Description
Currently, the framework of the Institute of Juries and their rights and obligations is established in the Law on the Judiciary, the Criminal Procedure Code and in Ordinance 7 for the Jury, approved by the Plenum of the Supreme Judicial Council. The improvement of the institute of juries is set out in Specific Objective 2 in the Updated Strategy for the Continuation of the Reform of the Judiciary and in the Roadmap for Its Implementation. The project aims to improve the institute of juries by assessing the current legal framework and assessing the practice of at least 4 EU Member States with regard to jurors, on the basis of which, even after public discussions, proposals will be drawn up to make changes to the Law on the Judiciary and to Ordinance 7 on juries aimed at: 1) Ensuring real public participation in the administration of justice through the SPA Institute 2) Updating the Ethical Principles and Rules of Conduct of Jurors (SECTION VI. of Ordinance 7 for Jurors) 3) Introduction of a unified Declaration on the existence/absence of a conflict of interest of the jury The ethical rules for the conduct of the jurors comply with the current legal framework and the amendment envisaged under its draft will make it necessary to update them in order to bring them into line with the amended legal framework. An Electronic Juries Register (ERZ) will be developed and implemented, which will achieve the systematicization of the information for each juror and provide the opportunity to: (1) Publicity and accessibility of the register for citizens and society and (2) Follow the profile of each juror.
Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Оценка на института на съдебните заседатели и изготвяне на предложения за усъвършенстването му: Институтът на СЗ е регламентиран в Раздел II от ЗСВ в чл.от 66 до 75а вкл. (посл. Изм. От 2018 г.), като значителна част от тях са в сила от 2016 г. и в Наредба 7 за съдебните заседатели, приета от ПВСС през 2017 г. За времето на действие на посочената норм. уредба в края на 2019 г. е прикл. мандата на значителна част на СЗ, което е предпоставка за натрупан опит въз основа на който може да се направи оценка на приложимостта на законодателството и необх. от неговото усъвършенстване. Във ВСС са постъпвали сигнали от админ. р-ли на съдилища за констатирани проблеми, касаещи СЗ, като няма ясна дефиниция на проблема – дали се дължи на новите изисквания към СЗ, регл.в посл. изм. на ЗСВ (2018г) или на ниското възнаграждение, но въпросът касае пряко правораздавателната дейност и опасност от невъзможност да се разглеждат наказателни дела. Споделя се мнението, че провежданата от общините процедура за подбор на СЗ е субективна и чрез нея не се осигурява обществено участие , като в някои случаи е ненанвременна и без осигуряване на прозрачност сред обществеността извън посочената като минимално задължителна в ЗСВ. СЗ не попадат в обхвата на задължените лица по ЗПКОНПИ. СЗ трябва да избягва всякакви ситуации, които могат да доведат до конфликт на интереси, както и да не допуска възможност да бъде поставен в реален или предполагаем такъв конфликт.Вземайки предвид, че СЗ са представители на обществеността в съдебното заседание информ. за декларираното от тях за всяко едно дело трябва да е общодостъпно.Участниците в процеса не могат да достигнат до информация дали СЗ имат общи дружества с пострадалите или обвиняемите, дали са подведени под наказателна отговорност.За да се обследват детайлно и в цялост постъпилите сигнали и за да се предприемат адекватни мерки подобряващи изцяло института на съдебните заседатели ще бъде извършена 1)оценка на действащата норм. уредба и 2) оценка на практиката на минимум 4 страни членки на ЕС по отношение на осиг-не на реално обществено участие, етичните правила, съблюдавани от съдебните заседатели и декларирането на наличието/липсата на конфликт на интереси. За изготвянето на оценките ще бъдат използвани различни методи за набиране, обработка и документиране на данни и методи за анализ на събраната информация - кабинетно проучване за извършване на преглед и анализ на наличната информ. и литература за съдебните заседатели, на релевантните източници на информ. и свързаните документи, което е предпоставка за извършване на оценката; структурирани въпросници насочени към СЗ, административните ръкводители-председатели на съдилища и към общинските съвети и комисиите, участващи в подбора и избора на СЗ; правен анализ изследващ норм. уредба, регулираща статута на СЗ, изследване на наличие на противоречия с нормативни актове от по-висок или същия ранг и при наличие на противоречие изготвяне на предложения за преодоляването им; сравнителен анализ на действащата нормативна уредба и на практиката на 4-те страни членки за сравнение на реализираните реформи на института на съдебните заседатели и използваните методологии и практически мерки на ниво държава; SWOT анализ за изследване на силните и слаби страни на конкретен елемент и оценяване на бъдещите му заплахи и възможности; експертен анализ за изразяване на преценка от определен брой експерти на факти и данни получени от различни източници и различни методи.Чрез извършените оценки се цели да се установи необх. набор от правни предпоставки, които биха довели до извеждане на конкретни и приложими предложения за 1) осигуряване на реално обществено участие 2) комплексни и съвременни Етични правила и 3) унифицирана Декларация за наличието/липсата на конфликт на интереси. Тези предложения ще доведат до промяна в норм.уредба, като се предвижда извършване на промени в ЗСВ, в частта касаеща осигуряване на реално обществено участие и в Наредба 7 за съдебните заседатели, в частта касаеща актуализиране на етичните правила и декларирането на липса/наличие на конфликт на интереси. | 58 790.00 | 49 945.06 |
Разработване и внедряване на Единен регистър на съдебните заседатели: Със създаване на ЕРСЗ ще се осигури възможност да се проследява профилът на всеки СЗ.В изп. на д-та ще бъде създ. уеб базиран Електронен регистър на съдебните заседатели (ЕРСЗ) чрез който ще се постигне систематизиране на информ. за всеки СЗ и ще се осигури възможност за:1.Публичност и достъпност за гражданите и обществото – всяко заинтересовано лице ще може да достъпи до инф. за броя на СЗ, инф.на ниво съд кои са СЗ, инф. кой общински съвет е предложил СЗ, инф. от общото събрание на кой съд са избрани, мандата им (от дата до дата), бр. на мандатите, образованието им и инф. за предсрочно прекр. на мандата. ЕРСЗ ще дава възможност за търсене/филтриране по зададени от потреб. параметри, като име на СЗ и/или съдебен район.В публ. част на регистъра ще е налична и информация за СЗ с изтекъл мандат, но с неприкл. дела, разпределени по време на мандата им2.Проследяване на профилът на всеки СЗ. В ЕРСЗ ще е налична освен публ. информ. по т.1за всеки СЗ и всички док. свързани с избора му и изискуеми, съобразно ЗСВ–CV,декларации по ЗСВ,дипломи за образование,мотивационно писмо,решения на ОбС, решения на Общо събрание на ОСВ,адрес на СЗ и др. док.;интензитета на участието на СЗ в съдебния процес-бр. разпр.дела;бр.участие в съдебни заседания–по дело и по часове;получени възнагр.–по дело и по часове; получени възн. за транспорт–по дело и ден;дата на провеждане на начално обучение за СЗ и наложени глоби–размер,основание и платени ли са.За да се създаде и внедри в реална експлоатационна среда ЕРСЗ ще бъдат извършени следните дейности:1Бизнес анализ и произтичащите от него изисквания към ЕРСЗ, проектиране на раб. процеси за нуждите на регистъра, проектиране на раб. процеси за обмен на данни и обекти към други системи (Изп-ят ще дефинира необходими данни и честота на обмена между ЕРСЗ и ЕИСС(изготвянето на протокол и спецификация за обмен на данните е ангажимент на Изпълнителя на ЕРСЗ. ЕРСЗ ще се достъпва през препратка от ЕПЕП или страницата на ВСС) и Концепция за съдържанието и структурата на регистъра2.Изисквания към ЕРСЗ и логически последователности, процеси и операции, които софтуерът трябва да реализира, необходимите контроли3.Изготвяне на системен проект и софтуерно решение – описание на частите на раб. п-си, изпълнявани от софтуерния продукт; избор и описание на системната архитектура; дизайн и структура на базата данни;определяне на потребителите и потребителските истории; определяне на потребителски интерфейси; определяне на механизмите, технологиите и инструментите за обмен с външните информационни системи4.Тестване на разработения ЕРСЗ5.Разраб. на Ръководство на потребителя (описващо цялостната функционалност и начините и стъпките за използването му от крайните потребители) и на администратора (вкл -що всички необходими процедури по конфигуриране, архивиране, възстановяване, въвеждане на данни и информация и извл. на справки)6.Обучение за работа с ЕРСЗ–въз основа на Ръководствата ще бъдат разработени обуч.мат. (уч. програма,презентация за работа с ЕРСЗ,сертификати и др.прил.) за провеждане на еднодн. дистанционно обучение.За участие в обучението ще бъдат излъчени по 30 представители на ОСВ за всеки апелативен район.Разраб. обуч.материали ще бъдат предоставени на НИП за провеждане на последващи обуч. за работа с ЕРСЗ7.Внедряване на ЕРСЗ в раб. среда, което вкл. инсталиране, конфигуриране и настройка на работата в условията на съответната експлоатационна среда.Внедряването на ЕРСЗ в раб.среда ще се осъществи с решение на Пленума на ВСС, като използването на регистъра от всички съдилища ще бъде задължително.Съгласно чл. 30,ал. 2,т.18 ПВСС одобрява автоматизираните информ. с-ми за ОСВ след съгласуване с министъра на правосъдието и осиг. системната им интеграция и оперативна съвместимост. В тази връзка след тестването на разработения ЕРСЗ и представяне на разработените ръководства ще бъде извършена съгл. проц. с мин. на правосъдието за одобряване на ЕРСЗ за последващото му внедряване в реална експлоатационна среда във всички съдилища. | 77 630.00 | 76 019.01 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN