Организация и управление на проекта: При организиране дейността на проекта за неговото управление и отчитане ще бъде сформиран екип в следния състав:
Ръководител на проекта - един. Ръководителят на проекта отговаря за цялостното изпълнение на проекта, възлага и следи за изпълнението на задачите, подписва документи (договори, отчети, фактури, доклади). Осъществява текуща комуникация между бенефициента и управляващия орган. Ръководителят следи за спазване на дейностите за информиране и публичност, точно изпълнение на предвидените процедури за избор на изпълнители, реализиране на хоризонталните принципи на програмата в дейностите по проекта, участва в изготвянето на междинните и финални технически доклади.
Счетоводител на проекта - един. Счетоводителят на проекта следи за правилното изразходване на финансовите средства по бюджета на проекта според изискванията на програмата, следи за представянето на разходооправдателни документи в съответствие със законодателството и изискванията на управляващия орган, изработва финансовата отчетна документация, извършва счетоводните записвания по сметките на проекта.
Координатор - един. Координаторът текущо осъществява подходяща комуникация между екипа за управление на проекта, водещата организация и партньорите по проекта. Съблюдава за спазването на план-графика за изпълнение на дейностите по проекта. Информира ръководителя на проекта за евентуално възникнали проблеми при изпълнението на проекта.
Технически сътрудник - един. Техническият сътрудник подпомага дейността на останалите членове на екипа за управление, води техническата документация и кореспонденцията на проекта. Съставя необходимите документи за целевата група, изготвя технически доклади и отчети по проекта, разпечатва, размножава копия на документи, необходими за дейностите по проекта и др. |
20 000.00
|
20 075.74
|
Допълнително обучение по български език за деца, за които не е майчин: Един от приоритетите на община Берковица е качествено обучение на подрастващото поколение в съответстве с държавните образователни изисквания. Достъпът до образование за всички деца и ученици, подлужащи на задължително обучение, е акцент в образователната политика на общината. Ниското равнище на образование е един от основните фактори, определящи бедността и социалната изолация. Случаите на ранно напускане на образователната система най-често са свързани със социално-икономическия статус на домакинствата. С оглед на това основен подход за превенция и ограничаване на явлението е увеличаването на инвестициите в качеството на образованието.
Предучилищното възпитание институционално се провежда в детските градини. Те са подготвителни институции, в които се създава подходяща образователна среда и условия за положително отношение към училището на деца от 3 годишна възраст до постъпването им в първи клас. В четирите детски градини от община Берковица, партньори по проекта, интегрирано се обучават деца от ромски произход заедно с деца от не ромски произход. За децата, за които българският език не е майчин, по проекта е предвидено допълнително обучение по български език.
Предпоставките за включване на подобна дейност се свеждат до следните съображения:
Българският език според Конституцията е официален език в Р България. Овладяването на официалния език е условие, без което не може да се осъществи интегрирането на децата и учениците с различен етнически произход в обществото, тяхното пълноценно интелектуално и емоционално развитие като личности. Изхождайки от полифункционалния характер на българския език като официален можем да обощим, че обучението по български език играе ключова роля в интегрирането на децата в детските градини, обучавани в двуезична среда.
Ролята на обучението по български език за интегрирането на децата в двуезична среда може да се разгледа условно в два плана:
а) в социолингвистичен – за да се отчете връзката между езикови и социални структури
б) в методически план – за да се има предвид връзката в езиковото съзнание на детето между даденото (онова, с което идва от вкъщи) и усвоеното в детската градина. По преки наблюдения на детските педагози, участващи в проекта, при постъпването си в детската градина по-голямата част от децата от ромския етнос се натъкват на съществени бариери при усвояването на книжовния български език. Това е така, защото голяма част от тях не са имали интензивни контакти дори на равнище ежедневна комуникация с деца или възрастни, говорещи български език. В повечето случаи това са деца, пребивавали в своята етническа общност, локализирана в ромския квартал на град Берковица. Ограничени от своето езиково и етнокултурно обкръжение, тези деца попадат в нова обстановка и ситуация, която е свързана не само с непознати за тях обстоятелства, но и с чужд за тях социокултурен контекст. За да се адаптират към тези условия, от ключово значение е владеенето на български език. В тази връзка успешната реализация на тази дейност ще спомогне за по-доброто овладяване на български език от децата от ромския етнос, обучаващи се в детските градини в община Берковица.
|
13 500.00
|
0.00
|
Осигуряване на подходяща образователна среда за включване на децата от ромски произход в детските градини извън ромския квартал : В община Берковица българският етнос наброява около 15000 лица (82,38%), ромите са приблизително 3100 души или над 16 на сто, с незначителен дял турци и други етноси. Следователно в целевия регион ромският етнос е втори по численост след българския. Квартал "Раковица", населен предимно с ромско население, се намира в началото на град Берковица и е отдалечен от детските градини в градската част. Липсва градски транспорт, който да улеснява комуникацията между ромския квартал и останалата част от града. Задължителната предучилищна подготовка на децата две години преди постъпване в първи клас се осъществява в подготвителни групи в детските градини и в училищата. Детските градини на територията на Община Берковица са шест, като три от тях са в селата, в ромския квартал няма целодневна детска градина. Фокусът на проекта е поставен върху деца от малцинствени етнически групи, като всички дейности целят осигуряване на необходимите условия и ресурси за реализиране на пълноценен процес на образователна интеграция. За изпълнение на една от основните дейности от проекта - осигуряване на подходяща образователна среда за включване на децата от ромски произход в детските градини извън ромския квартал, водещата организация община Берковица ще организира специализиран транспорт /ежедневно/ на децата от ромската махала до детските градини партньори от гр. Берковица и обратно. Необходима мярка за обхващането на малките деца от ромския етнос от ранна възраст в детските градини е предоставяне на организиран транспорт. От изключително значение е детето да влезе в образователната система от ранна възраст, за да може да се повлияе от средата и педагозите. |
24 000.00
|
20 543.81
|
Подобряване на образователната среда в детските градини извън ромските махали в община Берковица, в които се обучават интегрирано деца от етнически групи : Сформиране на клуб "Занимателна математика" във всяка детска градина за работа с всички 154 деца, участващи в проекта, с цел подобряване на образователната среда и разнообразяване на формите на работа на четирите детски градини партньори по проекта, в които интегрирано се обучават деца от етнически групи.
Децата непосредствено създават математически идеи от преживяванията си в живота. В предучилищна възраст се предлагат много шансове за изучаване на математика. Целта е не бързото формиране на знания. По-скоро да се формират навици за учене на подобни неща и по този начин да се обогатяват знанията на децата, с които се работи в мултикултурна среда.
Игрите са много важни в преподаването на математиката, защото децата се учат от тях, докато се забавляват. Игрите са забавен начин за разрешаване на различни проблеми и децата от малцинствените групи, задавайки въпроси, подобряват своята способност да разбират математически факти. Докато децата учат математика, те могат да развиват също и езиковите си познания. Намерението на педагозите от проекта е този процес да се интегрира в учебните програми и се продължи чрез взаимодействие и сътрудничество. Необходимо е да се даде възможност на децата да използват знанията си за решаване на ситуации, да ги слушат внимателно и да разсъждават върху тях. Важно е детето да задава въпроси, да открива, изследва и изгражда свои собствени математически познания и да ги разширява в бъдеще. Ето защо е важно да се интегрира детето в мултикултурна среда, която е богата на художествени национални и общочовешки ценности. Художественият опит на детето трябва да се развива чрез движение (чрез техники), създаване (правейки нещо ново), преценка (чрез контакт с резултата от дейността на другите) и усвояване на нови умения. Съюзът между математиката и изкуството е нещо трудно, но интересно и мобилизиращо. Всичко това ще реализираме в клуб "Занимателна математика" чрез интердисциплинарни умения, базирани винаги на детската креативност и въображение. Това са посланията на нашия проект - обучението е процес, който трябва да бъде интересен и забавен и за децата и за техните учители. Нашите стремежи са свързани с търсене и обмен на най-добри практики и идеи за развитие на творческия потенциал на децата при овладяване на математически познания. Акцентът се поставя върху стимулирането на познавателната активност и усъвършенстването на математическите представи на децата. Затова основни цели на математическата подготовка в клуб "Занимателна математика" е да се въведе детето в света на математическите отношения чрез нагледно-практическия му всекидневен опит и на тази основа да се осигурят обобщени начини за постепенното му систематизиране.
Сформиране на клуб "В света на приказките" във всяка детска градина от проекта
Децата, играейки, си говорят и се учат взаимно и преодоляват езиковата бариера. За да научат децата най-добре езиковите метафори, е необходимо четенето на популярните приказки да не прекъсва. След това стъпка по стъпка усвояват основни знания по езика. В интегрираното обучение в клуб "В света на приказките" усвояването на български език става чрез четене и игрови похвати, постепенно и без принуда. Четенето допринася за увлечение и подхранване на илюзията, че езикът не е толкова труден.
Това ще постигаме и ние във всекидневната работа, като продължаваме да четем приказки, в които се повтарят героите, ситуациите, сюжетите и доброто винаги побеждава. После ще обсъждаме приказките и всеки ще задава въпрос – и ромчетата също ще се включват. Отначало те ще питат на ромски, но постепенно ще разбират и питат на български език. Всяка учебна група включва не повече от 12 деца. Обучението се провежда един път седмичнопо 45 минути. За 24 месеца ще бъдат проведени по 80 учебни часа във всяка група.
В надграждащите занимания на клубовете средата на децата от малцинствените групи се разширява и разнообразява, което ги поставя в положение да се срещат с нов опит и да си взаимодействат с елементи, непознати досега.
|
26 675.00
|
138 304.63
|
Насърчаване общуването и съвместните изяви между децата от различните етноси, обучаващи се в отделни детски градини на територията на община Берковица: Спортни групи "Да играем с децата!"
Децата – независимо от техния етнос или прекарани първи години в друга среда, най-много обичат да играят навън, да изпълняват физически упражнения и да се съревновават, така че тези игри допринасят извънредно много и за насърчаване на общуването между тях. Системното изпълнение на разнообразна двигателна дейност подпомага оптималното развитие на подрастващите в предучилищна възраст. В единство с процеса на изграждане на двигателните навици и развитие на физическите качества, физическата култура осъществява и социална функция - формиране на черти от характера и личностни качества (интелектуални, нравствени, естетически и трудови). Промяната на средата, чрез създаването на възможности за изява на спортните заложби на децата, независимо от етническа принадлежност, е най-успешният модел за реална интеграция и последваща адаптация и социализация в обществото. Във връзка с това във всяка детска градина по проекта ще бъдат създадени групи „Да играем с децата!” за спортно-подготвителни игри. Всяка спортна група "Да играем с децата!" ще включва не повече от 12 деца. Заниманията ще се провеждат два пъти седмично в рамките на 45 минути. Най-малките ще започнат с традиционни спортни игри (игрите на баба и дядо). В спортните групи "Да играем с децата!" ще бъдат създадени условия за постепенно изпълняване на упражнения с елементи на спортната и художествена гимнастика, лека атлетика, баскетбол и др. В игрите на открито ще бъдат включени теглене на въже, надбягване с чували, федербал, мини футбол и пр. Ще бъдат организирани мероприятия, които да запознаят децата колко е важно да се спортува сред природата и как да се отнасят те към своето здраве. Дейността предполага провеждане на някои от спортните занимания на децата извън детската градина. Сформирането на групи за спорт "Да играем с децата!" ще доведе до разширяване на работата в екип сред децата от различните етноси, както и общата дейност между отделните детски градини по проекта ще допринесе за по-бързото и успешно интегриране на децата от ромски произход.
Групи "Заедно рисуваме"
Всяко дете, всеки човек носи в себе си желание и способност да рисува. В създадените групи за рисуване и приложни изкуства "Заедно рисуваме" децата, участващи в проекта, се научават как да се изразяват чрез цвят, линия, форма, релеф, жест. Целта ни е да развиваме творческото въображение и умение на децата, като същевременно те да изпитват радост и въодушевление от процеса на работа, усвоявайки основните закони на изобразителното изкуство. Художествените задачи, съобразени с възрастта, които провокират артистичната оригиналност, целят надграждане на придобитите до момента умения за по-големите деца. Запознаваме се с различни техники в изобразителното изкуство - рисуваме с моливи, пастели, тушове, акварелни и темперни бои. Рисуваме на различна тематика – коледни, великденски, любими животни или герои от приказките. Заедно правим живописни картини, работим пластики от глина, декоративни пана от пластилин , квилинг, композиции с мъниста. Изучаваме природата, наблюдаваме и претворяваме видяното. Изработваме колажи от различни материали и други интересни и хубави неща. Измисляме заедно небесата, съставяме невиждан от никого свят, пробваме детските фантазии, можем да поканим приказното в нашето ателие, да разлеем боите и да видим какво ще се получи, да играем и изобразяваме собствената си игра, да споделяме. Моделирането, изрязването, украсяването и всички дейности, свързани с приложните изкуства, развиват не само таланта, но и ума на детето. Затова е и толкова важно то да има време, пространство и добре подбрани материали, с които да твори. Ние ще му осигурим всичко това, като ще добавим и добър професионален подход. Залагаме на развиването на детските умения с много игри и забавление, защото целта ни е - те да се чувстват приятно и да учат с удоволствие всичко ново, което можем да им дадем като знание. |
46 161.00
|
9 179.31
|
Дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда: Сформиране на художествени групи по интереси в детските градини партньори
Интеркултурната работа по проекта е основана на разбирането, че децата трябва да се възпитават така, че да възприемат и да проявяват толерантност към всички култури. Учителят ще диференцира езиковите, културните и религиозните различия и в същото време трябва да създаде условия и среда, в която възпитаниците му да заживеят заедно, независимо тях, да осъзнаят красотата на взаимността и подпомагането; всяко дете да има своя индивидуалност и да приема чуждата, да защитава другостта, да има собствена оценка, но и да бъде солидарно с тази на другарчето си. Като отчитаме индивидуалните способности на децата с различен етнически произход възниква необходимостта от работа в по-малки групи. Има деца, които при постъпване в детската градина, не знаят български език, не могат да изпеят нито един тон, не участват в игрите и не умеят да претворяват дори и елементарно съдържание на художествен текст. Затова в проекта ще осъществяваме допълнителна индивидуална работа с тези деца и ще включваме ефикасни методи за осъществяване на поставените задачи. В основата на всяко внушение в художествената работа педагозите осъзнаваме, че трябва да стои алтруизмът, добротворството.
Театрални групи "Детство мое"
Във всяка детска градина по проекта ще сформираме театрална група с цел създаване на интеграционна мултикултурна среда. Театралните представления ще насърчават разбирателството и сътрудничеството между ромски и не-ромски деца. В своята практика като педагози сме осъзнали, че предразсъдъците и дискриминационното поведение на децата от мнозинството към ромските деца са до голяма степен формирани от възгледите на техните родители и роднини. Подготовката на треатрална пиеса е подходящ начин да се разрушат тези предразсъдъци и погрешни схващания, като се даде на децата (роми и не роми) нещо, над което да работят и което да създадат заедно.
Театърът е дейност, която изисква по-високо ниво на сътрудничество между участниците, затова им дава възможност да се опознаят по-добре и да изградят стабилни взаимоотношения. Освен това по наши наблюдения подготовката на една пиеса създава култура на сътрудничество между всички деца и спомага да подобрят забележимо своите умения за говорене пред публика.
Групи за народни танци „Хайде на хорото!” и вокални групи "Пейте с нас!"
Първоначално ще се играят само български хора, но после и ромски танци. Децата, играейки, общуват и се учат взаимно. Разбира се, всичко това се ръководи от учителката, която е наясно с крайната цел. За да се развива и съхранява културната идентичност на децата от етническите малцинства е необходимо да се работи за развиване на музикалните способности и стимулиране на своеобразни творчески изяви. Музикалното обучение има за задача да развива естетическата активност у децата, да ги подтиква към повече самостоятелно пеене и музикални игри, които възпитават и допринасят за всестранното развитие на децата. Чрез детските песни детето изразява своята непосредственост и живия си отклик към всичко, което го заобикаля. От нашата дългогодишна работа с деца от ромски произход, стигаме до извода, че за да се осъществят интеграционните цели в музикалното развитие, е необходима допълнителна работа за възпитателно въздействие върху тези деца. Правилно построеното музикално възпитание има голямо значение за опознаване, съхраняване и развитие на културната идентичност на етноса. Слушайки различни музикални произведения, изпълнявайки достъпни за тях танци и включване в театрализирани игри се дава възможност за внасяне на бодрост и красота в ежедневния живот на децата в неравностойно положение, техните игри, бит и труд.
За безболезненото интегриране на децата от ромски произход ние си поставяме за цел да формираме у тях реални представи за живота и самочувствие, че имат право да играят, учат и растат заедно със своите връстници, че между тях няма никаква разлика.
|
28 995.00
|
262.62
|
Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието: Работата с родителите е един от многото компоненти на цялостния механизъм, който ще подпомогне образователната интеграция на децата в неравностойно положение. При работата с родителите е важно да се спечели тяхното доверие и подкрепа. В съвременната ситуация, в която се оказва нашето общество, изпитваме потребност от нови модели на обществено възпитание на личността на детето в мултикултурна образователна и семейна среда. Днес изключително е актуален въпросът за взаимодействие между детската градина и семейството, защото пред тези две възпитателни институции стои една обща цел – формиране пълноценната личност на детето.
Дейността на сдружение "Младежка организация - Родолюбие" по проекта ще стартира с провеждане на четири въвеждащи опознавателни срещи с родителите, осъществени по време на редовни родителски срещи в детските градини партньори. На въвеждащите срещи родителите ще бъдат запознати с целите на проекта, дейностите и ще бъдат проведени разговори с всеки от тях за включване в целевата група и участие в мероприятията по проекта.
Предвижда се да се проведе изследване сред целева група от 100 родители относно нагласите им спрямо образователната интеграция и приемането на различието, разгледани от различни ъгли – напр. успешната социализация на техните деца при постъпване в началния курс, ползата от хармонично и всестранно развитие на малките при ранния достъп до образователни и мотивационни практики в детски учебно-възпитателни заведения в мултикултурна среда, дългосрочни ползи от образователните въздействия върху подрастващите при успешната социална и професионална интеграция, повишаване на шансовете за трудоустройство и т.н.
Планира се да бъдат съставени подробни анкети, които да бъдат разпространени за попълване всред родителите от целевата група. Попълването ще става с помощта на експерти анкетьори, за да се избегнат формалните отговори и с оглед получаването по възможност най-пълна и точна емпирична информация.
На база получените резултати от проведеното изследване сред 100 родители, участващи в проекта, по научна схема ще се идентифицират дефицитите в нагласите на родителите и ще се набележат подходи, както и ще се приведат „добри практики” от други региони на страната с компактно циганско население с оглед взаимстване на тези практики и прилагането им в целевия регион на изследването.
|
10 860.00
|
44 467.17
|
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес: В последните години съществува тенденция към намаляване на времето за общуване между деца и родители, към емоционално-духовно обедняване на взаимоотношенията в семейството, към отглеждане на деца в непълни или нуклеарни семейства. Понякога родителите считат, че с нарастване на обществената и професионалната им ангажираност, отговорността за възпитанието на детето поема педагогическия екип на детското заведение. Наблюдават се и все по-големи различия в родителската общност относно образование, интелект, доходи, етнически, религиозни и социални принадлежности, които оказват влияние върху възпитанието на детето. Всичко това налага те да работят в единство, в името на неговото добро развитие.
Поради тази причина е необходимо да се създаде ефективен модел за сътрудничество, който да дава възможност на родителите за пълноценно и ефективно участие в живота на детската градина. Наложително е изграждането на сплотена и действена връзка между дете, учител и родител.
Включването на родителите следва да се превърне в част от стратегията за развитие на всяко образователно звено. То трябва да бъде планирано, насърчавано, оценявано и подобрявано въз основа на събирането на обратна връзка и извършването на анализ. Фокусът в обмена на информация с родителите следва да е разширен и в него да се включат дискусии за възможностите за подобряване на цялостната дейност на образователно-възпитателната институция, а не само в работата на групата и индивидуалното развитие на детето.
Пълноценното включване на родителите изисква предварителна инвестиция в разясняване на техните права и начална и продължаваща подкрепа (вкл. обучения) за участие във възпитателния процес под различни форми.
По проекта се предвижда организирането на четири Родителски форуми, на които експерти на партньора заедно с родители ще обсъдят и подкрепят нагласите и възможностите на родителите за по-активно участие във възпитанието на техните деца. На форумите ще бъдат обхванати и широко представени разнообразни възможности педагози и родители да работят заедно, при които те могат да общуват, да споделят впечатления, да съгласуват уникалните потребности на всяко семейство. На родителските форуми ще бъдат разгледани схеми на взаимодействие, в които като например родителите да имат възможност:
Да оказват емоционална подкрепа на своите деца, като присъстват в занималнята и участват в дейностите;
Да избират според своите възможности и умения как да бъдат полезни на децата и работата в детското заведение;
Да повишават своята компетентност;
Да получават повече информация относно възпитанието и обучението в предучилищна възраст;
Да формират ефективна родителска общност и активно да участват във функционирането на детската градина.
Организирането на Родителските форуми ще бъде дейност, която ще се проведе по линия на дейностите на НПО, но под егидата на Общината и с активно участие на всички партньори по проекта. Тези родителски форуми ще бъдат ползвани за обобщаване и оповестяване на данните от предшестващата дейност и преди съставянето сборника с материали от изследването. Предвижда се провеждане на обсъждания, дискутиране и обмяна на мнения между експерти и родители, част от най-важните аспекти на които могат да бъдат включени в материалите впоследствие. На четирите родителски форуми ще бъде извършена т. нар. „фина настройка“ на възгледите и концепциите на експертно равнище и становищата на родителите, като ще се отстранят някои постановки, които не са релевантни за целевия регион и/или ще се уточнят постановки, касаещи конкретната целева група в конкретно време и конкретната локация.
|
11 500.00
|
0.00
|
Работа с родителите от ромски семейства, които възпрепятстват децата си, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка, от редовно посещаване на детска градина: Възпрепятстването на децата, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка, от редовно посещаване на детска градина е тревожен проблем сред ромските семейства, тъй като е основен фактор, допринасящ за образователното и социално изключване на по-късен етап от живота. Непосещаването на задължителната предучилищна подготовка, а след това и на училище, се отразява изключително отицателно трудовата реализация на децата от ромското малцинство. В общностите, в които няма стабилна култура на образованието (главно уязвими семейства, семейства в неравностойна ситуация от етнически малцинства), е необходимо въвеждането на мерки за ангажиране на родителите, за повишаване на тяхната информираност относно значението на образованието.
Основната част от мерките в тази дейност се състои в провеждане на индивидуални посещения в семействата на деца от целевата група, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка, които имат отклонения в редовната посещаемост. По предварителна оценка на партньора сдружение „Младежка организация – Родолюбие“ целевата група ще обхване около 30 родители от ромски семейства на територията на гр. Берковица, с. Замфирово и с. Боровци от община Берковица. На планираните посещения експертна група от двама представители на сдружението извършва обсъждане с родителите по предварително изготвена методика /чек-листа/ на основните причини за девиантността. Експертите на сдружението ще стартират кампания "от врата на врата", при която в индивидуални разговори родителите ще се мотивират да изпращат децата си на предучилищна подготовка в детската градина. Първата задача при тази кампания е изграждането на доверие между експертите от проекта и целевата група – родителите от ромски семейства.
По време на изпълнение на тази задача, наред с чек-листите и въпросите в тях, експертите ще съберат информация за: оценка на жилищните условия, оценка на обстоятелствата със заетостта /тип професия, случайна, временна и постоянна трудова заетост, получаване на социални помощи и др./, оценка на здравния статус, оценка на нивото на образование и отношение на семейството към детската градина и др. По този начин ще се събере информация за проучване очакванията, потребностите и настроенията сред целевата група родители. При работата с проблемни семейства трябва да се отдели внимание на всеки родител и да се попита какви са причините да не пуска детето си на детска градина. Изграждането на доверие между експертния екип от проекта и целевата група родители е изключително важно. В тази дейност експертите на сдружението партньор ще използват възможностите за личен контакт с родителите за въздействие върху техните нагласи относно включването на децата им във възпитателно-образователни дейности от най-ранна възраст в посока положителни промени на упоменатите нагласи.
|
13 800.00
|
0.00
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност, в община Берковица: Община Берковица предвижда изготвяне на пилотна методика за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност (Методиката), чрез която общинските служители да могат да извършват устойчиво практически дейности по социо-културната и образователна интеграция в своята работа. Разработването на методическата система, при активното ползване на добри практики от европейски страни, ще даде възможност на общинските служби за правилно решаване на проблемите по превенцията и интеграцията на ромското население. Основният фокус на дейността ще бъде насочен към семействата в неравностойно положение и в риск от социална изолация. Прилагането заедно и поотделно от експертите на SWOT анализ по определени важни насоки за основните причини за появата на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност, ще позволи да се определят приоритети, по които да се генерират подходи и насоки за интервенция.
Тази дейност ще включва два аспекта – от една страна ще бъдат организирани и проведени серия от мероприятия на общинско равнище, насочени към създаването на по-добро разбиране всред различните етноси за важността и целесъобразността от мултикултурното сътрудничество в целевия регион, а от друга – ще бъдат търсени в периода на изпълнение на проекта допълнителни външни възможности за задълбочаване и активизиране на мерките, целящи културната и социална интеграция. Тук се има предвид използването на възможностите, заложени както в Областната стратегия на област Монтана за интегриране на ромите (2012-2020), така и Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020). Във втората упомената Стратегия се предвижда прилагането на интегриран подход към гражданите в уязвимо положение за борба с бедността и изключването, предоставянето на подкрепа и за лица в неравностойно положение от други етнически групи, живеещи в сходна на ромите ситуация и т.н. Важен допълнителен ресурс се съдържа и в различните целеви програми и проекти, които предстои да бъдат огласени и изпълнени занапред в това направление. Тук подходът е базиран на очакван ефект на „снежната топка”, целящ разширяването на ефекта при постигането на конкретни цели по даден проект и/или конкретни сфери на въздействия чрез постоянното разширяване на усилията чрез формирането на колективи, екипи, надграждане на постигнатото и въвличане на допълнителен организационен и интелектуален ресурс. Предпоставка за това ще бъдат вече установени връзки в рамките на реализацията на Проекта между организациите-участнички, въвличането на външни експерти, създаването на критична маса от компетентности и формиране на синергии.
|
7 800.00
|
7 800.00
|
Разработване и приемане на общинска програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства: Процесът на интеграция чрез образование дава възможност на учениците от различни етнически групи да получат необходимата подготовка, гарантираща им пълноценно участие и реализация във всички сфери на живота в условията на пазарна икономика. Осигуряването на качествено и широкодостъпно образование на всички деца в община Берковица е основна задача, за осъществяването на която е необходимо да бъдат обединени усилията на Общината и всички заинтересовани страни. В подкрепа на усилията в тази насока е дейността на проекта по разработването и приемането на общинска програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства в община Берковица (Програмата).
Програмата ще да съдържа оперативни, тактически и стратегически мерки и ще бъде изготвена с отчитане на съвременните подходи за планиране в динамична среда, за да отговори на конкретните нужди в целевия регион на проекта. Община Берковица разполага с добре развита мрежа от учебни заведения, с оптимална структура за удовлетворяване на потребностите за общо образование. С цел по-пълното обхващане на децата и учениците от ромски произход в училищната система са запазени училищата в някои населени места с компактно ромско население. В региона функционират 6 Основни училища, 1 Средно общообразователно училище с профилирани и професионални паралелки, 1 Професионална гимназия и Помощно училище за деца с умствена изостаналост. Само в две от селата има основни училища, като едното е със статут на защитено. В резултат на оптимизиране на училищната мрежа едно училище получи статут на средищно, като е осигурен транспорт, обедно хранене и целодневен режим за деца и ученици от населените места, в които няма учебни заведения. Осигурено е полуинтернатно обучение за учениците. За подпомагане развитието на извънкласните и извънучилищни дейности в град Берковица функционира Център за работа с деца. В училищата на общината се обучават 1332 ученици в 76 паралелки. Във всички училища се обучават и възпитават деца и ученици от ромския етнос.
Програмата ще бъде ориентирана към изпълнението на непосредствени оперативни, тактически и стратегически цели и ще бъде пригодена за усъвършенстване и развитие според промени в рамковите условия и конкретната социо-културна среда.
|
0.00
|
0.00
|
Информиране и публичност: Основната цел на предвижданата дейност по информиране и публичност е широко да се популяризират специфичните цели и постигнатите резултати, натрупания опит при изпълнението на проекта, добрите практики по проекта и финансовата подкрепа на ЕС. Принцип в осъществяването на проекта е осигуряване на широка гласност на дейността и резултатите от изпълнението на проекта. Целта на всяко мероприятие по проекта е да се ангажира вниманието на широката общественост с целите на проекта, да се привлекат всички заинтересовани страни за съдействие при неговото изпълнение.
Със стартиране изпълнението на проекта бенефициентът и партньорите предвиждат да проведат масова и открита информационна и рекламна кампания на територията на област Монтана. Ще бъдат използвани регионалните средства за масово осведомяване – печатни медии, кабелни телевизии, радиа и др. за информиране на обществеността относно приоритетите, целите и задачите на проекта и ОП „Наука и образование за интелигентен растеж" 2014 г. – 2020 г. В публични институции, местните администрации, на обществени форуми в общините от региона ще бъдат поставени плакати и раздадени диплянки с рекламно-информационна цел за стартирането и изпълнението на проекта. Ще бъдат отпечатани и разпространени информационно-рекламни материали (бележници, папки, календари, химикалки и др., носещи отличителните знаци на програмата) с оглед подобряване на социалната среда и формиране на позитивно обществено мнение в полза на образователно-интеграционните дейности по проекта.
На местата за изпълнение на проекта ще бъде поставена информационна табела за визуализация на проекта. Всички материали за информиране и публичност, предназначени за целевите групи и широката общественост, ще съдържат емблемата на ЕС и ще отбелязват финансовата подкрепа на Европейския социален фонд.
Методите за осигуряване публичност на проекта включват въвличането на различни комуникационни канали с оглед осигуряване на максимална ефективност. Една от формите на информиране, прилагани от екипа за организация и управление, ще бъде пряка комуникация – работни срещи, контакти чрез електронната поща или по телефона, в които ще бъдат представяни целите на проекта, средствата и дейностите за постигането им. Ръководителят на проекта ще има специално определени задължения за качество и пълнота на предоставяната информация при осъществяване на ефективно информиране и публичност. Целта е да бъдат въвлечени в максимална степен всички заинтересовани страни /и най-вече преките бенефициенти/ в постигането на заложените резултати. Проектът планира като основни комуникационни средства за осигуряване на публичност разработването и разпространяването на печатни информационно-рекламни материали (плакати, диплянки и др.) за проектните дейности, публикации в местните медии, медийни изяви от всякакъв характер при спазване изискванията за информиране и публичност по ОП НОИР. Обект на дейността по информиране и публичност са:
- представители на целевата група;
- представители на местни и регионални образователни институции, както и цялата общественост;
- представители на местните и регионални медии. |
2 000.00
|
1 851.60
|