Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Good Governance

Planning region: All

Description

Democracy is a political form of government in which the ruling power comes from the people, by consensus, through a direct referendum, or through elected representatives of the people. In modern society, however, democracy also means active civic participation in social-political life, respectively in public health.
The maturity of a civil society lies in the level of public and individual culture - social, legal, health, etc., as well as in the awareness of all members of society that the state must function on their behalf and in their favor.
In Bulgaria there is no real public control over the distribution and spending of health care funds.
Health insured persons and patients do not have timely or no access to the volume and type of activities that are paid for personally for each person. Only citizens who have an electronic signature have access to the electronic file through the NHIF health portal. The latter requirement is in fact a serious restriction and discriminatory approach towards the large and large group of citizens who do not have an electronic signature.
Therefore, the establishment of a system for public accountability of medical institutions, along with the establishment of an information system with access to each insured person and patient to their personal health data, are unconditional steps towards public control over public health funds and optimization of health care. The undertaking of these steps and their normative regulation will strengthen the trust of the citizens in the healthcare system and will strengthen their motivation as obligatory health insured persons.
Participation in the monitoring of this process and the presentation of opinions and recommendations will ensure effective civil and professional control over the management of medical institutions.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението: I. Подобряване на дейността на НЗОК чрез оптимизацията на процесите на договаряне и контрол Настояща ситуация Към настоящия момент българската здравна система е твърде либерална. Всеки един играч на пазара на здравни услуги може да се присъедини към системата, независимо от това дали населението има или не недостатъчност на здравни услуги в даден регион. Населението намалява (при последното преброяване то е 6.520 млн.) и застарява, броят на лекарите и медицинските специалисти по здравни грижи намалява, делът на публичните средства в общите разходи за здраве са най-ниски в България спрямо другите европейски страни (България - 47%, останалите -18-20% средна стойност), най-малък процент от БВП (7.13% през 2017г.) е едновременно с това най-голям брой болници на 100 000 населението (5.2/100 000) и на първите места по болнични легла – 744/100000 след Германия – 791/100000, най-голям брой хоспитализации в ЕС – 30 000/100 000, пред Австрия – 22000/100000 и едновременно с това непрекъснато разкриване на нови лечебни заведения най-вече за болнична помощ и договориране на нови дейности в стари договорни партньори. Мощната инфраструктура на лечебните заведения контрастира със здравно-демографските показатели и наблюдаваните тенденции към намаляване на населението, застаряването и заболеваемостта от сърдечно-съдови и злокачествени заболявания, по които показатели също България е на незавидно място в сравнение с другите страни от ЕС. Очевидно, че функциите по договаряне и контрол следва да се променят и подобрят, при което може да се очаква добри ефикасност и ефективност на вложените средства за здраве Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като осъществява действия за оптимизацията на процесите на договаряне и контрол в дейността на НЗОК. Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта, като подробно анализира потребностите им, проблемите и методите за разрешаването им. Цели на темата и подтеми: 1.Разработвне на принципите на стратегическо планиране на дейността на НЗОК, при което се поставят основите на стратегическото планиране – планирането в дългосрочен времеви хоризонт, основано на публично оповестени анализи и най-вече разчети и прогнози, както и на наличните ресурси и механизмите за увеличаването им, съчетано със здравния манталитет на нацията трябва да стане основополагащ принцип на държавната политика. Стратегическото планиране трябва политически и обществено да се приеме като метод за вземане на решения относно бъдещето на здравеопазването и за определяне на неговото развитие от съществуващото към бъдещото състояние. В този смисъл, стратегическото планиране е преди всичко логика на процеса за съгласуване между целите, на които подчинява дейността си организацията и ресурсите ѝ. Стратегията е глобалният план, а тактиката - практическите средства и начини за постигане на стратегическите цели. Тактическото планиране е програмиране на линията на действия, разчетени за относително кратковременен период и управленска логика на процеса на координация на действията и интересите на всички участници в отрасъла. 2.В контекста на описаните по-горе действия и принципи, ще се разработят подходи и механизми за оптимизиране на дейността на НЗОК в областта, в която работи чрез разработване на система за селективно договаряне на медицинска и дентална помощ с лечебни заведения, които са стратегически партньори и са с доказано добри показатели за медицинска и финансова дейност, както и осигуряване на контрл върху качеството на предоставяната медицинска помощ в полза на здравноосигурените лица и пациентите. 23 760.00 20 937.70
Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението: II. Активно стареене Настояща ситуация Застаряването на населението е здравно-демографски процес, който се наблюдава във всички страни. Този процес включва увеличаване на дела на населението след 65г. възраст най-вече за сметка на увеличаване на средната продължителност на живота. В България за разлика от другите страни този процес се дължи на намаляване на населението като общо и като това в млада възраст, поради емиграция и най-малко на увеличаване на средната продължителност на живота. Цели на темата и подтеми В настоящата тема ще се включи обширен преглед с изводи за застаряване на населението и акцент върху анализа, че само по себе си застаряването съдържа и удължаването на средната продължителност на живота, каквато и да е тя. По този начин в публичното пространство се създава впечатление, че нацията застарява, без да се отчита показателя средна продължителност на живота. 1.В рамките на анализа ще се осъществи представянето на дефиниции за средна продължителност на живота; 2.Ще бъдат представени покзателите за качество на живота, които бележат живот без недъзи; 3.На базата на анализ ще бъдат изведени препоръки и предложения за подобряване на правно-нормативната разпоредба. 4.Ще бъдат разработени основните принципи и практическите подходи за осигуряване на необходимите медицински и здравни грижи за пациентите в съответната възраст. 5.Разработване на подходи и механизми за повлияване на процеса. 6.Разработване на система за подобряване на медицинската и денталната помощ и здравните и социални грижи за възрастното население. 7.Злокачествени и сърдечно-съдови заболявания – медицински и социални аспекти.Разработване на подходи за създаване на Национална здравна стратегия за борба със злокачествените и сърдечно-съдовите заболявания. 8.Персонализирана медицина – нов подход за диагностиката и лечението на заболяванията, вкл. и злокачествените. Разработване на план за въвеждане на този подход като държавна политика и правно-нормативна регулация. Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като ще включи обширен преглед с изводи за застаряване на населението и акцент върху анализа, че само по себе си застаряването съдържа и удължаването на средната продължителност на живота, каквато и да е тя Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта, като подробно анализира потребностите им, проблемите и методите за разрешаването им. 23 760.00 23 640.60
Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. : В рамките на дейността ще бъде проведена информационна кампания с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. В рамките на кампанията ще бъдат синтезирани и отпечатани 2 материала: - Подобряване на дейността на НЗОК чрез оптимизацията на процесите на договаряне и контрол; - Разработване на система за подобряване на медицинската и денталната помощ и здравните и социални грижи за възрастното население. Разработените материали ще бъдат разпространени сред всички представители на целевите групи на местно и национално ниво, представители на местни и национални медии, местни власти и адмицистрация. По този начин дейността пряко отговаря на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като обхваща и всички целеви групи, към които е насочен проекта. Ще адресираме работата ни по проектните дейности и към обществото. Тази публичност ще позволи да се даде гласност на проектните теми и да се демонстрира изключително необходимата колаборация между социални партньори и национални и местни власти, за да извлечем всички ползи от дейностите по проекта и подобряване на дейността на НЗОК чрез оптимизацията на процесите на договаряне и контрол. За допълнителното повишаване на информираността ще се работи с местни медии, които да повишат информираността на жителите на регионално ниво. Това ще позволи на дейностите по проекта да достигнат до максимален брой хора. Работата с медиите е важна предпоставка за изпълнение на обществените ангажименти и основа за бъдещото развитие на отношенията между заинтересованите страни по проекта. Ще разпространим информацията за работата и напредъка по проекта, чрез информационните канали на Федерация на синдикатите в здравеопазването и всички продукти – резултат от изпълнението на дейностите, ще бъдат обществено достъпни за всеки заинтересован. Резултатите и добрите практики от проекта ще бъдат разпространени и сред нашите международни партньори, с които всяка обмяна на опит е изключително полезна за всички. 4 210.00 4 209.60

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).