Description
Dve Mogili M-ty is a sparsely urbanized municipality with a number of economic and social problems with tendencies towards depopulation, especially for young people. Solving them goes through the implementation of effective local policies with actively engaged civil society, leading to a better life and opportunities for realization. The potential of the activity and participation of the citizens in the formation and implementation of local policies and legislation is not used effectively in the M-ty. The main reason for this is the ignorance of the opportunities provided by civic participation and the lack of good practices and examples.The current project proposal addresses these shortcomings. The main goal of the project is to increase the transparency and responsibility in the management of the M-ty of Dve Mogili in partnership between the local gov., business, NGO sector and citizens. Specific objectives: SC1:To increase civic participation in the processes of formulation, implementation and monitoring of policies and legislation in the M-ty of Dve Mogili. SC2:Increasing the role and participation of citizens and stakeholders in the formation, impl. and monitoring of strat. policies through which the municipality becomes a more attractive place for living and realization of young people. Target Groups:Local Authorities, NGOs, Business, Public As a result of the project implementation we expect to increase the activity of citizens, NGOs and businesses in the formulation, implementation and monitoring of local policies and legislation and to increase their interaction with local authorities and administrators. Planned activities: 1.Research and analysis of civic participation in the process of formation and implementation of policies and legislation 2.Evaluation of the civic participation in the M-ty of Dve Mogili 3.Organizing and conducting an advocacy campaign on an significant cause for the citizens 4.Inf. campaign to increase civic participation
Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Проучване и анализ на гражданското участие в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство в Община Две могили.: Спазването на принципите на партньорство, публичност и прозрачност на всички нива е заложено в редица закони и страт. документи имащи отношение към националното, регионално и местно развитие. Компетентното и ефективно включване на граждани и организации в определянето на дневния ред и решаването на значими за обществото въпроси допълва представителната демокрация и укрепва доверието в институциите. Примерите от развитите общества, а вече и от България за положителното въздействие върху местното развитие на активното гражданско участие в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство, генериране на идеи и осъществяване на инициативи са много и широко известни. Въпреки това в немалко общини (особено по-малките) в България включването на тези принципи при формирането и осъществяването на политики е формално, епизодично и не допринася за развитието им. Община Две могили, в която ще се изпълняват всички дейности по проекта, е изостанал селски район (според НПРЗСР) и е слабо урбанизирана община (по оценка на НСИ) с редица идентифицирани икономически, демографски и социални проблеми. Досегашните дейности на СНЦ "Развитие на социалния капитал" и наблюденията на експертите на Сдружението показват, че в Община Две могили не се използва ефективно потенциала на активността и участието на гражданите при формирането и осъществяването на политики за решаване на съществуващите проблеми и за постигане на по-значимо развитие. За да установим прецизно съществуващата среда и практики за гражданско участие, нуждите, ограниченията и мотивите на заинтересованите страни и да можем да изготвим адекватни препоръки за подобряването им. Проектът ще стартира с проучване и анализ на гражданското участие в Община Две могили в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство. Проучването и анализа следва да установят доколко местното законодателство и институционалната среда подкрепят и улесняват гражданското участие. Ще бъдат проучени и анализирани детайлно действащите норм. уредба, актове, решения и практики на местната власт при формулиране и осъществяване на политики и законодателство. Под формата на анкети с минимум 60 представители на целевите групи ще се съберат и анализират мненията, наблюденията и забележките им. Проучването ще изследва средата за гражданско участие и съществуващите практики в следните области: 1. Законодателство - Наличие на законово ниво различни форми на пряка демокрация – местен референдум, гражд. инициативи, обществени обсъждания и др., възможност на гражданите сами да инициират провеждането им. Наличие на рестриктивни изисквания или ограничения и задължителност на взетите решения за институциите. Наличие на регламенти за създаване на обществени съвети и други консултативни структури. Наличие на регламенти на местно ниво за провеждане обществени консултации и обсъждания на закони, политики и страт. документи, тяхната ефективност и достъп на заинтересованите страни, граждани и организации. Задължения на институциите да обявяват законодателните си програми, страт. документи, стенограми и протоколи от заседания на публично избраните си органи и да предоставят обратна връзка по отношение на направени предложения и становища. 2. Институционална среда - Наличие на активни граждански организации, мрежи, коалиции от организации или неформални групи, които участват в обществени консултации и възможности за влияние при формирането на политики на местно ниво. Наличие на приети стратегически документи/стандарти, които насърчават включването на гражданите и гражданските организации в процеса на вземане на решения. Наличие на структури за обществено консултиране, създадени от администрацията на Общината и участие на граждани и граждански организации в тях. 3. Комуникационна среда (съществуващи/отсъстващи канали за комуникация между представители на гражд. общество и кметства) в.т.ч. и медийна среда за отразяване на гражд. инициативи и резултата от тях. | 22 572.00 | 22 453.20 |
Оценка на гражданското участие в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство в Община Две могили.: Оценката на гражданското участие в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство в Община Две могили ще осъществим по утвърдена Методика, разработена от Сдружение Форум Гражданско Участие (ФГУ) и Български център за нестопанско право. По тази методика е извършена оценка на Индекса на гражданското участие за повечето от половината големи общини (областни центрове) в България. С изпълнение на предвидените в методиката стъпки ще можем да оценим актуалното състояние на гражд. участие, както и нормативната и институционална среда за участие на гражданите, бизнеса и НПО сектора в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство в Община Две могили. и ефекта от гражданско участие. В официална ел. кореспонденция (приложен в секция 13 скрийншот) с представител на ФГУ имаме потвърдено съгласие да използваме тяхната Методика и договорка за съдействие от техни експерти при провеждането на фокус-групата и изработването на Доклад за индекса на гражданско участие в Община Две могили, с оглед спазване на всички изисквания и стандарти на Методиката. Използването на готова, утвърдена Методика ни дава възможност да спестим средства и ресурси от разработване на собствена и допринася за ефективността на разходите в бюджета на проекта. За да извършим оценка на гражданското участие в процеса на формулиране и осъществяване на политики и законодателство в Община Две могили, в допълнение към анализираните в Д-ст 1 законодателна рамка и институционална среда, ще изследваме следните аспекти на гражданското участие в община Две могили: 1: Практики и проявления на гражданското участие 1.1. Инициативи на гражданско участие Използване на различни форми на гражданско участие като референдуми, граждански инициативи, граждански форуми, петиции (вкл. в Интернет), гражд. панели за обсъждане на местни политики и др. Възползване на гражданите от правото си да подават заявление за търсене на информация от различни институции и местната власт и изпълнението на задълженията институциите и местната власт по ЗДОИ. Организация на обществени обсъждания от местната власт и участие на гражданите - становища, предложения. Обратна връзка от страна на местната власт - обяснения , мотиви. Участие на граждани и гражд. организации в работни групи за разработване на проекти на актове на администрацията (стратегии, програми, наредби и др.). Използване на соц. мрежи за изразяване на гражданска позиция, за консолидиране на мнение, за застъпнически кампании. 1.2. Активни граждани Доколко гражданите следят обществено-политическия живот. Запознати ли са с решенията и политиките, които се обсъждат/ приемат от местната власт и националните институции. Популярни ли са доброволческите инициативи, даряват ли хората за каузи, членуват ли в организации. Получават ли гражданските инициативи и действия широка обществена подкрепа и участие 2: Ефект (води ли до промени в гражд. участие) 2.1. Резултат от гражданските инициативи/участие Постигнати ли са и в каква степен целите на реализираните инициативи/ консултации? Последвала ли е промяна в разглежданите проекти на документи/решения? Има ли реален резултат от представените от гражданите искания/предложения/становища –какви стъпки са предприети, за да се продължи започнатото чрез гражд. активност? В кои сфери е най-ефективно гражд. участие? Кои форми на гражд. участие са най-успешни? 2.2. Промяна в средата Постига ли се промяна в нормативната рамка/ в политиките - как се е променил политическият, икономически и социален контекст в резултат на гражд. инициативи? Има ли промяна в отношението на институциите към гражд. участие? Наблюдава ли се повишена гражд. активност, повишили ли са се капацитетът на организациите и ефективността на инициативите? Наблюдава ли се по-добра координация и организираност на гражданите и НПО – в групи, организации, мрежи, коалиции? Добри практики (квартални съвети, обществени обсъждания, консултативни органи) и тяхното въздействие. | 14 256.00 | 14 256.00 |
Организиране и провеждане застъпническа кампания по значима за гражданите и развитието на Община Две могили кауза.: Участието на обществеността в процеса по разработване на местни политики и нормативни документи са съществен елемент от доброто и демократично управление. Възможността на гражданите да участват в обсъждането и вземането на решения по значими за живота им въпроси е сред основните им права, признато както на национално, така и на европейско ниво. Конституцията на Република България, Европейската комисия, Венецианската комисия, Съветът на Европа, Конгресът на местните и регионални власти, Европейската харта на местното самоуправление са сред основните, регламентиращи това право. За да демонстрира възможностите, които активното гражданско участие предоставя на местната общност и местната власт в рамките на настоящото проектно предложение е планирано организация и провеждане на обществени консултации и застъпнически действия по значима за местната общност и местната власт тема. Аргументи за значимостта на избраната тема "Младите хора": Както е посочено в Плана за интегрирано развитие на община Две могили 2021-2027 г. (ПИРО) за община Две могили се наблюдава подчертана тенденция към депопулация, като е налице спад на населението на общината през 2019 г спрямо 2011 г. с 12,9 %. (По данни на ГД ГРАОТ). В разработения за нуждите на ПИРО SWOT- анализ на сектор човешки ресурси са посочени преобладаващи и изключително сериозни слабите страни „Трайно негативни демографски тенденции“, „Тенденция за формиране на устойчива структурна безработица в общината“ и „Ниско образователно равнище на населението и отсъствие на квалифицирани човешки ресурси“. Тези отрицателни тенденции влияят особено много върху положението на младите хора в общината и техните избори. Естественият им стремеж към независимост и реализация водят до желание от тяхна страна да мигрират към по-големите градове на страната, а част от тях и в чужбина. Този проблем с ключово за бъдещето на общината значение, както и желанието на Общинското ръководство да положи усилия за задържане и реализация на младите хора в общината бяха определящи при избора на тема по която да се проведе планираното по проекта обществено обсъждане. В Община Две могили няма приет стратегически документ, който да определя в средносрочен и дългосрочен план приоритети, политики и дейности за създаване на условия за тяхното развитие и реализация в общината. Общинското ръководство приема ежегодни "План за младежта" на основание Закона за младежта и Националната стратегия за младежта 2012-2020 в които не са планирани конкретни бюджети. В ПИРО също няма индикативни бюджети за предвидените мерки и дейности насочени към младежите от общината. Анализът на тези факти и проблеми ни водят до увереността, че планираната дейност за широко обсъждане на стратегически приоритети и мерки в областта на младежката политика на местно ниво ще е полезна както като модел за участие на всички ЗС в процеса на изработване на местни политики, така и за генериране на идеи и мерки за намаляване на негативните тенденции. Планираните за изпълнение по тази дейност мероприятия - 3.1.широко обществено допитване сред местната общност (за проблемите и предизвикателствата пред младите жители на общината) и 3.2.Форум за младите хора на Две могили, както и предвидените продукти (доклад с анализ и обобщения на резултатите, мненията, становищата, идеите, предложенията и препоръките) целят да повлияят за промяна в политиките, перспективите и институционалната практика. Логиката на планираните инициативи е те да се превърнат в тригер или начален стадий за изработването на СТРАТЕГИЯ ЗА МЛАДИТЕ ХОРА в Община Две могили и да демонстрират начина по който да се формира и изпълнява такава Стратегия - открито, прозрачно, с участието на всички заинтересовани страни и отчитайки техните нужди, възможности, ограничения и интереси. По същество тази дейност е застъпническа кампания за изработването и приемането на такава Стратегия, като официален документ и план за действие за постигането на тази цел. | 14 850.00 | 14 850.00 |
Информационна кампания за повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство: От възможните институционализирани форми на гражданско участие в Община Две могили за момента има една действаща Наредба за условията и реда за провеждане на обществено обсъждане съгласно изискването на чл. 15 от Закона за общинския дълг. Провеждат се и обществени обсъждания съгласно разпореждането на Закона за публичните финанси. Провежданите обществени обсъждания протичат при липса на съществен интерес от страна на гражданите и положителен ефект от тяхното участие. Главната причина е, че в основната си част гражданите не са запознати с техните възможности и права за участие и контрол на провежданите политики и вземаните решения от представителите на местната власт. Тази констатация се дължи на ежедневните контакти, които имаме с граждани на общината, включително и в резултат на дейностите на създаденото по предходния проект и работещо социално предприятие. Епизодични опити за предложения, възражения или искане за по-голяма прозрачност по-правило завършват с разочарование, а и невинаги са представени в подходяща форма, която да предизвика ответна реакция. Като част от решението на тези проблеми в настоящото проектно предложение сме предвидили широка информационна кампания която да достигне до по-голямата част от гражданите на Община Две могили да ги запознае с ползите и начините за ефективно гражданско участие, техните права и ангажиментите от страна на местната власт, съществуващи и възможни форми на тяхно участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Информационната кампания ще предвижда различни степени на въвличане на гражданите според техните желания и възможности - да бъдат информирани, да бъдат убедени да участват, възможности за влияние, контрол или консултиране на местната власт и общинската администрация, обединяване в името на обществено значима кауза. Ще бъдат разяснени и етапите от формиране и изпълнение на политики в които гражданското участие би довело до положителен ефект върху развитието на общината. Информационната кампания, ще отчете резултатите и ще стартира след провеждането на другите 3 дейности и ще има солидна база от идентифицирани потребности от информация върху които да се фокусира. Тя ще подпомогне и за стартиране на процес за формулиране и приемане на общинска стратегия за младите хора с участието на всички заинтересовани страни и обществени групи. Ръководството на Община Две могили, отчита, че повишеното гражданско участие, в частност допълнително легитимираните форми, ще доведе до необходимост от по-дълги периоди на планиране и съгласуване, допълнителни усилия и ресурси за организиране, но с несъмнено повече ползи и положителен ефект: заинтересованост на гражданите, принос, идеи и подкрепа, превенция на потенциално недоволство и конфликти на ранен етап, легитимиране и улесняване на изпълнението на решенията и провежданите политики от Общината. Информационната кампания ще се стреми да избегне рисковете от предизвикване на стихийност , която обикновено води до бързи разочарования, усещане за формалност, загуба на време, неразбиране или "отбиване" на номера от страна на общинската администрация. Гражданите ще бъдат запознати с комплектността на нужните действия от тяхна страна и процедурите, за да може участието им да има ефект, да появяват солидарност, да влияят върху решенията, които ги засягат и да определят приоритетите и бъдещето на мястото, в което живеят. Инф. кампания ще е насочена както към предоставяне на обща информация към целевите групи, заинтересованите страни и широката общественост така и на съдържателна информация за резултатите от изпълнените до този момент дейности и последващите стъпки и възможности за повишаване на гражданското участие. Инф. кампания има за цел повишаване на обществената осведоменост относно възможностите и механизма за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в Община Две могили. | 3 626.00 | 3 626.00 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN