Description
The quality of local public policies is directly dependent on 1) guaranteed transparency and 2) the involvement of all stakeholders in the process of prioritization, decision-making, monitoring and enforcement. The most powerful democratic instrument for transparency, publicity and civic inclusion is the mechanism for direct citizens 'participation in local self-government through a general assembly of the population, a referendum and a citizens' initiative. However, the successful implementation of these mechanisms requires a specific civic and political culture, collective memory, institutional environment. That is why in Bulgaria these democracy tools are very rarely used and with a very dubious outcomes. As a result, local self-government sometimes acquires a facade character and conceals abuses of power, redeployment, economic dependence, corruption. The AGORA project aims to contribute to a higher quality of local public policies through the development of an adequate model for direct citizen participation in governance. Therefore, the project includes 1) an in-depth study of the factors that favor or inhibit initiatives for direct citizens' participation in local self-government and the EU's experience in this field; 2) detailed monitoring of the actions of the administration in the implementation of the citizens' initiatives for direct participation; 3) workshops for exchange of experience between active civil structures, business, informal unions, etc., who initiated direct participation; 4) a broad advocacy, information and training campaign to promote the model of direct citizen participation in local self-government. The project will be implemented for 12 months in the territory of Pazardzhik District in cooperation with civil organizations, informal civil unions and Pazardjik Governer Administration.
Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Знание и власт: проучване на условията за пряко участие на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво (по метода „анализ на случаи” - case study). (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящият проект започва със задълбочено проучване по метода „анализ на случаи” (case study). Целта на проучването е да идентифицира констелациите/ клъстърите от фактори, които благоприятстват или възпрепятстват инициативите за пряко участие на гражданите в процеса на определяне на приоритетите и вземане на решения на местно ниво. Подобно проучване е от ключово значение, защото до ден днешен у нас не е проведено нито едно широкообхватно изследване по темата. Опитът в прякото участие на гражданите в местното самоуправление е изключително разнороден. Инициативите обикновено са свързани с конкретна тема или актуален социален проблем. Така злободневието на деня фокусира вниманието на обществеността, а институционалният контекст, формата за пряко участие, механизмите за взаимодействие, процедурите за вземане на решение и т.н., остават отвъд полезрението на гражданите и специалистите. А как би било възможно да предпишем „лечение” на тенденциите за изключване на гражданите от обществения живот и отчуждение от процесите на вземане на решения, ако преди това нямаме ясна диагноза на актуалната ситуация и емпирично обосновани каузални зависимости между гражданското включване и факторите на средата, които допринасят за активно въвличане или пък обратно - го саботират? Ето защо в рамките на тази дейност ще бъдат подбрани типологично значими случаи (cases), които ще бъдат изследвани задълбочено в комперативистка перспектива. Това ще позволи да бъдат емпирично валидализирани или отхвърлени различни хипотези, свързани с ролята и относителната тежест, която оказват: темата, гражданската култура, медиите, нормативната рамка, институционалната инфраструктура и т.н. Дейност 1 включва: а) провеждане на 10 бр. дълбочинни интервюта с представители на заинтересованите страни; б) провеждане на 6 бр. фокус-групови дискусии с по 8-12 участници всяка; в) провеждане на анкетно проучване чрез полу-стандартизирано интервю и квотна извадка от 150 респонденти (n ≥ 150). Дейността изисква специфична изследователска компетентност и затова ще бъде възложена на външен изпълнител – професионална агенция с опит и капацитет. Всички изследвания, обаче, ще бъдат извършени в тясно сътрудничество с екипа на проекта – ще бъдат съгласувани темите, методите, въпросниците и т.н. От страна на екипа на проекта ще бъде определен конкретен координатор за изпълнението на тази дейност. | 33 116.00 | 33 106.00 |
Добри, по-добри, най-добри: изследване на добри практики от ЕС за пряко участие на гражданите чрез „кабинетно проучване” (desk research) (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящата дейност № 2 ще се изпълнява паралелно с проучванията по дейност №1. Докато първата дейност е фокусирана върху ситуацията у нас, Дейност 2 се концентрира върху добри практики от страни в ЕС, които са директно свързани с прякото участие на гражданите в местното самоуправление. В рамките на тази дейност ще бъдат проучени достъпни през интернет материали, посветени на прякото гражданско участие в управлението на местно и регионално ниво – например, журналистически публикации, академични изследвания, презентации, доклади от конференции, обсъждания, кръгли маси и т.н. Събраната информация ще бъде анализирана, систематизирана и представена в обзорен доклад. Докладът ще е фокусиран върху конкретни модели за пряко участие, механизми за вземане на решения, процедури за работа, форми за търсене на обратна връзка, принципи на работа, изисквания за публичност и т.н. - всички онези важни условия на средата, които обикновено остават отвъд обхвата на внимание на законодателя, но са решаващи за устойчивото установяване на работещ механизъм за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Събраната чрез desk research информация ще бъде систематизирана не само по формални признаци, но и от гледна точка на социално-икономическия контекст – ще бъдат преднамерено търсени и анализирани примери от страни в ЕС със сходни демографски характеристики, гражданска култура и нормативна рамка като нас, за да може подбраните примери да притежават потенциал за практическа приложимост и в България. Целта на тази дейност е да „разшири хоризонта” при анализирането и обсъждането на темата за прякото участие на гражданите в процесите на формулиране на приоритети и провеждане на публични политики на местно ниво у нас. Същевременно ще се повиши чувствителността на заинтересованите страни към социалния контекст, който прави ефективни моделите за пряко участие – ролята на публичността, на гражданското общество, на културата на съпричастност и солидарност, административният капацитет на институциите и т.н. Докладът от тази дейност ще бъде представен и обсъден на работните ателиета за обмяна на опит и конференцията, която ще се проведе под патронажа на Областна управа – Пазарджик с участието на експерти, целеви групи и заинтересовани страни. Предвижда се докладът да бъде с обем от около 40 стр. и да бъде издаден за разпространение в тираж от 250 копия. | 22 524.00 | 22 513.27 |
Мерки и теглилки: Разработване на ефективен механизъм за граждански мониторинг (дейност от група №2 от Насоките) : Тази дейност е логично продължение на предходните две дейности – проучванията на 1) ситуацията у нас чрез case study и на 2) опита от ЕС при прилагането на инициативи за пряко участие на гражданите в местното самоуправление чрез desk research. В рамките на настоящата трета дейност по проекта ще бъде изработен аналитичен инструмент за провеждане на текущ мониторинг и финална оценка на съпътстващите и последващи действия на администрацията при иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Подобен мониторинг е крайно необходим, най-малкото поради 3 причини: 1) при липсата на подкрепа, а много често и при повече или по-малко прикритата съпротива на администрацията към гражданските инициативи за пряко участие, обществената енергия често пъти се разпилява, конкретният казус губи актуалност и принципното разрешаване на даден тип проблеми се подменя със ситуативни отигравания, които демотивират обществото; 2) задачата за конвертиране на дадена гражданска тема в изпълнимо административно решение, което да бъде обвързано с конкретни срокове, отговорности, времеви график и бюджетна рамка изисква мобилизация на експертен капацитет, който няма как да бъде изискван от гражданите и затова е делегиран на администрацията; но тъкмо задкулисните процедурни хватки много често водят до отлагането на някаква гражданска инициатива във времето до нейното частично или пълно обезсмисляна или пък така я видоизменят, че постигнатият ефект е крайно неудовлетворителен, а в конкретни случаи – противоположен на очакваното; 3) липсата на систематизирана от експертен мониторинг база данни, съдържаща подробна информация за различни граждански инициативи за участие в местното самоуправление и последиците от тях възпрепятства натрупването на „колективна памет”, взривява възможността за приемственост и за споделяне на натрупания обществен опит. В резултат на това гражданите, дръзнали да инициират някоя от предвидените от законодателя форми за пряко участие в местното самоуправление са изначално поставени в губеща позиция, защото трудно могат да аргументират своята кауза, особено ако срещу тях са изстреляни необосновани икономически претенции. И обратното – провеждането на граждански мониторинг ще приведе ясни доказателства за смисъла от гражданското участие в местното самоуправление и с това ще допринесе за повишаване на качеството на провежданите публични политики на местно и регионално ниво. Но мониторингът и оценките върху дейността на публичната администрация няма как да бъдат „масова конфекция”. За да бъдат ефективни, те трябва да са „костюм, ушит по мярка” – трябва да отговарят на конкретния социално-икономически контекст и трябва да улавят ключови параметри на социума, които да са възпроизводими и обективно измерими. Ето защо изготвянето на методиката за мониторинг ще се извърши от експерти, които са отлично запознати с резултатите от проучванията по предходните две дейности. | 5 764.50 | 2 964.50 |
Сговорна дружина, планина повдига: работни ателиета за обмяна на опит и обсъждане на резултатите от проучванията и мониторинга (дейност от група №3 на Насоките) : В рамките на 3 дни ще бъде организирана и проведена серия от работни ателиета. Във всяко едно от ателиетата ще участват 20 представители на целевите групи – активни граждани, представители на бизнеса и на неправителствени организации и неформални граждански обединения от общини в рамките на Област Пазарджик, които имат личен опит с иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление по различни теми. Целта на ателиетата е участниците да се срещнат лично помежду си, да споделят опит, проблеми и предизвикателства, да обменят идеи за укрепване на институциите на пряката демокрация и насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление в името на по-високото качество на провежданите местни публични политики и по-доброто качество на живот на жителите на общините. Досега у нас никога не са били провеждани подобни форуми за обмяна на опит и споделяна на добри (или пък лоши) практики. В резултата на това у нас има дефицит на обществена памет, приемственост и институционална култура, свързана с прякото участие на гражданите. Всяка нова инициатива за пряка демокрация отново и отново трябва да преоткрива основни принципи на гражданските кампании и след като актуалният момент утихне, инициативата увяхва върху собствения си корен, без да е в състояние да предаде нататък научените уроци и придобития опит. На работните ателиета през първите два дни ще бъдат представени и обсъдени трите доклада от предходните дейности по проекта – резултатите от проучването по метода case study, резултатите от desk research, свързани с опита на страните от ЕС при прилагането на модели за пряка демокрация и данните от проведения мониторинг върху действията на администрацията във връзка с инициативи за пряко участие. Третият ден ще бъде посветен на изграждане на капацитет – ще бъдат организирани и проведени обучителни сесии, на които професионални и опитни лектори ще проведат лекции и семинарни занятия по три основни теми: 1) нормативната база, която регулира материята за пряко участие на гражданите у нас; 2) кампаниен мениджмънт на инициативи за пряко участие на гражданите – планиране, времеви график, бюджет, роли и отговорности; 3) работа с медиите – провеждане на пресконференции, подготвяне на медиен пакет, изпращане на прессъобщение, подготовка за интервю, осигуряване на „бланк”, „покритие” и „синхрон” за телевизионен репортаж и др. | 6 698.40 | 9 498.40 |
Неволята учи: конференция, съвместно с Областна администрация – Пазарджик за публично обсъждане на резултатите от проекта (дейност от група №4 от Насоките) : Тази дейност включва организиране и провеждане на еднодневна конференция под патронажа и в сътрудничество с Областна администрация – Пазарджик. Конференцията ще бъде посветена на темата за прякото участие на гражданите в местното самоуправление. Ще вземат участие около 80 души – представители на граждански организации и неформални общностни обединения, журналисти, експерти, служители в областната и общинската администрация, представители на местния бизнес, граждани. Предварително ще бъдат разпратени покани до представители на целевите групи и заинтересованите страни. Конференцията ще бъде водена от представители на ръководството на Областна администрация – Пазарджик. В рамките на форума ще бъдат представени докладите от проучванията по първите две дейности на проекта – case study и desk research. Подробно ще бъдат представени и обсъдени данните от проведения мониторинг. Целта на конференцията е да се чуят гласовете на всички въвлечени в процеса страни, да се аргументират тези и обсъдят предложения за насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление чрез форматите на общото събрание на населението, референдума и гражданската инициатива. Провеждането на събитието основно от Областната управа има не само символно, но също така и съдържателно значение. Това е така, защото инициативите за пряко участие на гражданите се превръщат в ключов демократичен инструмент, тъкмо когато се генерират напрежения, противопоставяне и конфликти между населението и кметовете на населени места, между кметове и общински съветници, между граждани и администрация. В такава ситуация както по закон, така също и като властови ресурси, позицията на Областната управа на независим и обективен арбитър в спора става ключова за нормалното възпроизводство на социалните отношения и възстановяването на общественото доверие към публичните институции. | 11 236.00 | 11 206.00 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN