Description
The project "Improving the Effectiveness of the Public Health Policy Implementation" aims at improving the specialized knowledge and skills of the employees of the regional health inspectorates and the National center for radiobiology and radiation protection in the exercise of state health control and promotion and prevention of diseases in the territory of the Republic of Bulgaria. The protection of citizens' health is a national priority and is guaranteed by the state through the implementation of various policies, incl. control of citizens' health protection activities and state health control. This project will use one of the ways to increase the effectiveness of the state health control, namely: improving the skills and knowledge of the state health inspectors by conducting specialized trainings. Within the planned trainings, the best practices will be presented, changes in the European and national legislation, as well as practical trainings for working with European Commission information systems, application of methods for determining immunization coverage, blast analysis, upgrading training to conduct HIV research and counseling, increasing knowledge of tuberculosis prevention and control and organizing information campaigns, enhancing the expertise of counseling professionals to motivate and quitting smoking, limiting the health risk of abuse alcohol and more. For an 18-month implementation period with a budget of 199,999, 80 BGN in 18 courses, the Ministry of Health will train 606 public health specialists from the Regional Health Inspections and the National center for radiobiology and radiation protection.
Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Повишаване ефективността и експертизата при провеждания държавен здравен контрол, извършван от експерти от регионалните здравни инспекции и НЦРРЗ, в чиято компетентност е контрола на козметичните продукти, химичните вещества и смеси, храни и провеждането на мониторинг на факторите на жизнената среда: МЗ и РЗИ, на територията на съответната област и НЦРРЗ на терит. на няколко обл. осъществяват дейностите по ДЗК, мониторинг на факторите на жизнената среда и на дейностите със значение за здравето на населението, лабораторни анализи и изпитвания, методическа, консултативна и експертна помощ, следдипломно практическо обучение в обл. на опазване на общественото здраве, проверки по сигнали на граждани, свързани с опазването на общественото здраве, планиране и организиране на здравните дейности при бедствия и аварии на територията на съответната обл. (чл. 33, ал. 2 от Устр. правилник на РЗИ и чл. 25, т. 1 от Правилника за устройството и дейността на НЦРЗЗ). МЗ, чрез РЗИ осъществява контрол като компетентен орган на РБ по въпросите на безопасността на козметичните продукти, химичните вещества и смеси, храни и др., като следва да следи за спазването на изискванията регламентирани в европейското законодателство. МЗ, НЦРРЗ и РЗИ предоставят и редица адм. услуги, предвидени със съответния норм. акт. С цел да се отговори адекватно на очакванията и потребностите на гражданите и бизнеса, следва да бъде повишен професионализма и експертизата на служителите, на които е възложено извършването на ДЗК и опазване здравето на гражданите т.ч. и предоставянето на адм. услуги. Служителите в структурата на РЗИ и НЦРРЗ са лекари, здравни инспектори, физици, икономисти, психолози, педагози, социални работници и др. В рамките на планираните обучения, ще бъдат представени най-добрите практики, ще бъдат запознати с настъпилите изменения в европ. и нац. законодателство, както и ще бъдат проведени практически обуче. за раб. с информационни системи на ЕК (ICSMS, RAPEX и др.). Обученията са следните: 1.1.1. и 1.1.2. (2 курса/издание): Практическо обучение за контрол на козметични продукти при прилагането на Регламент (ЕО) № 1223/2009 на ЕП и на Съвета от 30.11.2009 г. относно козметичните продукт. Използването на CPNP при осъществяваната контролна дейност на пуснатите на пазара козметични продукти 1.2.1. и 1.2.2. (2 курса): Практики при провеждането на държ. здр. контрол върху класифициране, опаковане и етикетиране на химичните вещества и смеси, текущ контрол върху предоставянето и употребата на биоциди. Онлайн продажби на биоциди – проблеми и предизвикателства. Използването на ICSMS на ЕК за подобряване сътрудничеството между органите, която им позволява да обменят информация и опит, да провеждат съвместни действия и да координират дейностите си 1.3.1. и 1.3.2 (2 курса) Прилагане на най-добри практики при провеждането на официален контрол на обекти за бутилиране на натурални минерални, изворни и трапезни води и прилагане на стандартни оперативни процедури. Повишаване на ефективността при предоставянето на административни услуги в областта на минералните води и провеждането на мониторинг 1.4.1. (1 курс): Прилагане на най-добри практики при осъществяването на държавен здравно-радиационен контрол. Роля и задачи на държавните здравни инспектори в оптимизацията на медицинското облъчване. Изисквания към медицинската радиологична апаратура и към лицата извършващи медицински радиологични изследвания. Контрол на качеството. Типични диагностични дози и национални референтни диагностични нива, оценка и прилагане в практиката 1.5.1. (1 курс): Регистриране и съобщаване на събития и инциденти свързани с облъчване на пациенти. Индивидуален дозиметричен контрол при професионално облъчване. Документиране и докладване на резултатите от радиационния мониторинг и индивидуалния дозиметричен контрол. Мед. наблюдение на лица при професионално облъчване 1.6.1. (1 курс) Алгоритъм на действия на органите на държ. здравен контрол при радиационни инциденти и аварии 1.7.1. и 1.7.2. (2 курса): Оценка на риска за непрекъснато осигуряване безопасността на системата за питейно водоснабдяване. Практическо обучение по оценка на плановете за обезпечаване безопасността на питейната вода. Целеви групи са служители на РЗИ а по обучение 1.4.1, 1.5.1 и 1.6.1 и служители на НЦРРЗ. | 112 100.00 | 91 758.72 |
Подобряването на уменията и знанията, чрез провеждането на специализирани обучения на държавните здравни инспектори за надзор на заразните заболявания и мерки за превенция: Съгласно чл. 34 и чл. 35 от Устройствения правилник на МЗ, министерството методически ръководи дейността на специализираните дирекции в РЗИ и националните центрове по проблемите на общественото здраве в областта на надзора на заразните болести и ДЗК и осъществява методическо ръководство по планиране, съхранение, прилагане, отчитане на приложени дози биопродукти, спазване схемите по Националния имунизационен календар, отлагане от имунизации и реимунизации по медицински противопоказания. Освен това, контролира изпълнението на Националния имунизационен календар, подготвя, предлага и координира мерки за повишаване на имунизационния обхват. МЗ осъществява координация при планирането, изготвянето и изпълнението на националните програми в областта на СПИН, туберкулозата и СПИ (сексуално предавани инфекции) и методически ръководи лечебните заведения за спазване на нормативната уредба по отношение на лечението и мониторинга на пациенти с ХИВ/СПИН, туберкулоза и СПИ. Държавната здравна политика на областно ниво се осъществява и организира от РЗИ (чл. 7. ал. 1 от ЗЗ). РЗИ осъществяват на територията на съответната област дейности по изготвяне на планове за профилактични имунизации и реимунизации на лицата, включени в имунизационния календар, отчети за тяхното изпълнение и методично ръководство и контрол на изпълнението на Националния имунизационен календар (чл. 32, ал. 2, т. 10 и т. 11 от Устройствения правилник на РЗИ). Съгласно чл. 27, ал. 1 т. 14 и т. 15 от Наредба № 15 за имунизациите в Р България РЗИ изготвят общо сведение за областта за извършените задължителни, целеви и препоръчителни имунизации и реимунизации и приложените серуми за постекспозиционната профилактика и текстуален анализ на имунизационния обхват на обслужваната област. Също така, на регионално ниво те провеждат държавната политика за осъществяване на надзор на заразните болести, вкл. опазване на страната от внос на инфекции с висок епидемичен потенциал и национална имунизационна политика за постигане на висок обхват при изпълнение на Имунизационния календар на Р България, превенция и контрол на ХИВ, СПИ, туберкулоза, хронични незаразни болести. В рамките на своята компетентност МЗ и РЗИ предоставят и редица административни услуги, предвидени със съответния нормативен акт. С цел да се отговори адекватно на очакванията и потребностите на гражданите и бизнеса, следва да бъде повишен професионализма и експертизата на служителите, на които е възложено опазването здравето на гражданите т.ч. и предоставянето на административни услуги. Неразделна част от дейностите по опазване на общественото здраве е и провеждането на надзор на заразните болести, насочен към своевременна детекция на рисковете от възникване и разпространение на взривове от инфекциозни заболявания, предпазване на населението чрез постигане на висок колективен имунитет при прилагане на съвременна ваксинопрофилактика, превенция на социално значими заболявания, съгласно Политика 3.2. Политика за надзор на заразните заболявания от Националната здравна стратегия. За целта на предвидените обучения ще бъдат представени най-добрите практики, настъпилите изменения в европейското и националното законодателство, както и ще бъдат проведени практически обучения за работа при прилагане на методи за определяне на имунизационно покритие, анализ на взривове, надграждащо обучение за провеждане на изследване и консултиране за ХИВ, повишаване на знанията за превенция и контрол на туберкулозата. Целеви групи са служители от дирекция „Надзор на заразните болести“ (чл. 32 от Устройствения правилник на РЗИ, ЗЗ и Наредба № 15 за имунизациите в Р България). | 59 000.00 | 31 940.28 |
Укрепването на институционалния и кадрови капацитет на структурите по промоция на здраве и профилактика на болестите на регионално ниво за реализация на здравната политика в областта на хроничните незаразни болести: Опазването на здравето на гражданите е национален приоритет и се гарантира от държавата чрез прилагане на различни политики, в т.ч. промоцията на здраве и интегрираната профилактика на болестите и предотвратяване и намаляване на риска за здравето на гражданите от неблагоприятното въздействие на факторите на жизнената среда. Съгласно чл. 35 от Устройствения правилник на МЗ, министерството координира промоцията на здраве и превенция на хроничните незаразни болести, причинени от поведенчески рискови фактори, като тютюнопушене и злоупотреба с алкохол, координира и контролира изпълнението на национални профилактични, здравнообразователни и други програми, свързани с интегрирани здравни услуги за уязвими групи с фокус ромска общност. Значителна част от населението е носител на сериозни поведенчески рискови фактори. Основни причини за лошото здраве са високото кръвно налягане, хранителния режим, тютюнопушенето и високия индекс на телесна маса. Практиката показва, че редуцирането на основните рискови фактори (тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, нездравословен модел на хранене, ниска физическа активност) води до намаляване на смъртността и заболеваемостта от тези болести, съответно и на тяхното бреме за обществото. Укрепването на институционалния и кадрови капацитет на структурите по промоция на здраве и профилактика на болестите на регионално ниво и надграждане на утвърдената национална политика е необходимо условие за реализация на здравната политика (Политика 3.1. Промоция на здраве и профилактика на болестите на Националната здравна стратегия). В рамките на планираните обучения, ще бъдат представени най-добрите практики, ще бъдат запознати с настъпилите изменения в европейското и националното законодателство, както и ще бъдат проведени практически обучения за повишаване компетентността на експертите в консултирането за мотивиране и отказването от тютюнопушенето, ограничаване на здравния риск от злоупотребата с алкохол и др. Обученията са следните: 3.1.1. Добри практики в консултирането и отказването от тютюнопушенето. Практическо обучение по консултиране и отказване от тютюнопушенето 3.2.1. Обучение за експерти от Регионалните здравни инспекции за провеждане на информационни кампании на тема ограничаване на здравния риск от злоупотребата с алкохол Целеви групи са служителите от Регионалните здравни инспекции. | 14 085.00 | 15 339.76 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN