рамките на тази дейност ще се изготвят: 1. Оценка за частта от бюджета на съдебната власт, която се формира от такси. Оценка на съществуващата система за съдебни такси, която ще цели да идентифицира основните проблемни области на съществуващата система. Тази оценка ще послужи на ВСС и МП за формулиране на ясни функции на съдебните такси и ще се използва при подготовка на промени в системата за таксите. В рамката на тази оценка ще се направи анализ на структурата и тенденциите на приходите от съдебните такси. На основата на оценката ще се идентифицират основните проблемни области на системата за съдебните такси и ще се формулират препоръки за реформиране на системата. 2. Анализ за стойността на предоставяната услуга, включително и при медиация, и адекватното й отразяване в системата на съдебните такси. В рамките на този анализ ще се разработи методика и ще се определи разходоориентиран размер на съдебните такси, включително при медиация. Ще се направи оценка на въздействието на променените такси върху бюджетните приходи от държавни съдебни такси, ще се изготвят препоръки за промяна на структурата и размера на таксите и ще бъде представена прогноза за размера на бюджетните приходи при променен размер на таксите. Оценката за частта от бюджета на съдебната власт, която се формира от такси и Анализът за стойността на предоставяните услуги ще бъдат предоставени за становища и коментари на МФ и МП. Изводите и препоръките от Оценката за частта от бюджета на съдебната власт, която се формира от такси и от Анализ за стойността на предоставяната услуга, включително и при медиация, и адекватното й отразяване в системата на съдебните такси ще се представят и дискутират на еднодневна кръгла маса с участието на представители на ВСС, МП, МФ, представители на органи на съдебна власт, професионални и съсловни организации. Целта на кръглата маса е информиране на заинтересованите страни за основните проблемни области в системата за съдебни такси, представяне и обсъждане на формулираните препоръки за реформа на системата. 132 016.64 240 357.08
Усъвършенстване на нормативната рамка за въвеждане на програмно бюджетиране в съдебната власт: В рамките на тази дейност ще се извърши преглед на нормативната рамка за бюджетиране в съдебната власт, включително на вътрешни нормативни актове и правила за дейността на органите на съдебната власт, свързана с бюджетния процес. На база на извършения преглед, ще бъдат идентифицирани нормативните и вътрешни актове, свързани със съставяне, управление, отчитане и оценка на бюджета на съдебната власт. На тази основа, ще се извърши правен анализ на актовете, като ще се очертае необходимостта от изменения в тях за въвеждане на програмно бюджетиране по разработената в рамките на дейност 2 Методология. Анализът ще съдържа конкретни предложения за изменения на нормативната уредба по отношение на бюджетния процес в съдебната власт – както на вътрешни актове, така и в Закона за съдебната власт, Закона за публичните финанси и в други закони при необходимост. Предложенията за изменения на нормативната уредба по отношение на бюджетния процес в съдебната власт ще бъдат предоставени за становище и съгласуване на МФ и МП. След като бъдат одобрени от МП и МФ ще бъдат представени одобрение от Пленума на ВСС. С оглед на факта, че ВСС няма законодателна инициатива, одобрените предложения за изменения в законодателството на национално ниво, ще бъдат предоставени на МП и МФ за предприемане на действия за усъвършенстване на законодателството съгласно ЗНА. След предоставяне на МП и МФ на предложенията за изменения в законодателството, ще бъде сформирана работна група във ВСС, която да подготви необходимите изменения във всички вътрешни актове, свързани с въвеждането на програмното бюджетиране в съдебната система. Измененията във вътрешните актове ще бъдат внесени за разглеждане и одобрение на заседания на КПВ и КФБ във ВСС, след това и на Пленум на ВСС, след обнародване на законодателните промени и преглед за съответствието им във вече изготвените изменения на вътрешни актове от работната група. По този начин ще се осигури актуализиране на цялостната нормативна рамка за ефективно въвеждане на програмното бюджетиране в съдебната система. На базата на актуализираната правна рамка, работната група ще изготви План за въвеждане на програмно бюджетиране в съдебната власт, който ще включва мерки, отговорности и срокове за подготовка за въвеждане на програмно бюджетиране на ВСС, като първостепенен разпоредител с бюджет и на органите на съдебната власт, в които предстои да бъде въведено програмно бюджетиране. Ще бъдат разработени и указания за органите на съдебната власт, които описват етапите на бюджетната процедура за подготовка на бюджетна прогноза за 2025 г. и промените в техните процедури. План за въвеждане на програмно бюджетиране в съдебната власт ще бъде представен за одобрение на Пленума на ВСС, и ще се вземе решение за въвеждане на програмно бюджетиране в съдебната власт. 50 100.00 50 020.44
Разработване и внедряване на програмен продукт за отчитане по бюджетни програми: Ефективното прилагане на програмното бюджетиране изисква надеждна и своевременна информация по показатели за изпълнение, разходи и възможност за анализи, които да показват състоянието на системата като цяло и на отделните й звена. Това определя необходимостта от разработването на специализиран програмен продукт за отчитане по бюджетни програми. Успешното проектиране и последващо разработване на специализирания програмен продукт ще осигури на ВСС модерен инструмент, с чиято помощ по-бързо и ефективно ще изпълнява своите функции за наблюдение по бюджетните програми. Програмният продукт ще се използва от ВСС и от органите на съдебната власт, като ще включва специализирани модули, посредством които във ВСС ще се изготвят отчети по бюджетни програми, съобразно изискванията на Закона за публичните финанси, ще се правят оперативни и сравнителни анализи и ще се осъществява текущо наблюдение на стойностите по показатели за изпълнение и бюджет по програми. Програмният продукт ще интегрира данни от софтуерния финансово-счетоводен продукт на ВСС, чрез който текущо се получават данни за разходите от всички второстепенни разпоредители с бюджет. Предвижда се свързаност на второстепенните разпоредители с бюджет към програмния продукт, с цел подаване на данни за отчитане във формат на програмно бюджетиране. Обхватът и функционалностите на Програмния продукт ще бъдат определени след приключване на разработване на Методологията за програмно бюджетиране по дейност 2. За целите на разработването на техническата спецификация, ще се направи предварителен анализ на изискванията за обхват и функционалности на системата. Разработването на Програмния продукт за отчитане по бюджетни програми ще следва стандартните етапи на разработване на информационни продукти - детайлна функционална спецификация, разработване, тестване и внедряване в работната среда на ВСС. При разработването ще се спазват Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление, дадени в Приложение 8 към Насоките за кандидатстване. След разработване и внедряване на Програмния продукт ще се подготви потребителски Наръчник и ще се проведе еднодневно обучение на служителите в администрацията на ВСС. 227 272.28 225 919.84
Обучение по програмно бюджетиране: Въвеждането на програмно бюджетиране в съдебната власт изисква изграждане на базисни знания и умения по програмно бюджетиране на всички, включени в бюджетния процес във ВСС и всички органи на съдебната власт. За целта, в рамките на тази дейност ще бъде проведено обучение по разработената Методология за програмно бюджетиране в съдебната власт. Като част от обучението, освен с Методологията, участниците ще се запознаят с: организацията и управлението на процеса на изготвяне на програмен формат на бюджет на съдебната власт; работните процеси при програмно бюджетиране в органите на съдебната власт; изискванията за структурата и съдържанието на програмните формати на бюджета, начина на съставяне на бюджет по програми и планирането на бюджет по продукти/услуги. В обучението ще вземат участие служители, включени в бюджетния процес при програмно бюджетиране (административни ръководители, счетоводители, съдебни администратори) от всички органи на съдебна власт, включително ВСС, НИП, ИВСС, ПРБ. Графикът за повеждане на обученията ще бъде съобразен с графика на бюджетния процес за 2023 г. 131 880.60 125 031.43

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).