Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The current project proposal was developed in response to the need of the Pazardzhik municipality to improve the quality of atmospheric air in the municipality by reducing the emissions of FPCH10 from domestic heating as one of the main sources of air pollution.

During the project preparation period, a survey of the attitudes of the municipality's population was carried out, which included members of households heating with solid fuel; market research to determine a product unit for alternative environmentally friendly heating devices. Report on prioritization of regions/neighborhoods and applicable measures ; Mechanism accounting for the revenue from the transfer of the replaced heating appliances; Criteria for prioritizing applicants has been developed. Mechanism for replacing solid fuel heating devices with ecological alternatives, Communication Plan and Activity Valuation Analysis have been prepared; the target values of the indicators have been determined.

The main activities of the project are related to the dismantling of the existing appliances; supply, installation and warranty maintenance of environmentally friendly heating devices/systems and photovoltaic systems for own consumption; installation of a building installation in a building or residential property.

The project envisages the implementation of communication campaigns at the local level and technical support for collecting applications, tours incl. signing contracts.

Project organization and management, as well as visibility, transparency and communication will be ensured throughout the project implementation period.

The implementation of this project is in fulfillment of the Complex Program of the Pazardzhik Municipality to reduce the levels of fine dust particles and polycyclic aromatic hydrocarbons in the atmospheric air and to reach the established norms for harmful substances in the atmospheric air in the territory of the Pazardzhik Municipality for period 2021 - 2027.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване)": За целите на подготовката на проектното предложение е успешно е изпълнена Дейност 1 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване)". Изследването обхваща респонденти, използващи топлоуреди на твърдо гориво (дърва и/или въглища) в имоти в рамките на регулационните граници на населеното място, в рамките на община Пазарджик. Целта на проучването бе да се установи кои са основните източници на замърсяване на въздуха, какви източници за отопление ползват жителите на общината и дали имат нагласа да сменят уредите си на твърдо гориво с други екологосъобразни уреди за отопление и при какви условия. Проведеното социологическо проучване и установените резултати са приложени към настоящиото проектно предложение в т.12 "Прикачени документи". Обобщените резултатите от проучването ще подпомогнат изпълнението на проекта, като осигурят информация за вида на използваното гориво от домакинствата, както и техническите и финансовите параметри, при които същите имат нагласа за участие в бъдещи дейности свързани с намаляване на замърсяването от битовия сектор. Проучването показва и какви мерки за подобряване качеството на въздуха биха били приети от населението на община Пазарджик, кои са източниците на отопление, които използват жителите на общината, както и основните причини за използване на отопление на дърва и въглища. Проведеното проучване предоставя и актуална информация за това дали и при какви условия гражданите на съответната община, които се отопляват на дърва и въглища, биха заменили отоплителните си устройства на твърдо гориво, както и с каква алтернативна форма на отопление (съгласно допустимите мерки по настоящата процедура). 27 000.00 0.00
Дейност 2 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Пазарно проучване за определяне на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяване на проекта": Дейност 2 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Пазарно проучване за определяне на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяване на проекта" обхваща: Проучване на пазарни цени и доклад с извършване на пазарно проучване на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди. В проучването са включени допустими отоплителни устройства, които отговарят на раздел 2.4. и раздел 2.5 от Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на БФП. Проучването на пазарните цени обхвана всички отоплителни устройства, допустими по процедурата. Разпределението на отоплителните устройства по обобщени средни цени в лв. с ДДС са получени на база 5700 домакинства. Въз основа на посочените допустими отоплителни устройства в Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи”, беше изготвен детайлен списък на допустими отоплителните устройства по проекта на община Пазарджик, покриващи възможно най-широк диапазон от технически възможности за екологично отопление, от една страна, и от друга страна, предоставят възможност за отопление на различни по големина и вид жилища, вкл. за няколко жилища с локално колективно решение за отопление. Проучването на пазарните цени обхвана всички устройства от изготвения списък, както следва: 1. Отоплителни устройства, използващи за отопление пелети - Топловъздушна камина на пелети със закрита горивна камера 8 kW - Топловъздушна камина на пелети със закрита горивна камера 10 kW - Камина на пелети с водна риза 11 kW - Камина на пелети с водна риза 18 kW - Камина на пелети с водна риза 26 kW - Пелетен котел 25 kW - Пелетен котел 33 kW - Пелетен котел 39 kW 2. Отоплителни устройства, използващи за отопление електрическа енергия 2.1. Термопомпи въздух-вода - Термопомпа 8 kW - Термопомпа 11 kW - Термопомпа 16 kW 2.2. Термопомпи вода-вода - Термопомпа 8 kW - Термопомпа 11 kW - Термопомпа 16 kW 3. Отоплителни устройства, използващи за отопление електрическа енергия ( Климатици) - Климатик 2.6 kW (9000 BTU) - Климатик 3.4 kW (12 000 BTU) - Климатик 5.2 kW (18 000 BTU) - Климатик 6.9 kW (24 000 BTU) 4. Фотоволтаичните системи, батериите и приложимото оборудване - фотоволтаични системи само за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата, акумулатори (батерии) и устройства, не позволяващи връщане на електрическа енергия в мрежата 5. Радиатори - Стоманен панелен радиатор 300х1800 - Стоманен панелен радиатор 500х1200 - Стоманен панелен радиатор 500х1800 6. Вентилаторни конвектори - Вентилаторен конвектор 3 kW - Вентилаторен конвектор 4 kW - Вентилаторен конвектор 5 kW Проучването на цените е проведено сред производители и доставчици за допустимите алтернативни видове отопление – уреди, устройства, инсталации, след което въз основа на сравнителен анализ на цените и други показатели бяха изчислени средни цени за всеки вид отоплително устройство, включено в списъка с допустими устройства. При проучването на цените са използвани 4-5 линкове от различни производители и доставчици, екранна снимка и по 3 оферти за доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на фотоволтаичната инсталация. 36 000.00 0.00
Дейност 3 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложими мерки": Изпълнението на Дейност 3 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложими мерки" включва: Изготвянето и прилагането на Доклада за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки обосновава приоритизиране на приложимите мерки на населените места на територията на община Пазарджик. Територията на община Пазарджик, в която се инвестира с изпълнението на мярката, свързана с подмяна на съоръженията за отопление с екологична алтернатива по избор на съответното домакинство/краен бенефициент, попадат изцяло в регулационните граници на гр. Пазарджик и 31 населени места. В тази връзка са анализирани всички населени места на територията на община Пазарджик с цел идентифицираните „локални горещи точки“ (населени места/райони от тях с концентрация на домакинства, отопляващи се на дърва или въглища). Приоритизирането на инвестицията съответства на Актуализираната ПРОГРАМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ КАЧЕСТВОТО НА АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ НА ОБЩИНА ПАЗАРДЖИК с период 2021 – 2027г, (ПКАВ) разработена в съответствие с изискванията с чл. 27, ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) и приета с Решение № 205 от 12.09.2022 г. от членовете на Общински съвет Пазарджик. Локалните „горещи точки“ са мотивирани и обосновани, както чрез извършените анализи и оценки, с източник актуализираната ПКАВ, така и допълнително извършени за целите на изпълнението на дейността и на доклада. Предложените критерии за приоритизиране представляват комбинация от технически и социално-икономически параметри като освен степента на намаление на емисиите отчитат и социалния аспект на инвестирането в подмяна на отоплителен уред. • Най-високи концентрации на ФПЧ10 според дисперсионното моделиране, извършено в ПКАВ на Община Пазарджик (2020) • Най-голям брой подадени заявления • Най-голямо намаление на емисиите ФПЧ10, т/г • Най-висок дял на използване на основно гориво за отопление – въглища • Най-висок дял на санирани жилища • Социално-икономически критерии - Най-висок дял на хора с ТЕЛК/НЕЛК в домакинства. 30 000.00 0.00
Дейност 4 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Разработване на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни уреди (отоплителни устройства)": Изпълнението на Дейност 4 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Разработване на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни уреди (отоплителни устройства)" има за цел да се определи прогнозният размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства. Извършено е проучване на цените за изкупуване на формирания отпадък чрез искане на оферти с писма от общината до три (3) бр. фирми (2 бр. оферти подадени) и е направено онлайн проучване на 3 бр. фирми, които изкупуват черни и цветни метали. Направен е и анализ на транспортните разходи в гр. Пазарджик и селата на базата на сключен договор на община Пазарджик с ф-ма Омега интерклинър АД. Описани са детайлно всички необходими действия в тяхната последователност във връзка с демонтажа и предаването на заменените отоплителни устройства на твърдо гориво. Направен е и анализ с единични стойности за демонтаж на старите уреди. В рамките на настоящата поддейност е определен прогнозен размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства. Старите отоплителни устройства следва да бъдат демонтирани преди извършване на дейностите по доставка и монтаж на новите отоплителни устройства. За демонтираните отоплителни устройства ще се осигури тяхното законосъобразно третиране, чрез предаване на лица, притежаващи разрешени документи за извършване на такъв вид дейност. Разработеният механизъм осигурява извършването на оценка и прогноза на очакваните количествата генерирани отпадъци от предаването на старите отоплителни уреди от населението. Механизмът позволява оценка на разходите от генерирането на отпадъка, през неговото предаване и транспортиране, до неговото оползотворяване/рециклиране до края на жизненият му цикъл. За приходите са препоръчани зелени мерки които не представляват икономическа дейност и са негенериращи приходи, включени в актуалната Общинска програма за КАВ на община Пазарджик. Мерките са насочени за залесяване/затревяване и облагородяване на всички „кални петна“ – междублокови пространства и други незатревени, незалесени и неблагоустроени обществени площи, източници на кал и прах; и/или за подобряване и разширяване на зелените площи; и/или залесяване на пустеещи земи и горски фонд в периферията на Пазарджик и други населени места от Общината. 30 000.00 0.00
Дейност 5 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс": В изпълнение на Дейност 5 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс" са разработени критерии за приоритизиране на кандидатите физически лица, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс, които определят стойността на точките и обосновка на критериите за получателите на помощта за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво. При определяне на критериите са обобщени общите емисии ФПЧ10 на територията на община Пазарджик, взети от ПКАВ на община Пазарджик (актуализация 2022 г.). Определени са допустимите кандидати: • Физически лица, собственици/съсобственици на самостоятелни обекти с функционално предназначение за жилищни нужди в едноетажни или многоетажни жилищни сгради в регулационните граници на населените места на територията на общината бенефициент, в които обекти за отопление се използва отоплителен уред на дърва и/или въглища. • Юридически лица, собственици/съсобственици на самостоятелни обекти с функционално предназначение за жилищни нужди в едноетажни или многоетажни жилищни сгради в регулационните граници на населените места на територията на общината бенефициент, в които обекти за отопление се използва отоплителен уред на дърва и/или въглища. Ако финансовият ресурс не е достатъчен да бъдат подменени уредите на всички кандидати физически лица, които отговарят на базовите изисквания, ще бъде извършено класиране на кандидатите съгласно следните показатели за приоритетно финансиране на крайните получатели – физически лица: • Приоритетно насочване на инвестициите в санирани сгради • Приоритетно насочване на инвестициите по квартали • Приоритетно насочване на инвестициите съобразно вида на отоплителните уреди • Приоритетно насочване на инвестициите в решения за отопление, при които се постига максимална ефективност от гледна точка размер на инвестицията на единица отопляема площ и брой ползващи се лица • Приоритетно насочване на инвестициите съобразно характеристиките на домакинствата Критериите ще бъдат публично оповестени при старта на кампаниите за набиране на заявления, напр. като част от пакета документи за кандидатстване или по друг подходящ и видим начин на официалната интернет страница на бенефициента - община Пазарджик. 30 000.00 0.00
Дейност 6 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи": В рамките на настоящата Дейност 6 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи" е разработен механизъм, който представя подхода за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво в рамките на процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи”. Механизмът за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи е разработена при спазване на изискванията и условията от Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Въпреки определените различни източници на замърсяване съгласно общинската програма по чл.27 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), данните от мониторинга на въздуха по показател ФПЧ10 показват драстичната разлика в броя на превишенията през летния и през зимния период в пункта. Анализът в програмата по чл.27 от ЗЧАВ показва, че между 65 и 70 % от населението използва твърди горива /дърва за огрев (неизсушени) и въглища (нискокалорични)/ за отопление, като намаляването на този процент е трудно постижимо, най-вече поради икономически и социални причини. С цел съобразяване на специфичните характеристики на Община Пазарджик, за установяване на механизма за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи са извършени проучвания на данни и анализи на ситуацията в общината от гледна точка на географски и климатични, екологични и социално-икономически характеристики, оценка на качеството на атмосферния въздух и приноса на замърсяването с емисии на ФПЧ10 от битово отопление, включително инвентаризацията на емисиите на ФПЧ10 от основните източници в актуалната Програма за КАВ на Община Пазарджик от 2022 г. Оценени са спестените емисии ФПЧ10 като резултат от подмяната на различни отоплителните устройства и рентабилността на инвестициите по отношение на разходите спрямо намалено количество ФПЧ10. Допустимите отоплителни устройства обхващат широка гама от устройства във всяка от групите – на пелети и на електричество, както и отоплителни устройства отговарящи на изискванията на екодизайн, с цел задоволяване на потребностите от различна отоплителна мощност съобразно желанието на хората и параметрите на жилищата им, вкл. при прилагане на колективни решения за общо отопление на два или повече имота. Всеки кандидат ще може да получи сред изброените отоплителни устройства при следните ограничения за брой устройства за един жилищен обект: - едно отоплително устройство на пелети, или - когато желанието за отопление е чрез климатици, да се предоставят не повече от общо 3 броя климатици за един обект, независимо от мощността им. Това съответства на максимум 3 жилищни помещения за отопление и/ или отопляема площ gt;= 45 кв м и/или 2 и повече семейства в домакинството. - една термопомпа „въздух-вода“ - общо до три радиатора или конвектора/за термопомпи „въздух-вода“/ За радиатори/конвектори да имат право да кандидатстват лица, които са заявили желание за отопление на пелетни камини тип водна риза, пелетни котли или термопомпа „въздух-вода“. Общият брой на радиаторите/конвектори, за които може да се кандидатства за един обект, е максимум 3 броя, независимо от вида им. Кандидати, които имат изградена външни и вътрешни връзки и инсталации за отопление включваща тръби и радиатори ще бъдат с предимство при избрани отоплително устройство на пелети и термопомпа „Въздух – вода“. При прилагане на колективно решение за отопление на пелети крайните потребители в групата имат право да изберат един котел на пелети. 30 000.00 0.00
Дейност 7 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Изготвяне на комуникационен план": Изпълнението на Дейност 7 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Изготвяне на комуникационен план" има за цел да се постигне своевременна подготовка на основната Дейност 11 Комуникационни кампании на местно ниво, съгласно Условия за кандидатстване, за популяризиране на възможностите за подмяна на топлоуреди на дърва и въглища с екологични алтернативи. При разработването на комуникационния план, са използвани широкоразпространени комуникационни подходи, доказали своята ефективност в практиката, като същите са избрани при съобразяване спецификите на Община Пазарджик, местата, идентифицирани като „локални горещи точки“ в Общината т.е. райони/квартали с концентрация на домакинства, отопляващи се с дърва и въглища. Определени са целевите групи, към които приоритетно ще е насочена комуникацията: населението на община Пазарджик - Домакинства/граждани, използващи твърдо гориво (дърва и / или въглища) за отопление, живеещи на територията на община Пазарджик - Заинтересовани страни – граждански сдружения, НПО, представители на общинската администрация, МОСВ, ЕК - Представители на средствата за масово осведомяване - Широка общественост В разработения Комуникационен план са идентифицирани комуникационните цели: - Популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и въглища с екологични алтернативи, насочени към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление, живеещи на територията на община Пазарджик; - Информиране на потенциалните крайни получатели на помощта за дейностите, за които могат да получат безвъзмездна подкрепа по проекта; - Информиране, образоване и стимулиране интереса на гражданите за опазване качеството на въздуха и тяхната роля в този процес, както и стимулиране поведение за действия в посока на подобряване качеството на въздуха и намаляване на емисиите на ФПЧ10; - Постигане на успешна комуникация между всички страни, включени в изпълнението на проекта, с цел постигането на диалог между страните, който да бъде взаимно полезен и в полза за местната общност; - Осигуряване на прозрачност по отношение на това как се харчат публичните средства на ЕС и какви са резултатите от това. Описаните комуникационни подходи са съобразени и с местния медиен пазар, популярни места за срещи в Община Пазарджик, които са широкодостъпни, включително за хора от всякакви възрасти, както и достъпни за хора с увреждания. Комуникационният подход дефинира обема и съдържанието на дългосрочна петгодишна програма за комуникация, съответстваща на изпълнението на проекта, включва два етапа разпределени във времето до 2025 г. вкл. и 2-ри етап от 2026 г. По време и на двата етапа кампанията ще протече в дух на диалогичност,ще е в синхрон с мерките за видимост, прозрачност и комуникация (по смисъла на чл. 50 на Регламент 2021/1060), като дейностите няма да се припокриват. 30 000.00 0.00
Дейност 8 "Дейности за подготовка на проектното предложение –Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение": Изпълнението на Дейност 8 "Дейности за подготовка на проектното предложение –Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение" се извърши за всички предвидени дейности по проекта. В анализа на остойностяването е посочено въз основа на какви документи, анализи или проучвания са остойностени дейностите, приложена е информация за минимални технически характеристики, оферти, копия на вече сключени и изпълнени договори със сходни параметри и предмет, пазарни проучвания и/или проучване в интернет, досегашен опит, калкулативен метод и др. са ползвани при остойностяването и др. При изготвянето на анализа за остойностяване на дейностите по проектното предложение са спазени всички изисквания и ограничения съгласно Условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ!“ по приоритет 5 „Въздух” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., утвърдени със Заповед №РД-918/10.10.2022 г. от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027 г. Всички дейности са посочени с включен ДДС, така както са посочени в т.7. Описание на дейностите във Формуляра за кандидатстване и съобразно указанието на УО на ПОС, че ДДС е допустим разход по процедурата. Дейностите по изпълнение на проекта ще са с продължителност 60 месеца. Дейности за подготовка на проектното предложение са в размер на 285 000 лв. с ДДС, изчислена на база сключени договори за изпълнение. Основните дейности свързани с кампаниите от набиране на заявленията до сключване на договор и доставка и монтаж и демонтаж на отоплителните уреди е изчислена на обща стойност 47 812 351, 94 лева с ДДС. Дейностите за Организация, управление и видимост са в размер на 981 598 лв с ДДС В резултат на извършения анализ и остойностяването на всички дейности по проекта общата индикативна стойност на проектното предложение е 49 078 949, 94 лева с ДДС. При така формираната стойност са спазени всички изисквания и ограничения съгласно Условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ! по приоритет 5 „Въздух” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., утвърдени със Заповед №РД-918/10.10.2022 г. от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027. Включените в проектното предложение разходи отговарят на изискванията на нормативната уредба. 30 000.00 0.00
Дейност 9 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Определяне на целивите стойности на индикаторите по процедурата": Изпълнението на Дейност 9 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Определяне на целивите стойности на индикаторите по процедурата" цели да се изчисли целевата стойност на индикаторите на проектното предложение по процедура „За по-чист въздух!“, ползвайки събраните данни и резултати от другите дейности, и съгласно указанията за изчисление на целевата стойност на индикаторите от изпълнението на проекта по процедурата. За целите на изчислението на целевите стойности, за базова стойност на индикаторите се посочва 0. Целевите стойности са определени, като са отчетени жителите, които ще бъдат обхванати от проекта, спестените емисии в резултат от проекта, общо произведената енергия от възобновяеми източници, броят жилища, които ще бъдат с подменени устройства в резултат от проекта и допълнителният капацитет в резултат от изпълнението на проекта. Изчисленията са разделени на определяне на индикатори за резултат и индикатори за краен резултат. Индикаторите за резултат включват: • Жители, ползващи се от мерки за качеството на въздуха – лица; • Спестени емисии на ФПЧ10 - т/г; • Общо произведена енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия) MWh/год. Индикаторите за краен резултат (продукт) включват: • Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво – брой; • Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия) – MW. Представено е разпределение на уредите за отопление по обобщени средни цени стойности в бюджета (в лв. с ДДС) (в съответствие с Таблица 37 от доклад по Дейност 2 „Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяване на проекта“). 36 000.00 0.00
Дейност 10 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Извършване на други проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовката на проектното предложение, с цел подготовката му за кандидатстване": Изпълнението на Дейност 10 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Извършване на други проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовката на проектното предложение, с цел подготовката му за кандидатстване", с цел подготовката му за кандидатстване включва допълнителни дейности, извършвани в процеса на подготовка на проектното предложение. В обявената и изпълнена обществена поръчка с предмет „Извършване на подготвителни дейности, необходими за разработване на проектно предложение с цел подаването му за финансиране по процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи” има дейност „Дейност № 9: Изготвяне на анализ и предложение за план за изпълнение на всички дейности (индикативен график) от проектното предложение, с цел подготовка му за кандидатстване на Община Пазарджик по процедура „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ по програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“ Целта на дейността е да се направи анализ и оценка на времевия период за изпълнение на описаните дейности в Дейност № 8 Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение. Изпълнителят трябва да представи на базата на направен анализ и оценка, ползвайки събраните данни и резултати от другите дейности и съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, следното: • План за външно възлагане с график за провеждане на обществените поръчки на основните дейности; • План за изпълнение на всички дейности (индикативен график) от проектното предложение, включващ идентификация и описание на основните дейности. Резултатите от изпълнение на дейността служат за изготвяне на обосновката и предложението на възложителя до УО на ОПОС 2021-2027 г. за изпълнение на основните дейности от проекта. Планът – индикативен график съдържа подробно и реалистично отразяване на планираната последователност, продължителност и взаимосвързаност на всички дейности и задачи, включени в предмета на поръчката. Резултат от изпълнението на дейността е Доклад, съдържащ анализ и предложение за план за изпълнение на всички дейности (индикативен график) от проектното предложение, както и предложение на план за външно възлагане с график за провеждане на обществените поръчки на основните дейности. 6 000.00 0.00
Дейност 11 "Основни дейности - Комуникационни кампании на местно ниво": Дейност 11 "Основни дейности - Комуникационни кампании на местно ниво" ще се изпълнява през целия период на проекта. Дейностите, свързани с подготовката и провеждането на кампании на местно ниво за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи са в изпълнение на Комуникационния план, разработен в рамките на подготвителната Дейност 7 от настоящото проектно предложение. Целта на дейността е да се повиши осведомеността на целевите групи за необходимостта от възможността за подмяната на старите отоплителни устройства. Дейността ще включва следните задачи: 1. Провеждане на информационни срещи с граждани в централна градска част на Пазарджик в отделни целеви квартали и в селата в общината. Целта на срещите е предоставяне на информация на гражданите да се запознаят с възможностите, които проектът предоставя, както и с конкретните условия и действия, които желаещите трябва да предприемат, за да получат нова отоплителни устройства. 2. Изработване и разпространение на плакати с формат А3 и брошури през целия период на изпълнение на проекта, като разпространението им ще е приоритетно преди провеждането на информационните събития; Освен на местата определени от общината, плакатите ще се поставят в големи супермаркети, ДКЦ, болници, училища, детски градини, читалища, стадиони, сгради на общинската администрация и др. подходящи места, където се генерира значим пътникопоток. 3. Изработване на Рекламно-информационен клип, който ясно, точно и конкретно дава насоки свързани както със значението на подмяната на отоплителните устройства, ползите за обществеността и околна среда, и указания с точни действия, които желаещите да подменят устройствата си с нови, трябва да предприемат, за да заявят своето желание за участие в проекта. Клипът ще бъде популяризиран в регионални радиостанции като БНР Пловдив, Радио Фокус, Ултра и др., както и в регионални телевизионни канали. 4. Подготовка на текстове за публикации на официалната интернет страница на община Пазарджик, като за целта ще се изработи и публикува динамичен банер на първа страница на сайта на общината с линк към информацията и документите за кандидатстване за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво. 5. Ще бъдат реализирани интернет кампании под формата на банери и публикации в социални медии и в регионални печатни медии. 6. Ще бъдат организирани специални събития -Образователна инициатива „За по-чист въздух!“ в детските градини (3 и 4 група) и в училищата за ученици до 4 клас (в рамките на часа на класния ръководител) в община Пазарджик. Специални усилия ще бъдат положени в посока на лесно адаптиране на информацията и обученията към езика, възрастта, опита и професионалната насоченост на отделните целеви групи. Имайки предвид колко е важна информацията за възможностите за безплатна подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, е необходимо да се предоставя специфична, точна и разбираема информация на потенциалните крайни получатели. Разпространението на информацията няма да е еднократен акт, а напротив – това е целенасочен и планиран процес, подкрепащ изпълнението на проекта за по-чист въздух в община Пазарджик. Натрупването и демонстрирането на добри практики и успешни примери по време на изпълнението на проекта, ще подпомогне занапред комуникацията с практически примери и с ефекта от тяхното изпълнение. 600 700.80 0.00
Дейност 12 от "Основни дейности - Техническа подкрепа за набиране на заявления, обходи вкл. подписване на договори": Изпълнението на Дейност 12 от Основни дейности - Техническа подкрепа за набиране на заявления, обходи вкл. подписване на договори включва изготвяне на процедури за набиране на заявления от целевата група и предприемане на необходимите стъпки за сключване на договор за подмяна на топлоуреда/ите на твърдо гориво със собственика на жилищния обект. Изпълнението на дейността предвижда провеждане на консултации на гражданите с цел подпомагане при попълване на изискуемите документи чрез редица дейности като: - организиране на срещи с етажните собствености, използващи за отопление дърва или въглища, които не следва да се припокриват със срещите, проведени в рамките на изпълнение на комуникационния план по дейност 2.1; - посещение по домовете на заявилите интерес граждани, с цел консултации; - комуникация по електронна поща; - разкриване на телефонна линия; - разкриване на специализирани гишета на подходящи лесно достъпни места и др. - проверка за липсата на двойно финансиране и конфликт на интерес, за наличие на режим за държавна помощ и други необходими проверки на заявените от лицата обстоятелства; - класиране по приоритетност на подалите заявления граждани, в случай на недостиг на финансов ресурс заради висок интерес от страна на гражданите кандидати; - организация по сключване на договори между общината бенефициент и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи., включително изменение на сключени вече договори. По време на посещенията експертите ще набират информация по два начина. Първият е разговори с представители на домакинствата, а вторият е чрез оглед/проверка на жилището/обекта. За целите на анализ ще се разработят специализирани въпросници, чрез които ще се събира допълнителна информация и данни от вече събраните такива, които ще бъдат използвани от експерти, които ще осъществяват посещения на място. По време на разговорите представителите на домакинствата ще имат възможност да се информират и за предстоящите действия по подмяна на устройствата, вкл. техните отговорности. По време на проверките на място ще се установи по еднозначен начин: • извършено ли е саниране - вид, тип, клас енергийна ефективност, наличие на паспорт и/или документи за санирането и др.; • конструктивните характеристики на обектите – вид конструкция, географска ориентация на обекта, етажност, специфични локални климатични (разположение по посока на роза на ветровете, подветрена страна, безветрена зона, поради съседно застроени сгради и др.) и т.н.; • Детайлни характеристики на използвания отоплителен уред (използвано гориво, мощност, ефективност) и неговата натовареност в и извън отоплителният сезон; • Социалният статус на домакинствата и нагласата и възможностите им за ефективно и ефикасно използване на заявеното устройство за подмяна; • Техническата възможност за инсталиране и ефективно и ефикасно използване на заявеното устройство за подмяна. Всички анализи, оценки, обосновки и изследвания в рамките на настоящата дейност ще се насочени към практическо обследване на място и посещения на заинтересованите за включване в проекта домакинства. 1 554 000.00 0.00
Дейност 13 от "Основни дейности - Демонтаж на съществуващите уреди": Изпълнението на Дейност 13 от Основни дейности - Демонтаж на съществуващите уреди включва дейности по демонтаж, транспортиране и предоставяне за последващо третиране на отоплителни уреди – печки и котли на дърва и/или въглища. Дейностите по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране ще бъдат изпълнявани по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Старите отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер. Дейностите в обхвата на демонтажа на съществуващите уреди ще се извършват през цялото време на изпълнението на проекта, като съгласно изискванията на финансиращия орган, преди извършването на доставката и монтажа на новите отоплителни устройства в жилищните имоти на крайните получатели община Пазарджик трябва да демонтира старите отоплителни устройства на твърдо гориво, да ги събере и да ги предаде за последващо третиране по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Преди доставка и монтаж на всеки един от новите отоплителни устройства, следва да се извършва демонтаж на старите неефективни отоплителните устройства на дърва и въглища и предаването им на фирма за транспортиране и последващо третиране и рециклиране. Дейността ще се осъществява съобразно разработения в рамките на подготвителните дейности за подготовка на проектното предложение Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства. Въз основа на направените прогнози в Механизма и данните от подадените формуляри за кандидатстване за подмяна на уредите на дърва и въглища е изчислен общия прогнозен брой отоплителни устройства на твърдо гориво, които се очаква да се демонтират – 9 307 броя от следните видове: • Отпадък от печки /типа на „Чудо“, готварски печки и др./ • Сухи камина • Камина с водна риза • Котли (от чугун) • Други устройства (вградени камини) Демонтажът ще се извършва по предварително съгласувани списъци на одобрените крайни получатели и предвижданията за последващ монтаж. След демонтажа старите устройства се обезопасят, с цел да се предотврати разливите на течности използвани в старите инсталации, възстановяват се нарушени настилки, мазилки и т.н. увредени при демонтажа. Тези отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер за транспорт до площадка за съхранение и рециклиране и последващото третиране. В резултат от предаването за последващо третиране на отоплителните устройства се очаква да бъдат отчетени приходи, които община Пазарджик планира да използва за следните зелени мерки за целите на подобряването на качеството на атмосферния въздух: • Залесяване/затревяване и облагородяване на всички „кални петна“ – междублоковите пространства и други незатревени, незалесени и неблагоустроени обществени площи, източници на кал и прах; и/или • Подобряване и разширяване на зелените площи; и/или • Залесяване на пустеещи земи и горски фонд в периферията на Пазарджик и други населени места от Общината. В договора/ите (или рамковото/ите споразумение/я) с изпълнител/и се залага времеви график с максимален краен срок за демонтажа на подменяните отоплителни устройства на твърдо гориво, като се отчита крайния срок за изпълнение на проектното предложение. 323 442.00 0.00
Дейност 14 от "Основни дейности – Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление": Изпълнението на Дейност 14 от Основни дейности – Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление включва дейности за подмяна на печки и котли, работещи с твърдо гориво, със следните отоплителни устройства: а) използващи единствено електричество; б) на пелети или друг вид дървесна биомаса, в зависимост от заявените предпочитания на крайните получатели на помощта; в) свързване/повторно свързване към топлопреносна мрежа. Настоящата поддейност включва доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства за битово отопление на лица - крайни получатели, с които Община Пазарджик ще има сключен договор за подмяна на стари неефективни високоемисионни отоплителни устройства на дърва и/или въглища с нови екологосъобразни отоплителни устройства ( уреди/системи) за битово отопление на електричество и/или на пелети и други допустими устройства, както следва: • Уреди на пелети • Климатици • Термопомпи • Радиатори • Вентилаторни конвектори Новите устройства следва да отговарят на специфичните технически параметри, заложени в европейското и национално законодателство: Закон за техническите изисквания към продуктите, транспониращ Директива 2009/125/ЕО за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението (Директива 2009/125/ЕО), в регламентите, приети съгласно чл. 15 от посочената директива, както и в Наредбата за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и др. приложими. При доставката и монтажа на новите екологосъобразни отоплителни устройства, подписвайки договор с община Пазарджик, крайните получатели следва да поемат ангажименти за следното: - да използват новото отоплително устройство най-малко до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна на старото отоплително устройство на твърдо гориво; - да използват новия тип отопление с грижата на добър стопанин – отоплителното устройство следва да не е унищожено, както и да не е демонтирано, разглобено или ремонтирано от неоторизирани лица в гаранционния и в мониторинговия срок; − съгласяват се да бъдат извършвани проверки след подмяната на отоплителното устройство на твърдо гориво до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна. За отправна точка за изпълнение на проектното предложение се приема сключването на АДБФП, което се предвижда да се случи през месец май 2024 г. Предвижда се настоящата Дейност 14 да стартира през 6-ти проектен месец (октомври 2024 г.), като са взети предвид законоустановения период, необходим за провеждането на процедурата, както и избора на изпълнител, включително сключването на договор с него. За остойностяване на дейността са използвани резултатите, получени от изпълнението на дейност Дейност 2 „Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта“, на стр. 94 Таблица 37 "Разпределение на отоплителните устройства по обобщени средни цени стойности в бюджета (в лв. с ДДС)". 39 681 158.33 0.00
Дейност 15 от "Основни дейности - Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи (ФВС )за собствено потребление": Изпълнението на Дейност 15 от Основни дейности - Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи (ФВС )за собствено потребление е допустима само за: домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон, като • избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух“; • домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер; • жилището е основно за кандидата краен получател на помощта; • жилището не е свързано към топлопреносна мрежа. Дейността ще включва доставка и монтаж върху покривни конструкции на еднофамилни жилищни сгради и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата; батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата; застраховане на новите активи. Предварителните анализи и изчисления показват, че се очаква да бъдат изградени фотоволтаични инсталации на 100 домакинства. Допълнително ще следва да се изготви и проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция, както и преценка за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове, и безопасността на съоръжението, като застраховането на всяка пусната в експлоатация фотоволтаичната система е за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация Крайните ползватели, включени в проекта, следва да изпълняват условието за период от 5 години след въвеждането в експлоатация, произведената от новите фотоволтаични инсталации енергия да се използва единствено за собствено потребление. Крайният резултат от изграждането на фотоволтаична система за собствено потребление в комбинация със съоръжения за локално съхранение на произведената енергия (батерии) се удостоверява посредством протокол за въвеждането в експлоатация на енергийното съоръжение, издаден от юридическо лице, ангажирало в екипа си лице, притежаващо необходимата професионална квалификация, включено в списъка по чл. 21 на ЗЕВИ и монтирало съоръжението. Протоколът задължително следва да съдържа информация за инсталираната мощност на фотоволтаичната система и общият оперативен капацитет на съоръженията за локално съхранение на произведената енергия (батерии) - продължителност (в часове) спрямо % от инсталираната мощност на фотоволтаичната система, към която са присъединени. Поддейност 15.1 Застраховка на фотоволтаичната система: Изградената фотоволтаична система за електрическа енергия за собствено потребление в комбинация със съоръжения за локално съхранение на произведената енергия задължително трябва да бъде застрахована срещу кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия (вкл. буря, градушка, проливен дъжд, наводнение, тежест при естествено натрупване на сняг и лед, падащи дървета, клони и други външни обекти вследствие буря или градушка) и други относими рискове от датата на въвеждане в експлоатация за периода на устойчивост от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация. 2 663 680.38 0.00
Дейност 16 от "Основни дейности - Монтаж на сградна инсталация в сграда или жилищен имот": Изпълнението на Дейност 16 от Основни дейности - Монтаж на сградна инсталация в сграда или жилищен имот ще включва дейности за монтаж на вътрешна сградна инсталация в сграда или в жилищен обект, когато еприложимо. В рамките на настоящата поддейност се предвижда да се осъществяват дейности по монтажа на инсталацията и на СМР и възстановителни работи до етап „замазка/мазилка“ при подмяната на старите с нови екологосъобразни уреди и системи за отопление за следните видове: • Пелетни устройства • Термопомпи • Радиатори • Вентилаторни конвектори. 2 683 150.00 0.00
Дейност 17. "Организация, управление и видимост": Дейност 17 включва изпълнението на следните поддейности: 1. Поддейност 17.1 Организация и управление - Линк за оборудване - https://app.eop.bg/today/332639, обявена на 27.09.2023 г. 2. Поддейност 17.2 Видимост, прозрачност и комуникация - https://app.eop.bg/today/334417, обявена на 05.10.2023 г. и 3. Поддейност 17.3 Подготовка на документация за възлагане на ОП - сключен Договор № 99-ЗОП-15/27.06.2023 г. с Адвокатско дружество "Салчев и съдружници" - https://app.eop.bg/today/305965, обявена на 30 май 2023 г. Организацията и управлението на проекта ще се осъществява чрез Екип за управление на проекта (ЕУП), съставен от експерти служители на община Пазарджик, като се предвижда да бъде съставен от следните експерти: 1.Ръководител проект 2.Експерт юрист 3.Счетоводител 4.Координатор 5.Технически сътрудник и архив 6.Експерт мониторинг и докладване 7.Експерт Информация и комуникация 8.Експерт КАВ 9.Експерт ОВиК 1. Ръководител проект Необходима квалификация: висше образование-инженерно,икономическо,в областта на екологията или еквивалентно. Образователно-квалификационна степен магистър. Професионален опит минимум 5 години. Основните отговорности на ръководител проект са: 1. Носи пълната отговорност за реализацията на проекта 2. Представлява Възложителя по проекта пред трети лица 3. Осъществява управлението на дейностите 4. Контролира изпълнението на дейностите 5. Осъществява връзки с лицата и организациите, които подпомагат дейностите по проекта 6. Представя на Управляващия орган за одобрение всички видове – междинни и финални технически и финансови доклади по проекта, както и други документи, описани в договора за БФП 7. Присъства при проверките и оказва пълно съдействие на проверяващите от Управляващия орган и всички контролни и одитиращи органи 8. Анализира и обобщава информацията за напредъка на проекта в различните му етапи 9. Извършва ежемесечна вътрешна оценка и изготвя доклади за финансовото и техническо изпълнение на проекта 10. Организира провеждането на екипни срещи по проекта за планиране на дейностите, анализ и мониторинг на изпълнените дейности 11. Следи за спазване на сроковете за подготовка и изпълнение на дейностите по проекта съгласно одобрения план - график на проекта 12. Представя на УО документация за искане на плащания – авансови и междинни, както и документи свързани с искане на промени по договора 13. Изготвя месечни лични отчети и се отчита на кмета на Община Пазарджик или упълномощено от него лице. 2. Експерт юрист Необходима квалификация: висше образование-юридическо.Образователно-квалификационна степен магистър.Професионален опит минимум 3 години. Основни отговорности на юриста по проекта: 1. Отговаря за законосъобразното изпълнение на проекта 2. Изготвя договори и правни становища при необходимост 3. Следи за навременното и законосъобразно изпълнение на сключените договори с крайните потребители по проекта 4. Осъществява процесуално представителство за нуждите на проекта 5. Консултира и подпомага юридически другите членове на екипа при изпълнение на техните задължения 6. Отговаря за законосъобразното провеждане на планираната процедура по ЗОП 7. Следи за навременното и законосъобразно изпълнение на сключения договор с изпълнителя 8. Изготвя писма, доклади, становища, кореспонденция с изпълнителя и кореспонденция с УО на ОПОС във връзка с процедурите 9. Присъства при проверките и оказва пълно съдействие на проверяващите от всички органи контролни и одитиращи органи 10. Поддържа досиета на обществените поръчки и след сключване на договор, предава описаната документация на технически сътрудник и архив с приемо-предавателен протокол 11. Изготвя месечни лични отчети и се отчита на ръководителя на ЕУП. Поради достигане на максималното количество символи в поле „Описание“ за оставащата част от информацията е приложен конкретен допълнителен документ - файл с наименование "Екип длъжности и характеристики rev 3 06022024", приложен в секция 12. Прикачени документи. 908 031.50 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).