Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 56 739 TREES
Български

Programme: All

Planning region: International

Description

The various dimensions of the effects of the COVID-19 crisis and the multiple "lockdowns" for the different business sectors are not fully clarified yet, but it is a fact that small and medium-sized enterprises (SMEs) are severely affected, both on the Union and the national level. The Bulgarian state faces the need to provide support that adequately responds to the imposed restrictive measures, on the one hand, and to develop policies promoting the recovery and overall resilience of SMEs to subsequent shocks, on the other. Although the National Strategy for SMEs 2021-2027 envisages financial measures to overcome the COVID-19 consequences and a separate package of measures for better regulation, currently Bulgaria lacks an integrated approach to better regulation in crisis situations, where the interests of all stakeholders are taken into account and balanced in a transparent and open way. Obviously, in situations of crisis where decisions for adoption, implementation and monitoring of policies have to be made in short time, the traditional quality management tools for regulation as impact assessment and stakeholder consultations, are not fully applicable in their current forms.
As it is already evident the periodic waves of pandemic and the related economic and other crises, will be an integral part of our lives in the coming years, we should think of adapting the existing instruments for public decision-making of good quality. Therefore the project plans to study the process of adopting, implementing and monitoring policies and measures related to crisis prevention and resolution finding ways to optimize it, while making it more open, more integrated and inclusive for one of the traditionally most vulnerable groups - SMEs. It also seeks to assist the administration as much as possible in finding the optimal balance between the protection of human health and overcoming the negative economic and other consequences associated with the imposed restrictive measures.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Социологическо изследване “Ролята на българските МСП при въвеждането, реализацията и наблюдението на ограничителните и компенсаторните мерки, свързани с пандемията от COVID-19”: Ще бъде проведено широко социологическо проучване (допустима дейност по т. 13.1, б. „а“ от Насоките за кандидатстване) сред три от основните целеви групи по проекта: 1) администрацията, 2) МСП (бизнес) и 3) специализирани НПО, работещи в сферата на икономическото развитие (включително браншовите организации на бизнеса) или на доброто управление и добрата регулаторна среда за бизнеса. Проучването ще има за цел да установи дали, как и в каква степен българските МСП (представляващи над 95% от българските предприятия) са били включени в процеса по въвеждане, реализация и наблюдение на ограничителните и компенсаторните мерки, свързани с пандемията от COVID-19. Изследването ще проследи нагласите и оценките на ключовите заинтересовани страни и ще идентифицира различните групи проблеми и техните първопричини, както от гледна точка на създаващите и контролиращи изпълнението на мерките в лицето на административните структури на държавните органи, така и от гледна точка на техните адресати – бизнеса и обществеността като цяло. Особен акцент ще бъде поставен върху възприятията на целевите групи относно степента на постигнат баланс между ограничителни и компенсаторни мерки и практическите последици от наличието или липсата на такъв баланс. Дейността допринася за постигането на Цел 1 и Цел 2 на проектното предложение. 16 800.00 16 800.00
Последваща оценка на въздействието спрямо МСП на рамката от ограничителни и компенсаторни мерки, въведени у нас във връзка с пандемията от COVID-19: Ще бъде изготвена последваща оценка на въздействието (допустима дейност по т. 13.1, б. „а“ от Насоките за кандидатстване) на рамката от политики и мерки за предотвратяване на разпространението на пандемията от COVID-19 и справяне с икономическите последици от нея в България. Оценката ще обясни значимостта на разликите във въздействието на пандемията върху предприятията с различен размер. Фокусът ще бъде поставен върху МСП, доколкото те са най-големият източник на заетост в България и всякакви сътресения в този сектор имат значителни социални и икономически последици. Освен това, излизането на МСП от пазара води до загубата на капитал, умения и потенциал за иновации, което е предпоставка за допълнително задълбочаване на икономическата криза, предизвикана от пандемията. Именно затова от ключово значение е точното установяване на настоящата ситуация и проследяване доколко начинът на създаване на рамката от политики и мерки, свързани с предотвратяването и преодоляването на кризи е адекватен на актуалните обществени отношения и очаквания. Дейността ще обхване Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, Законa за здравето, подзаконовите нормативни актове и други актове, уреждащи мерките за ограничаване на разпространението на епидемията и съответно мерките за подкрепа. Чрез последващото оценяване ще бъдат оценени ефективността, ефикасността, релевантността, съгласуваността, устойчивостта и полезността на предприетите мерки и до каква степен една от основните заинтересовани страни МСП е била ангажирана в тяхното въвеждане, изпълнение и мониторинг. Дейността допринася за постигането на Цел 1 и Цел 2 на проектното предложение. Дейността се отнася основно до представителите на публичната власт, МСП и гражданските организации. Последващата оценка на въздействието ще проследи промените в нормативните актове, отнасящи се до предотвратяването на разпространението и справянето с икономическите последици на пандемията от COVID-19. Освен това, на база заключенията ѝ ще могат да бъдат направени и изводи относно първопричините за неспазването на част от мерките от гражданите. Специфичното предназначение на оценката ще бъде изграждането на солидна научно-доказателствена база, която да послужи за основа при разработването на механизма по Дейност 4 от проекта, за участие на МСП в процеса по разработване, изпълнение и мониторинг на политики и мерки за предотвратяване и компенсиране на последиците от кризи. 18 000.00 18 000.00
Сравнително проучване на участието на МСП при разработването, изпълнението и мониторинга на предприетите ограничителни противоепидемични мерки и икономическите мерки за подкрепа в ЕС : Макар че почти всички държави членки на ЕС прибягнаха до „локдаун“ като основна ограничителна мярка за разпространението на COVID-19, справянето с негативните икономически въздействия след това се извършва чрез различни типове програми за подкрепа, някои от които насочени директно към МСП. Изследването ще очертае следните аспекти: 1) по какъв начин COVID-19 е засегнал малките и средните предприятия в ЕС; 2) типове политики, включително ограничителни и мерки за подкрепа, които са били предприети на ниво ЕС и в отделни държави членки на ЕС; 3) ефективни подходи и научени уроци при формулирането на политики, засягащи МСП. При разглеждането на всеки един от посочените аспекти ще бъде поставен особен акцент върху това дали и чрез какви инструменти МСП са били ангажирани в процеса по разработване, изпълнение и мониторинг на мерките за справяне с кризата и по какъв начин това се е отразило върху ефективността на политиката. Ще бъде извършена селекция на добри практики, модели, форми и подходи на приобщаващо вземане на решения по въпросите, свързани с предотвратяването и преодоляването на кризи, прилагани на ниво Европейски съюз или от отделни държави членки. Специален акцент ще бъде поставен върху прилаганите съвременни технологични решения като например уеб базирани, включително мобилни приложения, интернет точки за достъп, он-лайн механизми за обмен, мрежи и други, чрез които органи и служби на организации като ЕС или Съветът на Европа, както и публични институции от отделни държави техни членки, приемащи, прилагащи, наблюдаващи и отчитащи политики и мерки по регулиране постигат ефекта на приобщаващото вземане на публични решения и на споделената отговорност при тяхното осъществяване, наблюдение и оценяване чрез гарантиране на активно участие на МСП в тези процеси. Дейността допринася за постигането на Цел 3 на проектното предложение. Тя е насочена основно към представителите на публичната власт, МСП и гражданските организации. Изследването ще представи в синтезиран вид най-добрите практики, което ще създаде условия за диалог по конкретни варианти за разрешение на идентифицираните проблеми, така че ще бъде по-лесно постигането на работещ вариант, удовлетворяващ всички (или поне повечето) заинтересовани страни. 6 300.00 6 300.00
Механизъм за участие на МСП в процеса по разработване, изпълнение и мониторинг на мерки за предотвратяване и преодоляване на кризи, подобни на пандемията от COVID-19: Резултатите от социологическото проучване, последващата оценка и сравнителното изследване, извършени по проекта ще послужат за основа при изготвянето на Механизъм за участие на МСП в процеса по разработване, изпълнение и мониторинг на мерки за предотвратяване и преодоляване на кризи, подобни на пандемията от COVID-19 (допустима дейност по т. 13.1, б. „а“ от Насоките за кандидатстване). Механизмът ще представлява модифициран Тест за въздействие върху МСП (Alert SME Test) с основно измерение „бърза реакция при кризи“. Чрез него ще бъде посочен начинът, по който на практика МСП ще могат да бъдат ангажирани в процесите на разработване, изпълнение и мониторинг на мерки по регулиране в кризисни ситуации чрез даването на мнения и предложения, които да бъдат инкорпорирани в действащото законодателство и в работните процеси на администрацията. Дейността допринася за постигането на Цели 3, 4, 5 и 6 на проектното предложение. Дейността е насочена към разрешаването на проблемите и нуждите на директните адресати на Механизма – администрациите, МСП и неправителствените организации, представляващи интересите на МСП, доколкото предлага изработването на структурирана процедура, която бързо и ефективно да включва и отчита мненията и съображенията на МСП в процеса по въвеждане, изпълнение и мониторинг на мерки за предотвратяване и преодоляване на кризи, подобни на пандемията от COVID-19. 6 500.00 6 500.00
Финализиране на Механизма след експертното му апробиране в реална среда: Ще бъде извършено експертно апробиране на Механизма за участие на МСП в процеса по разработване, изпълнение и мониторинг на мерки за предотвратяване и преодоляване на кризи на практика, което ще проучи и анализира непосредствените ефекти от Механизма и действителния му потенциал за подобряване на средата за гражданско участие в управлението (допустима дейност по т. 13.1, б. „а“ от Насоките за кандидатстване). То ще бъде проведено във формата на он-лайн допитване до панел от предварително набелязани експерти, експертни организации, работещи в областта на политиките за МСП и организации на МСП от различни икономически сектори и части на страната. Ще бъде избрана реална мярка (ограничителна или компенсаторна), която е била въведена във връзка с пандемията от COVID-19, която ще бъде поставена на обсъждане чрез проактивно ангажиране на експертите и организациите в областта на политиките за МСП за споделяне на техните мнения и предложения относно нейната същност, данни за ефективността ѝ, нагласите за нейното спазване и т.н. Самостоятелна част от теста ще има за цел да получи становището на участващите относно полезността и ефективността на механизма, чрез който той е бил проведен с възможност за даване на конкретни препоръки и предложения за неговото усъвършенстване. При извършването на дейността ще бъде изготвен списък с активни и експертни организации на МСП, които ще бъдат проактивно поканени за участие. Идеята е да се постигне максимално покритие и представителност по региони в страната. Осигуряването на активност и доброто представяне на всички региони на страната е ключово, доколкото може да даде информация за важни различия във фактическата обстановка и/или обществените нагласи по региони, които да сочат на необходимост от предприемане на различен тип мерки. Освен непосредствената си задача за експертно апробиране на механизма, дейността ще бъде използвана като отправна точка, която директно да подпомогне Министерството на икономиката в процеса по изграждане на мрежа от експертни и организации, работещи с МСП и разработване на единна информационна точка, които да подобрят свързаността на МСП в национален и международен план, както и процеса по тяхното консултиране по отношение на политическата и стратегическата рамка, както и приложимото законодателство (Мярка 5.2 Подкрепа за по-добра свързаност на МСП: създаване на мрежа на МСП и подобрен консултативен процес от Националната стратегия за МСП 2021-2027). След приключването на практическата част от дейността, получените резултати ще бъдат обобщени и анализирани в отделен доклад, който ще бъде изпратен и до Министерството на икономиката, така че експертите от компетентната дирекция, отговаряща за политиките за МСП да могат да проследят процеса на практика и да изразят становище. Механизмът ще бъде финализиран на база анализа и обобщението на всички получени мнения и позиции и направените експертни изводи и констатации. Дейността допринася за постигането на Цели 3, 4, 5 и 6 на проектното предложение. Тя е насочена към директните адресати на Механизма – администрациите, експертите и неправителствените организации, представляващи интересите на МСП. Чрез включването им във финализирането на Механизма, те ще разполагат с възможността да го модифицират по максимално удобен за тях начин, което е важна предпоставка за успешното му приложение и след края на проекта. 3 000.00 3 000.00
Публично представяне на Механизма: Окончателният вариант на Механизма, отразяващ мненията на МСП, заедно с резултатите по предходните дейности ще бъде публикуван под формата на Сборник (200 бройки), който ще бъде разпространен сред заинтересованите страни по време на заключителното публично събитие по проекта. Електронна версия на Механизма ще бъде публикувана на сайта на Кандидата (www.e-sme.eu), при спазване изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Ще бъде организирана заключителна проява с основните заинтересовани страни (допустима дейност по т. 13.1, б. „д“ от Насоките за кандидатстване) за публично представяне на резултатите от изпълнението на проекта, на която ще бъдат поканени минимум 35 участника, от всички идентифицирани по проекта целеви групи, включително и представители на различни медии. Ще бъдат представени основните проблеми и потребностите на целевите група, установени в началото на проекта, приложените мерки, практики и предложения за подобряване на тяхното положение по време на същинското изпълнение на проекта и постигнатата или започната промяна в това положение в края на проекта. Ще бъде разпространен и Сборникът, съдържащ резултатите от аналитичните дейности, окончателния механизъм и препоръки, разработени по проекта. Дейността допринася за постигането на Цели 4 и 5 на проектното предложение. Тя е насочена към всички целеви групи, защото ще излезе извън по-тесния кръг на пряко заинтересованите страни (администрация, МСП и НПО, представляващи интересите на НПО) и ще даде възможност резултатите от проекта да достигнат до широката общественост, за провокиране на нейния интерес и ангажирането ѝ с бъдещото прилагане на механизма за участие на МСП в процеса по разработване, изпълнение и мониторинг на мерки за предотвратяване и компенсиране на последиците от кризи, подобни на пандемията от COVID-19. Чрез постигнатата публичност по тази дейност ще се създадат предпоставки за мултиплициране на резултатите по проекта. Освен това ще бъдат осигурени максимална прозрачност и публичност на изпълнението на проекта и резултатите от него с цел повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на участието на гражданите и бизнеса в процесите на изпълнение и осъществяването на текущ, спонтанен граждански мониторинг на политики и законодателство. 4 950.00 4 950.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).