Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: All

Planning region: Community-led local development (CLLD)

Description

The project proposal has been developed in full compliance with the application guidelines. It will develop and expand the activities and results achieved under other projects, programs and measures financed by the national budget, EU funds and other sources.
The planned activities will cover a total of 185 children and students and their parents from marginalized communities who are studying at Sofia University "Dr. Petar Beron" - Cherven Bryag and DG "Snezhanka" - Ruptsi with two branches in the village of Radomirtsi and The village of Rakita.
The implementation of the project will provide better conditions for early integration in the educational system of children and students from marginalized groups, providing conditions for access to quality education, better opportunities and appropriate conditions for educational activities in a multicultural environment, which will lead to reducing the number of those not covered by the education system, school dropouts and early / early school leavers.
The upgrading of the educational methodology or the change of the educational approach is an obligatory condition - transition to interactive forms of training for easier assimilation of the material.
Suggest activities in the project that you should want to try the level of proficiency in Bulgarian, introduction of interactive teaching methods, support for children and students detained from dropping out, who in extracurricular activities that are interested in the interests of children and students to attend school exactly. Involve parents in projects that will show that they are confident in awareness and people to educate the process of the process and will reach a common search for ethnic tolerance within reach.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подобряване на материално-битовите условия в СУ „Д-р Петър Берон“ – гр. Червен бряг, I-ва и II-ра база – Създаване на Иновативни класни стаи: Средно училище „Д-р Петър Берон“ е най-голямото средно учебно заведение на територията на община Червен бряг. Неговата история започва през далечната 1915 г. През учебната 2019/2020 г. се обучават 716 ученици, в 35 паралелки. Има сформирани 16 групи ЦОУД. Обучението се извършва в две бази, в които има 40 класни стаи, 3 специализирани кабинета по ИТ, 2 кабинета по английски език, 2 кабинета по музика, 2 физкултурни салона, стая по интереси, лекарски кабинет. През последните години се наблюдава увеличаване на броя на учениците от маргинализирани групи в училището. Използването на информационни и комуникационни технологии в обучението разкрива широки възможности за обогатяване на знанията на учениците за различните култури, религии, езици, традиции, обичаи и други, а придобиване на умения за емпатична комуникация в културно-разнообразна среда, както и за формирането и утвърждаването на ценности като: чувствителност към социо-културното разнообразие, приемане и уважение на различността като богатство, а не като бариера, толерантност и търпение; интерес към изследване на други култури, езици, традиции, религии, обичаи; преодоляване на психологичните бариери, на собствените стереотипи, предразсъдъци и етноцентрични нагласи. Чрез работата на учениците в модерно оборудваните и обзаведени класни стаи ще се постигне ангажиране на учениците със собствена изследователска дейност, свързана с интернет проучвания за различни културни традиции, обичаи, вярвания, създаване на среда за споделяне на информация, сътрудничество, взаимопомощ и взаимно опознаване и др. Дейността предвижда оборудване и обзавеждане на 4 иновативни класни стаи (2 стаи в I-ва база и 2 стаи във II-ра база) със съвременни технологии. Тяхното използване ще стимулира придобиването на нови знания, чрез създадените условия за качествено образование. Оборудването и обзавеждането на тези класни стаи ще бъде предпоставка за равен достъп до качествено образование и намаляване на преждевременно напускащите училище ученици от маргинализираните групи. По този начин учениците ще могат да учат, общуват и творят чрез внедрените дигитални технологии. Оборудваните и обзаведени класни стаи ще се използват от учениците, включени в дейностите по проекта и от техните родители, които ще се обучават и общуват заедно в мултикултурна среда. Модернизираните класни стаи ще се използват и от всички ученици в задължителните учебни часове. Целта на дейността е чрез промяна във визуалната среда да се промени състоянието и усещането на ученици, учители и родители. Да се повиши удовлетвореността и мотивацията за посещаване на училище, намаляване на стреса и умората и подобряване Изпълнението на дейността ще повиши удовлетворението и мотивацията за посещение на учебното заведение, за намаляване на стреса и умората и подобряване успеваемостта на учениците. Поставянето на видеомонитори в учебните коридори ще позволи на всички ученици да получават информация за дейностите по проекта и така ще бъдат съпричастни с дискутираните теми. На мониторите ще бъдат излъчвани видео материали на образователна, здравна и социална тематика. 54 409.40 53 570.56
Допълнително обучение на ученици от 4-ти и 7-ми клас по Български език и литература с цел успешно представяне на НВО и преодоляване на образователни трудности: В СУ „Д-р Петър Берон“ – гр. Червен бряг се обучават ученици от гр. Червен бряг, V-ти кв. на гр. Червен бряг (с изцяло ромско население), както и от останалите населени места в общината. Почти всички представителите на ромския етнос в общината общуват помежду си и в семействата си предимно на майчиния си език, което води до ниска степен на владеене на българския книжовен език и пречи на учениците да се интегрират и социализират успешно в нова образователна среда. След изясняване на проблема при всеки ученик, екипът ще достигне до децата чрез методи и форми, които да ги заинтригуват и да бъде преодоляна липсата на активност от тяхна страна. Недостатъчното ниво на владеене на нормите на българския книжовен език, констатирани при нас, налагат тези ученици да получават допълнителни грижи и занимания от страна на учители по предмета. С тази дейност ще се ангажират опитни педагози от училището, които ще трябва да ограмотят и компенсират пропуските в усвояването на учебния материал. С тях ще бъдат сключени допълнителни споразумения към трудовите договори. Те ще провеждат допълнителни занимания по български език и литература с ученици-представители на ромския етнос с цел наваксване на пропуските и осигуряване на възможности тези ученици да успеят да преодолеят трудностите като цяло в учебния процес. Така учениците от началните класове ще получат възможност да влязат подготвени в пети клас, учениците от седми - да продължат своето образование в училището или профилирани гимназии, което ще доведе до тяхната по-успешна бъдеща социализация и реализация. Дейността предвижда сформиране на 2 група по 15 ученици – първа група – ученици от 4-ти клас и втора група – ученици от 7-ми клас за допълнителни занимания и подготовка по БЕР и запълване на пропуски при усвояване на учебния материал. Предвидени са провеждане на състезания „Знам и мога“ (по 2 броя за всяка група), в които ще бъдат включени въпроси от изучавания материал, както и награден фонд – за 4 кл. – образователни игри и книги, а за 7 кл. – художествена литература. В състезанията ще бъдат ангажирани и родителите. Ще бъдат изготвени портфолиа за всеки ученик, които ще отразяват напредъка им. Участниците в групите ще се включат активно в организираните училищни и общински изяви по проекта – изложби, конкурси и др. Общият брой включени представители на целевата група в дейността в рамките на две учебни години: - 15 деца от IV кл. за учебна 2020/2021; - 15 родители за учебна 2020/2021; - 15 деца от IV кл. за учебна 2021/2022; - 15 родители за учебна 2021/2022; - 15 ученика от VII кл. за учебната 2020/2021; - 15 родители за учебна 2020/2021; - 15 ученика от VII кл. за учебната 2021/2022; - 15 родители за учебна 2021/2022; 12 300.50 11 740.50
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане ученици от маргинализираните групи (вкл. за обхващането им в системата на образованието и за предотвратяване на преждевременното им напускане).: Допълнителните занимания със застрашени от отпадане ученици са много важна дейност в този проект. Чрез стимулиране интереса на учениците да посещават различни извънкласни се заражда любов към образованието. Ще се създаде механизъм и добри практики, които да ги приобщят към цялостния учебен процес.Опитът показва,че чрез споделяне и обмен на общи познания в различни области може да се постигне вътрешна консолидация в училищната общност. В училището се обучават ученици от всички населени места на община Ч. бряг. Учениците от ромски произход са от различни ромски групи (цуцомани, кардараши, власи, роми с много нисък социален статус и др.) Включването на ученици от различни класове ще създаде нови контакти и добри взаимоотношения,които са добра предпоставка за създаване и функциониране на групи,които да работят съвместно в едни и същи направления.Ще се сформират 4 клуба, насочени към:съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства и техните връстници, личностна и творческа изява в интеграционна мултикултурна среда, създаване на условия за интелектуално и личностно развитие и подпомагане на социалната интеграция на учениците, опознаване и разбирателство между различните етнически групи и превръщане на етнокултурното многообразие в източник на взаимно опознаване, уважение и сътрудничество в обща образователна среда. Цел: преодоляване на действащите вътрешногрупови норми и натискът на етнокултурните традиции сред уязвимите етнически общности като предпоставка за преждевременно напускане на училище; създаване на предпоставки за успешна социализация на учениците от етническите малцинства и формиране на подходящ социално-психологически климат,който да благоприятства успешната интеграция и реинтеграция на учениците.1. Клуб „Толерантност“–15 ученика от 1–4-ти кл., с които ще се работи на 3 модула:За преодоляване на негативните стереотипи и дискриминационните нагласи спрямо различните етноси;За намаляване на агресията и насилието в училище и превенция на противообществени прояви;За стимулиране на толерантност в отношенията с околните и възприемането на Другия, както и за опазване и поддържане на училищната собственост.2.Клуб „Гражданско и здравно образование“ – 2 групи, по 15 ученика от 8-9-ти кл., и 15 ученика от 10-11-ти кл. С всеки клуб ще работят по 1 педагот, 1 психолог и 1 медицинско лице в 3 модула: Модул 1–педагог - ранни бракове, характерни за представителите на ромския етнос от този край и възможностите за продължаване на образованието и професионалното им ориентиране; Модул 2 – експерт „Здравно образование“ - здравно образование, здравословно хранене и др.; Модул 3–психолог - преодоляване на стереотипите и традициите по отношение на ранните бракове в общността и преждевременното напускане на учениците от учебния процес. 3.Клуб „Традиции и занаяти“–15 ученика от 1–4-ти клас се придобият повече занятия за традициите на двата етноса - българи и роми. Ще проучват традиции, свързани с бита и обичаите на региона. Ще се запознаят с поминъка и занаятите на населението от региона. Ще оформят етнографски сбирки в училището, ще изработват свои произведения. 4.Клуб „Приятели“ – 15 ученика от 8–11-ти кл.Цел на дейността:да се поддържа, повишава и задълбочава интересът на учениците, изучаващи руски език, както към самия език, така и към всякакъв вид знания, свързани с историята и географията на Русия, руската култура и начин на живот, разширяване на познанията на учениците за историческото минало и настояще на страната, постижения в областта на изкуството и културата, запознаване с живота и дейността на значими за страната и света личности от различни области на обществения живот, както и директно да общуват с руски граждани,живеещи на територията на града и с ученици от Русия (при възможност). В заниманията на клубовете ще бъдат включени по 15 ученика, застрашени от отпадане. Дейностите на клубовете ще бъдат осъществявани в създадените 4 кабинета (по 2 в двете бази) по Дейност 1. 42 018.70 37 866.70
Обучение за обучаващи по здравнообразователни програми по системата тип "Пиър ту пиър" - "Родители обучават и помагат на ученици": Дейността ще се извърши на два етапа: I.Оценка на нуждите от обучения на ученици и родители и II.Обучение за родители обучаващи своите деца по здравнообразователни програми-"Родители обучават и помагат на ученици" .Етап I ще стартира през 2 пр.м. Целта на оценката е да се види степента на риск от различни, модерни за младите хора в града ситуации, като: степен на употреба на психоактивни вещества, насилие в училище, сексуално рисково поведение и др. След това ще се изберат приоритетни теми за провеждане на превантивно образователните обучения- превенция на наркомании, безопасен интернет, превенция трафика на хора и агресивното поведение, превенция на сексуално рисковото поведение и полово предаваните инфекции“ и др.Родителите ще се селектират по критерии:желание за участие в обучения с предварително подписана декларация и интервю;родители, които предварително са забелязали и имат отношение за промяна към наболелите за децата проблеми,свързани с тяхното израстване.С предимство ще бъдат вклювани родители на маргинализирани групи, които имат сериозно отношение към развитието на децата им.Етап II - Обучение на 20 родители.Модул 1 “Информационен модул по здравнобразователна тема” с продължителност 3 дни и Модул 2 “Подготвителен модул–изготвяне на програми за обучение по здравнообразователни теми”,с продължителност 3 дни.В Модул 1 се запознават с важна за тях здравнообразователна тема , касаеща наболели проблеми не само в училището, но и сред подрастващите в града –като употреба на наркотици, сексуално рисково поведение и др. Обученията ще бъдат интерактивни – учене чрез преживяване. Участниците ще научат повече за видовете интерактивни методи: за запознаване, за изграждане на довери в група, диалогови методи, за работа в малки групи, сюжетно - ролеви игри, занимателни игри, за раздвижване и разчупване на ледовете, за оценка на нуждите и др. Участниците ще имат шанс да усъвършенстват своите умения за презентиране; с даване на компетенции и знания на обучаемите; за създаване на модели за предаване и съхраняване на знанията; да се научат да се интересуват от емоциите и преживяванията на участниците; да изследват начините по които се съхраняват знанията и уменията. Модул 2 ще повиши комуникативните им умения–бъдещи обучители на ученици. Ще се обърне сериозно внимание на невербална комуникация , която носи определено смислово значение за човека или групата, с които осъществяваме контакт при обучение. Всеки родител-бъдещ обучител трябва задължително да разпознава реакциите на умора в групата, да дирижира темпото и да следва груповата динамика, а това се учи чрез наблюдателност и самонаблюдателност, чрез упражняване на непрекъснат контрол върху процесите в групата. В областта на вербалната комуникация се създават различни ситуации за трениране умението за активно слушане. Техниката е нов качествен начин за повишаване степента на общуване, при която обучаемите не се стремят да изкажат само своите мисли и корекции за поведението на детето срещу тях, а му дават възможност той да води разговора като го подкрепят и насочват към най-добрия избор на решение за самия него. Ще се разиграват различни ролеви игри за сработване на бъдещия обучителен екип, които ще дадат възможност на обучаемите да работят в условия на даване на обратна връзка и чрез спазване на определени правила за групова работа. Участниците ще се учат как да създават собствени програми за обучение, работейки в екип по двама или трима родители. Всяка група родители– обучители представя пред останалите в групата успешен елемент от програмата–ролева игра, дискусия, мозъчна атака и други по здравно образователната тема, като всички останали в групата са обучаеми на групичката „треньори”. Обръща се специално внимание на наблюдението, на поведенческите и изпълнителските им умения, свързани с тяхната работа–начин на водене, разпределение на ролите на водещите, как е представен материала, участието на аудиторията в процеса и т.н. Обученията са планирани по 1 за двете уч. години. 20 270.20 18 340.21
Обучение за обучаващи по здравнообразователни програми по системата тип "Пиър ту пиър" - "Връстници обучават връстници" за ученици от 9-ти до 11-ти клас на СУ „Д-р Петър Берон“ – гр. Червен бряг: След извършената оценка на потребностите от обучение, изготвен доклад от експертите и проведено обучение "Родители обучават ученици" ще стартира и обучението за обучаващи по здравнообразователни програми - "Връстници обучават връстници", в което ще бъдат включени 20 ученика от 8 – 11-ти клас. Обучението включват два модула. В модул 1 обучаемите се запознават със здравнообразователна тема. Обучението ще бъда интерактивно – учене чрез преживяване. Целта на този модул е да придобият основни знания по тези теми. Учениците ще се запознаят и с различните видове профили и стилове на водене – експертен водещ, водещ – тип фасилитатор и смесен тип водещ в ситуация на интерактивно обучение. Изцяло тренинга е ориентиран към използване на методи, които са свързани с преживяванията на хората. Ще научат повече за видовете интерактивни методи – за запознаване, методи за изграждане на довери в група, диалогови методи, методи за работа в малки групи, сюжетно - ролеви игри, занимателни игри, за раздвижване и разчупване на ледовете, методи за оценка на нуждите и др. Ще имат шанса да усъвършенстват своите умения за презентиране. Експертният водещ основно се занимава с даване на компетенции и знания на обучаемите. Основно, обучаемите ще работят в малки групи (3-4 в група), като целта е да се научат да работят в екип, когато представят здравнообразователните теми. Идеята тук е, че всеки в екипа ще има възможността да се прояви като водещ, а останалите ще му помагат в ролята на асистенти или ко-водещи. Модул 2 помага за повишаване на комуникативните умения на участниците – бъдещи обучаващи. В тази част се обръща сериозно внимание на невербалната комуникация, с която осъществяваме контакт при обучение. Всеки бъдещ пиър - обучител е задължително да разпознава реакциите на умора в групата, да дирижира темпото и да следва груповата динамика за да упражнява непрекъснат контрол върху процесите в групата. В областта на вербалната комуникация се създават различни ситуации за трениране умението за активно слушане. Техника е нов качествен начин за повишаване степента на общуване, при която обучаемите не се стремят да изкажат само своите мисли и корекции за поведението на човека срещу тях, а му дават възможност той да води разговора като го подкрепят и насочват към най - добрия избор на решение за самия него. В групата следим как се възприема предаденото знание, търсейки непрекъсната обратна връзка. Разиграват се различни ролеви игри за сработване на бъдещия обучителен екип, които ще дадат възможност на обучаемите да работят в условия на даване на обратна връзка и чрез спазване на определени правила за групова работа. Участниците се учат как да създават собствени програми за обучение на връстници, работейки в екип по двама или трима. По този начин се демонстрират способностите им на лидери и бъдещи обучители. Представя се пред останалите в групата успешен елемент от програмата – ролева игра, дискусия, мозъчна атака и други по здравно образователната тема, като всички останали в групата са обучаеми на двойката „треньори”. Обръща се специално внимание на наблюдението, на поведенческите и изпълнителските им умения, свързани с тяхната работа – начин на водене, разпределение на ролите на водещите, как е представен материала, участието на аудиторията в процеса и т.н. Времетраене на обучението: 2 модула х 3 дни - общо 6 дни за провеждане на обучението. Обучителите ще бъдат външни експерти – психолози, с които ще бъдат сключени трудови договори. 19 010.20 20 964.52
Подобряване на образователната среда в ДГ „Снежанка“ – с. Рупци с филиали в с. Радомирци и с. Ракита – създаване на „Вълшебни стаи“: Учебните бази в трите детски градини са с остаряло оборудване и обзавеждане следствие на недостатъчен собствен и общински финансов ресурс. И в трите учебно-възпитателни заведения се обучават 99% деца от маргинализирани групи. Целта на дейността е чрез закупуване на оборудване и обзавеждане да се обособят „вълшебни стаи” с богата и уютна материална база, които ще превърнат трите детски градини в приказен дом за децата. Практика е в трите населени места, с преобладаващо ромско население, родителите сами да отглеждат децата си и да не ги изпращат в детски заведения. Осигуряването на подходяща образователна среда за включване на децата от маргинализираните групи с цел повишаване качеството на обучението и подобряване на резултатите от него, ще се осъществява чрез подобряване и обогатяване на материалната база - чрез подходящо обзавеждане и оборудване на „вълшебните стаи” и създаване на възможности за обучение при по-добри условия, както и за използване на разнообразни начини на преподаване.Идеята е чрез разчупения интериор и многообразието от форми, кътчета и цветове, нови технологии, предоставящи различен начин на онагледяване на преподаваното, да бъде стимулиран интересът на децата към познанието и те с желание и нетърпение да ходят на детска градина.За усвояване на знания, умения и отношения по тематичните области са необходими съвременни технически средства, осигуряващи интерактивно обучение, което ще активира познавателната дейност у децата, ще развие тяхната креативност, ще се научат да търсят самостоятелно и да подреждат информация; ще се повиши тяхната успеваемост; ще се създадат по-добри възможности между децата, по лесно да създават приятелства и да преодоляват различия и конфликти; ще станат по-активни, по-спокойни и по-уверени. Помещенията ще се оборудват с модулни маси, столове, лаптопи, интерактивни дъски, мултимедиен проектор, дидактични секции, екран и флипчарт, интерактивна дъска, мултифункционални устройства, фотоапарат, аудио уредба, ламинатор, бюра и столове за педагозите, лаптопи за ангажираните по проекта педагози и др. персонал. Със закупеното оборудване и обзавеждане ще бъдат обособени кътове, в които ще работят съвместно деца и родители по всички дейности, включени в проектното предложение. 38 428.30 37 228.30
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес: Основната цел на дейността е насърчаване на родителите на децата от маргинализираните групи да бъдат равноправни партньори на детската градина за осъществяване на процеса на образование на децата. Родителите трябва да бъдат приобщени към живота и режима на детското заведение с цел мотивиране на тяхното пълноценно участие в подкрепата и личностното развитие на децата. Спецификата на етническия състав в родителската общност, високото ниво на безработица, ниския материален и социален статус, липсата на заинтересованост и подходящ тип мотивация са сред основното причини, поради които децата нередовно посещават детска градина.Отсъствието на иновативни форми на работа с родители възпрепятства ефективното им включване във възпитателно-образователния процес и създава затруднения при социализацията на децата и риск от социалното им изключване.Необходимо е привличане на финансов и човешки ресурс за въвеждане на нови, алтернативни форми на работа с децата и родителите. Необходимо е разчупване на старите шаблонни форми на взаимодействие и осигуряване на съвременно образование, което да подготви децата с необходимите знания,стремежи и ценностни нагласи, като съхрани културната идентичност и духовната самобитност. Педагози от 3-те ДГ съвместно с лектор психолог и здравен медиатор ще организират мотивационни срещи с родителите от 3-те ДГ. Дейността предвижда: 1.Провеждане на 30 бр.родителски срещи по 10 бр. във всяка ДГ, на равни интервали от време.Всяка по 1 астр. ч. с минимум 15 родители. На срещите ще бъдат обсъждани темите свързани с интеграция и проблемите на децата, междуличностните отношения, културните различия и сходства, както и теми за здравната култура на родителите – предпазване от най-честите заболявания, поддържане на лична хигиена и др. касаещи спецификата на маргинализираните групи. По време на родителските срещи се цели съвместно участие между родители с различен етнически произход, като това би бил добър повод за взаимно опознаване, а оттам и преодоляване на негативизма основан на етническа основа. Срещите ще се провеждат в ДГ, където в неформална обстановка ще имат възможност да се сближат и опознаят. Психологът и здравният медиатор ще работят съвместно по време на срещите, като освен групови ще провеждат и индивидуални срещи с родителите, при тяхно желание. Психологът ще провежда различни тренинги с родителите на децата с цел изграждане на групи за взаимопомощ /ко-терапия /; ще консултира групово и индивидуално родителите, ще обучава родителите за формиране на правилно отношение към институциите и училището; ще предлага и алтернативни методи на родителите за работа с деца с хиперактивно поведение от целевата група. Неразривната и важна връзка дете-родител-учител е от съществено значение за изграждането на стойностни личности стартирайки този процес в най-ранна детска възраст (в детската градина). Колкото по-рано започне един такъв процес, то толкова по-успешен ще бъде той. Един от най-важните фактори в живота и формирането на личността е домашното възпитание. Чрез конкретно целенасочена работа с родителите ще бъде изградена стабилна основа, която ще допринесе за постигане на проектните цели за включване в процеса на образование и обучение, колкото се може по-рано, а в дългосрочен план ще подпомогне процеса на интеграция. 2. Организиране и провеждане на 3 Обучителнисеминара /по един за всяка ДГ/ по въпроси свързани с представянето на различни гледни точки по въпроси, касаещи интеграцията. На тези форуми ще се даде възможност за широко обсъждане на въпросите за приемането на другите. Ще бъде проведено запитване сред участващите родители за отношението им към мултикултурното образование в детската градина. В тези мероприятия ще вземат участие и педагози от учебните заведения – партньори по проекта, общински съветници, общински служители и представители на Местната активна група. В края на дейността всеки един родител ще получи по 1 книга за родителя. 13 636.71 5 135.80
Създаване и функциониране на Клуб "От А до Я": В малките населени места от общината е налице фактът,че децата в по-голямата си част са от етнически малцинства.Почти 100 % от посещаващите деца в 3-те ДГ са от ромски произход.Постъпвайки в детските градини те не владеят добре българския език и това води до незадоволителни резултати в процеса на обучението не само в предучилищната степен но и в училище.В семейна среда децата общуват на майчин език-ромски в неговите разновидности и диалектни форми,което допълнително усложнява работата на педагозите.Тези обстоятелства пораждат дефицити у децата по отношение на научаването и правилното използване на българския език и последователното им адаптиране към образователните степени в училище.Децата,при които езикът в семейството е различен от българския се затрудняват в процеса на общуване и обучение,което от своя страна води до затруднения в социлизацията им.Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови затруднения в семействата водят до незаинтересованост и чести отсъствия на децата.Тези фактори влияят върху мотивация в децата за участие в учебния процес и до занижени индивидуалните постижения в обучението им.Дейността е ключова по отношение на усилията на педагозите за придобиване от децата на знания,навици и умения за ранна социализация.Включва:организиране и провеждане на занимания с деца от целевата група под формата на Клуб "От А до Я".Цел:създаване на допълни възможности за усвояване на бълг. език в 3-те ДГ,както и на необходими условия и мотивация за пълноценно включване в образователния процес и социална интеграция.По този начин ще се повиши готовността на децата от маргинализираните групи за постъпване в първи клас.Участието в клубната дейност ще осигури допълнително обучение по бълг. език,съчетано със съхраняване и развиване на културната идентичност на 30 деца от маргинализираните групи (х 10 от всяка детска градина).Във всяка ДГ ще бъде създадена по 1 група,в които ще се включат децата на възраст от 3 до 6 г., чиито семеен език е различен от българския. С децата ще се работи индивидуално и групово. Чрез различни иновативни игрови подходи, подходящи за съответната възрастова група,ще се търси обогатяване на речниковия запас от думи с цел улесняване общуването на децата в детския колектив и стимулирането на уменията на децата да общуват в различни ситуации,съчетаване на речниковата работа с логически задачи с цел развиване на наблюдателността на децата и способностите им за определени изводи и умозаключения.Ще се използват дидактични игри, познавателни и интелектуални, сюжетно- ролеви и игри драматизации.В програмата ще бъдат включени обучителни занимания, подготовка на театрални постановки от деца за деца и за родители, посещение на библиотека в местното читалище и театрална постановка в гр.Ч. бряг.Чрез театралното изкуство децата ще се запознаят с народната мъдрост, ще се научат да различават доброто и злото,ще възприемат нравствени норми,ще се запознаят различни театрални техники, ще изпитат естетическо и емоционално удовлетворение.Дейностите извън ДГ ще обогатят знанията им за характерните професии на хората.Ще се формира грижовно отношение към книгите,ще се изгради етикет на поведение на обществени места.За по–ефективната работа ще бъдат прилагани интерактивни и игрови методи. Дейността на клуба ще приключи с 3 събития (по 1 за всяка ДГ) под надслов „Заедно можем”, на които ще бъде представена дейността на групите.Всяко дете ще получи награда - грамота и книжка с послание.В занятията с практическа насоченост се включват и родители. Дейността има допълващ характер за децата от ДГ "Снежанка"- с. Рупци и нейните филиали.Дейността се осъществява от педагози в трите детски градини, подпомогнати от експерти административни дейнос по разработени програми според потребностите и възрастовите особености на децата. Обхваща общо 30 деца за период от 20 м., организирани в 3 групи.Обучението ще се провежда 64 седмици х 2 уч. ч. (30 мин.).Заниманията в групите ще бъдат обезпечени със закупеното по проекта оборудване. 10 177.00 8 769.00
Въвеждане на нови форми на интеркултурно образование в ДГ „Снежанка“ – с. Рупци и филиали в с. Радомирци и с. Ракита: Дейността цели осигуряване на равен достъп до качествено образование за деца от маргинализираните групи. Съхраняване на културната им идентичност, тяхната пълноценна социализация и образователна интеграция. Подобряване на образователната среда в ДГ „Снежанка“ – Рупци и нейните 2 филиала в с. Радомирци и с. Ракита, повишаване качеството на обучението и резултатите от него. Основен елемент в процеса на установяване на толерантност, взаимно опознаване, приемане на различията и пораждане на доверие е наличието на мултикултурна среда. Това изисква утвърждаването на позитивни нагласи при децата, основани на общоприети ценности и формиране на мотивация за толерантно поведение в интерес на единството, основано на многообразието. За деца в риск да отпаднат от образователната система, включването в допълнителни образователни дейности от ранна детска възраст осигурява мотивиращо въздействие за започване и оставане в детската градина и е обективна предпоставка да се провокира интерес към личностното развитие и изява. В рамките на дейността се въвеждат принципите на интеркултурното образование в учебно-възпитателния процес, като ще се осъществяват организирани форми на групова работа чрез следните нови клубни форми - работи с малки групи –по 10 деца: Клуб "ПЛАМЪЧЕ ОТ МИНАЛОТО" - запознаване, съхранение и практическо овладяване на традициите, обичаите и занаятите на различните етноси; Провежда се с 3 групи деца в трите детски градини. Клуб "СКОК - ПОДСКОК" - формиране на двигателни умения при децата, познавателно отношение към двигателните дейности с организиран характер, състезателен дух и етническа толерантност; Провежда се с 3 групи деца в трите детски градини. Клуб "НА РАБОТА РЪЧИЧКИ - СЛОЖЕТЕ РЪКАВИЧКИ" - запознаване на децата от различните етноси с местното биоразнообразие, формиране у тях на активно и действено отношение към опазването на околната среда. Провежда се с 3 групи деца в трите детски градини. Заниманията на клубовете ще се провеждат в оборудваните по проекта 3 бр. "Вълшебни стаи" - в ДГ „Снежанка“ – Рупци нейните филиали в с. Радомирци и с. Ракита. Периодично в клубовете родители и доброволци от местната общност ще подпомагат децата при изпълнение на поставени практически задачи. Общият брой деца, обхванати в дейностите на клубовете за 2 учебни години е 90 и 90 родители. Заниманията на трите клуба ще бъдат провеждани по различно часово време. Заниманията на клубовете ще се провеждат 2 пъти седмично /30 минути/ по утвърден график, в рамките на 20 месеца.В рамките на проекта с децата във всяка клубна група ще се проведат по 128 учебни часа. Дейността ще стартира в 4-ти проектен месец, след закупуване на оборудване, канцеларски и дидактически материали. Като е заложено 1 месец за идентифициране на децата и оформяне на групите. За всяка група ще бъдат разработени учебни планове и графици. В рамките на проекта дейността на клубовете ще бъде публично представена чрез провеждане на общо 6 детски хепънинга – по 2 за всяка градина, а в края на проекта ще се проведе във всяко от детските заведения детско празнично състезание „Бързи, сръчни, талантливи” – изложба, спортни игри и артистични изяви, в които ще се включат и техните родители. Всяко дете ще получи грамота и образователна книжка. Мероприятията ще бъдат отразени в местната кабелна телевизия за да достигнат до обществеността. 53 929.50 47 737.50

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).