Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: All

Planning region: International

Description

The project is aimed at developing a career gudance system at school level and is being implemented at secondary schools within the country's 28 administrative areas.

To develop a working career gudance system, the following steps are needed:
* Development, probation and application of model of career gudance at school level;
* Creating and applying a model system "School - labour market" in order to help the vocational and professional realisation of high school graduates;
* Developing tools for early career gudance to those under threat of dropping out or with special learning needs.

Teams of pedagogical specialists will be formed in 42 pilot schools around the country who would test run the career gudance model at school level.

The National portal for career gudance (http://orientirane.mon.bg) is being further developed by the addition of a module "School - labour market". It provides information to students seeking any temporary employment or available jobs within their qualification, as well as to companies/ organisations from the local labour market.

Tools for early career gudance to those under threat of dropping out are being developed. They target students' interests and preference towards certain careers. Some of these tools are adapted for use by students with special learning needs. Each of these activities - creating a model for career gudance at school level, creating a module "School - labour market" and the development of educational tools, requires training of staff in the pilot schools and career counselors in the Career gudance centers. 
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Развитие на системата за кариерно ориентиране на ниво училище : Ще се разработи и апробира модел за кариерно ориентиране (КО) на учениците на ниво училище, като се изготви работен вариант на Програма за КО на ниво училище, която ще определи съдържанието от теми, цели, задачи, методи, подходи, организационни форми и др. Съдържанието ще бъде в съответствие със специфичните потребности на учениците от различните етапи, степени и видове училища. Програмата ще включва специфични форми и методи за КО на ученици със СОП. Ще бъдат определени критериите, определящи категорията „застрашен от отпадане ученик“, причините за отпадане, както и специфични методи и подходи за КО. За апробиране на модела за КО на учениците ще бъдат определени 42 пилотни училища: 5 основни училища, 11 средни училища, 10 профилирани гимназии, 12 професионални гимназии и 4 специални училища. В тях ще бъде разкрит клуб „Кариера“, в който ще се провеждат обучения, тренинги, дискусии, групови консултации, семинари и др., свързани с КО и личностното им развитие, индивидуални консултации и подкрепа на родители и семейства. В клубовете „Кариера“ ще бъдат създадени необходимите материални и технически условия. Апробирането на модела за КО на ниво училище ще се осъществи от екипи в пилотните училища, които включват: директор, педагогически съветник/психолог/ресурсен учител, класен ръководител и кариерен консултант от ЦКО в съответната област. Включва и технически сътрудник, отговорен за отчитане на финансови документи. Отчитането на финансови документи, свързани с изпълнението на проекта, се осъществява от сътрудник от МЕСПП и член на ЕОУП, които ги въвеждат в модула за финансови отчетни документи в ИСУН 2020. Преди стартирането на прилагането на работния вариант ще се проведе обучение на екипите от пилотните училища и кариерните консултанти от ЦКО за работа с Програмата. Апробирането на Програмата включва нейното прилагане в пилотните училища, провеждане на анкетни проучвания и интервюта с ученици за оценка на ефективността от прилаганите теми, методи, подходи, организационни форми и др. за работа по КО. Задачата на екипите от пилотните училища е да правят мотивирани предложения за промени, допълнения и корекции на Програмата. На основата на експертен анализ и оценка от прилагането на Програмата ще се изготви нейния окончателен вариант. Програмата ще се публикува в електронен вариант в НП за КО. Програмата на ниво училище ще бъде включена в създаването на нов цялостен продукт на хартиен носител, който ще обедини създадените и по други обществени поръчки по проекта продукти. Неговото структуриране и изпълнение ще бъде създадено от друг изпълнител. Той ще бъде разпространен във всички видове и степени училища, с което се създават предпоставки за мултиплициране на модела на територията на страната. Кариерните консултанти от ЦКО изпълняват и отчитат два индикатора – за изпълнение и за резултат. Индикаторите за изпълнение са: - 100 000 ученици, обхванати от системата за КО (I-VI клас - участие в поне 4 теми от модул „Осъзнаване на възможностите“, VII - XII клас - участие в поне по 1 тема от 4 модула). - подкрепени 28 ЦКО. Индикаторът за резултат включва 20 000 ученици (20% от индикатора за продукт), получили индивидуални консултации по КО. Създават се местни екипи за съдействие и подкрепа на проекта (МЕСПП), които включват: ръководител, координатор и двама сътрудници. МЕСПП участват пряко в изпълнението на задачите по проекта, определени от ЕОУП. С оглед гарантиране на качеството на апробиране на Програмата за кариерно ориентиране на учениците на ниво училище ЕОУП със съдействието на МЕСПП ще организират и проведат две методически работни срещи с ръководителите на ЦКО и директорите на пилотните училища. Първата методическа работна среща ще се проведе в началния етап на стартиране на апробирането на Програмата за кариерно ориентиране на ниво училище, а втората преди приключване на апробирането. 4 900 289.75 4 588 964.63
Създаване и прилагане на модел „Училище – пазар на труда“ за подпомагане на трудовата и професионална реализация на завършващите средно образование: Ще се създаде модул „Училище – пазар на труда“ към Националния портал за кариерно ориентиране на учениците (http://orientirane.mon.bg) за информиране и ориентиране относно възможностите за трудова и професионална реализация на завършващите средно образование. Модулът „Училище – пазар на труда“ ще съдържа два основни блока информация: Първи блок „За ученици със завършен 12 клас, със завършено средно образование, с придобита степен на професионална квалификация“: - публикуване на СV на ученици, които завършват средно образование, които търсят работа, включително по придобитата професионална квалификация; - публикуване на СV на ученици, които търсят временна заетост през лятната ваканция при спазване на изискванията на Кодекса на труда. За изготвяне на първия блок информация ще бъдат предварително разработени унифицирани модели на СV на ученици, които търсят реализация на пазара на труда след завършено средно образование и на ученици, които търсят временна заетост през лятната ваканция. Втори блок „Пазар на труда“: - публикуване на информация за тенденциите за развитие на пазара на труда, социално-икономическото развитие, стратегическите и приоритетни области по региони и др.; - публикуване на информация със статистически данни за заетостта по отрасли на регионалния пазар на труда; - изготвяне на карта на пазара на труда, която включва участниците в регионалния пазар на труда – организации/фирми/предприятия, разпределени по отраслов признак; - публикуване на информация за участниците в регионалния пазар на труда относно: специфика на производството; условия на труд; възможности за кариерно развитие; социална политика; изисквания за заемане на работно място и др. За изготвяне на втория блок информация ще бъдат предварително определени критерии за подбор на работодателски организации/фирми/предприятия. Работодателските организации/фирми/предприятия ще се представят по регионален и отраслов признак. Ще се разработят конкретни изисквания към вида, съдържанието, функционалността, дизайна и интерактивността на информацията, с оглед на нейната привлекателност и достъпност за учениците. В двата блока информация ще се създадат хипервръзки към сайтове с допълваща информация. Създадената електронна версия на модула ще бъде тествана в реалната среда на неговите потребители – ученици и работодатели. Тестването на модула ще даде информация относно приложимостта и достатъчността на включената информация, функционалността на модула, неговата привлекателност за ученици и работодатели и др. След експертен анализ и оценка на проведеното тестване ще бъдат направени необходимите допълнения, уточнения, корекции и др. Модулът „Училище – пазар на труда“ ще бъде интегриран към Националния портал за кариерно ориентиране на учениците (http://orientirane.mon.bg), което ше осигури достъп до актуална и надеждна информация за пазара на труда на ученици, кариерни консултанти, учители, педагогически съветници, родители и др. За работодателите модулът ще бъде източник на актуална информация за видовете и степените придобита професионална квалификация на предлаганата работна сила от завършващите средно образование. Ще бъде проведено обучение на педагогическите екипи от пилотните училища и на кариерните консултанти в ЦКО за работа с новия модул. 5 986.00 5 791.51
Създаване на инструменти за ранно кариерно ориентиране на застрашените от отпадане ученици и учениците със специални образователни потребности (СОП).: Ще се разработят инструменти за ранно кариерно ориентиране (тест и приложение към него) на застрашените от отпадане ученици. За целта ще бъде разработен, апробиран и стандартизиран за български условия тест за ранно кариерно ориентиране на ученици, застрашени от отпадане. Тестът ще подпомогне разкриването на предпочитанията на учениците към определени групи професии още на етапа на формирането на ранните им познавателни интереси към отделни предметни области. Към него ще се разработи приложение с информационни материали, което ще бъде апробирано с ученици от пилотните училища, застрашени от отпадане. Важно изискване при разработване на теста е неговата съдържателна конструкция и визуализация да бъде съобразена с познавателните възможности на учениците на този етап от тяхното развитие. Приложението към теста има за цел да създаде познавателна представа за основните дейности и специфични изисквания на професиите, които са достъпни за овладяване от ученици със завършен VI и/или VII клас. Инструментите за ранно кариерно ориентиране ще бъдат разработени в два варианта: - електронен вариант, който ще бъде включен в Националния портал за кариерно ориентиране на учениците с достъп за кариерни консултанти, педагогически съветници и учители. За целта ще бъде осъществена подходяща интерактивна функционалност и уеб дизайн на програмния продукт; - на хартиен носител. Ще бъде осъществен графичен дизайн, предпечатна подготовка и отпечатване на инструментите на хартиен носител. Те ще бъдат разпространени в пилотните училища, центровете за кариерно ориентиране и в центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности. За изпълнение на тези дейности ще бъде приложена разпоредбата на чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП. Ще се проведе обучение на екипите от пилотните училища и кариерните консултанти от ЦКО за работа със създадените инструменти. Обучението ще се реализира след стандартизирането на теста и апробирането на приложението към него. То ще способства за формиране у обучаемите на компетентности, необходими за професионална работа с инструментите. Предвижда се обучението да приключи с придобиването на сертификат за работа с теста и приложението към него. Инструментите за ранно кариерно ориентиране ще подпомогнат кариерните консултанти и екипите от пилотните училища за своевременно насочване на застрашените от отпадане ученици за обучение по определени групи професии. Работата с инструментите ще подпомогне ранното кариерно ориентиране на тази целева група ученици и включването им в подходящи форми на обучение с оглед успешната им професионална и житейска реализация За целите на кариерното ориентиране на ученици със СОП ще бъдат адаптирани определени теми от инструменти, създадени по проект BG051PО001-4.3.02-0001 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“ - тематични филми, интерактивни упражнения, Приложения от Програма за обучение по кариерно ориентиране. За учениците с увреден слух ще бъде включен жестомимичен прeвод, а за учениците с увредено зрение – възможности за четене по тактилната система на Л. Брайл. С оглед осигуряване на необходимите компетентности за работа с адаптираните инструменти ще бъде проведено обучение на кариерните консултанти от ЦКО и учителите от пилотните училища, които са ангажирани с интегрирано включващо обучение. 3 726.56 3 726.56
Дейности за организация и управление на проекта: За целите на организацията и управлението на проекта ще бъде създаден екип за организация и управление на проекта (ЕОУП). В него се включват ръководител, координатор, асистенти по проекта, ключови експерти, отговорни за изпълнение на дейностите по проекта и др. ЕОУП провежда мониторинг и контрол на място. По време на одита членовете на ЕОУП обсъждат с МЕСПП и с екипите от пилотните училища и кариерните консултанти от ЦКО напредъка в изпълнението на дейностите и постигането на резултатите в съответствие със задълженията съгласно Заповедта; проблеми и трудности; спазването на правилата за прозрачност и визуализация; документацията по проекта и отчитането на дейностите; изпълнение на проектните индикатори и други. ЕОУП координира дейностите, свързани с изпълнение и отчитане на индикаторите за изпълнение и индикатора за резултат. 228 992.69 285 789.46
Дейности за информиране и публичност, съобразени с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. : Ще бъдат създадени лого на проекта, банери, стикери и информационни табели в съответствие с техническите характеристики на действията за информиране и публичност, отразени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. Логото на проекта ще бъде поставено върху всеки продукт на проекта, включително бланки, слайдове, брошури, табели, доклади, статии, във всички отчети за изпълнение на заповедта (междинни и окончателен), както и във всички други документи, отнасящи се до изпълнението на дейности по проекта, и други. Банерите ще бъдат поставени на местата, в които се провеждат дейности по проекта, стикерите ще бъдат поставени върху папки, каталози, офис оборудване и обзавеждане и др. в пилотните училища и ЦКО, а информационните табели в клубовете „Кариера“. За целите на информирането на училищната система и обществеността за стартирането на проекта и за резултатите от дейностите при неговото приключване ще бъдат изготвени прессъобщения, които ще се публикуват на сайта на Министерството на образованието и науката. За популяризиране на изпълнението на дейностите по проекта ще бъде създаден плакат. Той ще бъде поставен в РИО, ЦКО, пилотните и други училища на територията на всяка област. Ще бъдат изготвени рекламни материали, които ще бъдат предоставяни на учениците при изпълнение на дейности по проекта. За осигуряване на директен достъп на ученици, учители, педагогически съветници, родители и граждани до рекламната информация за проекта ще се използват електронни средства за реклама. Ще бъде публикувана информация за проекта в рекламното поле на електронни пощи и едни най-четените новинарски сайтове. Ще бъдат изпращани директни мейлинги към сегментирани извадки от ученици, потребители на електронни пощи. По този начин рекламата на проекта ще влезе в личното пространство на електронните пощи на ученици от определени възрастови групи. Публикуването на информация за проекта на интерфейса на големи интернет-мрежи и електронни пощи ще способства за осигуряване на публичност и визуализация на проекта, както и за популяризиране, информиране и мотивиране на ученици и родители за ползване на услугите по кариерно ориентиране, предоставяни в училищата и в ЦКО. По време на целия период на изпълнение на проекта училищната система и обществеността ще бъдат информирани за етапите на реализиране на проекта чрез публикуване на статии в електронни и регионални печатни медии. 62 240.00 72 000.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).