Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 235 TREES
Български

Programme: All

Planning region: International

Description

The level of democracy in a country is largely determined by the active participation of citizens in the decision-making process. Questions related to this involvement can be seen in two directions. On the one hand, whether the existing regulatory and institutional environment allows for civic participation and, on the other hand, whether citizens themselves are ready and motivated to participate in the discussion and decision-making on public policies. A prerequisite for greater citizen engagement is clear and transparent rules and procedures for involving civil society in the local decision-making process. This is valid for all forms of civic participation, as for those mentioned in the Law on the direct participation of citizens in state power and local self-government - local referendum, local civic initiative, general assembly, as well as voluntary initiatives such as public consultations, joint committees and others. 
Currently, the situation is characterized by poor use of mechanisms to harness civilian energy and forces in the implementation of good practices for civic participation in public policy making at the local level. For this reason, as a part of the project, Bulgarian practices will be explored and analyzed, both applying statutory mechanisms for citizen participation in local self-government and voluntary initiatives to identify weaknesses in them. In addition, European practices in this area will be explored. On the basis of the analyzes, models for successful citizens' representation will be developed and the process of constitution and functioning of such instruments in our country will be supported. The project will contribute to changes in the existing practice in Bulgaria with the ultimate goal of more effective implementation of the principles of democratic governance and public control of public policies at local level through more active citizenship.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Анализ на практиките от европейски държави за включване на гражданите в процеса на вземане на решения на местно равнище: Повечето от страните членки на ЕС разполагат с механизми за ангажиране на своите граждани в процесите на управлението. На база на международни документи, като „Европейската харта за местното самоуправление“ и „Кодекса на добрите практики за гражданско участие в процеса на вземане на решения“, много от тези държави са адаптирали своето законодателство към препоръките и принципите заложени в тези споразумения. Понятието „гражданско участие“ включва широк спектър от възможности и практики. Основно, те могат да бъдат разделени в две групи, свързани с пряката демокрация и демокрацията на участието. Формите на пряката демокрация включват референдумите, гражданските инициативи и общите събрания на населението, в които се гласуват местни решения. Демокрацията на участието предвижда обществени консултации и обсъждания на важни въпроси с гражданите, но крайното решение винаги принадлежи на институциите. В допълнение, осигуряването на достъп до публична информация играе ключова роля за гражданското участие – ето защо, в повечето страни, съществува Закон за достъпа до публична информация, който регулира това право на гражданите. Проучването и анализът ще обхванат максимално широко съществуващите европейски практики за граждански консултации и модели за включване на граждански представители в консултативни органи на местно ниво. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите. Анализът ще съдържа описание на различни онлайн форми за гражданско участие, на критериите и механизмите за избор на участниците в консултативни органи, механизмите за функциониране на органите, за отчетност и публичност на дейността им и последваща връзка с гражданите. Целта на дейността е да бъдат намерени и описани добри практики, които могат да бъдат използвани и в България – независимо дали моделите могат да се приложат в тяхната цялост или елементи от тях да бъдат адаптирани към българските условия. По този начин дейността съответства напълно с цел 2 на процедурата, а именно „Открито и отговорно управление“ и допустима дейност 1.2. „Извършване на проучвания на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ от Група 1. 23 062.40 23 066.69
Анализ на съществуващите консултативни механизми за гражданско участие на местно ниво в България: Ролята на общините и на местната политика претърпя значителни промени. Глобализацията все повече засилва пряката конкуренция между общините. Същевременно отговорностите на местните власти се увеличават. Общината стои между гражданите, от една страна, и развитието на глобалните процеси, от друга. Общинските власти не само играят ключова роля при осигуряването на услуги за населението в градовете и селата, но трябва и да формират политика, която да осигури по-нататъшното развитие на хората, бизнеса и гражданското общество. Ето защо местните власти следва да водят пряк диалог с гражданите, които са своеобразни клиенти и партньори на общината. От друга страна, местният отговор на глобалните предизвикателства изисква провеждането на подчертано модерна политика: устойчиви стратегии на основата на диалога с гражданите и тяхното обучение. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите. През годините местните власти в България натрупаха опит за изготвянето на политики с участието на гражданите. Това беше подкрепено и с някои законодателни промени, чрез които комуникацията с общността/гражданското участие беше записано като задължително условие при подготовката на различни документи и политики на местно ниво. Въпреки това проблемите за включването на гражданите в процеса на вземане на решения продължават да съществуват и при местните власти и при гражданите. Сред най-често срещаните проблеми при местните власти са нежеланието им да влизат в диалог с гражданите, достъпът на гражданите до заседанията на постоянните комисии на Общинските съвети е ограничен (особено касаещи общинския бюджет), формално провеждане на консултациите с гражданите, местната власт работи със „свои“ организации. Проблеми, произтичащи от неправителствените организации, са: непознаване на нормативната уредба, неконсолидиран сектор, множеството „фалшиви“ НПО-та, създадени с цел да усвояват средства от финансиращи програми. Целта на дейност 2 на проектното предложение е да бъде извършен анализ, който да очертае обхвата на консултативните механизми, равнището на представителност и правомощията им, като постави акцент върху начините за определяне на участниците, критериите за привличане на представители на структурите на гражданското общество, механизмите на функциониране, нивото на прозрачност и отчетност на дейността им. Ще бъде анализирано дали е създадена ясна възможност за участието на гражданите при изработването на местни политики и вземането на решение, които са от значение на местна общност, което се осигурява открито местно управление с реалното участие на гражданите и бизнеса. С тази цел дейността съответства с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Анализът ще даде картина за консултативните органи на местно ниво у нас и на практиките за включване на граждански представители в такива органи, които съществуват в Българските общини. Това ще даде картина на „тесните места“ и потенциалните възможности за усъвършенстване на действащите в момента механизми за граждански консултации и ще бъде предпоставка за повишаване на информираността на заинтересованите страни за съществуващите практики в българските общини. Дейността отговаря на допустима дейност 1.1. „Извършване на проучвания и изследвания, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ от Група 1 и дейност 3.1. „Разработване на механизми и предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението“ от Група 2. Анализът ще бъде разпространен на местно ниво чрез мрежата от завършили и партньори на Българското училище за политика „Димитър Паница“ и по електронен път, така че всяка от 265те общини в България да има възможност да се запознае с него. Ще бъде изпратен с официално писмо и до Националното сдружение на общините в Република България, Народното събрание и Министерство на регионалното развитие. 23 248.80 23 345.85
Разработване на методики за конституиране и функциониране на консултативни механизми за активното включване на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво в България с предложения за промени в съществуващата практика: Наличието на различни форми и инструменти за активно включване на гражданите в процеса на вземане на решение на местно ниво не гарантира ефективно гражданско участие, ако местните органи не разполагат с техники и механизми за насърчаване и улесняване на гражданите. В модерния свят, в който живеем, изключително важни са информационните и комуникационни технологии. Неслучайно държавите, в които гражданското участие е най-широко застъпено, разполагат с различни механизми и платформи за диалог със своите граждани, включително и по електронен път. Въз основа на съпоставка на двата анализа (осъществени в рамките на дейност 1 и 2) – за националните и за европейските практики, екипът от експерти ще изведе модели за гражданско консултиране на местно ниво, които могат да бъдат прилагани у нас. Сред критериите, по които те ще бъдат подбрани, са да работят ефективно и да бъдат лесно приложими за България. Целта на дейността е да бъдат намерени нови за българската практика решения, които гарантират легитимно гражданско представителство и които могат да бъдат предложени на целевите групи-общините, неправителствените организации, бизнеса, социално-икономически партньори и приложени в практиката. С тази цел дейността съответства напълно с цел 3 на процедурата, а именно „„Отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда, борба с корупцията, предотвратяване на конфликта на интереси и злоупотреба със служебно положение, спазване на етичните норми от държавните служители“ и допустима дейност 2.3 „Разработване на механизми и предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението“ от група 2. Като част от дейността ще бъде разработена и брошура с добри практики и модели за консултации с гражданите на местно ниво, която ще обедини информацията от дейност 1 и дейност 3. Брошурата ще съдържа систематизирано знание за добрите практики и моделите, които могат да се приложат на местно ниво в България. В него ще бъдат описани стъпките, които да следват представителите на местната власт при създаването на консултативни съвети и процедурите за избор на неправителствени организации, които да представляват гражданите в тези съвети. Освен на легитимното представителство на гражданите, специално внимание ще бъде отделено на прозрачността на работата на консултативните органи, както и на правилата за отчетност за извършената работа пред гражданите. Брошурата ще съдържа и описание на добри практики за онлайн граждански консултации, които при желание могат да се прилагат у нас. Тя е предназначена за представителите на местната власт, както и за организациите от неправителствения сектор. Целта е да послужи като основа в случаите, когато се създават нови консултативни механизми, както и когато се търсят подходящи форми за онлайн граждански консултации. С тази цел дейността съответства напълно с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“ и допустима дейност 4.1 „Организиране на широка информационна кампания и други сходни дейности с цел повишаване на обществената осведоменост относно възможностите/ механизмите/ инструментариума за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ от Група 4. Методиките и брошурата ще бъдат разпространени на местно ниво чрез мрежата от завършили и партньори на Българското училище за политика „Димитър Паница“ по електронен път, така че всяка от 265те общини в България да има възможност да се запознае с него. Ще бъдат изпратени с официално писмо и до Националното сдружение на общините в Република България, Народното събрание и Министерство на регионалното развитие. 17 535.60 17 356.59
Организиране на кръгла маса за споделяне на опит и представяне на иновативни форми за гражданско участие на местно ниво : Целите на кръглата маса, в която ще вземат участие местни власти, неправителствени организации, бизнес и социално-икономически партньори са три: първо – да се сподели проученият опит и натрупаните знания за начините за конституиране и функциониране на консултативни органи и механизмите за избор на граждански представители в тях, и да се представят иновативни форми за граждански консултации, въведени на местно ниво в европейски държави, Второ – представяне на разработените 2 методики по дейност 3 и трето обсъждане на новите модели и изведените препоръки между местните власти, НПО секторът, социално-икономическите партньори и бизнесът. Предвиждаме за участие в кръглата маса да бъде поканен чуждестранен експерт, който да представи един или няколко модела за гражданско участие, прилагани в европейските страни. Експертът ще е представител на държава с традиции и успешни практики за гражданско участие във вземането на решения на местно ниво. Задачата на чуждестранния лектор ще е не само да предаде информация „от първа ръка“ как действа на практика представяният механизъм, но и да обясни в подробности какви са резултатите от прилагането му и как евентуално може да бъде въведен у нас. Така участниците в кръглата маса ще имат възможност да вникнат в детайлите на предлаганите модели, да се запознаят със стъпките на въвеждането му и да се консултират с чуждестранния експерт по въпросите, свързани с практическото му функциониране. Дейността съответства напълно с цел 3 на процедурата, а именно „„Отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда, борба с корупцията, предотвратяване на конфликта на интереси и злоупотреба със служебно положение, спазване на етичните норми от държавните служители“ и допустима дейност 4.4 „Провеждане на конференции, обществени обсъждания, кръгли маси и други сходни дейности със заинтересованите страни“ от група 4. 10 867.66 997.84
Създаване на база-данни с добри практики за конституиране и функциониране на консултативни механизми на местно ниво: В рамките на дейността ще бъде създадена онлайн база-данни с добри практики за граждански консултации и модели за конституиране и функциониране на консултативни органи на местно ниво. Базата-данни ще обедини и структурира знанието за европейските общини, натрупано при извършване на анализите. Тя ще обхване всички проучени практики и ще съдържа информация какво представляват описваните модели за гражданско участие, как функционират те, кои са основните участници в тях, до какви резултати водят и как тези резултати се използват от законодателната и/или изпълнителната власт в процеса на вземане на решения. Целта на базата-данни е да подпомогне целевите групи–местна власт, неправителствен сектор, бизнес и общественост с информация за ефективни и иновативни форми на гражданско участие, които се прилагат на местно равнище в европейските държави, така че да имат възможност не само да се запознаят с тях, но и при необходимост да ги използват в собствената си дейност. По този начин дейността съответства напълно с цел 2 на процедурата, а именно „Открито и отговорно управление“ и допустима дейност 1.3 „Събиране на данни и разработване на бази данни, които да подпомагат процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, с оглед подобряване на гражданското участие в тези процеси“. 5 190.32 5 518.30
Обучение на екипа на Българско училище за политика „Димитър Паница“ по включване на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво: Мисията на Българското училище за политика „Димитър Паница“ е да подпомогне създаването на общност от граждански и политически лидери, с активна позиция в местния, националния, европейския и световен политически процес, водени от съвременни демократични ценности като плурализъм, толерантност и информиран дебат. В същото време опитът ни с местните общности показва, че една от причините за ниското гражданско участие са недостатъчните знания и умения на местните лидери как се изработват публичните политики и какви са механизмите за решаване на проблеми на общността. Това е особено валидно за младежите. Поради тази причина е от изключителна важност екипът на училището да премине обучение по темата. Това ще позволи по време на изпълнение на дейностите по проекта знанията да бъдат използвани и предадени на целевите групи, а именно местни власти, неправителствени организации, бизнес и общественост. Целите на обучението са да се подпомогне Българското училище за политика „Димитър Паница“ да подобри своите знания и умения в сферата на овластяване на гражданите на местно ниво и по-специално на младежи, които в последствие да използва по време на изпълнението на проекта. По този начин дейността съответства напълно с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“ и допустима дейност 3.4 „Провеждане на обучения на служителите на кандидата и/или партньора (НПО и/или СИП), свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство (изграждане на капацитет)“ От група 3. 966.18 854.70

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).