Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 191 TREES
Български

Programme: All

Planning region: International

Description

Agriculture is among the most dynamically developing sectors in terms of technological modernization, robotization and implemented policies. Digital and green transformation pose new challenges for the sector and its key players. 
The workforce in Agriculture is quantitatively inadequate, but also critical as skills and competencies. Digital transition and tackling climate change place high skills requirements on all workers in the sector – employed, seasonal and family workers, farmers, and also put serious social pressure on them. This creates collisions in public discussions on important policies in the sector and in decision-making and creates crises. Understandable and workable synergy between the Green Deal, the Common Agricultural Policy and other policies in the context of digital transition and innovation is needed in order to develop and create quality knowledge-based jobs throughout the food chain. 
Social dialogue and partnership are proven to be an effective crisis management tool. In the sector there are historical traditions of partnership between the social partners - also partners in this project. Social dialogue enables the Green Deal to be presented and understood as a process and shared as a common public understanding. 
This project will open the potential of the partnership to promote civic participation in the design, implementation and monitoring of policies in the sector by filling with new content of the Sectoral Council for Social Dialogue and giving a clear understanding of the concept of sustainability among all stakeholders. It will complement the discussion and influence policies in the sector related to the labour market, health and safety at work, training and qualification of the workforce, professions and skills oriented towards the future and ensuring attractiveness and sustainability of the sector and social justice for its employees. The planned activities will result in important and shared recommendations for actions.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Деиност 1. Мониторинг на политиката на социално партньорство и граждански диалог в рамките на ОСТС към МЗХГ. Анализ на нивото на социално партньорство, оценка на социалното партньорство. : Дейността допринася пряко за изпълнението на Цел 2 на проектното предложение. Косвено обаче подкрепя и изпълнението на Цел 1 от проекта. Целевите групи тук са: Социално-икономическите секторни партньори – синдикати и работодатели, представители на институциите, свързани със секторните политики от Министерство ЗХГ, МТСП и релевантните агенции – ГИТ, АЗ; МОН, други заинтересовани страни. Анализът (пометода SWОT) ще изследва състоянието на нивото на сътрудничество и гражданското участие в секторните политиките на социалните партньори; ще се направи обективна оценка на потребностите на целевите групи, ще анализира пропуснатите ползи и възможностите за разгръщане на потенциала на тези инструменти за гражданско участие. Ще оцени дейността на ОСТС по отношение на активност, ефективност и прозрачност и информиране на широката общественост за работата си. Анализът ще включва и регионален разрез при изследването, за да се подчертае връзката между централните и децентрализираните действия и политики. Препоръките ще бъдат основа за корегиращи действия на партньорството – двустранното и тристранно на ниво секторни и транссекторни политики. Чрез анализът и препоръките ще се удовлетворят потребностите на социалните партньори – представители на бизнеса и синдикатите в сектор земеделие, да участват пряко, активно и ефективно в процесите на формиране на политики и да вземат участие при вземането на решения. С други думи, гласът им ще бъде чут. Сектор селско стопанство е икономическа дейност, която е в пряка корелация със селските райони и тяхната жизненост. Той е традиционен и стратегически отрасъл за България - осигурява продоволствената/хранителната сигурност, поддържа биоразнообразието и живи селските райони, създава суровини за много други отрасли и сектори на националната икономика, осигурява работа и доходи на значителна част от населението в селските райони. За това местното въздействие на планираните проектни дейности е от ключово значение за партньорството. Предвидените дейности в няколко от изявените селскостопански региона – Пловдив, Плевен, Шумен, Гоце Делчев, ще допринесат за активиране на социалния и граждански регион сред представителите на местния бизнес, местна власт и местната общност. Секторът е сред най-динамично развиващите се по отношение на модернизация, роботизация, цифрова и дигитална трансформация, провокирани от амбициозните цели и климатичните и зелени предизвикателства в глобален мащаб. Именно селскостопанският сектор е в центъра на кръговата икономика и биобазираните общества, съхраняване и развиване на регионите, и е в тясна връзка с развиването на науката – от приложна до върхова. Тази целева важност е отразена във всички стратегически документи на Зеления пакт. Две от големите стратегии в него са свързани пряко с този сектор – «От фермата до трапезата» и «Биологично разнообразие». Две от най-големите структурни политики на ЕС са насочени към земеделието и селските региони – Общата селскостопанска политика, ОСП и «Хоризонт Европа». Секторите по хранителната верига и сигурността на системата са в сърцевината на европейската Зелена сделка. Днес имаме няколко нови елементи в секторните политики. Социалната условност в ОСП трябва да се транспонира в националния стратегически план по ОСП, което поради недостатъчно информация и разбиране на темата, както и недостатъчен диалог/комуникация предизвиква напрежение в заинтересованите страни. Приета е и Директива за достойни доходи от труд (минимална работна заплата). Предстои нейното въвеждане в национален контекст. И в двете политики три са важните елементи - социалното партньорство на секторно ниво, определяне на МРЗ по икономически дейности и покритието с КТД. За целта социалното партньорство и социалния диалог в сектора в бъдеще ще играят определяща роля в партньорството с институциите и изпълнителната власт и особено, за да се управляват транзитни процеси и кризи. 16 086.00 17 597.25
Дейност 2. Застъпничество и кампания за насърчаване на справедлив зелен и дигитален преход в сектор Селско стопанство. : Дейност 2 допринася за постигането на Цел 1 и Цел 2 на проекта. Чрез тази дейност идентифицираните потребности по тематична ограниченост в дискусият на секторните социални партньори и недостатъчната ефектовност на ОСТС в сектора ще намерят решения и ще се превърнат в План за действия на партньорите. Планът за действие ще има силно изразен фокус върху сътрудничеството на местно ниво, като се иползват целевите региони Пловдив, Плевен, Шумен, Гоце Делчев и Разлог. Планът за действия ще се обсъди и приеме още на първата среща на КУП и ще се обогатява със резултатите и препоръките от всички следващи форуми/събития по проекта. Партньорите ще проведат поредица от действия, с които ще увеличат капацитета на социалноикономическите партньори по специфични теми от социалния диалог и ще изведат препоръки за подобряване на сътрудничеството по тях, както и за подбряване политиките, свързани с работещите в сектора и промените, предизвикани от зелените цели и дигиталния преход. В застъпничеството и кампанията ще се привлекат и ползват капацитета/мрежата на Националната селска мрежа и Националното сдружение на общините, за да се засили значението на селските райони в политическия разговор за справедлив преход. Идентифицираните три тематични области са: Заетост и доходи; Работна сила и нейната квалификация; Условия на труд в сектора и превенция на здравето на работещите. Целевата група представлява широк кръг от експерти от социалните партньори, представители на релевантните институции: МЗХГ, МТСП, МОН, ГИТ, НОИ и пр., представители на научната общност, партньорски университети и професионални гимназии(в областта на селското стопанство и зелените сектори), всички те с отношение към темите и проблемите в сектора. В дискусиите да се извеждат общи позиции и препоръки към законодателна и изпълнителна власт По тема "Заетост и Доходи" се обсъждат икономическите измерения на ОСП и Нац. Стратег. План, но също така и Бюджет РБ и др. финансови инструменти. Въвеждат се новите елементи от европейското законодателство - социалната условност, Директивата за МРЗ, Е Стълб за социални права и тяхната рефлексия върху доходите на заетите в сектора. Тук обсъждане създаването на Секторни специфични схеми за социално осигуряване в земеделието и възможностите за категоризация на труд в сектора и подобряване режима на социална защита на работещите - обезщетенията за безработица на сезонните работници, обезщетенията за майчинство на фермерите. В резултат - Формулирани Предложения за законодателни промени и инициативи. По темата "Работната сила и нейната квалификация/пригодност към изискванията на бизнеса" се провежда дискусия на партньорите и представители на институциите - МЗХГ, МОН, МТСП, Професионални гимназии, Университети. Тук поставяме темата за Секторните фондове за професионално обучение и квалификцаия и липсата на секторен подход в политиката на МТСП и МОН за управление на дигиталния ъп-дейт на работната сила у нас. Формулирани Препоръки за действие в областта на Професионалното обучение и образование. По темата "Условия на труд в сектора и превенция на здравето на заетите" - дискусионна среща на партньорите по проекта със предствители на МЗХГ, МТСП, ГИТ, Център по опазване на общественото здраве, Фонд Условия на труд, пр. Говорим за сектора като най-рисков и липсата на адекватна грижа от страна на институциите към контрола на законодателството по БЗР. Отново говорим за социалната условност/ОСП, за оценката на риска на работното място/ОИРА, за Мускулно-скелетните заболявания и липсата на единен регистър на на заболяваемостта. Представяме идеята за Национална Обсерватория по професионалните заболявания в сектора като възможност за споделена отговорност на социалните партньори. В резултат - Общ аналитичен документ с изводи и препоръки за действия. 17 623.20 35 094.21
Дейност 3. Информационна и медийна кампания за повишаване на гражданското участие в процеса на изпълнение на публичните политики в сектор Земеделие: Дейност 3 допринася за постигането на Цел 1 на проекта. Косвено подкрепя и изпълнението на Цел 2. Идентифицираните потребности от липса на информиране на достъпен и ясен език относно Зелената сделка и бъдещето на сектора, необходимостта от повишаване на осведомеността на МЕСТНИТЕ ОБЩНОСТИ в регион Пловдив, Шумен, Плевен и Разлог предпоставят разгръщането на широка осведомителна и медийна кампания от партньорството. Така ще се осъществи свързването на местните общности в съвместни мрежи за устойчиво развитие в земеделието, с участието на работодатели, синдикати, общини и др. заинтересовани страни. Тук се активират и местните МИГ. Информационната кампанията "Мисли Зелено - действай Умно! Земята го заслужава!" се разгръща в няколко основни направления, които са взаимно свързани и допълващи се. Целта е да се повиши публичната информираност и да се популяризира сред по-широка аудитория мястото и ролята на секторните социални партньори и секторния социален диалог като инструмент за гражданско участие. Обществеността се информира за позициите им в обсъждането на политиките във връзка със зелените цели, дигиталния преход, социалните стандарти и условия на труд, биоикономика, кръгова икономика. Партньорите работят за разширяване на мрежата на сътрудничество с други организации за налагане на положителен имидж на сектора като предсказуем и привлекателен за инивативен бизнес и като печеливш от многопластовите преходи днес. Засилва се информираността по темата за Кръговата икономика като част от биобазираното общество в концепцията за устойчивост. Чрез съвместни действия ще се повиши информираността и чувствителността на младите хора от специфични региони/таргетирани в проекта към възможностите и предизвикателствата в земеделието като бизнес и бързо променящия се свят. Сред основната целева група са граждани и млади хора, които днес живеят в дигитална среда и все по-често са изкушени от „зеления тренд“, вълнуват се от екологията, природосъобразен начин на живот, качество на храните, биоразнообразието и животните, респективно те са следващото поколение в земеделието. Кампанията е насочена и към представители на местния бизнес, местната власт и местната общност, за да се популяризират темите, но и за а се приближат към потребностите на гражданите и да се насърчи гражданското участие в обсъждането на политики и действия. Партньорството участва активно в европейската и национална дискусии, имат ясна и публично заявена позиция по теми със социално и икономическо съдържание – Обща селскостопанска политика и селските райони, социални въпроси и демографски предизвикателства, зелени предизвикателства и трансформация на икономиката, устойчиво общество и смяна на поколенията, биобазирана икономика, кръгова икономика и пр. В тази кампания ще представим интересите на бизнеса и работещите хора в секторите по хранителната верига и в селските райони. Натрупаният опит, знания, информация трябва да бъдат споделени със следващото поколение по разбираем и естествен начин. Наличната експертиза на партньорите в областта на икономически и социални въпроси и знания и чувствителност към околната среда и нейното опазване ще подчертае концепцията за устойчивост и ще затвърди принципа за равнопоставеност и демократично участие в гражданските процеси. Партньорството ще разработи съвместна програма по идентифицирани теми и методика, чрез която ще предостави информация, знания, начин на мислене на младите хора, студенти, ученици в професионални гимназии, представители на местната власт и на общността – целеви групи на информационите срещи. Освен това разполагаме със систематизиран богат информативен и интерактивен материал, които ползваме тематично в обучителните или информационни срещи. В тази дейност партньорството сътрудничи активно с Националната селска мрежа, Института по агростратегии и иновации, Биоселена, Аграрен университет, УХТ-Пловдив, Шуменския университет и др. заинтересовани организации, с които имаме изградени мрежи на сътрудничество. 10 098.00 5 467.30

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).