Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

The modern basic requirements for the educational system are related to ensuring equal access to education and the conditions for product quality in education.
This proposal for centralized and decentralized approaches, which are reflected in different management models in educational practice.
Practice shows that successful models are those in which the main function of the central government is the formation of educational policy without direct intervention on service providers - schools. At the district level, the external evaluation functions dominate, the local authorities mediate in the implementation of the national policy and form their own priorities.
The whole process of decentralization puts the school at the center of the system with many elements: management, funding, curricula, quality assessment and training. This determines the great "burden" and the responsibility of the school is to the central (state), local government and most importantly - to consumers.
The system of delegated budgets is a financial instrument of the policy for decentralization of school education. Therefore, its implementation is closely linked to the other components of decentralization, namely the delegation of rights and responsibilities.
This project proposal is aimed at the process of informing and increasing citizen participation in the implementation and monitoring of and legislation, use from the delegated budgets in the school education system and this impact on education as a socially significant cause. The Bulgarian Union of Teachers, as a social partner and corrective in decision-making for Bulgarian education at the managerial level, actively participates in the control and monitoring of policy and legislation.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ - усъвършенстване, мониторинг и оценка на делегираните бюджети в училищното образование: Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като анализира усъвършенстването, мониторинга и оценката на делегираните бюджети в училищното образование. Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта. В рамките на дейността ще бъде изработен анализ за усъвършенстване, мониторинг и оценка на делегираните бюджети в училищното образование. Анализът ще проследи всички аспекти на децентрализираните бюджети, като средство за управление в образователната система. Ще се анализира системата на делегираните бюджети (СДБ) като финансов инструмент на политиката за децентрализация на училищното образование. Ето защо нейното реализиране е тясно свързано с останалите компоненти на децентрализацията, а именно делегиране на права и отговорности на по-ниско равнище (училището, респ. директора), а именно: - за планиране и разпределение на бюджета, - за определяне числеността на персонала; - за организацията на заплащането; - за управление на имуществото и т.н. Доколкото нормативно делегирането на права и отговорности се урежда в Закона за държавния бюджет, то проблемните области са от страна на практическата реализация. Системата на делегираните бюджети стартира като средство за оптимизиране на модела за разпределение и преразпределение на финансовите средства между общинските училища в системата на средното образование в България. Системата на делегираните бюджети се разглежда като средство за постигане на по-голяма ефективност и отговорност при изразходване на финансовите средства. Нейната същност се изразява в промяна на ролите и отговорностите на общината и образователните институции - на директорите се предоставят по-големи управленски и финансови правомощия. Подходите, механизмите и инструментите на децентрализацията са предизвикателство пред образователната система вече повече от 20 години. Налагането на всеки един от компонентите й бе продължителен процес и премина през различни етапи в своето развитие: законови промени, апробиране, анализи, съпротива, обсъждания, промени. Така се подходи и по отношение на делегираните бюджети като основен инструмент на финансовата децентрализация на училищното образование. Утвърждаването на системата на делегираните бюджети премина през няколко етапа: - Пилотните проекти (1995 г. - 1999 г.); - Разширеното пилотиране (2000 г. - 2006 г.); - Масово въвеждане (ЗДБЗБ, 2008 г.) на СДБ. Тази етапност не е случайна. Преминаването от централизирана към децентрализирана схема, особено във финансовата област, изисква натрупване на опит, допълнителна квалификация, апробиране на инструменти и тяхното усъвършенстване до окончателното им въз-приемане като надежден лост за въздействие в образованието. Чрез изработката на анализа за усъвършенстване, мониторинг и оценка на делегираните бюджети в училищното образование, ще бъдат разработени и отправени препоръки към отговорните институции. 18 726.25 18 726.25
Анализ - идентифициране на социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование: Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като анализира социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование. Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта, но най-вече към две основни групи - директори и учители от публичните средни общообразователни и професионални училища от цялата страна. В рамките на дейността ще бъде изработен анализ за идентифициране на социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование. Доминираща тенденция в последно време е засилване на децентрализацията и автономията на училищното образование. Но дори и при силно децентрализиране на системата са необходими механизми, които да гарантират качеството на продукта. Въвеждането на държавни образователни изисквания или единни национални стандарти (главно за професионалното образование) в повечето страни в Европа цели именно изравняване на качеството на общообразователната и професионална подготовка на завършващите. Утвърждаването на децентрализацията е продължителен процес. Във времето се променят и аргументите свързани с нейното прилагане. Еволюцията на възгледите преминава през няколко етапа - от възприемането на необходимостта за демократизация на управлението, през акцентиране на икономическите критерии за ефективно използване на публичните ресурси до доминиращия в настоящия период възглед - за възприемането й като инструмент за повишаване на качеството на образованието. Автономията на училищата има различни аспекти, но преките резултати обикновено се свързват с влиянието върху заетите в образованието (човешките ресурси) и финансирането. Поради това се налага анализ за идентифициране на социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование, защото в практиката няма утвърдени модели и единни подходи за развитие на автономността на училищното образование. Всеки модел е конкретен и отразява спецификата на образователна система в съответната страна, демократичните процеси и институционалната структура, както и съвкупното влияние на политическите, културните и социалните фактори. 29 146.16 29 146.16
Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. : В рамките на дейността ще бъде проведена информационна кампания с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. В рамките на кампанията ще бъдат поканени и включени представители на целевите групи на местно и национално ниво, представители на местни и национални медии, местни власти и адмицистрация. По този начин дейността пряко отговаря на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като обхваща и всички целеви групи, към които е насочен проекта. За постигане на проектните цели и достигане на информацията от проекта до максимален брой представители на целевите групи, в рамките на проекта ще бъде проведена информационна кампания. В рамките на дейността се предвижда провеждането на три броя конференции за представяне на резултатите от анализите и възможностите за повишаване на гражданското участие в мониторинга на политиките, законодателството и неговото правоприлагане във връзка с делегираните бюджети в училищното образование. Предвижда се конференциите да бъдат проведени по следното разпределение по местоположение: една национална конференция в София и 2 конференции в градовете Пловдив и Варна. Това разпределение е планирано с цел да се обхванат максимално количесто представители на целевите групи и не е случайно. В тези планови райони, са съсредоточени над 70 % от доставчиците на образователни услуги в България. Метсното измерение е изключително важно, за формирането на националните политики и ето защо ние концентрираме своето внимание към включването на максимален брой участници от целевите групи от тези райони в дейностите на проекта. Ще адресираме работата ни по проектните дейности и към обществото. Тази публичност ще ни позволи да се даде гласност на проектните теми и да се демонстрира изключително необходимата колаборация между социални партньори и местни власти, за да извлечем всички ползи от децентрализацията в образованието и резултатите от анализите. За допълнително повишаване на информираността ще се работи с местни медии, които да повишат информираността на жителите на региона. Това ще позволи на дейностите по проекта да достигнат до максимален брой хора. Работата с медиите е важна предпоставка за изпълнение на обществените ангажименти и основа за бъдещото развитие на отношенията между заинтересованите страни по проекта. Ще разпространим информацията за работата и напредъка по проекта, чрез информационните канали на Синдиката на българските учители и всички продукти – резултат от изпълнението на дейностите, ще бъдат обществено достъпни за всеки заинтересован. Резултатите и добрите практики от проекта ще бъдат разпространени и сред нашите международни партньори, с които всяка обмяна на опит е изключително полезна за всички. 5 222.44 4 352.03

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).