Description
The project "Improving the qualification of pedagogical specialists and training of educational mediators in 15 schools and kindergartens" lasts 24 months. The overall objective of the project is to create a positive educational environment for achieving successful educational integration of children and students whose mother tongue is not Bulgarian, in 15 schools and kindergartens in the municipalities of Asenovgrad, Stamboliyski, Sadovo and Pazardzhik. The specific objectives of the project are: 1. To develop and update strategies, plans, programs, analyzes, recommendations, competency profiles, etc. of 15 schools and kindergartens to work in a multicultural environment, according to their identified needs. 2. To increase the qualification of 262 pedagogical specialists and 11 mediators, through various forms of training, to work in a multicultural environment with a view to equal participation of all students in the Bulgarian educational system, increase the motivation to learn, including for learning the mother tongue, and supporting the cultural identity of children and students. 3. To create an appropriate socio-psychological climate in 11 schools and 4 kindergartens, where 2766 children and students are educated, of which 2337 from ethnic communities. The project proposal contributes to the achievement of Investment Priority: № 9ii "Socio-economic integration of marginalized communities such as Roma" and Specific Objective 1 to it: "Increasing the number of children and students from marginalized communities, including Roma, successfully integrated through the education system". The project will improve the provision of quality inclusive education, especially for Roma and other disadvantaged groups, in accordance with the Strategy for Educational Integration of Children and Students from Ethnic Minorities (2015-2020), the National Strategy of the Republic of Bulgaria for Roma Integration -2020) and the Action Plan for its implementation.
Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Дейност І. Разработване и актуализация на програми за работа в мултиетническа среда на образователните институции - партньори: Целта на Дейност І е да се разработят и актуализират програми, планове, анализи, препоръки, компетентностни профили и др. на 15 училища и детски градини за работа в мултикултурна среда, според идентифицираните им нужди. Дейността е с продължителност 3 месеца и ще се изпълнява съвместно от водещата организация и партньорите - училища и детски градини. Мултидисциплинарни екипи, включващи юрист, социолог и образователни експерти ще извършат идентифициране на нуждите на училищата и детските градини – партньори по проекта, от подобряване на работата в мултикултурна среда, вкл. оценка на работата на педагогическите специалисти с родителите и с децата, оценка на работата на заинтересованите страни, в т.ч. на представителите на маргинализирани общности, на училищното настоятелство и др. Ще се изготви анализ на нуждите от обучение и план за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда на педагогическите специалисти и директорите в партниращите образователни институции – детски градини и/или училища. В партньорите, където има образователни медиатори ще се анализира и тяхната дейност до момента и приноса им към работата в мултикултурна среда. Въз основа на изготвените анализи, компетентностни профили и друга обобщена информация за всеки от 15-те партньора - училища или детски градини ще бъде изготвена Програма и План за изпълнение към нея. В партньорите, които имат такава програма или стратегия, тя ще бъде оценена и актуализирана. Всички програми и плановете към тях ще отговарят на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015 – 2020) и ще се се ръководят от международните документи в областта на правата на децата и правата на лицата, принадлежащи към етническите малцинства, както и от ключови национални нормативни актове, стратегически документи и национални програми, свързани с образователната интеграция: Всеобщата декларация за правата на човека, Международна конвенция за премахване на всички форми на расова дискриминация, Международна конвенция за борба срещу дискриминацията в областта на образованието, Международна конвенция за правата на детето, Декларация на ООН за правата на лица, принадлежащи към национални или етнически, религиозни и езикови малцинства, Световна програма на ЮНЕСКО „Образование за всички”, Закон за защита от дискриминация, Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите 2012-2020 г., Рамкова програма за интегриране на ромите в българското общество 2010-2020 г., Стратегия за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система 2013-2020 г., Наредба за приобщаващото образование на МОН от 27.10.2017г. и др. Програмите и Плановете ще са насочени към: обхващане и задържане на всички ученици от ромски произход в образователната система; осигуряване на качествено образование в мултикултурна среда; гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства; интегриране и адаптиране на децата от ромски произход в етнически смесени приемни учебни заведения; създаване на подкрепяща и привлекателна среда в интегриращите училища; превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и за създаване на атмосфера на взаимоуважение, толерантност и разбирателство и формиране на подходящ социално-психологически климат. | 22 008.00 | 24 588.96 |
Дейност II. А. Краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на квалификационни кредити: Дейността е с продължителност 21 месеца, като в нея е включен и периода за провеждане на процедура за избор на изпълнител от 4 месеца. Основната цел на дейността е повишаване на квалификацията на 262-ма педагогически специалисти и директори от партньорите, чрез краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на квалификационни кредити. Обученията ще се извършат от изпълнител, избран по реда на ПМС 160, който има одобрена/и програма/и за квалификация на педагогически специалисти и те ще са вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти (ИРОПК) по реда на чл. 229 от ЗПУО и Раздел IV и Раздел IX от Наредба №15/22.07.2019 г. на министъра на образованието и науката. Всички обучителни програми по дейност II.А ще са по теми за образование/ работа в мултикултурна среда. Ще бъдат извършени обучения с придобиване на 1 квалификационен кредит по следните теми: Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище; Педагогически и общностни практики за преодоляване на ранните бракове в ромска общност; Педагогическо взаимодействие в мултикултурна среда "Всеки ученик ще бъде отличник"; Работа с родители в мултикултурна среда: активизиране на родителите. Обучения с придобиване на 2 квалификационни кредита ще се извършат по темите: Управление на мултикултурното училище и превръщане на училището в център на общността; Фолклор на етносите – Ромски фолклор (разширена програма); Взаимодействие с образователния медиатор. Обученията с три квалификационни кредита ще са на теми: - Управление на мултикултурното училище и въвеждане на иновации за повишаване на качеството в мултикултурна среда; - Нормативна уредба и финансиране на дейности за образователна интеграция в мултикултурна среда с присъждане на 3 квалификационни кредита. С оглед гарантиране на ефективността на планираните обучения на учители, директори и други педагогически специалисти за работа в мултикултурна образователна среда, обученията ще бъдат провеждани в групи по съответната тема/ програма за обучение в зависимост от продължителността на обучението, до 10 обучаеми. Програмите за обученията с кредити ще имат присъствена и неприсъствена форма на обучение, което дава увереност, че дейност II.А. ще бъде реализирана и в условия на ограничения свързани с COVID-19. От включените в дейността 262-ма директори и педагогически персонал, участие в обучение с придобиване на 1 кредит ще вземат 100 човека, участие в обучение с придобиване на 2 квалификационни кредита ще вземат - 150 човека, обучение с 2 квалификационни кредита /изнесено/ ще преминат 100 човека, обучение с 3 кредита -200 човека и обучение с 3 кредита /изнесено/ - 100 човека. Някои от включените специалисти ще преминат повече от 1 обучение, но на различни теми. За всяко проведено обучение за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и директорите, обучаващата институция ще издаде удостоверение/сертификат/свидетелство за преминатото обучение. | 136 000.00 | 141 060.00 |
Дейност II. Б. Краткосрочни обучения, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити: Основната цел на дейността е повишаване на квалификацията на 262-ма педагогически специалисти и директори и 11 образователни медиатори от партньорите, чрез провеждане на краткосрочни обучения, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити. Темите на обученията са: 1. Привличане и мотивиране на партньори при работа в мултикултурна етническа среда - основна теоретична информация, допринасяща за взаимоотношенията между двете институции – семейство и училище и активно взаимодействие и проява на толерантност по отношение на различията в разбирането за приоритетите в развитието на детето. Активното взаимодействие да се основава на добра комуникация между педагог и дете и между педагог и родител, в чиято основа ще залягат доверието в предприетите действия от страна на възрастните, относно здравето и развитието на детето, оказване на съдействие от страна на родители и учители при разрешаване на проблем или при организиране на събития, важни за ученическия колектив; своевременно информиране за възникнали проблеми и полагане на съвместни усилия за разрешаването им. 2. Осъществяване на контакт със семействата и създаване на връзки с тях- основна теоретична информация относно спецификата на взаимодействията „родители - деца - училище”, принципи, методи, подходи и форми за взаимодействие, организацията на образователния процес, ориентирана към включване на родителите на деца от различни етнически групи и прякото им участие. 3. Разработване на първоначална оценка на всяко семейство или семейна единица- в обучителния курс са отразени част от педагогическите теории за гъвкава интервенция, която може да се адаптира към различни контексти, при които работата със семействата ще се извършва в рамките на образователни програми или проекти. Основните задачи на процеса на интервенция, като например:•Оценка на състоянието на общността, която е обект/предмет на интервенцията. • Разпространяване на интервенцията и идентифициране и привличане на семействата. • Оценка и “диагностикаˮ на всяко семейство. •Подготвяне на целите и разработване на дейностите в интервенцията. • Оценка на постиженията на всяко семейство при адаптиране на интервенцията на текущ принцип. 4. Разработване на план за работа със семейството /ПРС/, последващи действия и оценка на планираната интервенция – обучението е поредица от дейности за определяне на целите и задачите за работа със семейството, запознаване с техните проблеми и потребности. Потребностите на семейството се отразяват в съответните цели, тоест как учителите да помогнат на семейството да определи какво се надява да постигне по отношение на проблемите или потребностите, които са били идентифицирани и изрично посочени. Планът се основава на потенциала и възможностите на семейството. 5. Училищна медиация. Посредничество и партниране между семейство и детска градина/училище - програмата е изцяло с практическа насоченост и подготвя участниците за подкрепа на учебната среда в случай на неразбирателства и конфликти между ученици, учители, родители - да погледнат от различна перспектива и да получат спокойна яснота за себе си и за взаимоотношенията си, като насърчи разрешаване на споровете по конструктивен начин. Тази програма цели осъзнаване на правилата на работа, за тяхната лична удовлетвореност, че сами намират решение на проблемите. 6. Партньорство в отношенията учител-родител-ученик - програмата е изцяло с практическа насоченост и подготвя участниците за предизвикателствата, свързани с привличането и задържането на деца и ученици от етническите малцинства. (Продължава в поле "Начин на изпълнение") | 82 700.00 | 103 943.60 |
Дейност III. Подкрепа на педагогическите специалисти за участие в процедури за придобиване на професионално-квалификационни степени за работа в мултикултурна среда: Дейността е с продлжителност 21 месеца. Процедурите за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда ще се изпълнят от партньор - Бургаски свободен университет. ВУЗ-ът притежава необходимата акредитация, която е приложена към настояящото проектно предложение. Висшето училище провежда обучение за придобиване на професионална квалификация "учител" и има програмни акредитации за провеждане на обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионално направление съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления и за придобиване на образователна и научна степен "доктор" по докторска програма, съответстваща на учебен предмет от училищната подготовка. Планирани са следните процедури за придобиване на ПКС: ПКС ІІІ - 12 учители, ПКС ІV - 11 учители и ПКС V - 5 учители. Всеки от педагогическите специалисти ще участва само в една процедура за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда. Участие в дейността ще вземат педагогически специалисти от училищата партньори, както следва: ОУ "Н. Вапцаров" - гр. Асеновград - ПКС ІІІ - 10 учители; ДГ „Радост” - ПКС III - 2-ма учители; ОУ „Г. С. Раковски”, с. Болярци - ПКС ІV - 3-ма учители и ПКС V - 2-ма учители; ОУ „Ст. Захариев”- гр. Пазарджик - ПКС ІV - 2-ма учители; ОУ „Климент Охридски”, с. Златовръх - ПКС ІV - 3-ма учители; СУ „Отец Паисий”- гр. Куклен, общ. Куклен - ПКС ІV - 3-ма учители и ПКС V - 3-ма учители. | 1 842.00 | 0.00 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN